تاریخ انتشار : جمعه ۸ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۲:۲۹

رییس فدراسیون: 

ممنوعیت واردات اسب موجب گرانی آن شده است

ممنوعیت واردات اسب موجب گرانی آن شده است
تهران - رئیس فدراسیون سوارکاری گفت: ممنوعیت واردات اسب باعث گران شدن بسیار زیاد و غیرمنطقی و اجحاف به حقوق خریداران شده است.

«مسعود خلیلی» روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار ورزشی ما افزود: واردات اسب اصولا در اختیار فدراسیون نیست. وزارتخانه‌های جهاد کشاورزی و صمت مجوزهای لازم را صادر می‌کنند که مدتی است احتمالا به دلیل شرایط ارزی در کشور ورود اسب ممنوع شده است.

وی اظهار داشت: به نظر می‌رسد، افرادی که اسب ورزشی خوب دارند و در بیرون از کشور نگهداری می‌کنند یا آنهایی که بیرون از کشور ارز دارند و قصد دارند اسب ورزشی ممتاز وارد کنند، با بررسی خیلی دقیق و در حد سالیانه حداکثر ۲۰۰ راس واردات اسب مشکل خاصی ایجاد نمی‌کند و باعث می‌شود ایرانیان علاقمند سرمایه خود را به کشور بیاورند.

خلیلی ادامه داد: ولی این امر نباید سبب شود هر اسبی که می‌خواهند به کشور وارد کنند؛ زیرا به لحظ اقتصادی و به لحاظ ورزشی، ارزشی ایجاد نمی‌کند. ممنوعیت واردات باعث گران شدن بسیار زیاد و غیرمنطقی و اجحاف به حقوق خریداران شده است در حالیکه ورود تعداد بسیار کم و کارشناسی شده مانع از بازار کاذب و غیر واقعی قیمت‌ها می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: به هر حال فدراسیون مجوز صادارات صادر نکرده و به لحاظ قانونی نیز چنین اختیاری ندارد ولی در مواردی طرف مشورت وزارت جهاد کشاورزی قرار می‌گیرد که همواره نقشی سلبی و عدم موافقت با ورود اسب‌های معمولی داشته است.

به گزارش ایرنا، صدها نفر از تولیدکنندگان، باشگاه‌داران، مربیان، قهرمانان ملی و فعالان صنعت اسب کشور در اعتراض به دستورالعملی که اسب مولد را تبدیل به کالایی لاکچری کرده و واردات آن را ممنوع کرده است، طوماری را برای وزیر جهاد و کشاورزی نوشته‌اند.

این افراد در اعتراض به تصمیمی که باعث ایجاد رانتی بزرگ برای چند وارد کننده که اسب‌های‌شان را قبل از این ممنوعیت وارد کردند و حالا با رانت ایجاد شده مبالغ نجومی از دیگران طلب می‌کنند، اقدام به نگارش طومار دست جمعی کرده و اعتقاد دارند تداوم اجرای ممنوعیت واردات اسب مولد، سرمایه‌گذاری دست‌کم ۵۰ هزار میلیارد تومانی بخش خصوصی را با تهدید جدی روبرو می‌کند و منجر به بیکاری هزاران نفر از افراد شاغل در تجارت‌های ورزشی مرتبط با سوارکاری می‌شود و همچنین لطمه‌ای بزرگ به ورزش سوارکاری ایران وارد می‌کند.

در این طومار آمده است: اجرای این مصوبه، قاچاق اسب بدون طی مراحل قرنطینه را در پی داشته که به غیر از مشکلات مربوط به خروج غیرقانونی ارز از کشور به شدت خطر اپیدمی بیماری‌های مشترک انسان و دام را افزایش داده است.

ردیف اولویت واردات اسب مولد در وزارت کشاورزی را از ردیف ۲۱ به ۲۷ تغییر پیدا کرده است.

در صنعت اسب، نقش اسب مولد در تولید و تکثیر و گردش این چرخه، حیاتی است. گونه‌های خط خونی داخلی هنوز فاصله‌ای زیاد تا اسب‌های دارای خط خونی خارجی دارند./ایرنا

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.