تاریخ انتشار : شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۰ - ۸:۱۸

توشه قرآنی برای یک سال برگیریم

توشه قرآنی برای یک سال برگیریم
تهران- یک پژوهشگر مذهبی معتقد است بهره برداری بیشتر از کلام الهی در ماه مبارک رمضان زمانی صورت می‌گیرد که با قرآن انس بگیریم و آن را توشه‌ای برای یک سال خود قرار دهیم.

حجت الاسلام سعید اصفهانیان در گفت و گو با خبرنگار معارف ایرنا اظهار داشت: برای بهره مندی بیشتر از کلام خدا در ماه ضیافت الهی به این روایت توجه کنیم که «اگر می خواهید با خدا صحبت کنید، نماز بخوانید و اگر می خواهید خدا با شما صحبت کند، قرآن بخوانید». در ماه رمضان به ضیافت الهی نائل می شویم و متناسب با مهمانی خدا، بیشتر از این که بخواهیم سعی و تلاشی انجام دهیم، در معرض بیان و نفحه های الهی قرار می گیریم.

وی افزود: اگرچه خدای متعال با قرآن، بیان و سخن، خود را در معرض ما قرار داده اما برای این که در ماه رمضان، بیشتر در این فضا قرار بگیریم، خداوند علاوه بر این که شرایط عالم را برای دریافت و بهره ما در این ماه آسان تر می نماید، هدایا و جوایز بیشتری را نیز برای اهل ضیافت قرار می دهد.

این پژوهشگر مذهبی ادامه داد: در روایات ماه شعبان آمده است درخت طوبی که یک شجره مبارک و مطهر در عالم است و جنس مادی ندارد، در ماه شعبان شاخسارهای خود را به زمین نزدیک می کند. نزدیکتر کردن شاخه های شجره طوبی به زمین، موجب تغییرات روحی و نگرشی در انسان ها می شود.

وی افزود: این ماجرا در ماه رمضان، با غل و زنجیر کردن شیاطین که در روایات آمده است، تشدید می شود. یعنی خدا، هم فضای نورانی بالادستی را با شجره طوبی به زمین نزدیک می کند و هم موانع را با زنجیر کردن شیاطین برطرف می کند. در این فضا و با توجه به این تغییرات ایجاد شده در عالم، انسان می تواند نور بیشتری دریافت کند و لذا منطقی است که بهره مندی انسان از قرآن نیز بیشتر شود.

اصفهانیان اضافه کرد: خداوند توسط پیامبر اکرم (ص) و ائمه (ع) توصیه کرده که در این ماه بیشتر به تلاوت قرآن بپردازید و «خواندن هر آیه از قرآن در ماه رمضان، معادل با خواندن کل قرآن در غیر ماه رمضان» شمرده شده است و این موضوع نشان از آن است که خدا، شرایط حاکم بر ماه رمضان را شرایطی متفاوت برای مومنان قرار داده است، لذا چنین پاداش و چنین امکان رشدی در این ماه شکل گرفته است.

قرآن را در زندگی حاکم بدانیم

وی ادامه داد: در این فضا که برای بهره بیشتر ما تدارک دیده شده است، ما نیز می بایست از زاویه مطلوب تری نسبت به قرآن ورود کنیم؛ اگر تلاوت قرآن، تجوید، حفظ، تدبر و تفسیر قرآن را مسیرهایی به موازات هم یا در طول هم بدانیم، برآیند همه این ها را می بایست در حوزه «انس با قرآن» و آوردن «قرآن در زندگی» در نظر بگیریم و در این زمینه تلاش کنیم اما اگر محافل ما در ماه رمضان از محافلی باشد که انس با قرآن را به همراه نداشته باشد و زندگی قرآنی را برای ما به ارمغان نیاورد، بهره مندی خوبی نخواهیم داشت.

