تاریخ انتشار : یکشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۳:۴۳

وزیر برق جمهوری عراق:

ایران و عراق برای تداوم تامین انرژی و پرداخت بدهی توافق کردند

ایران و عراق برای تداوم تامین انرژی و پرداخت بدهی توافق کردند
تهران- وزیر برق جمهوری عراق گفت: جمهوری اسلامی ایران و جمهوری عراق برای تداوم تامین انرژی مورد نیاز عراق در زمینه برق و گاز و پرداخت بدهی‌ها توافق کردند.

«ماجد مهدی حنتوش» امروز (یکشنبه) درحاشیه دیدار با «رضا اردکانیان» وزیر نیروی جمهوری اسلامی ایران در محل وزارت نیرو در جمع خبرنگاران افزود: همکاری‌های بسیار خوب بین جمهوری اسلامی ایران و جمهوری عراق بر کسی پوشیده نیست.

وی ادامه‌داد: جمهوری اسلامی ایران در سال‌های گذشته برای تامین سوخت مورد نیاز نیروگاه‌های جمهوری عراق و صادرات برق به این کشور کمک‌های بسیاری داشته است.

وزیر برق عراق خاطرنشان‌کرد:‌ در جلسه‌هایی که داشتیم درباره همه راهکارها و راه‌حل‌های تامین انرژی صحبت شد و به‌طور قطع همکاری‌ها مستمر و ادامه‌دار است.

حتنوش گفت: در این جلسه‌ها درباره بازپرداخت بدهی‌های عراق به جمهوری اسلامی ایران در دو بخش گاز و برق صحبت شد و به‌طور حتم همکاری‌های بین دو کشور رو به گسترش است.

وی بیان‌داشت: در عراق سه برابر درخواست برای واردات، کمبود وجود دارد و دولت توانایی پاسخ‌گویی به این درخواست‌ها را ندارد و نمی‌تواند با افزایش درخواست‌ها همگام باشد، به‌ همین دلیل دولت عراق باید برای تامین انرژی مورد نیاز خود انرژی وارد کند تا با کمبود سوخت در نیروگاه‌ها مواجه نشود.

وزیر برق عراق افزود: امسال توانستیم در عراق مصرف ۲۲ هزار مگاوات برق را پوشش بدهیم، این در حالی است که در ساعت اوج مصرف برق این رقم از ۲۲ هزار مگاوات به ۲۸ هزار مگاوات می‌رسد.

حنتوش گفت: اگر مقایسه‌‎ای بین سرانه برق در دو کشور ایران و عراق داشته باشیم، شهروندان عراقی ۶ برابر مردم ایران برق مصرف می‌کنند و این موضوع به دلیل درجه حرارت بالای عراق است.

وی ادامه‌داد: وزارت برق جمهوری عراق در این زمینه و تفاوت‌هایی که بین میزان مصرف انرژی در تهران و بغداد وجود دارد مقایسه‌ای را با وزارت نیروی جمهوری اسلامی ایران انجام داده است.

به گفته وزیر برق عراق، اکنون شرکت‌های ایرانی در عراق در همه زمینه‌ها از جمله ساخت و راه‌اندازی نیروگاه‌ها در حال فعالیت هستند.

وی با بیان اینکه شاید لازم نباشد تفاهم‌نامه جدیدی امضا کنیم، گفت: تفاهم‌نامه الزام‌آور نیست اما قراردادها الزام آور است که این قراردادها بین شرکت‌های ایرانی و عراقی در حال انجام است.

به گفته حنتوش، اکنون شرکت‌های ایرانی در نیروگاه‌های عراق در حال فعالیت هستند و همکاری‌های گسترده‌ای در این زمینه بین دو کشور وجود دارد.

وزیر برق جمهوری عراق خاطرنشان‌کرد: تامین انرژی از سوی ایران به صورت مستمر ادامه دارد، مشکلی که ما داشتیم در زمینه تامین سوخت نیروگاه‌ها است؛ البته در این سفر در زمینه این موضوع و روش‌های پرداخت به توافق‌های خوبی رسیدیم.

وزیر برق جمهوری عراق روز گذشته برای دیدار با مقام های وزارت نفت و وزارت نیروی ایران به تهران سفر کرد./ایرنا

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.