تاریخ انتشار : جمعه ۲۰ فروردین ۱۴۰۰ - ۸:۲۸

نمره قبولی وزارت ورزش در سال شوم کرونا

نمره قبولی وزارت ورزش در سال شوم کرونا
تهران- بررسی عملکرد وزارت ورزش و جوانان در سال ۱۳۹۹ نشان از آن دارد که عملکرد این وزارتخانه برابر شیوع ویروس کرونا مقبولیت لازم را دارد.

ورزش ایران در سال ۱۳۹۹ یکی از پرکارترین سال‌های یک دهه گذشته را تجربه کرد. شاید سوال این باشد که با وجود لغو مسابقات و تورنمنت های بزرگ وزارت ورزش و فدراسیون ‌های زیر مجموعه آن چه اقداماتی انجام دادند که اکنون از آن به عنوان یک سال پرکار سخن به میان می‌آید؟

برای بررسی اتفاقات ورزش ایران در سال ۱۳۹۹ باید به گذشته برگردیم زمانی که در نخستین‌ روزهای اسفندماه اعلام شد که ویروس کرونا به ایران رسیده و این آغاز دوره ای سخت و چالشی جدید در زندگی مردم بود چالشی که تمام بخش‌ها به ویژه بخش ورزش را درگیر کرد و بیشتر اتفاقات این سال تحت تاثیر شیوع و فراگیری ویروس کرونا قرار گرفت. با اعلام مسوولان بلندپایه کشور ستاد مبارزه با کرونا در ایران تشکیل و مسعود سلطانی‌فر وزیر ورزش و جوانان به عنوان فرمانده این ستاد در بخش ورزش انتخاب شد. انتخابی که کار وزارتخانه را بیش از گذشته کرد و باید سلامت ورزشکاران به یکی از مهمترین اهداف آن تبدیل می‌شد.

همچنین در کنار این، وزارت ورزش تمام امکانات خود را در اختیار ستاد ملی مبارزه با کرونا قرار داد و با حمایت مادی و معنوی از مدافعان سلامت توانست کارنامه درخشانی از خود در این زمینه به جای بگذارد. وزارت ورزش در نخستین گام با هماهنگی ستاد ملی مبارزه با کرونا تمام اردو و مسابقات را لغو کرد و دستور برگزاری اردوهای انفرادی و مجازی برای ورزشکاران صادر شد. لیگ برخی از رشته‌ها تعطیل و لیگ فوتبال ایران نیز به مدت چند ماه تعویق شد.

با حمایت وزارت ورزش و جوانان در ایام کرونا بخشی از بودجه جاری این وزارت‌خانه به تامین اقلام بهداشتی برای اقشار مختلف جامعه و ورزشکاران اختصاص یافت. با توجه به نیاز حتمی جامعه به تولید لوازم بهداشتی و پیشگیری، بسیاری از فضاهای ورزشی تحت نظر این وزارتخانه در اختیار ستاد ملی مبارزه با کرونا قرار گرفت. البته اقدامات وزارت ورزش در زمینهٔ پیشگیری از کرونا تنها به این چند مورد ختم نشد بلکه پس از بیانات رهبر معظم انقلاب مبنی بر ضرورت ایجاد پویش «همدلی و کمک مؤمنانه به نیازمندان» وزارت ورزش، فدراسیون‌ها و ورزشکاران در این زمینه پیش‌قدم شدند.

برگزاری لیگ هر چند تا مدت ها مورد بحث بود اما وزارت ورزش با کمک فدراسیون فوتبال توانست برنامه جدیدی برای آن طراحی و در نهایت لیگ نوزدهم بدون حضور تماشاگران در اواخر تیرماه به پایان رسید. پایانی که می توان آن را یک تدبیر جدی قلمداد کرد زیرا ستاد ملی مبارزه با کرونا در ورزش با الزام منفی بودن تست کرونا دستور برگزاری یک بازی را صادر و در برخی از مواقع با حاد شدن میزان تست‌ها بازی ها را لغو می کرد.

