تاریخ انتشار : شنبه ۱۴ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۹:۲۹

عادی انگاری؛ دلیل شیوع موج چهارم کرونا در ایران

عادی انگاری؛ دلیل شیوع موج چهارم کرونا در ایران
تهران- شیوع ویروس کرونا اکنون از یک سال هم عبور کرده و در حال وارد شدن به موج چهارم است؛ موضوعی که برای برخی به یک پدیده عادی تبدیل شده و این عادی انگاری بسیار خطرناک این روزها چالش اصلی مقابله با این بیماری به شمار می‌رود.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه و آموزش ایرنا، اکنون مجموع مبتلایان به کرونا در کشور به بیش از یک میلیون نفر رسیده است و تاکنون ۶۰ هزار و ۲۶۷ نفر در کشور بر اثر بیماری کرونا جان باخته‌اند که با وجود تاکید کارشناسان و مسئولان حوزه بهداشت بر ضرورت پایبند ماندن به رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی، عادی انگاری برخی از شهروندان به ویژه در ایام نوروز نگرانی‌ها از موج جدید همه گیری کرونا را افزایش داده است.

این عادی انگاری ها، حتی با وجود محدودیت تردد و هشدارهای پی در پی مسوولان بهداشتی برای جلوگیری از وارد شدن به موج چهارم کرونا و اینکه گونه های مختلف این ویروس با جهش های متفاوت در حال رشد هستند، در میان هموطنان افزایش یافته است. در حالی که ریشه کن شدن این بیماری به همت همه نیاز دارد و فراموش نکنیم، فضاهایی که ازدحام جمعیت در آن‌ها وجود دارد، بهترین محل برای گسترش ویروس کرونا و ابتلا به این بیماری است. پس حداقل برای حفظ سلامت خودمان هم که شده، بهتر است کمتر از منزل خارج شویم.

تحقیقات دانشمندان نشان می‌دهد که تاکنون بالغ بر هزار و ۷۰۰ جهش ژنتیکی در ویروس کرونا مشاهده شده که از میان آن‌ها قدرت سرایت گونه انگلیسی از همه بیشتر بوده و ویروس‌ها دائما جهش پیدا می‌کنند و گونه‌های جدیدی از آن‌ها ظاهر می‌شود. گاهی اوقات گونه‌های جدید ظاهر و خودبه‌خود ناپدید می‌شوند. در سایر مواقع هم گونه‌های جدید باقی‌ می‌مانند.

ویروسی که باعث بیماری کووید-۱۹ می‌شود، عضوی از خانواده ویروس‌های کروناست. کرونا مشابه واژه کراون انگلیسی (به معنای تاج) به دلیل شاخک‌هایی که شبیه تاج است اینگونه نام‌گذاری شده است.

دانشمندان سراسر جهان به طور پیوسته در حال بررسی تغییر شکل ویروس کرونا هستند تا نحوه شیوع و بیماری‌هایی را که از آن ناشی می‌شود، درک کنند و در حال حاضر سه گونه اصلی از ویروس کرونا شناسایی شده که در کشورهای جهان در حال گردش است.

گونه انگلیسی کرونا موسوم به ب. ۱.۱.۷ پائیز گذشته شناسایی و به سرعت شیوع پیدا کرد. این ویروس به گفته مرکز آمریکایی کنترل و جلوگیری از بیماری‌ها نسبت به سایر گونه‌ها قدرت آلوده کنندگی بسیار بالایی دارد و نباید با عادی انگاری از جهش های متفاوت کرونا به سادگی عبور کنیم.

کرونا در حال چرخش است

پیام طبرسی متخصص بیماری های عفونی در این زمینه می گوید: اگرچه به دنبال اعمال پروتکل‌ها و محدودیت‌های جدی آمار ابتلا و بستری در بیمارستان‌ها تا حدودی کاهش یافته ولی بیماری همچنان در جامعه به صورت فعال در حال چرخش است و عادی انگاری شرایط و غفلت مجدد تبعات جدی به دنبال خواهد داشت.

