تاریخ انتشار : شنبه ۱۵ آذر ۱۳۹۹ - ۸:۱۱

بهبود نسبی اما شکننده وضعیت ایلام پس از اعمال محدودیت ها

کرونا همچنان در کمین است، خطر نکنید

کرونا همچنان در کمین است، خطر نکنید
ایلام - مردم ایران نخستین روز از آخرین ماه پادشاه فصل ها را با محدودیت های کرونا آغاز کردند و امروز دو هفته نفس گیر به پایان رسید، روزهایی که لحظه لحظه آن بسختی و با استرس تمام سپری شد.

روزهایی که مردم وحشت زده مدام اخبار رسانه ها را پیگیری می کردند که امروز چند نفر مبتلا و چند خانواده عزادار شد.

عروس زاگرس نیز که از مدتها قبل لباس قرمز به تن کرده بود و آمار و ارقام بالای مبتلایان و فوتی هایش در نقشه ایران خودنمایی می کرد، استثنا از شرایط بحرانی کشور نبود.

به همین دلیل دو هفته شدیدترین محدودیتها اعمال شد، عمده گروه های شغلی شهرهای قرمز تعطیل، مدارس غیر حضوری، ادارات با حداقل کارکنان فعالیت کردند و تردد خودروها بشدت کنترل شد.

با توجه به اینکه یکی از علت های مهم شیوع کرونا علاوه بر عدم رعایت پروتکل های بهداشتی تجمع های خانوادگی اعلام شد، مسئولان در این زمینه نیز چاره اندیشی کردند و حتی برای جلوگیری از شب نشینی های خانوادگی محدودیت تردد خودرو نیز اعمال و عبور و مرور از ساعت ۲۱ تا ساعت چهار بامداد ممنوع شد.

این محدودیتها در حالی اعمال شد که با وجود شرایط اقتصادی کشور، موجب وارد شدن ضرر و زیان اقتصادی به شمار زیادی از کسبه و بازاریان به علت تعطیلی مشاغل این گروه ها شد.

اما نتیجه اعمال این محدودیت ها خوشایند شد، بعد از گذشت چند روز از اجرای طرح بود که روند مبتلایان کرونا نزولی شد و آمار فوتی ها نیز به مرور کاهش یافت.

بالاترین میزان مبتلایان روزانه کرونا در ایلام که تا رقم بیش از ۵۰۰ نفر نیز ثبت شده بود طی دو هفته اخیر به زیر ۱۰۰ نفر کاهش پیدا کرد.

آمار فوتی های ناشی از کرونا اگرچه همچنان غمبار و تاسف انگیز است و دل هر انسانی را به درد می آورد ولی از دو رقمی روزانه به تک رقمی رسید و تا روز گذشته به چهار نفر کاهش یافت.

از طرفی میزان بستری مبتلایان کرونا در مراکز درمانی استان نیز که تا بیش از ۴۰۰ نفر افزایش یافته بود ۵۰ درصد کاهش و به رقم ۲۰۰ نفر رسید.

این کاهش آمار موجب شد ایلام از وضعیت قرمز خارج و به وضعیت نارنجی تغییر پیدا کند که این امر بیانگر تاثیر مثبت طرح اعمال محدودیت دولت برای کنترل کرونا این میهمان ناخوانده است.

اما آنچه در این زمینه اهمیت دارد و مسوولان را نگران کرده خطر عادی شدن شرایط برای مردم است، شرایطی که به سختی و با مشارکت و همراهی خود مردم ایجاد شده است.

مردم باید بدانند شرایط موجود به آسانی حاصل نشده، شرایط موجود حاصل متضرر شدن صدها سرپرست خانواری است که برای کنترل کرونا کسب و کار خود را تعطیل و خود را خانه نشین کردند.

شرایط موجود حاصل کنترل های شبانه نیروهای انتظامی در ورودی و خروجی شهرها و تلاش برای محدود کردن رفت و آمدها بوده است.

مردم باید بدانند گروه های شغلی تعطیل شده با وجود اجبار به پرداخت اجاره مغاره و تامین هزینه های زندگی اما بخاطر حفظ جان خود و مردم این هزینه ها را متحمل شدند.

