تاریخ انتشار : پنجشنبه ۲۰ آذر ۱۳۹۹ - ۸:۰۸

واکاوی لغو لحظه‌ای بازی‌های لیگ برتر؛

این سریال تا کجا ادامه خواهد داشت؟    * مجید روان‌ستان

این سریال تا کجا ادامه خواهد داشت؟    * مجید روان‌ستان
تهران- درخواست پرسپولیس برای لغو دیدار هفته پنجم این تیم مقابل نساجی پذیرفته می‌شود، اما درخواست ذوب‌آهن در روزی که ۱۸ بازیکن خود را به دلیل ابتلا به کرونا در اختیار ندارد برای بازی با شهرخودرو پذیرفته نمی‌شود!

این ماجرا وقتی جالب می‌شود که پرسپولیس می‌خواهد بازی هفته ششم خود با ذوب‌آهن را برگزار کند که همین مساله شائبه ایجاد ‌کرده چرا دیدار قبلی خود را انجام نداد، اما … براستی شروط‌ لحظه‌ای لغو بازی‌های لیگ برتر چیست؟ زاویه دید سازمان لیگ به لغو بازی‌ها چیست؟

به گزارش ایرناپلاس، واکاوی لغو دیدار پرسپولیس با نساجی همه را سردرگم کرده است. چون گفته ‌شد حضور پرسپولیس در دیدار فینال لیگ قهرمانان آسیا دلیل اصلی لغو این بازی بود، اما ظاهراً مسائل دیگری بجز این وجود داشته که پرسپولیس نخواست با نساجی بازی کند.

کمبود هافبک یا احتمال مصدومیت
یکی از نزدیکان باشگاه پرسپولیس در این رابطه می‌گوید، این باشگاه به دلیل شرایط کرونایی احساس نیاز کرد که پروتکل بهداشتی شدیدتر اعمال شود و به سازمان لیگ درخواست داد و این سازمان براساس شرایط تصمیم گرفت و برای حمایت از باشگاه پرسپولیس بازی با نساجی را لغو کرد.
البته پرسپولیسی‌ها مدعی بودند حضور در یک رختکن دیگر!(ورزشگاه نساجی) که با شنیدن همین «رختکن دیگر» این سوال پیش می‌آید مگر بازی‌های لیگ برتر با پروتکل بهداشتی برگزار نمی‌شود؟ چرا تاکنون پرسپولیسی‌ها نگران نشده بودند، اما در این دیدار احساس نگرانی کردند؟

مگر می‌تواند هرگاه دوست داشت بازی کند و هرگاه نخواست پای منافع ملی را وسط بکشد و بازی نکند و یا درخواست بازی در تهران را بدهد؟

رفتار سازمان لیگ با همه تیم‌ها یکسان است؟
لغو این بازی، شایعه‌های زیادی را مطرح کرد، از جمله اینکه پرسپولیس چند بازیکن مصدوم داشت و با کمبود هافبک مواجه بود و نمی‌خواست در برابر نساجی بازی کند؛ از طرفی صحبت‌هایی هم مبنی بر احتمال مصدومیت بازیکنان پرسپولیس در چمن مصنوعی ورزشگاه وطنی شد که هرکدام از اینها جای بحث دارد. آن هم تیمی که در قرعه‌کشی این فصل لیگ برتر خوش‌شانس بوده که در ۹ هفته ابتدایی لیگ برتر تنها ۲ بار از تهران باید خارج می‌شد که یکی از آنها سفر به مازندران بود و ۴۸ ساعت قبل از بازی لغو شد.

چیزی که مشخص است و حتی یکی از نزدیکان این باشگاه هم تائید می‌کند پرسپولیسی‌ها دوست نداشتند از تهران خارج شوند و در شهر دیگری بازی کنند و سازمان لیگ نیز موافقت کرده، اما جالب اینکه همین سازمان بدون توجه به درخواست باشگاه ذوب‌آهن برای به تعویق انداختن دیدار با شهرخودرو به دلیل داشتن بازیکنان کرونایی‌، به شهرخودرویی‌ها خبر می‌دهد به اصفهان بروند و بازی برگزار می‌شود!

