تاریخ انتشار : دوشنبه ۲۳ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۷

بمباران زمین فوتبال چوار؛ فجیع‌ترین جنایت رژیم بعثی

بمباران زمین فوتبال چوار؛ فجیع‌ترین جنایت رژیم بعثی
ایلام - ۳۷ سال پیش و در چنین روزی هواپیماهای رژیم بعث عراق،

در جنایتی هولناک و غیرانسانی با پرواز در ارتفاع پایین بر فراز زمین فوتبال چمن شهر چوار و بمباران آن، تعدادی از نوجوانان و جوانان فوتبالیست ایلامی را که در حال انجام مسابقه بودند را به شهادت رساندند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، استان ایلام در طول هشت سال دفاع مقدس کارنامه پر افتخاری دارد، مقوله استقامت و پایداری، عامل حیات و بقای نظام مقدس جمهوری اسلامی است که مردم انقلابی و ولایتمدار استان ایلام در طول هشت سال، دفاع شجاعانه از مرزهای آن را به بهترین شکل و مفهوم تداعی و به نمایش گذاشتند.

این استان محل انجام عملیات‌های غرورآفرینی در دوران هشت سال جنگ تحمیلی چون “میمک”، “والفجر سه”، “کربلای یک”، “محرم و فتح المبین” بوده است، تنها در شهر مهران شاهد عروج بیش از ۶ هزار شهید گلکون کفن بوده‌ایم، این استان بیش از یک هزار بار مورد هجمه وحشیانه هواپیماهای رژیم بعثی قرار گرفت و تنها در شهر ایلام ۶۰ درصد شهر ویران شد، اما این مردم ولایت‌مدار با تحمل سخت ترین مشکلات حاضر به رها کردن استان خود نشدند.

ایلام یکی از استان‌هایی بود که در طول جنگ تحمیلی بارها مورد حمله هوایی قرار گرفت، اهالی این استان که بیش از ۳۶۰ بار آماج بمباران‌های سنگین هوایی در طول هشت سال دفاع قرار گرفتند اما پشت جبهه را خالی نکرده و در چند کیلومتری خاکریزهای دفاع مقدس به زندگی روزمره پرداختند به نوعی شرایطی بهتر از آنان که در سنگر بودند، نداشتنند.

اما حادثه فوتبال خونین شهر چوار برگ سرخ دیگری از تاریخ پر افتخار حماسه دفاع مقدس را رقم زد، ۲۳ بهمن سال ۶۵ واقعه عظیمی در استان ایلام و زمین فوتبال شهر چوار به وقوع پیوست که به جرات می‌توان آن را بزرگترین رویداد ناگوار تاریخ فوتبال ایران نامید.

حادثه از این قرار بود که در زمان جنگ عده ای از جوانان شهر ایلام و چوار، اقدام به برگزاری یک مسابقه دوستانه بین منتخب چوار و جوانان ایلام می کنند، در بحبوحه جنگ عراق علیه ایران و تاثیرات منفی جنگ بر مردم، با تلاش بخشدار وقت چوار تصمیم گرفته شد که مسابقه فوتبالی بین تیم‌های منتخب چوار و ایلام برگزار شود تا مقداری مردم از آن روحیه سرخورده ناشی از جنگ فاصله بگیرند.

۲۳ بهمن سال ۶۵ و در استان مظلوم و جنگ دیده ایلام اتفاقی افتاد که حلاوت بازی فوتبال را برای همیشه به کام دوستدارانش تلخ کرد و رنگ سبز زمین فوتبال چوار به سرخی گرایید، شرایط مهیای برگزاری مسابقه فوتبال بود و ۲ تیم ایلام و چوار در برابر یکدیگر صف‌آرایی کردند و با سوت داور، مسابقه با حضور جمعی از تماشاگران شروع شد.

نیمه اول بازی بدون هیچ مشکلی مانند همه بازی‌های روتین فوتبال با ۲ گل توسط “جعفر نورمحمدی” و “محمد کمالوند” به به سود تیم منتخب جوانان ایلام به پایان رسید و تیم‌ها بعد از استراحت کوتاهی برای برگزاری نیمه دوم فوتبال وارد زمین شدند.

تیم منتخب چوار در دقایق ابتدایی بازی توانست یکی از گل‌های خورده را توسط “حسین هزاوه” جبران کند و بازی طبق روال عادی خود در جریان بود تا اینکه زمان به دقیقه ۵۵ بازی رسید و داور یک ضربه کرنر به سود تیم ایلام گرفته و یکی از بازیکنان تیم منتخب ایلام برای زدن ضربه کرنر پشت توپ قرار می گیرد و همه منتظر زدن ضربه کرنر از سوی “مصطفی نعمتی” بازیکن تیم ایلام هستند.

