تاریخ انتشار : چهارشنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۰:۰۷

نقش انتخاب‌ کنندگان و انتخاب‌ شوندگان در پر شور شدن انتخابات چیست؟

نقش انتخاب‌ کنندگان و انتخاب‌ شوندگان در پر شور شدن انتخابات چیست؟
تهران- "حسین کنعانی‌ مقدم" فعال سیاسی اصولگرا معتقد است: ایجاد فضایی آرام، شفاف و با امنیت برای انتخاب‌ کنندگان و ارایه برنامه توسط انتخاب‌ شوندگان به دور از وعده‌ های توخالی به برگزاری انتخابات پر شور کمک می‌کند.

موج چهارم کرونا سهمگین‌تر از موج‌ های قبلی کشور را در برگرفته است، با این حال، فضای سیاسی کشور آرام آرام آماده اعلام مواضع و تصمیم نهایی احزاب، جریان ها و شخصیت های سیاسی درباره انتخابات ۱۴۰۰ می شود. اگرچه هنوز عده ای از شخصیت های تاثیر گذار برای حضور در انتخابات اعلام مواضع نکرده اند اما تب انتخابات در حال بالا رفتن است. با وجود این، به نظر می رسد که همچنان مهمترین دغدغه، بحث حضور پر شور مردم در انتخابات است که به عنوان یکی از مسایل مهم مطرح می شود. این مساله باعث شد تا پژوهشگر ایرنا با «حسین کنعانی‌مقدم» فعال سیاسی اصولگرا به گفت و گو بپردازد. در ادامه متن این گفت و گو را در ادامه می خوانیم:

عوامل پرشور شدن انتخابات

کنعانی مقدم در مورد برگزاری انتخابات پر شور در کشور گفت: عوامل متعددی در مشارکت حداکثری مردم و پر شور شدن انتخابات دخیل هستند که این عوامل هم باید در انتخاب کنندگان مورد بررسی قرار بگیرد و هم در انتخاب شوندگان به آن توجه شود. در بحث انتخاب کنندگان که مردم هستند باید به چند مورد توجه داشت تا مردم حضوری پر شور داشته باشند. یکی اینکه در ارتباط با حضور مردم می بایست فضایی آرام، شفاف و با امنیت از نظر اینکه بتوانند آرا خودشان را به صندوق های رای بیاندازند، ایجاد شود.

این فعال سیاسی اصولگرا در ادامه افزود: دیگر مساله ای که در خصوص مردم باید به آن توجه داشت بحث اطلاع رسانی است؛ یعنی می بایست مردم در جریان مسایل و مشکلاتی که در حوزه های اقتصادی، سیاسی و فرهنگی وجود دارد، قرار بگیرند. بنابراین اگر چنین شرایطی ایجاد شود انگیزه ای برای حضور پر شور مردم در انتخابات ایجاد می شود.

از آرا خاکستری تا مشارکت حداکثری

کنعانی مقدم اظهار داشت: در مساله انتخاب کنندگان ۲ بخش وجود دارد؛ یکی احزاب، جریان ها، گروه های سیاسی و افرادی که سازمان رای دارند و فعالیت های انتخاباتی آنها سازمان یافته است که به طور کلی جناح اصولگرا و اصلاح طلب را اگر روی هم جمع کنیم، می توان گفت تقریباً ۳۰ درصد آرا را تشکیل می دهند اما ۷۰ درصد آرا مربوط به آرا خاکستری است که در انتخابات سرنوشت ساز هستند و می توانند مشارکت حداکثری را شکل دهند.

این فعال سیاسی اصولگرا در پاسخ به اینکه برای حضور آرا خاکستری در انتخابات و برگزاری انتخاباتی پر شور چه راهکاری وجود دارد؟، پاسخ داد: این آرا خاکستری دغدغه هایی دارند که می بایست به آنها پاسخ داد. اینها معتقد هستند که تا الان رای داده اند، حضور داشته اند و به صورت فعال هم حضور داشته اند اما افرادی که انتخاب شده اند به وعده های خود عمل نکرده اند، مشکلات اقتصادی و معیشتی دارند و مشکلات همچنان وجود دارد. بنابراین نوعی ناامیدی نسبت به این دارند که رای آنها می تواند اثرگذار باشد و مشکلات کشور را حل کند. پس می بایست به این مسایل توجه داشت تا آرا خاکستری هم حضوری فعال در انتخابات داشته باشند.

