تاریخ انتشار : جمعه ۷ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۷:۵۰

عشق به حسین(ع) در سایه کرونا هم دلها را بهم پیوند می‌زند

عشق به حسین(ع) در سایه کرونا هم دلها را بهم پیوند می‌زند
زنجان- همه ساله با آغاز ماه محرم مراسم و حضور دسته‌های عزاداری در سطح شهر و روستاهای استان زنجان جلوه‌ای دیگر داشت، اما مسال ویروسی نحس و نفس‌گیر به ظاهر میان جمع سینه زن فاصله انداخته اما شور و حرارت عشق به حسین (ع) و علمدار کربلا همچنان دلها را به هم پیوند می‌زند و همه این فاصله‌های فیزیکی را جبران می‌کند.

طبل کرونا همچنان در جای جای شهرها می‌کوبد اما پرچم عزای تو در سر در خانه ها هوای شهر از نفس افتاده را تازه کرده و روضه عطش گلوی تب‌داران تازه تر شده است.

شهر من به دلیل ویروس کرونا حال و هوای دیگری دارد، پرچم های سیاه بر افراشته در میادین مختلف خودنمایی می کند، اما آن طرف تر در کوچه پس کوچه های شهر، عزاداری های حسینی رنگ و بوی دیگری دارد، هر خانه به یک حسینیه تبدیل شده شمار افراد شرکت کننده به بیشتر از تعداد انگشتان ۲ دست نمی رسد.

نوای یا حسین، روضه خوانی ها و پرچم های سیاه محرم نصب شده بر دیوار منازل شهروندان زنجانی بیش از گذشته خودنمایی می کند، حتی نذورات نیز به سمت کمک به نیازمندان تغییر جهت داده و بیشتر رنگ خدایی به خود گرفته است.

در حالی که سایه شوم کرونا در محرم امسال خود را بر جای جای کشور گسترانده اما دل های عاشقان اباعبدالله الحسین (ع) فارغ از حال و هوای این ایام نیست و محبان اهل بیت در شرایط خاص حاکم بر کشور شکل سوگواری های خودرا تغیییر داده اند و اجرای مراسم‌، آیین‌ و فرایض دینی و مذهبی با حفظ سلامت و امنیت جان شهروندان و در یک کلام با رعایت پروتکل های بهداشتی عجین شده است.

دیری است، شهر من زنجان به پایتخت شور و شعور حسینی شهره شده است، شهری که عزاداری های بی غل و غش آن، سرآمد کشور و جهان است و در این میان ۲ اجتماع باشکوه حسینیه و زینبیه اعظم زنجان با غنا و شکوه دیگری در محرم برگزار و ” صدای لبیک یا حسین” لبیک یا زینب ” عزاداران تا عرش طنین انداز می شد، اما امسال عزاداران دستهایشان را نه برای سینه زنی بلکه برای دستگیری از نیازمندان برافراشته اند و علاوه بر آن شبهای محرم در محله ها با جمع های بسیار کوچک و با فاصله گذاری های اجتماعی غریبی حسین(ع) را غریبانه به سوگ می نشینند.

یوم العباس زنجانی‌ها به شکل کمک مومنانه برگزار می‌شود
رییس هیات امنای حسینیه اعظم زنجان در این خصوص از ممنوع شدن برگزاری مراسم یوم‌العباس به شکل سالهی گذشته خبر داد و گفت: امسال مراسم یوم‌العباس در قالب کمک مومنانه برگزار می شود.

علیرضا فیروزفرافزود: حسینیه اعظم زنجان برای دهه محرم امسال با توجه به پروتکل‌های ارائه شده مراسم خود را در فضای باز برگزار خواهد کرد.

به گفته این مسوول خادمین در حسینیه اعظم زنجان دلسوزانه فعالیت دارند به نحوی که توسعه حسینیه امروز به ۲۰ هزار مترمربع رسیده است.

وی با اشاره به اینکه در شب‌های ماه محرم از ساعت ۲۰ در حسینیه اعظم مراسم عزاداری برگزار می شود، اضافه کرد: عزاداریها با رعایت پروتکل‌های بهداشتی در حال برگزاری است.

فیروزفر افزود: ضدعفونی محلها، رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی، استفاده از ماسک در برگزاری همه مراسم‌ها اجباری است و بطور قطع این ملزومات در مراسم رعایت خواهد شد.

