تاریخ انتشار : دوشنبه ۵ آبان ۱۳۹۹ - ۱۱:۲۵

خیز دوباره کرونا در سایه بی‌تفاوتی شهروندان ایوانی

خیز دوباره کرونا در سایه بی‌تفاوتی شهروندان ایوانی
ایلام - پیک سوم کرونا در ایوان آغاز شده است و با رسیدن فصل سرما و هم‌پوشانی این ویروس با سرماخوردگی و آنفلوآنزا در صورت ادامه بی‌توجهی مردم به رعایت موارد پیشگیری و پروتکل‌های بهداشتی بروز فاجعه انسانی همراه با مشکل تامین تخت برای بستری بیماران در شهرستان ایوان دور از انتظار نیست.

بیش از هشت ماه است که کرونا زندگی همه مردم را هدف قرار داده و آسیب‌های بسیاری به بخش‌های مختلف زندگی از سلامت جسم و روح گرفته تا اقتصاد و دیگر بخش‌های جامعه وارد کرده است.

نکته قابل تامل این است که مردم همچنان به مهم‌ترین عامل یعنی ماسک علیه این بیماری مرگبار و کشنده بی‌توجه‌اند و از آن با میل خود و آگاهانه دوری می‌کنند.

طبق دستورالعمل ستاد مدیریت کرونا تمام شهروندان ملزم به استفاده از ماسک در مکان‌های عمومی هستند اما متاسفانه پس از موج سوم این ویروس و افزایش شمار تلفات، همچنان عده زیادی از شهروندان ایوانی خود را مقید به رعایت موازین بهداشتی نمی‌بینند.

هرچند گفته شده استفاده از ماسک اجباری است و با متخلفان برابر قانون برخورد می‌شود اما واقعیت این است که این برخورد قانونی هنوز تاثیری نداشته است، با نگاهی گذرا و عبوری به خیابان‌ها و معابر عمومی شهر ایوان متوجه دو گروه مردم می‌شویم که گروهی در برابر سلامت خود و دیگران احساس مسئولیت کرده و ماسک می‌زنند و گروهی دیگر بی‌توجه به این موضوع با صورتی بدون ماسک در خیابان‌ها و مکان‌های عمومی حاضر شدند.

برخی از افراد به صرف اینکه سالم هستند و یا اینکه بدن آنها مقاوم بوده از زدن ماسک خودداری می‌کنند اما غافل از اینکه ویروس ضعیف و قوی نمی‌شناسد.

از سوی دیگر بی‌توجهی به دستورالعمل‌های بهداشتی و برپایی مراسم عزا و عروسی موجب افزایش مبتلایان به کرونا در شهرستان ایوان شده است که در این خصوص اگر تدبیر نشود وضعیت از این هم بحرانی‌تر خواهد شد.

طبق مشاهدات خبرنگار ایرنا، برگزاری مراسم ترحیم و عروسی در این شهر افزایش یافته و خروجی این مراسمات افزایش مبتلایان به کروناست و مردم باید از برگزاری این مراسمات جدا خوداری کنند.

ایوان جزو ۴۳ شهرستان بحرانی کرونا در کشور

استاندار ایلام در جلسه اخیر مقابله با کرونا در استان با اشاره به افزایش تعداد بیماران کرونایی در بیمارستان‌های استان، گفت: قرارگرفتن ۲ شهرستان ایوان و دره‌شهر در ردیف ۴۳ شهر پرخطر کشور از نظر کرونا نگران‌کننده است.

قاسم سلیمانی دشتکی از اعمال محدودیت‌های جدید در شهرستان‌های ایوان و دره‌شهر از امروز دوشنبه خبر داد و افزود: شیوع بیماری کرونا به سمت خانواده‌ها رفته و وقتی در یک خانه فردی مبتلا می‌شود سایر افراد خانواده نیز مبتلا خواهند شد و آمارها رو به افزایش است.

