تاریخ انتشار : پنجشنبه ۲۸ دی ۱۴۰۲ - ۲۰:۵۹

ترمیم مناسبات تهران- اسلام‌آباد با درک سازنده چالش «تروریسم»

ترمیم مناسبات تهران- اسلام‌آباد با درک سازنده چالش «تروریسم»
تهران- تنش‌های مرزی که به تازگی بر روابط ایران و پاکستان به عنوان دو کشور دوست و همسایه،

سایه انداخته‌ بیش از هر موضوعی به تحرکات تروریستی گروه موسوم به «جیش‌العدل» برمی‌گردد؛ تحرکاتی که انتظار می‌رفت پیشتر به صورت مجدانه و هدفمند پیگیری و خنثی می‌شد.

به گزارش ایرنا، جمهوری اسلامی ایران همواره در صدر کشورهای پیشتاز در مقابله کننده با تروریسم و افراط‌گری قرار داشته‌ است تا جایی که چندی پیش مجمع عمومی سازمان ملل متحد، قطعنامه «جهان علیه خشونت و افراط‌گرایی» را که پیشنهاد ایران بود به تصویب رساند. اوج تقابل تهران با تروریسم و افراط‌گرایی در جریان تحرکات داعش خود را نشان داد، در حالی که ایران همواره قربانی خشونت و تروریسم بوده‌ است.

حدود دو هفته پیش شاهد حمله‌ تروریستی در مسیر گلزار شهدای کرمان در سالروز شهادت حاج قاسم سلیمانی بودیم که منجر به شهادت نزدیک به یکصد تن از هموطنان‌مان شد.

پس از ان سپاه پاسداران عملیاتی انتقامی در واکنش به حملات تروریست‌ها به کرمان و سیستان و بلوچستان، اهدافی را در اربیل عراق و سوریه با موشک‌های بالستیک هدف قرار داد.

این عملیات بعد از هشدارهای متعدد جمهوری اسلامی ایران به حامیان اصلی تروریست‌های منطقه آمریکا و رژیم صهیونیستی اجرا شد و با وجود تلاش‌های رسانه‌ای غربی و صهیونیستی برای متهم کردن ایران، کارشناسان و مقامات سیاسی کشورهای مختلف این اقدام را حقی محفوظ برای جمهوری اسلامی ایران در دفاع از تمامیت خود دانستند.

تنش بر سر تروریسم و اهمیت درهای باز دیپلماتیک

گروهک جیش‌العدل که بیشتر در ایران با نام “جیش‌الظلم” شناخته می‌شود، همواره از خاک پاکستان برای ضربه زدن به امنیت ایران بهره می‌گیرد و تحرکات روزافزون این گروهک، بسترساز حمله موشکی سپاه پاسداران به مقر آنها شد.

افزون بر اقدامات تروریستی خونباری که حدود دو هفته پیش در مسیر گلزار شهدای کرمان انجام گرفت، به تازگی سرهنگ پاسدار «حسینعلی جاودان‌فر» مسوول مرکز آفرینش‌های هنری سپاه سلمان در جاده خاش به زاهدان مورد اصابت گلوله تروریست‌های مسلح قرار گرفت و به شهادت رسید؛ ساعاتی قبل گروه تروریستی جیش‌الظلم با صدور بیانیه‌ای، مسئولیت تیراندازی به خودروی نظامی و شهادت ایشان را بر عهده گرفت.

با تداوم فعالیت‌های تروریستی جیش‌الظلم، دو روز پیش دو مقر این گروهک تروریستی با پهپاد و موشک در ارتفاعات مرزی بلوچستان منهدم شد و «حسین امیرعبداللهیان» وزیر امور خارجه در اجلاس مجمع جهانی اقتصاد در داووس در این زمینه گفت: هیچ یک از شهروندان پاکستانی مورد حمله موشک و پهپادهای ایرانی قرار نگرفتند. گروه جیش العدل را هدف قرار دادیم نه شهروندان پاکستانی، هدف ما ایرانی‌های تروریست در خاک پاکستان بوده است.

وزیر خارجه ایران تصریح کرد: هیچ تعارفی با تروریست های داخل خاک عراق و پاکستان که امنیت ایران را تهدید می کنند نداریم. به حاکمیت و تمامیت ارضی پاکستان احترام می گذاریم ولی اجازه نمی دهیم امنیت ایران را به بازی بگیرند و امنیت عراق و پاکستان را امنیت ایران می دانیم.

در مقابل به دنبال حمله صبح امروز پنجشنبه (۲۸ دی) از سمت پاکستان به یک روستای مرزی در اطراف سراوان در استان سیستان و بلوچستان که به ادعای سران اسلام آباد با هدف تخریب مخفیگاه‌های گروهی تروریستی موسوم‌ به «سرمچار» صورت گرفت، ۹ تن از اتباع ایران کشته شدند.

مواضع رسمی و اعلانی دو کشور اما از «برادری»، «حسن همجواری» و «احترام به حاکمیت» طرف مقابل نشان دارد از بیانیه وزارت خارجه پاکستان که تاکید می‌کند «ایران کشوری برادر است و مردم پاکستان برای مردم ایران احترام و محبت زیادی قائل هستند» تا تاکید مواضع گرم «ممتاز زهرا» سخنگوی وزارت امور خارجه و «عارف علوی» رییس جمهوری این کشور.

