تاریخ انتشار : دوشنبه ۲۰ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۹:۲۰

معاون توسعه سازمان دامپزشکی؛ مسئولیت تضمین سلامت فراورده‌های خام دامی برعهده سازمان دامپزشکی است

معاون توسعه سازمان دامپزشکی؛ مسئولیت تضمین سلامت فراورده‌های خام دامی برعهده سازمان دامپزشکی است
ایلام - معاون توسعه سازمان دامپزشکی با بیان اینکه بخش قابل توجهی از سلامت تجاری محصولات کشاورزی در دست دامپزشکی است، گفت: مسئولیت تضمین سلامت فراورده‌های دامی صادراتی نیز بر عهده سازمان دامپزشکی است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، سید اصغر برائی نژاد روز دوشنبه در جلسه بررسی تکمیل آزمایشگاه دام در شهرستان مهران، افزود: با توجه به اهمیت تجاری مرز مهران و صادرات انواع محصولات خام دامی و فرآوری شده، موضوع رصد، پایش، قرنطینه و تقویت زیرساخت های آزمایشگاه فراورده های دامی در مرز مهران از اولویت های مهم سازمان دامپزشکی کشور است.

وی با بیان اینکه تایید سلامت فراورده های خام دامی یا فرآوری شده بر عهده کارشناسان و ناظران دامپزشکی است، افزود: باید در مهران یک آزمایشگاه مجهز با امکانات و تجهیزات جهت تشخیص، آزمایش، رصد و پایش این گونه محصولات قبل از فرایند صادرات و واردات در سریعترین زمان ممکن فراهم شود.

برائی نژاد یادآور شد: در دنیای کنونی صادرات و واردات دارای بازارهای رقابتی است و محصولات استاندارد و سالم توان حضور در این رقابت را دارند.

وی اضافه کرد: در حوزه صادرات و واردات، دامپزشکی به عنوان متولی و ناظر بر سلامت محصولات خام دامی و یا فرآوری شده نیازمند همکاری دستگاه های متولی از جمله سازمان برنامه و بودجه است تا با ایجاد فضاهایی برای اعمال نظارت های بهداشتی و قرنطینه ای دائمی در مبادی مرزی کشور از جمله استان ایلام اقدام کند.

معاون توسعه سازمان دامپزشکی کشور ادامه داد: ایجاد واحد نظارتی و قرنطینه ای در مرز مهران علاوه بر ایلام می تواند نیاز دیگر استان های همجوار را نیز مرتفع سازد.

۱۰۰ درصد واکسن های شاربن، تب برفکی، طاعون و آبله در داخل تولید می‌شود
مدیرکل برنامه و بودجه و مطالعات اقتصادی سازمان دامپزشکی کشور هم در این جلسه، گفت: برنامه راهبردی سازمان دامپزشکی در سه محور ارتقای بهداشت عمومی و کنترل بیماری های مشترک انسان و دام و واگیر، کاهش ضایعات دامی و تاثیر آن در اقتصاد کشور و نقش دامپزشکی در تجارت بین المللی از طریق صدور مجوزهای مربوط از جمله مهمترین سیاست های سازمان است.

آرش آذرنوش افزود: پوشش بهداشتی، مراقبتی، نظارتی و مایه کوبی علیه بیماری های واگیر و بیماری های مشترک بین انسان و دام اکنون به ۷۰ درصد رسیده و برنامه ریزی برای افزایش پوشش بهداشتی حوزه دام و طیور و مقابله با بیماری ها در برنامه هفتم توسعه از اهداف سازمان است.

وی یادآور شد: ۱۰۰ درصد واکسن ها علیه بیمارهای مهم نظیر شاربن (سیاه زخم)، تب برفکی، طاعون نشخوارکنندگان کوچک (پی پی آر) و آبله در داخل کشور تولید می شود و سهم کوچکی از واکسن وارد می شود.

مدیرکل برنامه و بودجه و مطالعات اقتصادی سازمان دامپزشکی کشور با بیان اینکه ۶۷ درصد اعتبارات سازمان دامپزشکی کشور استانی و ۳۳ درصد ملی است، ادامه داد: اعتبارات بودجه ملی سازمان بر اساس طرح های دارای اولویت مانند تجهیز و توسعه واحد قرنطینه و آزمایشگاه مهران توزیع می شود.

دامداران و عشایر نقش مهمی در اقتصاد، تولید و کاهش تورم ایفا می کنند

رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان ایلام هم در این جلسه، گفت: برنامه ریزی ها و مطالعات پروژه های مختلف باید بر اساس نگاه آمایشی مدیران و مسئولان باشد.

امین دوست محمدی افزود: سلامت محصول یکی از مهمترین مسائل و موضوعات در مبحث دامپروری و کشاورزی است که باید در این حوزه زنجیره اقتصادی تولید تکمیل شود.

وی یادآور شد: باید در تکمیل زنجیره تولید، سلامت محصول در طول مدت فرایند تولید نیز مورد توجه قرار بگیرد تا یک محصول سالم و مطابق با استانداردهای بین المللی تولید و عرضه شود.

دوست محمدی تاکید کرد: ایلام‌ با توجه به ظرفیت ها و پتانسیل های غنی که در حوزه زیربخش های کشاورزی دارد می تواند به یک بازیگر فعال اقتصادی در این حوزه تبدیل شود.

وی با بیان اینکه دامداران و عشایر نقش مهمی در اقتصاد، تولید و کاهش تورم دارند، ادامه داد: باید شرایط مهاجرت معکوس قشر عشایر و دامدار به خواستگاه اصلی آنها فراهم شود.

مدیرکل دامپزشکی استان ایلام هم در این جلسه،‌گفت: مهران با توجه به اینکه یکی از مهمترین گلوگاه های کشور در بحث صادرات فراورده های خام دامی است، ایجاد مجتمع های نظارتی، پایش، قرنطینه و پشتیبانی برای استانداردسازی صادرات ضروری است.

یونس احمدی ادامه داد: در این راستا مرز مهران نیازمند ایجاد، تجهیز و توسعه یک آزمایشگاه و واحد قرنطینه محصولات خام دامی و مشتقات آن است.

در پایان این نشست از رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان ایلام به پاس همکاری با طرح ها و برنامه های اداره کل دامپزشکی استان از سوی سازمان دامپزشکی کشور تقدیر شد./ایرنا

 

 

 

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.