بازی با تیمی که بازیکن ندارد
سهیل مهدی سرپرست کمیته مسابقات سازمان لیگ فوتبال در گفت‌وگویی رادیویی، دلیل لغو دیدار پرسپولیس با نساجی را در راستای کمک به فوتبال ملی کشور و کاهش ریسک ابتلا به کرونا بازیکنان پرسپولیس می‌داند.
اگر چنین چیزی درست است پس چرا پرسپولیس تاکید دارد بازی هفته ششم خود را مقابل ذوب‌آهنی بازی کند که بازیکنانش کرونا دارند!
اگر ذوب‌آهن بازیکنان خود را در اختیار داشت، بازهم پرسپولیس حاضر بود با این تیم بازی کند؟!

البته یکی از نزدیکان باشگاه پرسپولیس می‌گوید این تیم دوست دارد یک بازی انجام دهد تا در کوران مسابقات باقی بماند. طبق گفته سازمان لیگ، به دلیل حضور پرسپولیس در فینال لیگ قهرمانان آسیا با هر درخواستی که این تیم داشته باشد، موافقت می‌کند که این بدعت غلطی است. چون در هیچ یک از لیگ‌های جهان چنین اتفاقی رخ نمی‌دهد!

رضایی: هرچه به صلاح پرسپولیس باشد، آن را انجام می‌دهیم
بدون تردید همه می‌دانند که قطری‌ها پروتکل‌های شدیدی برای برگزاری لیگ قهرمانان آسیا دارند و سازمان لیگ نیز بازی را به تعویق انداخت تا پرسپولیس در تهران تحت مراقبت پزشکی باشد و بتواند در فینال حضور موثری داشته باشد. اما حالا پرسپولیس می‌خواهد با ذوب‌آهن بازی کند.

شاگردان رحمان رضایی در دو بازی اول این فصل از داوری ضربه خوردند، در بازی چهارم و پنجم هم کرونا آنها را ضربه فنی کرد و حالا باید حریف تمرینی پرسپولیس هم بشود!

سرمربی تیم ذوب‌آهن که به دلیل نشر اکاذیب و افترا نسبت به مقام‌های رسمی برگزار کننده مسابقه و داوران‌، روز بازی با پرسپولیس محروم است، گله‌مند بود که چرا هیچکس از حق این تیم در برابر ناداوری‌ها دفاع نکرد.

رضایی به ایرناپلاس گفت: «تمام حرف‌ها را قبلاً زده‌ایم و تکرار آن بی‌حاصل است، چون فایده‌ای ندارد. وقتی کسی حرف شما را نمی‌شنود گفتنش بی‌فایده است. در مورد بازی با پرسپولیس هم بگویم ما تابع دستورات سازمان لیگ و فدراسیون فوتبال هستیم. هرچه به صلاح پرسپولیس باشد، آن را انجام می‌دهیم.»

تقی‌پور: قانونگذار باید نگاهش به همه تیم‌ها یکی باشد
ابراهیم تقی‌پور مربی تیم ذوب‌آهن در این رابطه به ایرناپلاس گفت: قانونگذار وقتی این قانون را گذاشت باید مجری این کار باشد. شرایط ما به گونه‌ای است که نمی‌توانیم بازی کنیم و هیچ کجای دنیا چنین اتفاقی بیفتد به آن تیم اجازه بازی نمی‌دهند.
جالب اینکه اینها ما را با الهلال عربستان مقایسه می‌کنند. الهلال که در بازی‌های لیگ قهرمانان آسیا با ۳۶ بازیکن نمی‌رود با ۲۵ تا ۳۰ بازیکن می‌رود در مسابقات حضور پیدا می‌کند، وقتی به حد نصاب نرسید انصراف داد.

هر مربی برای تمرین ۲۵ تا ۲۶ بازیکن در اختیار دارد و کارهای تاکتیکی انجام می‌دهد و دوست ندارد زیاد شلوغ باشد.

برخی از تیم‌های لیگ برتری به دلیل روحیه دادن به بازیکنان جوانان و امیدهای خود که آینده‌ خوبی دارند برایشان در این رقابت‌ها کارت صادر کرده‌اند که سهمیه جوانان و امید باشند، اما اکنون به ما می‌گویند چون شما ۳۶ کارت صادر کرده‌اید و قانون می‌گوید: ۵+۱۱ را دارید باید بازی کنید و اینگونه ما را وادار کردند مقابل شهرخودرو بازی کنیم.