نویسنده کتاب از ملک سلیمان تا ملک مهدی(عج) افزود: اگر قرار است بهره بیشتری از کلام الله در ماه رمضان داشته باشیم، می توانیم تصور کنیم که در ضیافت الهی و در قصر پروردگار، بیان خدا را می شنویم و بر اساس این بیان، نیت می کنیم تا به جهان نگاه کنیم و بر همین اساس، زندگی خود را به سوی آینده الهی تنظیم کنیم؛ با کتاب خدا انس و با این توشه در طول سال، صراط مستقیم را جستجو کرده و حرکت کنیم.

قرآن را بر سرزمین وجود حاکم کنیم

وی اضافه کرد: استاد بزرگوار، حضرت آیت الله جوادی آملی اینگونه می فرماید که وقتی در شب قدر، قرآن را بر سر می گیریم، عملا می گوییم که می خواهیم قرآن را بر سرزمین وجودمان حاکم کنیم و قرآن را در زندگی حکمران قرار دهیم. آمادگی یک ماهه ما برای این است تا بگوییم خدایا به خدایی خودت و به نبوت پیامبر و ولایت ائمه ات سوگند، که می خواهیم قرآن را بر سرزمین وجودمان حاکم کنیم. اگر این اتفاق برای ما شکل بگیرد بهره مندی مطلوبی از قرآن خواهیم داشت و وضعیت اجتماعی ما نیز تغییراتی جدی به خود خواهد دید.

اصفهانیان ادامه داد: در نگاهی کلی به عالم، حرکت به سوی حیات قرآنی در این زمان، در راستای تمدن مهدوی و سرزمین بهشت موعود، از سرعت بیشتری برخوردار شده است و در عین حال، اینک آزمون های بزرگی در برابر جامعه قرار گرفته است که این آزمون ها با اتصال به قرآن می بایست گذرانده شود. اگر دانش های روز ما در ارتباط با قرآن باشد و فرهنگ، مدیریت، اقتصاد، سیاست و… نسبت صحیح خود را با قرآن بیابد، بهره مندی بیشتری در همین ماه مبارک نیز حاصل می شود.

وی تاکید کرد: ما در عمل، ماه رمضان های مختلفی را طی کرده ایم، اما نه درسی از قرآن به سرهای شب قدر گرفته ایم تا قرآن را بر زندگی حاکم کنیم و نه عنوان ضیافت الله را به گونه حقیقی فهم کرده ایم، لذا بهره ما در سربازی حریم عترت و مهدویت، بهره ای اندک است.

بهره برداری از قرآن با نگاهی صحیح به ثقلین

این کارشناس مذهبی افزود: زمانی بهره ما از قرآن، بهره ای مطلوب است که نگاهی صحیح به ثقلین داشته باشیم و بدانیم که قرآن همان قواعد حاکم بر عالم است و عترت همان خلیفه الهی است که بر اساس قواعد بالادستی قرآن، میدان دنیا را تنظیم می کند و حیات دنیا را به سمت حیات آخرت و سرزمین مهدویت سوق می دهد. در این میان، نقش ما شناخت حقیقت کتاب الله و هماهنگی با ولی الله است و بهره ما آنگاه افزون می شود.

وی اضافه کرد: در تعابیر متواتر از پیامبر اکرم (ص) درباره ثقلین نقل شده که «کتاب الله حبل ممدود من السماء الی الارض». کتاب خدا ساختار عالم را بیان کرده و در تار و پود عالم نهادینه شده است. آفرینش از جمله آسمان ها و زمین و زندگی ما به سمت آینده نیز بر اساس قوانین کتاب الله بنا شده است. قرآن مکتوب نیز از این قواعد و کتاب اللهِ آسمانی خبر می دهد.

مدیر موسسه مطالعات راهبردی اصحاب الحسین (ع) افزود: در شب های قدر نیز به اذن الهی، امور عالم توسط ملائکه و روح القدس تقدیم امام می شود و امام بر اساس قواعد متقن قرآنی، موضوعات مختلف را سنجش و جای گذاری کرده و اجازه ورود امور مبتنی بر مفاهیم بالادستی را به میدان دنیا صادر می کند و هماهنگی ما با این نظام عظیم و با ولی الهی حاکم بر عالم، از مدخل قرآن کریم می تواند سامانی مناسب بیابد./ایرنا

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.