رییس، هیأت امنای حسینیه اعظم زنجان با اشاره به اینکه یکی از خصوصیات بارز یوم‌العباس معرفی زنجان به عنوان دومین قربانگاه بوده است، ادامه داد: البته در کنار این موضوع ذبح نیابتی قربانی اجرایی می‌شود.

وی با بیان اینکه سال گذشته ۴۰۰ خادم در بخش کشتارگاه فعالیت داشتند، گفت: امسال به دلیل وضعیت کرونایی این موضوع اجرا نمی شود، پس اگر صاحب نذری حتی برای یک روز خاص نذر داشته باشد حسینیه اعظم زنجان آمادگی ادای آن را دارد.

رییس هیات امنای حسینیه اعظم زنجان ادامه داد: امسال همه خانه‌ها حسینیه و هیات بوده که امیدواریم محرمی پرشور برگزار شود.

وی با تاکید بر اینکه امسال حسینیه اعظم زنجان پذیرایی از میهمانان را نخواهد داشت، گفت: امسال حتی مراسم یوم‌العباس در قالب طرح مومنانه برگزار خواهد شد.

فیروزفر افزود: در این راستا ۱۱۰ هزار بسته معیشتی در قالب طرح مومنانه هدف گذاری شده که تاکنون ۳۰ هزار بسته از آن تهیه شده است.

به گفته رییس هیات امنای حسینیه اعظم زنجان، امسال هیچ پذیرایی و پذیرش مهمانی در حسینیه اعظم زنجان نخواهیم داشت.

طرح نیابتی ادای نذر قربانی درحال اجرا است

رییس کمیته اطلاع رسانی ستاد برگزاری مراسم سوگواری سید و سالار شهیدان در استان زنجان گفت: امسال به دلیل شرایط پیش آمده ناشی از شیوع کرونا، در روز هشتم محرم اجتماع عزاداری دسته حسینیه اعظم برگزار نمی‌شود.

فاطمه کرباسی نیز در این ارتباط افزود: هر ساله در روز هشتم محرم و همزمان با شب تاسوعای حسینی و در مقام احترام به اسطوره وفا و ادب حضرت ابوالفضل (ع)، دسته حسینیه زنجان جلوه ویژه ای به شور و شعور حسینی در زنجان می‌داد ولی امسال مردم زنجان و تمام آزادیخواهان با توجه به شرایط ویژه کرونایی و ضرورت رعایت موارد بهداشتی با نصب پرچم های سیاه به سردر منازل خود هر خانه را یک حسینیه و هر خانواده را به یک هیات تبدیل کرده اند.

وی ادامه داد: مردم نجیب و مهمان‌نواز زنجان که امسال محروم از میزبانی شیفتگان حضرت اباعبدالله و برادر علمدارش شدند امیدوارند مردم کشور عزیز و محب اهل بیت(ع)، با اجرایی کردن هر خانه، یک حسینیه و هر خانواده یک هیات، محرمی بی‌نظیر را در تاریخ ایران ثبت کنند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان با بیان این که امسال مردم ایران با تبعیت از فرمایش رهبر معظم انقلاب تمام دستورات بهداشتی را رعایت خواهند کرد، گفت: امسال روح حسینیه اعظم در ایران حاکم خواهد شد و تمام ایرانیان در یوم العباس یکپارچه و یک صدا با نوای یا عباس(ع) ایران را سراپا عاشق اهل بیت اعلام خواهند کرد و جلوه کمک های مومنانه را به جای اجتماع عزاداری به نمایش می گذارند.

کرباسی در خصوص برآورد نذر مردم ایران، اظهار داشت: در روزهای سخت کرونا و با هدف تسهیل ادای نذر عزاداران حسینی سراسر کشور طرح نیابتی ادای نذر قربانی درحال اجرا است و بنا به اعلام هیأت امنای حسینیه اعظم این طرح پنجمین سال متوالی است که اجرا می‌شود.

وی ادامه داد: حسب اعلام هیأت امنای حسینیه اعظم زنجان، عاشقان امام حسین (ع) درهرکجا که باشند می‌توانند جهت انجام نذر نیابتی مبلغ مورد نظر خود را به شماره کارت نذورات فرهنگی حسینیه اعظم زنجان واریز کرده و برای هماهنگی بیشتر با شماره تلفن ۳۳۳۲۳۰۳۰ با پیش مشاره ۰۲۴ تماس بگیرند.

