تاریخ انتشار : دوشنبه ۲۵ دی ۱۴۰۲ - ۹:۳۷

رییس دانشگاه امیرکبیر؛ تبیین سیاست‌های انتخاباتی مشارکت حداکثری را درپی خواهد داشت

رییس دانشگاه امیرکبیر؛ تبیین سیاست‌های انتخاباتی مشارکت حداکثری را درپی خواهد داشت
تهران- رییس دانشگاه صنعتی امیرکبیر با اعلام برنامه‌های این دانشگاه برای جلب مشارکت بیشتر در انتخابات مجلس شورای اسلامی،

تبیین سیاست‌ها و برنامه‌های انتخاباتی را مشوق مشارکت حداکثری مردم به ویژه دانشگاهیان در انتخابات پیش‌رو دانست.

به گزارش خبرنگار گروه علم و آموزش ایرنا، دانشگاهیان اعم از دانشجویان و اساتید همواره منشاء تحولات عظیمی در کشور بوده و مسائل اجتماعی و سیاسی کشور را به خوبی رصد کرده و در راستای بهبود شرایط گام برداشته اند. این پای کار بودن و دغدغه مردم را داشتن از یک سو و جایگاه علمی و نخبگانی دانشگاهیان سبب شده به عنوان الگو نگاه اقشار مختلف مردم در تحولات کشور در ابنای مختلف به این قشر فرهیخته باشد به طوری که به گفته عبدالحسین کلانتری معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم بر اساس نظرسنجی‌ها، مردم دانشگاهیان را به عنوان دومین گروه مرجع در انتخابات قبول دارند.

بر این اساس،‌ دوازدهم دی ماه جاری محمدعلی زلفی گل وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، رویکردها و برنامه‌های پیشنهادی انتخاباتی این وزارتخانه را تحت عنوان «رویکردها، راهبردها و برنامه های پیشنهادی؛ انتخابات پُرشور، ایران قوی» به دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی، پژوهشی و فناوری کشور ابلاغ کرد.

این برنامه برای انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری جهت راهبری فعالیت های سیاسی دانشگاهیان بر اساس راهبردهای چهارگانه رهبر معظم انقلاب اسلامی مشارکت، رقابت، سلامت و امنیت تدوین شده و وظایفی را برای دانشگاه ها تعیین کرده است.

بر اساس این ابلاغ، دانشگاه ها موظفند در راستای هر چه باشکوه‌تر برگزار شدن انتخابات پیش‌رو اقدامات و برنامه هایی را سازماندهی کنند. دانشگاه صنعتی امیرکبیر نیز در همین راستا برنامه هایی را تدوین و اجرایی کرده است و علیرضا رهایی رییس این دانشگاه در این خصوص توضیحاتی را به خبرنگار ایرنا ارایه کرد.

وی ضمن تاکید بر اهمیت مشارکت حداکثری، در این گفت و گو اظهار داشت: مجلس شورای اسلامی به عنوان مرکز قانونگذاری کشور جایگاه ویژه ای در نظام جمهوری اسلامی دارد و به گفته امام راحل (ره) این مجلس در رأس امور کشور است. این جمله به تنهایی اهمیت جایگاه مجلس و فعالیت های مرتبط با آن را نشان می دهد.

رییس دانشگاه صنعتی امیرکبیر با حائز اهمیت دانستن نقش تاثیرگذار دانشگاهیان در جذب مشارکت حداکثری مردم در انتخابات پیش‌روی مجلس شورای اسلامی افزود: دانشگاه ها از چند جنبه می توانند با این موضوع مرتبط باشند؛ در دانشگاه ها تعداد زیادی از دانشجویان، اساتید، اعضای هیات علمی و کارکنان حضور دارند که در بسیاری از شهرها و مناطق کشور به عنوان افراد مرجع محسوب می شوند و خیلی ها به بیان این افراد و نقطه نظرات آنها توجه می کنند.

رهایی ادامه داد: در واقع قشر دانشگاهی به عنوان یک مجموعه نخبگانی مطرح هستند و دیدگاه های آنها برای بسیاری از اقشار مردم بسیار حائز اهمیت است و می تواند الگو و روشن کننده مسیر جامعه باشد.

 

 

 

برنامه‌های دانشگاه امیرکبیر و تبیین سیاست‌های مرتبط با انتخابات

رییس دانشگاه صنعتی امیرکبیر در مورد برنامه های این دانشگاه به منظور همراهی جهت افزایش مشارکت مردمی و به ویژه دانشجویان در دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: در دانشگاه امیرکبیر چند موضوع را در زمینه انتخابات دنبال می کنیم و برای آنها برنامه ریزی کرده ایم که برگزاری جلسات تبیینی از جمله آنهاست.