وی اضافه کرد: الزامات استفاده از ماسک نیز باید رعایت شود و کنترل‌ها نسبت به رعایت موارد بهداشتی شدیدتر شود زیرا اگر محدودیت‌ها به درستی اجرا نشود، زنجیره انتقال بیماری کرونا قطع نمی‌شود و آمار ابتلا هر روز بیشتر خواهد شد.

شیوع بیماری کرونا در ایوان همچنان بالاست

رییس دانشگاه علوم پزشکی استان ایلام گفت: با این روند، پیک بعدی بسیار بدتر از وضعیت فعلی خواهد بود و باید از هم‌ اکنون شهروندان با رعایت موارد بهداشتی و فاصله‌گذاری اجتماعی، از ابتلای به این بیماری پیشگیری کنند.

دکتر محمد کریمیان، علت افزایش تعداد موارد ابتلا و فوت ناشی از کرونا در استان را رعایت نکردن پروتکل‌های بهداشتی از جمله کاهش میزان استفاده از ماسک توسط مردم، بازگشایی مدارس، رفت و آمدهای غیرضروری و برگزاری آیین‌ها ذکر کرد.

وی تاکید کرد: مردم با داشتن مسئولیت شرعی و اخلاقی باید بیشتر خود را مکلف به رعایت پروتکل‌ها بدانند و با پوشش ماسک و ضد عفونی کردن دست‌ها و پرهیز از هر گونه مراوده اجتماعی و سفرهای غیرضروری برای کاهش تبعات این بیماری تلاش کنند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایلام یادآور شد: الگوی مراجعه افراد مبتلا به کرونا به مراکز درمانی استان دیرهنگام است به طوری که بر اساس آمار ۴۰ درصد افراد فوت شده با حال وخیم به بیمارستان‌ها و مراکز درمانی مراجعه کرده‌اند.

کریمیان با بیان اینکه افراد مبتلا به کرونا مقررات قرنطینه خانگی را رعایت نمی‌کنند، گفت: گزارش‌هایی از افرادی که باید در منزل قرنطینه باشند دریافت می‌شود که مقررات لازم را رعایت نمی‌کنند و در اماکن عمومی حضور می‌یابند که این رویه باید اصلاح شود.

وی با بیان اینکه آموزش‌هایی که هنگام ترخیص به بیماران داده می‌شود باید رعایت شده و بیماران تا پایان دوران نقاهت در منزل بمانند، اضافه کرد: تمهیدانی اندیشیده شده است تا با کسانی که شرایط قرنطینه خانگی را رعایت نمی‌کنند، برخورد قضایی صورت گیرد.

اعمال محدودیت‌های کرونایی شدیدتر از امروز در ایوان

فرماندار ایوان با بیان اینکه این شهرستان از مناطق پرخطر کرونا در کشور است، گفت: بر اساس مصوبات ستاد استانی مبارزه با کرونا محدودیت‌های شدیدتری اعمال می‌شود و مردم نیز ملزم به رعایت آنها هستند.

امیدعلی سبزی افزود: این شهرستان از جمله شهرهای دارای آمار بالای ابتلا به کرونا در استان و کشور است و در رتبه پنجم فوتی ناشی از این بیماری در استان قرار دارد.

وی یادآور شد: یکی از دلایل آمار بالای تعداد مبتلایان در ایوان، افزایش بیماریابی و انجام تست کرونا به تعداد زیاد است.

فرماندار ایوان تاکید کرد: ۶ مرکز در این شهرستان از افرادی که دارای علائم هستند نمونه‌گیری می‌کنند و همین عامل سبب شناسایی بیش از پیش بیماران شده است.

فرماندار ایوان به برگزاری مراسمات اشاره کرد و گفت: بیشتر مراسم‌های عروسی تعطیل شده و گاهی بصورت پنهانی برگزار می‌شوند و مراسم تدفین نیز تا حدودی تعطیل است اما مردم در این زمینه همکاری لازم را ندارند و با وجود تعطیلی آرامستان‌های این شهرستان در این اماکن حضور دارند.

