تاریخ انتشار : سه شنبه ۲۰ آبان ۱۳۹۹ - ۱۲:۳۴

محمود یاوری سرهنگی که زندگیش فوتبال بود

محمود یاوری سرهنگی که زندگیش فوتبال بود
اصفهان-  محمود یاوری پیشکسوت فوتبال کشور و پدر فوتبال اصفهان پس از چهار دهه بازیکنان و مربیان زیادی را به فوتبال کشور معرفی کرد، سرهنگ بازنشسته‌ای از دیار نصف جهان که زندگی‌اش با فوتبال عجین بود و سرانجام روز سه شنبه پس از 2 ماه مقاومت با بیماری کرونا دارفانی را وداع گفت.

به گزارش ایرنا، محمود یاوری زادهٔ ۱۸ مهر ۱۳۱۸ در اصفهان به دنیا آمد و فوتبال خود را از تیم شاهین این شهر که سپاهان فعلی است شروع کرد و تا سال ۱۳۴۲ عضو باشگاه شاهین بود. در سال ۱۳۴۲ به عضویت تیم پاس تهران درآمد و تا سال ۱۳۵۰ در این تیم حضور داشت.

یاوری در سال ۱۳۵۰ به عنوان بازیکن فوتبال، بازنشسته شد و در سال ۱۳۶۳ به عنوان سرمربی تیم ملی فوتبال ایران انتخاب شد و در شش بازی که تیم ملی فوتبال ایران را هدایت کرد، در هر ۶ دیدار پیروز شد.

این پیروزی ها که در آن زمان نمونه بود یاوری را بیش از پیش به شهرت رساند، مربی که نظامی بود و نظم خاصی را در فوتبال داشت و در سال ۱۳۵۶ سرمربی تیم ملی جوانان فوتبال کشور شد و در سال ۱۳۵۷ حضور در تیم ملی ب و تیم ملی امید را تجربه کرد.

وی طی سال‌های ۱۳۷۰ و ۱۳۷۱ به مربیگری مجدد در تیم ملی جوانان رسید و در سال ۱۳۸۴ هم مدیر تیم ملی فوتبال جوانان شد.

مرحوم یاوری در تیم های سپاهان، ذوب آهن، فجر سپاسی، برق شیراز، شاهین بوشهر، تراکتورسازی تبریز، ابومسلم مشهد، صبای قم، استقلال اهواز، پاس، استیل‌آذین، راه‌آهن و مس کرمان سرمربی بود.

این مربی اصفهانی حضور در تیم های مختلفی را تجربه کرد و بازیکنان و شاگردان زیادی را به فوتبال ایران معرفی کرد.

وی که عضویت کمیته فنی فدراسیون فوتبال را نیز در کارنامه خود داشت از نخستین بازیکنان تیم سپاهان بود که افتخارات زیادی را کسب کرده است.

مرحوم یاوری در سال ۱۳۶۳ از سوی بهروز صحابه رئیس فدراسیون وقت فوتبال به عنوان سرمربی تیم ملی بزرگسالان انتخاب شد.

در تابستان ۱۳۶۳ تیم ملی به رهبری محمود یاوری در مسابقات فوتبال مقدماتی جام ملت‌های آسیا ۱۹۸۴ شرکت کرد اما وقتی نصرالله سجادی به جای بهروز صحابه رئیس فدراسیون فوتبال شد، یاوری از مسئولیت سرمربیگری خود در تیم ملی کنار رفت.

حسین چرخابی پیشکسوت فوتبال سپاهان امروز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با تاثر از درگذشت این پیشکسوت فوتبال ایران، یاوری را تکرار نشدنی در عرصه ورزش کشور ذکر کرد.

چرخابی یاوری را از پایه گذاران مکتب فوتبال سپاهان و نصف جهان برشمرد و اظهارداشت: یاوری از جمله بازیکنان بومی سپاهان بود که خدمات زیادی را به فوتبال نصف جهان کرد.

وی تصریح کرد: این پیشکسوت فوتبال اصفهان به دلیل ارتباط تنگاتنگی که سایر تیم های فوتبال کشور داشت مشاوره های خوبی را مربیان و باشگاه ها می داد و راهبردهایش باعث می شد که برخی تیم ها موفق شوند.

چرخابی تصریح کرد: محمود یاوری بازیکنان زیادی را به فوتبال ایران معرفی کرد که هر کدامشان نیازمند تجربه های زیادی بودند این مربی به خوبی به آنها آموزش می داد و از آموختن به دیگران دریغ نمی کرد.

وی ضمن عرض تسلیت درگذشت این پیشکسوت بزرگ فوتبال توجه بیشتر به پیشکسوتان فوتبال را از سوی مسوولان امر خواستار شد.

محمود یاوری ۲ ماه قبل ناگهان در منزل خود دچار مشکل شد و در بیمارستان علی اصغر اصفهان بستری می شود که پس از آزمایش مشخص شد به کرونا مبتلا شده است.

این پدر فوتبال اصفهان در ادامه درمان با وجود داشتن مشکلات ریوی در بخش icu بیمارستان الزهرا اصفهان بستری شد و امروز پس از تحمل این بیماری دار فانی وادع گفت.

روحش شاد و یادش گرامی.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 1 در انتظار بررسی : 1 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.