سوالم از قانونگذار این است که اگر یک بازیکن خدای ناکرده از کرونا فوت کند چه کسی پاسخگو است؟ بعضی مواقع یک قانونی را می‌گذارند و یک اتفاقی در آن رخ می‌دهد و قانون‌گذار دوباره می‌آید و یک تبصره می‌گذارد و اینها هیچکدام از این کارها را انجام نداده‌اند.
قانونگذار باید نگاهش به همه تیم‌ها یکی باشد نه اینکه استثناء قائل باشند. فصل پیش فولاد خوزستان چهار تا پنج بازیکن کرونا داشتند، چرا بازی آنها با نساجی را لغو کردند؟»

کربکندی: این دوگانگی‌ها ما را اذیت می‌کند
رسول کربکندی، سخنگوی باشگاه ذوب‌آهن در پاسخ به این پرسش که چرا بازی پرسپولیس با نساجی به دلیل آنچه که سازمان لیگ گفته کاهش ریسک ابتلا به کرونایِ بازیکنان پرسپولیس، لغو می‌شود، اما ذوب‌آهن با داشتن ۱۸ بازیکن کرونایی مقابل شهرخودرو باید بازی کند، به ایرناپلاس گفت: «این دوگانگی‌ها ما را اذیت می‌کند. ما می‌گوییم اگر قانون است برای همه یکسان باشد. البته پرسپولیس به عنوان نماینده ایران در فینال لیگ قهرمانان آسیا حضور دارد و باید حمایت شود، اما نه به قیمت فشار به بقیه تیم‌ها.

شما بازی با سپاهان این تیم را لغو می‌کنید، بازی با نساجی را نیز لغو کردید و حالا بازی با تیمی که هر آن ممکن است هر بازیکن آن ناقل کرونا باشد را می‌خواهید به هر شکل ممکن برگزار کنید!

این چندگانگی در ورزش ما وجود دارد و صدای ما به هیچ جایی نمی‌رسد. ما در چهار بازی اول خود از داوری لطمه خوردیم. البته ممکن است بازی ما با پرسپولیس هم لغو شود، البته نه به‌دلیل ما بلکه بخاطر آنها!
ما که باید از بازی خانگی با شهرخودرو امتیاز می‌گرفتیم، باختیم و ضربه خوردیم، الان هم دنبال این نیستیم که بازی با پرسپولیس برگزار نشود، اما این خطر برای بازیکنان این تیم وجود دارد که بازیکنان ما ناقل باشند و برای آنها مشکل ایجاد کند.»

چرا درخواست ذوب‌آهن برای لغو بازی‌ها پذیرفته نشد؟
قوانینی که در فوتبال پس از کرونا، یوفا و ‌ای‌اف‌سی وضع کرده‌اند و همه تیم‌ها باید از آن پیروی کنند مانع از لغو بازی می‌شود.
زمانی‌که همه بازیکنان یک تیم کرونا بگیرند اگر ۱۳ بازیکن داشته باشد باید بازی خود را برگزار کند. در کشور ما براساس استاندارهایی که در لیگ وجود دارد، اساس کار را برای انجام بازی در چنین شرایطی در صورت داشتن ۱۶ بازیکن گذاشته‌اند. اکنون دیدار ذوب‌آهن و شهرخودرو بر همین اساس برگزار شده و باشگاه ذوب‌آهن از نظر قانون‌گذار، محکوم به بی‌توجهی مجموعه‌اش به پروتکل بهداشتی شده است و این‌که نتوانسته بازیکنانش را کنترل کند!

این قوانین اکنون اجرا می‌شود و شاید با توجه به صحبت‌های رحمان رضایی و ابراهیم تقی‌پور بتوان این قوانین را تغییر داد و یا تبصره‌ای به آن اضافه کرد تا تیمی متضرر نشود.

سهیل مهدی، سرپرست کمیته مسابقات سازمان لیگ فوتبال در مورد برگزاری دیدار پرسپولیس و ذوب‌آهن، به ایرناپلاس گفت: «افرادی از ایفمارک به اصفهان رفتند و از اعضای باشگاه ذوب‌آهن دوباره تست کرونا گرفتند که نتایج این تست‌ها تعیین‌ کننده برگزاری و یا لغو این دیدار خواهد بود، اما تا زمان پاسخ تست‌ها انجام این بازی در تاریخ مقرر به قوت خود باقی است.»/ایرناپلاس

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.