این محدودیت ها در حالی اعمال شده است که در همین دو هفته با وجود بهبود نسبی وضعیت ولی دهها خانواده عزادارا عزیزان شده، دهها کودک یتیم یا بی مادر و ده ها مادر و پدر عزادار فرزند شده اند.

مردم باید بدانند در طول ۹ ماه و نیم از آمدن کرونا ۵۹۰ خانواده تنها در استان ایلام عزادار شده اند، چشمان کودکانی که چشم به در برای آمدن مادر یا پدر دارند یا مادران و پدرانی که حسرت یکبار دیدن جگر گوشه هایشان ب،رایمان هنوز بسختی قابل درک و تصور است.

بهبود نسبی اوضاع کنونی ایلام و خلوت شدن بیمارستان ها اندکی تالم و خستگی را از تن کارکنان بهداشت و درمان درآورده و حال آنها را کمی خوب کرده است.

این محدودیت ها تنها و تنها برای حفظ جان مردم اعمال شده است و هدفی جز این برای مسئولان وجود ندارد.

مردم باید بدانند کرونا همچنان زنده است و در کمین همه و خطر آن همواره برای همه وجود خواهد داشت.

بهبود وضعیت ایلام پس از اعمال محدودیت ها

رییس دانشگاه علوم پزشکی ایلام در این خصوص گفت: با اجرای طرح مدیریت هوشمند محدودیت‌ها و تعطیلی دوهفته‌ای، میزان بستری‌های کرونای استان نسبت به ابتدای آبان ماه ۵۰ درصد کاهش یافته است.

دکتر محمد کریمیان ضمن تقدیر از همکاری مردم در اجرای طرح محدودیت های کرونایی، افزود: ما همواره تاکید کرده بودیم اگر بخواهیم به نتیجه برسیم باید برای کنترل اجتماعات خانوادگی و برگزاری مراسمات ورود جدی داشته باشیم.

وی با بیان اینکه هم اکنون ۲ شهر چرداول و آبدانان در وضعیت قرمز قرار دارند، افزود: باید محدودیت ها در شهرستان چرداول با دقت بیشتری اعمال و در شهر آبدانان با توجه به کوچک بودن این شهر خروج از وضعیت قرمز به همین روال امکان پذیر است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی ایلام با اشاره به اجرای طرح شهید سلیمانی در استان یادآور شد: تست گسترده، هدفمند و هوشمند، بیماریابی فعال، قرنطینه و آموزش و اطلاع‌رسانی و فرهنگ‌سازی از اهداف این طرح است.

کریمیان ادامه داد: همزمانی اعمال محدودیت های جدید برای کنترل ویروس کرونا در استان و اجرای طرح شهید سلیمانی به طور قطع موجب کاهش تعداد موارد بستری و مبتلایان به ویروس کرونا می شود و همه باید در کنار هم با تمام توان برای مهار این ویروس منحوس تلاش کنیم.

ضرورت عزم همگانی برای کنترل کرونا

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ایلام نیز با بیان اینکه برای مبارزه با بیماری کرونا در استان باید به بازه زمانی ۳ ماهه نگاه شود، گفت: همه فرمانداران شهرستان های استان باید در کوتاه مدت برنامه ریزی های لازم را انجام دهند تا شاهد پیک بعدی کرونا در استان نباشیم.

دکتر جمیل صادقی فر افزود: قبل از اعمال محدودیت های کرونایی تعداد افراد مبتلا از ۴۰۰ نفر هم فراتر رفت که اکنون این میزان به ۲۲۰ نفر کاهش یافته است.

وی تاکید کرد: تک تک افراد در انتشار کرونا نقش دارند و یک فرد مبتلا با رفتارهای غیربهداشتی می تواند عامل ابتلا و مرگ بسیاری از افراد جامعه باشد.

مردم بدون شک هیچگاه این همه داغ همشهریان و سختی های موجود را فراموش نکرده و با عادی دانستن شرایط موجود که خطر گسترش کرونا را در پی دارد، خطر نمی کنند./ایرنا

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.