وی با تاکید بر اینکه رعایت اصول بهداشتی و پروتکل ها از سوی مردم و تمدید محدودیت ها از سوی مسوولان باید همچنان ادامه داشته باشد، ادامه می دهد: درصد بالایی از مبتلایان به دنبال برگزاری دورهمی های کوچک خانگی مبتلا می‌شوند، پرهیز از برگزاری دورهمی‌های خانوادگی ضروری است؛ چرا که بیماری همچنان به صورت فعال در جامعه وجود دارد و به خصوص در مراسم‌هایی مانند دید و بازدیدها احتمال شیوع آن وجود دارد خطر ابتلا به کرونا را دوچندان می کند.

عادی انگاری و بی‌توجهی به پروتکل‌های بهداشتی

این استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، هرگونه عادی انگاری شرایط و بی‌توجهی به رعایت پروتکل‌ها و اصول بهداشتی را منجر به وقوع پیک های بعدی بیماری در ایام نوروز می داند و اظهار می دارد: تجربه ثابت کرده که هر بار به دنبال عادی انگاری شرایط و عدم رعایت‌ پروتکل ها، پیک‌های شدید بیماری رخ داده و هر پیک نسبت به پیک قبلی بیماری شدیدتر بوده است.

طبرسی تصریح می کند: وقوع پیک چهارم بیماری کرونا در صورت بی‌توجهی به اصول بهداشتی و عادی انگاری شرایط، ایجاد می شود و دیگر تاب و توانی در بیمارستان‌ها و کادر درمان باقی نمانده و در صورت رخداد پیک بعدی، وضعیت بسیار خطرناک خواهد بود.

وی می گوید: ویروس کرونا مدام تغییر رفتار می‌دهد به همین دلیل از مردم تقاضا می‌کنیم همچون گذشته پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنند تا در سال ۱۴۰۰ کمتر با تبعات این بیماری مواجه شویم و کادر درمان را به نیز زحمت نیندازیم.

زنگ خطر موج چهارم به صدا درآمد

طبرسی خاطرنشان می کند: در آستانه خیز چهارم شیوع کرونا، بار دیگر زنگ خطر به صدا درآمده و نباید اجازه داد با سهل انگاری و در سایه عادی انگاری این ویروس منحوس، شیرینی کاهش آمار مبتلایان و قربانیان بار دیگر در کام مردم تلخ شود، موج چهارم، خطر بزرگی در کمین ماست که می توانیم با هوشیاری و رعایت دستورالعمل های بهداشتی از آن جلوگیری کنیم.

قاسم جان بابایی معاون درمان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز در این زمینه می گوید: عامل اصلی چرخش ویروس کرونا عادی انگاری مردم است و با توجه به هشدارهای مکرر در خصوص خطرات بیماری کرونا شاهد سهل انگاری مردم و حضور در اماکن عمومی هستیم.

وی می افزاید: هم اکنون میزان ابتلا به کرونا و بستری ها افزایش یافته و اگر پروتکل‌های بهداشتی رعایت، رفت و آمدها کاهش، جمع‌های خانوادگی محدود و شرایط قرنطینه در زمان ابتلا به خوبی اجرایی شود، می‌توان شرایط فعلی را کنترل کرد.

معاون درمان وزیر بهداشت می گوید: در هر استانی که مردم شیوه نامه‌ها و فاصله گذاری اجتماعی را بیشتر رعایت می کنند، بار بیماری کمتر می شود. حدود ۱۲ درصد بیماران سن بالای ۸۰ سال دارند اما ۷۳ درصد فوتی‌های ما مربوط به افراد بالای ۶۰ سال است و از این رو با حفظ افراد مسن می‌توانیم مرگ و میر را تا ۷۰ درصد و بیشتر کاهش دهیم.

جان بابایی با اشاره به عامل دیگر موثر بر مرگ و میر، ادامه می دهد: بیماری‌های زمینه‌ای مثل دیابت و بیماری‌های قلبی نیز میزان فوت مبتلایان را بالا می‌برد، لذا میزان بار بیماری و شیوع اپیدمی هم سومین عاملی است که بر مرگ و میر تاثیر دارد و اصل رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی، فاصله گذاری اجتماعی و پرهیز ار حضور در تجمعات و مهمانی‌ها است.

وی با تاکید بر اینکه تامین واکسن به معنی پایان کرونا نیست، می گوید: واکسن یکی از روش‌های کاهش بار بیماری است و شاید به معنی صفر کردن آن نباشد./ایرنا

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.