تاریخ انتشار : سه شنبه ۳۱ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۰:۱۹

جنگ پنهان آمریکا و اسراییل بر سر برجام

جنگ پنهان آمریکا و اسراییل بر سر برجام
تهران- توطئه‌ها و سنگ‌اندازی ‌های مداوم رژیم صهیونیستی در مسیر مذاکرات هسته‌ ای وین که نگاه‌ ها به آن خوشبین‌ است، از هراس این رژیم نسبت به نتیجه ‌بخش بودن گفت و گوها نشان دارد؛ وضعیتی که با اهداف برجامی کاخ سفید فاصله دارد و واشنگتن را در مقابل سیاست ‌های تل‌آویو قرار داده‌ است.

در این که آمریکای بایدن درصدد احیای توافق دموکرات ها با تهران است، بیشتر کارشناسان حوزه بین الملل هم نظرند اما فرسایشی شدن مذاکرات به این دلیل است که تیم جدید آمریکا در صدد گرفتن امتیاز بیشتر از تهران با بهره گیری از ابزار تحریم است. از این رو به رغم فراز و فرود ها، «رابرت مالی» نماینده ویژه آمریکا در امور ایران در شهر محل گفت و گوها حضور یافته تا بلکه با هم فکری ۱+۴ راهی برای ورود مستقیم به مذاکرات بیابد.

رخداد نطنز راه آمریکا را از رژیم صهیونیستی جدا کرد

در روزهای اخیر اما رخداد بسیار مهمی بر مذاکرات سایه افکند؛ تروریسم هسته ای در نطنز که ناگزیر راه آمریکا را از رژیم صهیونیستی جدا کرد. روز یکشنبه ۲۲ فروردین ایجاد اختلال در سیستم برق مجتمع غنی‌سازی شهید احمدی روشن نطنز باعث قطع برق‌ رسانی به یکی از سالن های این مجتمع شد؛ رخدادی که ایران آن را «تروریسم هسته ای» دانست و خواستار مقابله جهانیان با این دست از اقدامات خرابکارانه شد.

پس از وقوع انفجار در نطنز، برخی رسانه های آمریکایی و اسراییلی آن را به رژیم صهیونیستی نسبت دادند و مقامات رژیم نیز تلویحا بر آن صحه گذاشتند. کاخ سفید هم در این زمینه موضع گیری و «جن ساکی» سخنگوی آن تاکید کرد که «آمریکا هیچ نقشی در حمله به نطنز نداشته است». اما وی از اعلام موضع در مورد نقش اسراییل در خرابکاری در تاسیسات هسته‌ای نطنز خودداری ورزید و گفت: ما هیچ چیز برای گفتن درباره گمانه ‌زنی پیرامون علل این حادثه و یا تاثیرات ناشی از آن نداریم.

از آن پس برخی گمانه زنی ها حاکی از آن بود که آمریکا از حملات خرابکارانه آگاهی داشته یا با همکاری با یکدیگر این عملیات را انجام داده اند تا واشنگتن در مذاکرات وین دست بالا را داشته باشد. آن ها دیدار وزیران جنگ آمریکا و اسراییل را همزمان با انفجار در نطنز نشانگر این هماهنگی ارزیابی می کردند.

در مقابل، بسیاری از کارشناسان نیز بر این باورند از آنجایی که صهیونیست ‌ها در واشنگتن بر سر راضی کردن طرف آمریکایی به نتیجه نرسیدند، تاسیسات نطنز را برای اقدامات تلافی‌ جویانه انتخاب کردند. اظهارات «بنیامین نتانیاهو» و «لوید استین» وزیر دفاع آمریکا در جریان نشست مطبوعاتی مشترک هم آشکارا از اختلاف دیدگاه آنان در زمینه برجام پرده بر می داشت. در حالی که نخست وزیر اسراییل بر مخالفت مطلق با بازگشت آمریکا به توافق هسته‌ای با ایران تاکید کرد اما وزیر دفاع آمریکا حتی یک کلمه در این باره نگفت.