وقتی رژیم بعث عراق می‌دید مردمی که این همه تحت فشار قرار دارند باز هم به آرمان‌های نظام و انقلاب پایبند هستند و با این شرایط مسابقات فوتبال را هم حتی در شهرهای مرزی برگزار می‌کنند، محل مسابقه فوتبال را بمباران کرد تا آن مسابقه فوتبال برای همیشه ناتمام بماند و تعداد زیادی از بازیکنان، مربیان، تماشاگران و داوران به شهادت برسند.

غرش هواپیماهای رژیم بعث همان لحظه خبر از آمدن جنگنده‌های عراقی در آسمان چوار را می دهد و ناگهان زمین سبز فوتبال چوار در منطقه ۱۸ قدم این تیم رنگی دیگر به خود می گیرد و سرخ فام از خون جوانان بی گناه و بی دفاعی می شود که منتظر شوت کرنر هستند.

زمین فوتبال چوار یکباره به کربلایی تبدیل می شود و سر از پیکر جدا، بدن‌های تکه پاره شده و ورزشکاران و ورزش دوستانی که ناگهان آسمانی شدند و مسابقه فوتبال منتخب چوار و ایلام در دقیقه ۵۵ برای همیشه تلخ و جگرسوز ناتمام ماند اما سندی بر مظلومیت و بی پناهی مردم صبور استان ایلام شد.

۲۳ بهمن ماه و بازی نیمه تمام تیم‌های منتخب چوار و ایلام را باید یکی از تلخ ترین روزهای تاریخ فوتبال جهان و یک جنایت تمام عیار جنگی دانست، در این فاجعه تاریخی ورزشی ۹ بازیکن، یک داور و پنج تماشاگر به شهادت رسیده و ده ها نفر نیز به درجه جانبازی نایل آمدند.

اما نکته تلخی که همچنان چون نیشتری بر جان مردم استان ایلام زخم می‌زند، عدم ثبت این واقعه جانگداز و سهمگین در تقویم ملی است که با وجود رایزنی‌ها و پیگیری‌های مکرر همچنان هیچ اقدامی در این راستا از سوی مسئولان ارشد کشوری صورت نگرفته است.

بیانات رهبر معظم انقلاب در۳۰ آبان ماه سال ۱۴۰۰ دردیداردست اندرکاران کنگره شهدای استان ایلام و اشاره معظم له به حادثه بمباران زمین فوتبال چوار انگیزه بیشتری به نوروزی داد تا اقدام به نوشتن داستان دقیقه ۵۵ کند.

حضرت آیت الله خامنه‌ای در این دیدار بر نقش هنرمندان برای بازتاب دادن و شناساندن ابعاد این حادثه تاکید کردند و استفاده از قالب داستان را برای این رویداد یادآور شدند.

روایت نویسنده فارسی از فاجعه زمین فوتبال چوار ایلام در «دقیقه ۵۵»

“عین‌الله نوروزی” نویسنده، شاعر، نویسنده و کارآفرین صنایع دستی و مشاور شهردار منطقه پنج شیراز، نوید چاپ چهارمین کتاب خویش تحت عنوان« دقیقه ۵۵» با موضوع حادثه بمباران زمین فوتبال چوار استان ایلام داد.

این نویسنده شنبه در گفت و گو با ایرنا، انگیزه‌های گوناگونی را برای نوشتن این داستان بلند درباره فاجعه بمباران زمین فوتبال چوار استان ایلام بیان کرد.

نوروزی گفت:‌ انگیزه هایی همچون عشق به وطن، احترام به رزمندگان، عشق به شهدا و پاسداشت دفاع مقدس من را به نگارش این اثر واداشت.

این نویسنده که دی ماه سال ۸۷ بر اثر واژگونی اتوبوس دچار معلولیت شد، ادامه داد:‌ خودم زمانی که هنوز معلول نشده بودم مربی فوتبال بوده و علاقه به فوتبال دارم و انگیزه دیگر من گرامیداشت یادبود کسانی است که در زمین فوتبال شهید شدند و این هم محرک بیشتری من برای نگارش داستان بلند دقیقه ۵۵ بوده است.

سال ۱۳۶۵ زمانی که زمین فوتبال چوار ایلام بمباران شد، نوروزی دانش آموز دبیرستان در بخش خرامه شیراز بود(خرامه اینک شهرستان است) و در انشایی که همان زمان نوشت احساسات خود را در باره فاجعه چوار بیان کرد.