کرباسی افزود: شماره حساب طرح نیابتی ادای نذر قربانی ۳۱۲۳ – ۷۰۵۳ – ۹۹۷۸ – ۶۰۳۷ است و پس از پرداخت باید فیش واریز به همراه مشخصات کامل نذردهنده، نشانی پستی، شماره تماس و نیت نذرکننده (ذبح یا فروش و هزینه در مسجد) به نشانی: زنجان، مسجد حسینیه اعظم ارسال شود و یا عکس قبض به شماره ۰۹۱۲۲۴۲۹۵۰۱ از طریق شبکه‌های اجتماعی ارسال شود.

رییس کمیته اطلاع رسانی ستاد برگزاری مراسم سوگواری سید و سالار شهیدان همچنین گفت: امسال دسته زینبیه اعظم زنجان نیز همچون دسته حسینیه با نوای یا حضرت زینب(س) در سراسر ایران طنین خواهد افکند و مردم ایران و عاشقان آن حضرت در در یازدهم محرم به جای اجتماع عزاداری، جلوه ای از کمک های مومنانه را به نمایش خواهند گذاشت.

آرایش هیات های عزاداری در محرم امسال با نظارت دانشگاه علوم پزشکی است

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان زنجان نیز در این خصوص ادامه داد: هیات‌هایی که پروتکل‌های بهداشتی ابلاغی را رعایت نکنند، در مرحله اول به آنها تذکرداده می شود و درصورت تکرار عدم اجرای پروتکل‌ها، تعطیل خواهند شد.

حجت‌الاسلام سعید احمدی افزود: درخصوص نظارت بر اجرای پروتکل‌های بهداشتی در مراسم محرم، تکلیف نهادها و ارگان‌های مختلف مشخص شده است.

وی ادامه داد: البته ما احتمال نمی دهیم که هیاتی پروتکلهای ابلاغی را رعایت نکند چرا که هیاتی ها جزو گروه‌هایی بودند که از همان ابتدای شیوع کرونا با مشارکت در ضدعفونی معابر، تهیه و توزیع ماسک و لوازم بهداشتی، نقش موثری را ایفا کردند.

حجت الاسلام احمدی افزود: محرم امسال هیات های مذهبی در قامت پشتیبان واقعی برای مدافعان سلامت ظاهر خواهند شد.

وی با بیان اینکه عده ای با طرح سخنانی در خصوص مراسم محرم، به ۲ قطبی سازی در جامعه دامن می زنند، گفت: تلاش ما این است که در بستر روضه سید الشهدا، نیاز روحی و روانی و اعتقادی مردم برطرف شود کما اینکه رفتن به مسافرت به شرط رعایت پروتکل‌ها، جزو نیازهای افراد است.

وی اظهار داشت: بر اساس پروتکل‌های ابلاغی، دسته روی و مراسم تعزیه خوانی که منجر به ایجاد تجمع می شوند را در استان نخواهیم داشت و مراسم عزاداری نیز فقط در فضای باز، با حفظ فاصله ۲ متری بین افراد و بدون جابجایی اشخاص و در حداکثر زمان یک ونیم ساعت برگزار خواهد شد.

حجت الاسلام احمدی با بیان اینکه استفاده از ماسک برای همه شرکت کنندگان در مراسم عزاداری، اجباری است، گفت: به هیات‌های مذهبی اعلام شده است تا فضاهای باز مورد نظر خود را برای اظهار نظر کارشناسان بهداشت جهت برگزاری مراسم عزاداری معرفی کنند.

این مسوول ادامه داد: روحانیان و مبلغان از گروه های مرجع در جامعه هستند و ارتباط خوبی با اقشار مختلف دارند، از این جهت برنامه ریزی ها متمرکز بر این است تا از این ظرفیت در هدایت نذورات به سمت حوزه بهداشت و درمان بهره گرفته شود.

وی اظهار داشت: امسال برای ماه محرم و صفر، اعزام مبلغ از قم به استان زنجان را نداریم و صرفا مبلغان داخل استان بر اساس دستورالعمل های ابلاغ شده به مناطق مختلف اعزام می شوند.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان زنجان خاطرنشان کرد: بر اساس برنامه ریزی ها، مبلغان، استقرار در مناطق و روستاها نخواهند داشت و به صورت روزانه رفت و آمد خواهند کرد./ایرنا

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.