موضع دیگری که از این جنگ پنهان بین آمریکا و اسراییل پرده برداشت، گزارش جمعه شب ۲۷ فروردین شبکه ۱۲ تلویزیون اسراییل بود. این شبکه خبر داد که دولت بایدن به نتانیاهو پیام داده که از «حرافی‌ خجالت‌آور» روزهای اخیر در ارتباط با انفجار روز یک‌شنبه در نطنز هر چه سریع‌تر دست بکشد زیرا این کار از هر زاویه «به‌شدت زیان‌بار» است.

از نگاه ناظران، مقامات آمریکا بر این باورند که موعد زمانی اقدام خرابکاری جدید در نطنز از سوی اسراییل با دو هدف احتمالی انتخاب شده است؛ یکی از اهداف اسراییل احتمالا این بوده که نظر به اتحاد آمریکا و اسرائیل، ایران در پی حمله از آمریکا خشمگین شده و میز مذاکرات در وین را ترک کند. هدف دوم، ارسال پیام روشنی از سوی اسرائیل به آمریکا از طریق انفجار جدید نطنز بوده که اسرائیل هرگز با هیچ مذاکره یا توافقی جدید میان آمریکا و ایران کنار نخواهد آمد.

از زمان ورود بایدن به کاخ سفید، مقامات رژیم صهیونیستی نسبت به احیای برجام به هراس افتاده اند. بی تردید در این برهه حساس، توقف مذاکرات پیشرونده هسته ای مهمترین هدف اسراییل است که با اقدامات خرابکارانه در صنعت هسته‌ای ایران در پی تحقق این هدف است؛ موضوعی که از نگاه مقامات رژیم صهیونیستی مانع از لغو تحریم های ضدایرانی خواهد شد.

تداوم مذاکرات ، غنی سازی بیشتر و شکست پروژه رژیم صهیونیستی

در مجموع، پروژه رژیم صهیونیستی برای متوقف سازی مذاکرات در نهایت با شکست مواجه شد و نتیجه عکس داد چرا که هم مذاکرات وین تداوم یافت و هم ایران بعد از عملیات خرابکارانه اسراییل به غنای بیشتر اورانیوم اقدام کرد. «علی اکبر صالحی» رییس سازمان انرژی اتمی جمعه ۲۷ فروردین با بیان اینکه «غنی‌سازی ۶۰ درصدی هم اکنون در تاسیسات هسته ‌ای شهید احمدی روشن در جریان است»، گفت: «چهارشنبه دستور راه‌اندازی ۶۰ درصد را دادیم و ۴۰ دقیقه بامداد (جمعه) محصول ۶۰ درصد را گرفتیم. محصولی که الان می‌گیریم حدود ۹ گرم در ساعت است.»

یک روز پیشتر نیز حجت الاسلام و المسلمین «حسن روحانی» رییس جمهوری در مراسم بهره برداری از چهار طرح بزرگ پتروشیمی در واکنش به نگرانی اروپا و آمریکا درباره غنی‌سازی ۶۰ درصدی در ایران گفت که تهران می‌تواند همین الان غنی‌سازی ۹۰ درصد هم انجام بدهد اما برنامه اتمی‌ ایران صلح‌آمیز است.

با نگاهی به تداوم گفت و گوها در وین و خوشبینی ها نسبت به آینده مذاکرات، ناکامی عملیات خرابکارانه رژیم صهیونیستی بیش از پیش آشکار می شود. نماینده اتحادیه اروپا روز شنبه ۲۸ فروردین اعلام کرد که نشست کمیسیون مشترک برجام در سطح معاونان و مدیران سیاسی وزارت ‌های امور خارجه‌ ایران و گروه ۱+۴ به صورت حضوری در وین، پایتخت اتریش ادامه خواهد یافت.

اظهارات «میخائیل اولیانوف» نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی در وین نیز درباره برگزاری جلسه کمیسیون مشترک برجام نویدبخش بود. وی در صفحه توییترش نوشت: «پیشرفت مذاکرات احیای برجام کُند اما برقرار است. امروز، علاوه بر فعالیت‌ های از پیش برنامه ریزی شده در سطح کارشناسان، مشارکت کنندگان تصمیم گرفته‌اند نشست رسمی کمیسیون برجام را دوباره برگزار کنند.»/ایرنا

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.