تاریخ انتشار : شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۸:۰۸

انتخابات ۱۴۰۰؛ از نامزدهای احتمالی چه خبر؟

دلمشغولی نامزدها؛ از احراز صلاحیت تا تشکیل دولت انقلابی

دلمشغولی نامزدها؛ از احراز صلاحیت تا تشکیل دولت انقلابی
تهران- مساله بررسی صلاحیت‌ها مهمترین دغدغه این روزهای نامزدهای احتمالی جریان اصلاحات است. نامزدهای اصولگرا فارغ از این مساله، در مزایای دولت انقلابی می‌گویند.

کمتر از ۲ ماه مانده به روز برگزاری سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، نام‌های مختلفی به عنوان نامزدهای احتمالی در فضای سیاسی کشور مطرح است. برخی چهره‌های سیاسی به صراحت از قصد خود برای حضور در انتخابات سخن گفته‌اند. افزون بر این، نام‌های بسیاری در جریانات گوناگون به عنوان نامزد احتمالی مطرح شده که البته خود هنوز از قصدشان برای ورود به گود رقابت‌ها سخنی نگفته‌اند، با این حال تحلیل‌ و تفسیرهای زیادی حول محور نامزدی آنان در فضای رسانه ای کشور مطرح می‌شود.

با توجه به تاثیر ترکیب، تعدد و چینش نامزدهای انتخاباتی در مسائلی چون راهبردها و تاکتیک‌های انتخاباتی جریان‌های سیاسی، کیفیت برگزاری انتخابات، میزان مشارکت و …. رصد موضع‌گیری‌ها و اظهارنظرهای نامزدهای احتمالی انتخابات، مورد توجه ناظران است.

بر این مبنا خبرگزاری ایرنا، قصد دارد به صورت مداوم، اخبار و تحولات در این زمینه را رصد کند. در ۲۴ ساعت گذشته، مهمترین رویدادهای این حوزه بررسی شده است.

از نامزدهای احتمالی اصولگرا چه خبر؟

* جلیلی: جریان انقلابی با ایجاد دوگانه‌های واقعی جریان تردید را از میان می‌برد

«سعید جلیلی» عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام که از او به عنوان یکی از نامزدهای انتخاباتی نام می‌برند، در صفحه شخصی خود در توئیتر نوشت: از “سرهنگ و حقوقدان” تا “جنگ و مذاکره”؛ دو قطبی‌های موهومی که برای فریب مردم ساخته می‌شود. مذاکره یا جنگ؟ مشخص است کسی جنگ را انتخاب نخواهد کرد. جریان انقلابی با ایجاد دوگانه‌های واقعی مورد نیاز مردم نظیر عدالت یا فساد، دوگانه‌های واهی جریان تردید را از میان ببرد.

*رضایی: تنها با یک دولت مقتدر انقلابی می‌توان از شر تحریم‌ها رها شد

«محسن رضایی» دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام که به عنوان یکی از نامزدهای احتمالی اصولگرایان مطرح است، توئیت کرد: ‏اقدام جمهوری خواهان کنگره آمریکا در رونمایی از یک بسته تحریمی جدید علیه ایران، دارای دو معنای روشن است: ۱. دشمن، بنای دشمنی دارد و باید او را مهار کرد. ۲. تنها با یک دولت مقتدر، با تدبیر، انقلابی و متکی به داخل می‌توان کشور و مردم را از شر تحریم و انبوه مشکلات رهانید.

* رستم قاسمی: ایران از گفت‌وگو با عربستان استقبال می‌کند

«رستم قاسمی» وزیر نفت دولت دهم در مصاحبه با پایگاه خبری «روسیاالیوم» با انتقاد از تخریب زیرساخت‌ها و بی عدالتی در یمن و با اشاره به اینکه همه موشک‌ها و هواپیماهای بدون سرنشین یمنی به صورت بومی در این کشور تولید می‌شود، مدعی شد که ایران کمک‌های مشورتی و نظامی کمی به یمنی‌ها می‌کند. قاسمی همچنین گفت که ایران از گفت‌وگو با همه کشورهای همسایه از جمله عربستان سعودی استقبال می‌کند.

اظهارات قاسمی البته در خصوص کمک نظامی به یمن از سوی وزارت امور خارجه کشورمان تکذیب شد. روابط عمومی وزارت امور خارجه با انتشار اطلاعیه‌ای در مورد اظهارات اخیر رستم قاسمی در ارتباط با کمک نظامی و حضور مستشاران نظامی ایران در یمن اعلام کرد: اظهارات منتشر شده در این مصاحبه برخلاف واقعیت و سیاست‌های جمهوری اسلامی ایران در یمن است.