برنامه نامزدهای انتخاباتی زمینه‌ساز حضور پر شور مردم

کنعانی مقدم در خصوص نقش انتخاب شوندگان در پر شور شدن انتخابات اظهار داشت: انتخاب شوندگان همان نامزدهای انتخاباتی هستند که می توانند نقش مهمی در پر شور شدن انتخابات داشته باشند که می بایست دارای ویژگی های خاصی باشند. یکی اینکه نامزدهای انتخاباتی باید برنامه ارایه دهند، تیمی که می خواهند از آنها حمایت کنند باید برای مردم شناخته شده باشند، توانایی این را داشته باشند که دولتی چابک و کارآمد روی کار بیاورند و هدف آنها این باشد که می خواهند مشکلات مردم را حل کنند و برای حل این مشکلات هم برنامه داشته باشند و مردم هم قضاوت کنند که آیا می توانند مشکلات را حل کنند یا خیر؟

این فعال سیاسی اصولگرا در ادامه افزود: اینکه نامزدها بخواهند شعار بدهند دیگر برای مردم معنی ندارد. امروز دیگر برای قیمت مرغ، گوشت و … نمی توان شعار داد. نامزدهای باید بیایند برای مردم شفاف سازی کنند و بگویند که با چه مکانیزمی این مشکلات را در کوتاه مدت و حتی کمتر از ۱۰۰ روز می توانند حل کنند و مردم را از این دغدغه هایی که دارند خارج کنند. بنابراین اگر انتخاب کنندگان و انتخاب شوندگان دست به دست هم دهند و همراه با مسوولیت و فعالیت رای دهندگان باشد، ما شاهد انتخاباتی پر شور خواهیم بود.

نقش نهادهای نظارتی

کنعانی مقدم در مورد ارتباط تایید صلاحیت ها با حضور پر شور مردم در انتخابات گفت: این مورد در حوزه اجرای انتخابات است که هم افرادی که نظارت می کنند و هم مجریان انتخابات و هم افرادی که صلاحیت ها را تایید می کنند، همه در حضور پر شور مردم در انتخابات اثرگذار هستند و اگر اینها بتوانند اعتماد مردم را به دست بیاورند؛ یعنی مردم به مجریان اعتماد کنند که رای آنها اثرگذار است و دستگاه های نظارتی کنترل می کنند که انتخابات پاک خواهد بود و همچنین شورای نگهبان نامزدهایی را معرفی کند که در حد رییس جمهوری در طراز انقلاب اسلامی باشند. بنابراین همه اینها می تواند نقش تعیین کننده ای در حضور پر شور مردم برای انتخابات ایفا کنند.

نباید حضور پر شور مردم به مذاکرات بین المللی گره بخورد

این فعال سیاسی اصولگرا در پایان در خصوص نقش مذاکرات وین و ارتباط آن با حضور مردم در انتخابات یادآور شد: افرادی که می گویند ما منتظر هستیم که ببینیم تکلیف برجام چه می شود و بعد وارد انتخابات شویم، چراغ سبز به دشمنان می دهند که مسایل داخلی ایران که مهمترین آن انتخابات است با مذاکرات بین المللی گره خورده است. در حالی که نباید این اتفاق بیافتد و نامزدهای انتخاباتی باید برنامه ای خود را ارایه دهند و مردم را دعوت به حضور در انتخابات کنند و اگر برجام به فرجام رسید که برخی از مشکلات کشور هم حل می شود و اگر به نتیجه نرسید ما که نمی توانیم کشور را تعطیل کنیم و منتظر باشیم که دشمنان برای ما تصمیم بگیرند. ما باید با برنامه ریزی که داریم زمینه را برای حضور پر شور مردم در انتخابات مهیا کنیم وگرنه با شعار و وعده دادن های غیرمنطقی نمی توان مشکلات کشور را حل کرد./ایرنا

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.