سبزی اظهار داشت: مراکز چاپ نیز اجازه چاپ آگهی‌های ترحیم را ندارند اما بدلیل مشکلات اقتصادی این قشر، آگهی‌های فوت یک روز با تاخیر و بدون دعوت از بستگان چاپ می‌شوند.

وی افزود: با وجود تذکرات مستمر بعضی از آگهی‌ها در شهرستان مجاور چاپ می‌شوند و همین باعث ایجاد تجمعات در آرامستان‌ها و برگزاری مراسم تشییع و تدفین می‌شود.

سبزی یادآور شد: بازدیدها بصورت مستمر در سطح شهر و بین اصناف صورت می‌گیرد و در صورت تخلف از پروتکل‌های بهداشتی با چنین افرادی برخورد جدی می‌شود.

فرماندار ایوان در خصوص ادارات این شهرستان نیز گفت: هر کارمندی که دارای علائم باشد باید بلافاصله محل کار خود را ترک کند و تا اعلام نتیجه تست کرونا در اداره حاضر نشود و مدیران نیز با افراد مبتلا و دارای بیمادی زمینه‌ای از لحاظ دورکاری همکاری کنند.

سبزی تاکید کرد: اجرای محدودیت‌ها و مصوبات بدون همکاری و رعایت پروتکل‌های بهداشتی امکانپذیر نیست و امیدواریم مردم با سهل‌انگاری در خصوص این بیماری جان عزیزان خود را در معرض خطر قرار ندهند.

با توجه به اطلاع‌رسانی های مکرر و قاطع توسط رسانه‌های حقیقی و مجازی استان، حساسیت افراد نسبت به مسئولیت‌پذیری در رابطه با مقابله با ویروس کرونا افزایش یافته، اما تعداد افراد بی‌مبالات و بی‌تفاوت نیز کم نیستند که در راه مبارزه با کرونا اختلال ایجاد می‌کنند.

هر چند زحمات انسان‌هایی که در صف مقدم مبارزه با کرونا قرار دارند قابل کتمان نیست، اما باید به ضعف فرهنگ سازی در امور بهداشت عمومی در گذشته اذعان کرد، مهمی که در میان امور روزمره زندگی و معیشت شهروندان و غفلت متولیان دراین روزهای حساس و سخت آثار آن را مشاهده می‌کنیم.

با این اوصاف باید گفت که مردم آگاهی لازم و کافی را در خصوص بیماری کرونا دارند اما حساسیت آنان نسبت به گذشته کاهش یافته و همین موضوع باعث سرایت گسترده این ویروس شده است.

مردم باید بدانند و آگاه باشند که گمانه‌زنی‌ها در خصوص ضعیف شدن ویروس کرونا تا کنون اثبات نشده است و همچنان شاهد گسترش و میزان مبتلایان به این ویروس هستیم.

در این خصوص نیز راهکارهای ساده‌ای برای پیشگیری از ویروس کرونا وجود دارد که با رعایت مواردی از جمله شستشوی دست‌ها با آب و صابون مایع به مدت ۲۰ ثانیه، استفاده از ماسک هنگام خروج از منزل، تردد کمتر به مراکز پر تردد و از همه مهمتر ماندن در خانه راهکارهایی است که با رعایت آنها تا حد زیادی در مقابل این ویروس در امان خواهیم بود.

شهرستان ۵۵ هزار نفری ایوان در ۳۵ کیلومتری ایلام قرار دارد و دومین شهرستان در استان است که دارای بالاترین تعداد مبتلا به کروناست.

شهرستان های ایوان و دره شهر استان ایلام جزو ۴۳ شهر بحرانی و پرخطر کرونا در کشور هستند./ایرنا

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.