*عباسی: فرزندم ۲۰ میلیون حقوق می‌گیرد

«محمد عباسی» وزیر ورزش دولت دهم و نامزد انتخاباتی۱۴۰۰ به کمپین «فرزندت کجاست» پیوست و گفت که فرزندش در دانشگاه تدریس می کند و نزدیک به ۲۰ میلیون حقوق می‌گیرد. عباسی گفته دارای ۴ فرزند بوده که ۲نفرشان پسر و ۲نفرشان دختر هستند و هیچکدام از آن ها کارمند دولت نیستند.

*ناظمی اردکانی: فرزندان من کار دولتی ندارند

«محمد ناظمی اردکانی» وزیر تعاون دولت نهم که از قصد خود برای نامزدی در انتخابات خبر داده هم گفته که دارای ۳ فرزند پسر است. بنا بر اظهارات ناظمی، فرزند اول او دارای مدرک کارشناسی ارشد سازه بوده و اخیرا کاری را در ساخت مسکن آغاز کرده است. او دارای کار دولتی نیست. فرزند دوم این کاندیدای انتخابات نیز فارغ التحصیل رشته صنایع از دانشگاه شریف بوده که در قم به تحصیل دروس حوزی مشغول شده است. فرزند سوم نیز در خانه و فارغ التحصیل مدارس استثنایی است.

از نامزدهای احتمالی اصلاح‌طلب چه خبر؟

*پزشکیان: اصلاح‌طلبم ولی از اصولگراها هم اصولگراترم

«مسعود پزشکیان» نایب رئیس مجلس دهم که از آمادگی خود برای نامزدی در انتخابات خبر داده، به تازگی در دیدار با تعدادی از فعالان سیاسی اجتماعی استان تهران در پاسخ به این سوال که آیا مستقل به انتخابات خواهد آمد یا به عنوان اصلاح‌طلب، گفت: بی‌شک اصلاح‌طلبم و با همین عنوان در انتخابات خواهم بود. البته از اصولگراها هم اصولگراترم. این سوال خیلی‌ها بود.

پزشکیان در دیداری دیگر تصریح کرد: ساز و کار اصلاح طلبان را می‌پذیرم و حتی اگر کسی در نظرسنجی نهایی به‌ اندازه‌ی یک رای از من بیشتر شانس داشته باشد کنار خواهم رفت و از او حمایت می‌کنم.

*فومنی : معاون اول من یک خانم خواهد بود

حجت‌الاسلام «محمد زارع فومنی» دبیرکل حزب مردمی اصلاحات برای سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری اعلام نامزدی کرد.

فومنی با بیان اینکه به دلیل درخواست حزب مردمی اصلاحات و دیگر احزاب رسما اعلام می‌کنم که نامزد انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ هستم، گفت: تمام توان خود را به کار خواهم گرفت که در این انتخابات برنامه‌هایم را اجرا کنم.

فومنی با تاکید بر اینکه کابینه من کابینه نخبگان است، اظهار کرد: برنامه ما تحت عنوان برنامه جامعه ایران نوین و ملت سربلند منتشر خواهد شد. من به نفع هیچ کاندیدایی نیز کنار نخواهم رفت و تا پایان کار می‌مانم حتی اگر ردصلاحیت شوم و مطمئن هستم اصلاح‌طلبان مردمی از من حمایت می‌کنند.

این فعال سیاسی با بیان اینکه هیچ مشکلی ندارم که شورای نگهبان بخواهد من را تایید نکند، بیان داشت: به عنوان یک دبیرکل حزب فردی هستم که رجل سیاسی محسوب می‌شوم و از این جهت مشکلی برای تایید صلاحیت ندارم حتی پیش از این هم یک بار کاندیدا شدم که شورای نگهبان هم من را تایید می‌کرد اما خودم کنار کشیدم و انصراف دادم.

وی افزود: کابینه من پر از نشاط، انقلابی‌گری، جوان و قدرتمند خواهند بود. ۵۰ درصد کابینه را خانم‌ها و ۵۰ درصد دیگر را آقایان توانمند تشکیل خواهند داد. همین جا اعلام می کنم که معاون اول من یک خانم خواهد بود.

