تاریخ انتشار : چهارشنبه ۱ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۶:۲۳

تعریف و اجرای ۱۵۰ همت پروژه در حوزه حمل و نقل دریایی در دولت سیزدهم

تعریف و اجرای ۱۵۰ همت پروژه در حوزه حمل و نقل دریایی در دولت سیزدهم
تهران- حدود ۱۵۰ هزار میلیارد تومان پروژه در حوزه حمل و نقل دریایی از ابتدای آغاز به‌ کار دولت سیزدهم تا پایان بهمن‌ ماه ۱۴۰۲، تعریف و اجرا شده است.

تکمیل ساخت بندر چندمنظوره بوموسی، لایروبی خلیج گرگان، احداث و بهره برداری از ۱۱ پست اسکله در بنادر کشور و بهره برداری از بندر چند منظوره خمیر، در این راستا قابل اشاره است.

برپایه این گزارش، امروز امکانات مناسبی در جزیره بوموسی برای گردشگری دریایی فراهم شده است. اسکله و ترمینال مسافری در این بندر ساخته شده تا مسافرانی که در تردد به این جزیره هستند از امکانات بندری مناسب بهره‌مند شوند.

همچنین با بهره‌برداری از ساختمان مرجع دریایی در بندر بوموسی، ارائه خدمات مطلوب و افزایش ضریب ایمنی شناورها در منطقه، اسکله پهلودهی شناورها به منظور سرعت‌بخشی در تخلیه و بارگیری و افزایش ایمنی بندری و همچنین پایانه و راهگذر مسافری با هدف ایجاد رفاه در تردد مسافران میسر می‌شود.

لایروبی خلیج گرگان

خلیج گرگان یکی از بزرگترین مخازن آب شیرین متصل به دریای خزر به شمار می رود که تداوم زندگی بسیاری از جانداران در بزرگ‌ترین دریاچه زمین به اتصال آن با دریا وابسته است. این پهنه سال‌هاست که گرفتار چالش‌هایی از جمله کمبود آب برای تجدید حیات آبزیان و لایروبی نکردن کانال های آبرسان است. از این رو رییس جمهور در جریان شانزدهمین سفر استانی دستور فوری آغاز لایروبی و رسوب برداری از کانال های سه گانه خلیج گرگان را صادر کرد.

آغاز عملیات آبرسانی به خلیج گرگان و بهره‌برداری از کانال جدید آشور به‌عنوان یکی از وعده‌های سفر نخست رییس جمهور به گلستان، امید به احیای این پهنه آبی را به طور چشمگیری افزایش داد.

پس از سفر اسفند ۱۴۰۰ آیت الله رییسی به گلستان و دستور صریح وی، عملیات نجات بخشی خلیج گرگان به عنوان مهمترین بخش پناهگاه حیات وحش و ذخیرگاه زیست کره میانکاله آغاز شد.

انتخاب پیمانکار خارج از تشریفات اداری بیانگر اراده جدی قوه مجریه برای نجات دردانه خزر بود و پس از آن ده‌ها فروند قایق، لایروب، کامیون ، بیل مکانیکی و ادوات فنی و راه سازی عازم شمال جزیره آشوراده شدند تا با جمع آوری رسوبات، زمینه ورود آب به خلیج گرگان را فراهم کنند.

به اعتقاد کارشناسان توجه به احیای خلیج گرگان و رهایی آن از خشکی از جهات اقتصادی و اجتماعی بسیار ضروری بوده و اگر اقدام عملی برای احیای آن شتاب نمی گرفت، تا سال ۱۴۰۲ ارتباط طبیعی خلیج گرگان با دریای خزر برای همیشه قطع شده و مانند خلیج «حسن‌قلی» و تالاب گمیشان گرفتار خشکی مطلق می‌شد.

از پیامدهای این خشکی، افزایش دمای منطقه و رسیدن میانگین شوری آب این خلیج به ۲۵ درصد بود و علاوه بر آن، تخریب بیشتر محیط زیست و ایجاد یک شوره‌زار بزرگ در منطقه و فراگیری گرد و غبار آن تا خراسان شمالی دور از انتظار نبود.

بهره‌برداری از ۱۱ پست اسکله در بنادر کشور

به گزارش ایرنا، مهمترین اقدامات انجام شده در حوزه بنادر در دولت سیزدهم شامل افتتاح و بهره‌برداری از ۶۸ پروژه زیرساختی و تجهیزاتی در بخش دریایی به ارزش ۱۹۹ هزار میلیارد ریال، احداث و بهره‌برداری از ۱۱ پست اسکله در بنادر کشور (هشت پست اسکله شناور مسافری و گردشگری در بندر خرمشهر، ۲ پست اسکله در بندر گناوه و یک پست اسکله کانتینری در فاز سوم بندر شهید رجایی) و بهره برداری از بندر چندمنظوره خمیر و بهره‌برداری از بخش دریایی پایانه بین‌المللی مسافربری دریایی بوشهر برای شناورهای دارای طول ۱۵۰ و عمق هفت متر می‌شود.

افزایش ۲۲ میلیون تنی ظرفیت اسمی بنادر بازرگانی، افزایش ۷۰۰ هزار TEU ظرفیت کانتینری بنادر بازرگانی و اجرای پنج‌هزار کیلومتر هیدروگرافی چندپرتوی در بنادر جنوبی، دیگر اقدامات شاخص قابل اشاره در این مدت است./ایرنا

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 2 در انتظار بررسی : 2 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.