رهایی ادامه داد: در مجموعه دانشجویی برنامه های متنوعی در دانشگاه برنامه ریزی شده است که در قالب برگزاری میزگرد، سخنرانی و مناظره با حضور مجموعه های فعال مرتبط با انتخابات طراحی شده است تا بتواند توجه دانشجویان را به مشارکت در برنامه های انتخاباتی جلب کند و اینکه در جریان موضوعات و مسائلی که در ارتباط با انتخابات مطرح است، قرار بگیرند.

وی توضیح داد: در مجموعه اعضای هیات علمی هم همین موضوع مطرح است؛ به طوری که هفته گذشته دومین جلسه گفت‌وشنود در این مورد را داشتیم و از افراد مستقل همچون معاون سیاسی پیشین وزارت کشور، معاون پیشین فرهنگی وزارت علوم، اساتید و مسوولان برخی تشکل های سیاسی تا در قالب برنامه های سخنرانی جوابگوی پرسش های اعضای هیات علمی و دانشجویان باشند.

رهایی با تاکید بر اینکه با توجه به اهمیت جایگاه مجلس شورای اسلامی باید به سمت یک مشارکت حداکثری که مورد تاکید مقام معظم رهبری هم هست، برویم اظهار داشت: اجرای این برنامه ها باید با این هدف باشد که در نهایت بتوانیم توجه اقشار مختلف مردم را به این رویداد مهم جلب کنیم و یک مشارکت گسترده شکل بگیرد.

وی افزود: شاید نیاز باشد که در مسیر تشکیل این جلسات، یک ارزیابی از عملکرد مجلس موجود داشته باشیم که چه نقاط قوت و چه نقاط ضعفی در مجلس فعلی داشته ایم و اینکه چه کارهایی انجام شده و چه کارهایی روی زمین مانده و انجام نشده است. در نهایت اینکه در مجلس آینده باید چه برنامه ها و اهدافی دنبال شود.

رییس دانشگاه صنعتی امیرکبیر همچنین بر تبیین شاخص های انتخاب فرد اصلح تاکید کرد و گفت: موضوع مهم دیگر شاخص های مربوط به انتخاب است؛ موضوعی که در گذشته مطرح بوده و امروز هم به شکل های دیگری مطرح است. این شاخص ها باید هم برای مجموعه دانشگاهیان و هم برای مردم تبیین شود که اگر می خواهند انتخاب کنند،‌ چه به صورت جمعی و چه به صورت فردی بهتر است بر اساس چه شاخص هایی حرکت کرده و انتخاب کنند.

رهایی ادامه داد: بر همین اساس و به طور کلی تلاش شده است تا در جلسات و برنامه هایی که در حال برگزاری است، شاخص های انتخاب و لزوم مشارکت حداکثری را بتوانیم تبیین کنیم.

 

 

 

استقبال دانشگاهیان از برنامه‌های انتخاباتی/برگزاری هر دو هفته یکبار جلسات تبیینی

رییس دانشگاه صنعتی امیرکبیر با اشاره به برنامه های این دانشگاه، توضیح داد: دانشگاه در برگزاری برنامه های انتخاباتی شروع خوبی داشته است؛ تشکل های دانشجویی برنامه هایی را به صورت میزگرد، مناظره و سخنرانی برگزار کردند و همین طور جلساتی را که برای اساتید و کارکنان داشتیم، با مشارکت جمعی بیشتری همراه بوده و پرطرفدار بوده است. شاید نستب به جلسات گذشته پرطرفدارتر و با مشارکت جمع های بیشتری تشکیل شده و مجالس با پرسش و پاسخ های مفصلی همراه بوده

این نشان می دهد که اشتیاقی برای کسب اطلاع و برای اطلاع از شرایط گروه های مختلف سیاسی از طیف های مختلف مطرح است.

تصور می کنم با شروع مناسبی که داشتیم در ادامه کار با جلسات منظمی که پیش بینی کردیم تا زمان انتخابات هر دو هفته یک بار تشکیل شود،‌ و بتوانیم یک تکلیف مهمی را انجام دهیم و یک اطلاع رسانی و تشویق جامع برای مشارکت بیشتر داشته باشیم.

تعداد دانشجویان با توجه به شرایط فصلی (از زمانی که پذیرش انجام می شود تا زمانی که بیشتر فارغ التحصیل داریم) بین ۱۳ هزار و ۵۰۰ تا ۱۵ هزار نفر متغیر هستند.

رهایی با برنامه ریزی انجام شده و با تشکل های دانشجوی ما هر دو هفته یک بار یک اینچنین جلساتی را در دانشگاه خواهیم داشت تا زمان انتخابات که بتواند سیاست ها و موضوعات کلی مرتبط با ان را تبیین کند.

 

 

 

 

برگزاری همزمان انتخابات مجلس و خبرگان رهبری

دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی همزمان با ششمین دوره انتخابات مجلس خبرگان رهبری یازدهم اسفند ماه سال جاری در ۲۰۸ حوزه انتخابیه در استان های سراسر کشور برگزار می شود و در نهایت ۲۹۰ نماینده راهی بهارستان خواهند شد./ایرنا

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.