داستان فعالیت ورزشی وزارت ورزش با پایان لیگ به اتمام نرسید بلکه تعویق یکساله المپیک موجب شد تا برنامه‌های تمرینی و گزینشی‌های المپیک نیز تحت تاثیر قرار گیرد. وزارتخانه با کمک کمیته‌های ملی المپیک و پارالمپیک توانست ورزشکاران و قهرمانان ایرانی را در شرایط مسابقه نگه دارد و در برخی مواقع نیز با تدبیر ویژه ورزشکاران را به مسابقات جهانی اعزام کرد. نمونه بارز این تدبیر انتقال ملی‌پوشان ژیمناستیک از استرالیا به ترکیه بود که در نهایت زمینه را برای حضور آنان در مسابقات باکو آذربایجان فراهم کرد.

همچنین در نیمه دوم سال ۱۳۹۹ ستاد ملی مبارزه با کرونا در ورزش با صدور مجوز تمرینات تیم‌های مختلف زمینه را برای آمادگی آنان در مسابقات گزینشی فراهم کرد؛ مسابقاتی که اکنون شروع شده و تا چند ماه دیگر تکلیف بسیاری از رشته‌ها را مشخص می کند. همچنین لیگ‌های والیبال، فوتسال، بسکتبال، قایقرانی، کشتی و وزنه‌برداری از دیگر اتفاقات سال ۱۳۹۹ بود.

یکی دیگر از مشکلات پیش روی وزارت ورزش در سال ۱۳۹۹ برگزاری انتخابات فدراسیون‌ها بود. در این سال فدراسیون‌هایی مانند پزشکی ورزشی، اسکی، شطرنج، بدنسازی، روستایی و فوتبال با سرپرست اداره می‌شدند و تصمیم وزارتخانه برای برگزاری انتخابات آنان در شرایط سخت کرونایی یک ریسک بود اما مسوولان ستاد مبارزه با کرونا در ورزش با تعریف دستورالعمل‌های ویژه توانستند تکلیف بسیاری از این فدراسیون‌ها را روشن و مجمع انتخاباتی را برگزار کنند. برگزاری انتخابات فدراسیون‌های اسکی، بدنسازی، روستایی، پزشکی ورزشی و فوتبال از مهمترین این مجامع بود که بدون هیچ مشکلی انجام شد.

کرونا در سال ۱۳۹۹ نه تنها ورزش بلکه معیشت اقشار مختلفی از جامعه را تحت تاثیر قرار داد این مشکل موجب شده بود تا مقام معظم رهبری با طرح کمک مومنانه در کشور، زمینه را برای کمک به اقشار مختلف جامعه فراهم کنند. این طرح مورد استقبال ورزشکاران و فدراسیون‌های ورزشی قرار گرفت و در نهایت خالق جلوه های زیبایی از نوع دوستی بود جلوه هایی که در مراسم فدراسیون‌های وزنه‌برداری، ژیمناستیک، والیبال، جانبازان و معلولان و کمیته‌های ملی المپیک و پارالمپیک به خوبی دیده می‌شد.

در این گردهمایی ها برخی از قهرمانان ایرانی مدال خود را برای کمک به مردم ایران به حراج گذاشتند و شخصیت های سیاسی و ورزشی نیز با حضور در این پویش‌ها کمک شایانی به رفاه و معیشت جامعه داشتند.

شیوع ویروس کرونا بسیاری از باشگاه‌های ورزشی که توسط بخش خصوصی اداره می‌شد را با زیان روبرو کرد؛ در این زمینه جمشید تقی‌زاده معاون حقوقی، امور مجلس و استان‌های وزارت ورزش اعلام کرد که «این وزارتخانه در هفت ماه نخست سال ۱۳۹۹ بیش از ۸۰ هزار میلیارد ریال زیان از کرونا دیده است. زیانی که تنها متوجه بخش دولتی نبود بلکه بخش خصوصی نیز از آن بی نصیب نماند. البته وزارت ورزش برای جبران زیان بخش خصوصی طرح‌هایی را در دستور کار قرار داد.»

«مهدی علی‌نژاد» معاون وزیر ورزش و جوانان نیز در این زمینه گفت: وزارت ورزش و جوانان با کمک دولت و مصوبه هیات وزیران باشگاه‌های خصوصی را حمایت‌ می‌کند و مشوق‌هایی را در نظر گرفته و اجرایی هم کرده است به طوری که‌ حق بیمه‌ کارفرمایان و همین‌طور پرداخت برق و گاز باشگاه‌ها با امهال و تاخیر پرداخت شده است./ایرنا

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.