*مطهری: دلیلی برای رد صلاحیت خود نمی‌بینم

«علی مطهری» نماینده پیشین مجلس که از قصد خود برای نامزدی در انتخابات خبر داده، در مصاحبه‌ای گفت: من به طور مستقل وارد عرصه شدم و بدون اطلاع آقای لاریجانی آمدم. من در بین اصولگرایان و اصلاح‌طلبان حامیانی دارم و اعتقادی به این ندارم که هرکسی حتما باید در یکی از این قالب ها قرار گیرد. به دولت ائتلافی معتقدم و اگر رئیس جمهور شوم نیروهای اصلح همه جریانهای سیاسی را به کار خواهم گرفت. به هیچ عنوان بحث کاندیدای پوششی مطرح نیست. در عرصه انتخابات هستم و دلیلی هم برای رد صلاحیت خودم نمی‌بینم و آن اتفاقی که در انتخابات مجلس یازدهم افتاد به نظر من خطای ناخواسته شورای نگهبان بود. البته اگر رد صلاحیت شوم تابع قانون خواهم بود.

مطهری درپاسخ به پرسشی درمورد حضور زنان درکابینه‌اش گفت: ملاک، اصلح بودن افراد است، حال می‌خواهد شیعه، سنی، زن یا مرد باشد اما به طور کلی وجود وزیر اهل سنت یا زن پیام بسیار خوبی، هم برای جامعه و هم برای دنیا دارد.

از برنامه اقتصادی ضدتخریب تا اطلاع‌رسانی درباره صفحات مجازی

*سبحانی: نرخ تخریب در اقتصاد را به صفر می‌رسانم

«حسن سبحانی» نماینده ادوار مجلس که برای نامزدی در انتخابات ۱۴۰۰ اعلام آمادگی کرده، در مصاحبه‌ای اظهار داشت: اگر فرصت پیدا کنم تلاش می‌کنم نرخ تخریب در اقتصاد ایران را کم ‌و نهایتا به صفر برسانم . نمی گویم همه خرابی ها را می سازم ولی عرض می کنم نرخ خراب شدن‌ها را باید کم کرد تا شما به یک زمین هموار برسید و سپس به ساختن بپردازید.

سبحانی افزود: من احتمال کمی را برای خودم متصور نیستم چون معتقدم با مسائلی که در قشرهای مختلف اجتماع می گذرد کم و بیش آشنایی دارم و تا حدی هم راهکارهایی را می شناسم و اگر فرصت صحبت با مردم فراهم شود همدلی ها بیشتر و زمینه برای تصمیم بایسته فراهم می شود.آنچه که واقعا برای من مهم است این است که مردم افرادی را از سلایق مختلف در عرصه ببینند و حرف هایشان را بشنوند .

سبحانی افزود: توده‌های میلیونی مردم اگر در معرض استدلال‌های قابل فهم قرار بگیرند بهتر می‌توانند تصمیم بگیرند و متوجه باشند که شعارهایی که احساسات آنها را به بازی می‌گیرد ماندگار نیست از این رو بنده بنا دارم این مهم را انجام دهم . به این معنا که علل اصلیِ تولید مشکلات را توضیح دهم و سپس ردپای آن علل را در مشکلات روزمره مردم نشان دهم بنابراین قطعا به همان مردم محروم مانده میلیونی خواهم گفت که من به علل می پردازم با این توضیح که اگر ما در علل، یک سری تغییراتی ایجاد کنیم به تدریج پیامدها را تحت تاثیر قرار می‌دهد و زندگی همگان راه مناسبی را در پیش خواهد گرفت. و من مطمئنم مردمان بزرگوار چون شیفته حقایق هستند به عرایض حقیر توجه خواهند نمود.

*دفتر «علی لاریجانی» : لاریجانی جز حساب رسمی اینستاگرامش، هیچ صفحه‌ دیگری درشبکه‌های اجتماعی ندارد.

دفتر «علی لاریجانی» رئیس پیشین مجلس اعلام کرد: اخبار و تحلیل هایی که اخیرا در کانال تلگرام یا صفحه توییتر به نام رییس سابق مجلس منتشر می شود ارتباطی با ایشان ندارد. تنها صفحه لاریجانی در فضای مجازی، صفحه اینستاگرام وی به نشانی larijani_ir است و جز این دکتر لاریجانی هیچ حساب و صفحه رسمی دیگری نه در اینستاگرام و نه در دیگر شبکه های اجتماعی ندارد./ایرنا

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.