این نویسنده اهل شهرستان خرامه فارس گفت:‌ ادای دین به شهید “حسین هزاوه” بخشدار شهید چوار به نظرم باید بیش از این باشد زیرا این شهید در آن شرایط جنگی برای پاسداشت انقلاب و گردهم آوردن مردم و برگزاری مسابقه فوتبال و شادابی آنان زحمت کشید هر چند نام زیادی از او برده نمی شود.

نوروزی اظهار کرد: در مصاحبه ها و گزارش های خبری فضای مجازی و ساخت کلیپ‌هایی با موضوع بمباران زمین فوتبال چوار، نام قهرمان ملی داستان دقیقه ۵۵ بنده شهید حسین هزاوه بخشدار دلسوز و مردمی و بنیانگذار و مربی تیم فوتبال چوار کمتر به چشم می خورد.

برپایه این مقدمات و انگیزه‌ها، اندیشه نوشتن داستان بلند دقیقه ۵۵ براساس فاجعه بمباران زمین فوتبال چوار ایلام در ذهن و بر قلم “عین الله نوروزی” شکل گرفت.

وی تصریح کرد: کتاب دقیقه ۵۵ در حال آماده سازی است، تعداد پارت‌های داستان مشخص نیست ممکن است به بیش ازپانزده پارت هم این داستان بلند برسد.

شهدای زمین فوتبال چوار

به گزارش ایرنا، هواپیماهای عراقی در ۲۳ بهمن سال ۱۳۶۵ زمین فوتبال بخش چوار را در استان ایلام بمباران کردند و در این زمین دیدار دوستانه بین تیم منتخب چوار و جوانان ایلام در جریان بود و اقدام نظامی علیه آنها موجب شهید شدن ۱۵ فوتبالیست، داور و تماشاگر شد.

در این روز خونین تاریخی یونس تلوکی، مجتبی ناصری، علی نجات کرمی، علی عباسی، محمد کمالوندی، جهانگیر کاوه، عبدالرزاق مهدیه، سیدمحمد زارعی، حسین هزاوه (بازیکنان فوتبال از ۲ تیم ایلام و چوار)، حمیدرضا رضایتی (داور مسابقه)، مراد آذرخش، خلیل، سجاد و محمدجواد مظفری، امجد حیدری (تماشاگران مسابقه) به شهادت رسیدند و علی قیطاسی، رحمت محمود، الیاس گهرسودی، گل مرادفاضلی، فرمان فولادوند و سلمان کرد (بازیکنان فوتبال) مجروح و جانباز شدند.

اسامی شهدای تیم منتخب چوار و سن آنها در زمان شهادت: حسین هزاوه(بخشدار وقت چوار، سرمربی و کاپیتان) ۲۸ ساله، صید محمد زارعی(مدافع و هافبک) ۲۵ ساله، مجتبی ناصری(دروازه بان)۲۲ ساله، یونس تلوکی(هافبک) ۱۹ ساله، علی عباسی(دفاع) ۱۸ ساله.

اسامی شهدای تیم منتخب جوانان ایلام و سن آنها در زمان شهادت: جهانگیر کاوه(مهاجم) ۱۹ ساله، محمد کمالوند(مهاجم) ۱۸ ساله،علی نجات کرمی(هافبک)۱۶ ساله،عبدالرزاق مهدیه(مهاجم) ۱۶ ساله.

داور شهید حمیدرضا رضایتی ۱۹ ساله و تماشاگران شهید: مراد آذرخش۱۵ ساله، امجد حیدری۱۳ ساله، خلیل مظفری هشت ساله،محمد جواد مظفری هفت ساله و سجاد مظفری پنج ساله.

دنیای شیرین فوتبال ایلام در سال ۶۵ با این حادثه جانگداز تلخ شد و کسی چه می‌داند شاید اگر این حادثه تلخ روی نمی‌داد هرکدام از این ورزشکاران و ورزش دوستان بعد از جنگ نام‌آورانی می‌شدند در تارک آسمان ورزش این دیار.

مردم ایلام امیدوارند که وعده‌های جدید به سرنوشت قول‌های پیشین دچار نشود و نام و یاد شهدای حادثه زمین فوتبال چوار برای همیشه در آسمان ورزش این سرزمین به ویژه ورزش مفرح فوتبال بدرخشد و سرآغازی باشد برای ورود این رویداد مهم ورزشی – تاریخی به مجامع بین المللی به خصوص فدراسیون جهانی فوتبال ( فیفا)./ایرنا

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.