«درهای باز دیپلماتیک» و «تداوم رایزنی‌ها» در خصوص حل مسائل به ویژه در زمینه تروریسم، موضوعی است که از سوی مقامات دو طرف و نیز استراتژیست‌ها پیشنهاد می‌شود. بی‌تردید، حل این اختلاف با وجود اشتراکات فراوان در حوزه‌های دیگر، بستر را برای تعمیق مناسبات همواره خواهد کرد.

امنیت مرزی، بایسته تقویت مناسبات دوجانبه

اولویت دادن به امنیت و نظارت مرزی، نخستین و مهمترین شرط رونق فعالیت های و تبادلات اقتصادی و تجاری در مرز ۹۰۹ کیلومتری میان ایران و پاکستان است اما گروه‌های تروریستی همچون گروهک موسوم به جیش‌العدل در مجاورت مرزها مانع هم‌افزایی این همگرایی است.

به رغم نشست‌ها و گفت‌وگوهای مشترک فراوان مسئولان مرزی، امنیتی و نظامی و انتظامی ایران و پاکستان و توافق های پرشمار برای تلاش های مشترک طرفین به منظور تقویت امنیت مرزها و مبارزه مشترک با تروریسم، اما به نظر می رسد این ماموریت مهم از سوی اسلام آباد تحقق نیافته‌است.

دولت های مختلف پاکستان در طول سالیان گذشته تا کنون بارها بر ضرورت گسترش همکاری ها بویژه در حوزه های تجاری و اقتصادی و همکاری های مردم با مردم با همسایه ها به ویژه جمهوری اسلامی ایران تاکید داشته اند. آنها باید به این موضوع نیز توجه کنند مادامی که امنیت در مرز طولانی پاکستان با ایران متزلزل و سست باشد، توافق ها و اراده جدی دو همسایه برای ارتقای مبادلات تجاری که بخش عمده ای از آن از طریق بازارچه های مرزی انجام می شود، در حد انتظار پیش نخواهد رفت.

ضرورت تقابل هدفمند و جدی با تروریسم

تحرکات گروه‌های تروریستی و افراط‌گرا در پاکستان، نه تنها مخل آرامش و امنیت کشورهای همجوار است بلکه همواره ثبات و امنیت کشور میزبان را نیز به مخاطره می‌اندازد.

حدود دو هفته پیش (جمعه ۱۵ دی) بود که مولانا «مسعود الرحمان عثمانی» معاون شورای علمای سنی پاکستان و از رهبران گروه منحله و غیرقانونی «سپاه صحابه» که گروهی شبه‌نظامی و تندرو است، در تیراندازی افراد مسلح ناشناس در اسلام‌آباد، کشته شد.

چند سال قبل دولت این کشور فهرستی از گروه‌های تروریستی مستقر را منتشر کرد که مشتمل بر ۷۴ گروه مسلح بود که تعداد زیادی از آنها در منطقه بلوچستان پاکستان ماوا دارند؛ موضوعی که بیانگر وضعیتی خطرناک در این کشور و پهنه منطقه است و احتمال می‌رود شمار آنها بیشتر از عدد اعلامی باشد.

بنابراین طی سال‌های اخیر در جریان بسیاری از حمله‌های تروریستی با ماهیت فرقه گرایی در شهرهای مختلف پاکستان به ویژه «کویته»، «پیشاور»، «راولپندی»، «کراچی»، «پاراچنار» ده‌ها نفر از شهروندان بی‌گناه این کشور کشته شده و همزمان بسیاری از مراکز دینی، مساجد و حسینیه‌ها هدف بمب‌گذاری‌های مرگبار گروه‌های تروریستی-تکفیری قرار گرفته‌اند.

طی یکسال گذشته ارتش پاکستان و دایره مبارزه با تروریسم CTD در مناطق مختلف این کشور تعداد زیادی از تروریست‌های تحت تعقیب را کشته و یا بازداشت کردند که نه تنها طراح حملات تروریستی علیه شیعیان بودند بلکه در این اقدام‌ها با دیگر گروه‌های تکفیری و غیرقانونی نظیر «لشکر جهنگوی»، «تحریک طالبان پاکستان»، «داعش خراسان»، «ارتش آزادی‌بخش بلوچستان» و «سپاه صحابه» همدستی می‌کردند.

این گروه‌های تکفیری و تروریستی منطقه که بیشترشان بعد از حملات آمریکا به افغانستان و عراق در سال‌های ۲۰۰۱ و ۲۰۰۳ ایجاد و تقویت شدند، اینک با اهداف چندگانه صورت می‌گیرد؛ اهدافی چون ممانعت از ثبات امنیتی منطقه و کشورهای مسلمان، پیشبرد پروژه اسلام‌هراسی، بسترسازی برای مداخله، انحراف افکار عمومی جهان از مساله غزه و غیره، از آن جمله‌اند./ایرنا

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.