تاریخ انتشار : چهارشنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۰:۴۱

استاد حوزه و دانشگاه:

کل سفره آفرینش بر اساس خلقت انسان طراحی شده است

کل سفره آفرینش بر اساس خلقت انسان طراحی شده است
تهران- حجت الاسلام علی سرلک، استاد حوزه و دانشگاه در تبیین مهفوم رابطه میزبان و مهمان و ماه ضیافت خدا توضیح داد: کل سفره آفرینش بر اساس خلقت ما (انسان) طراحی و تمام عوامل وجود برای پذیرایی از ما خلق شده‌اند.

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا، حجت الاسلام والمسلمین علی سرلک مدرس حوزه و دانشگاه، در بیست و یکمین شب از مجموعه نشست‌های مجازی «دین و چالش‌های اخلاقی جامعه امروز» به همت انجمن اندیشه و قلم، در مورد موضوع «رمضان ماه ضیافت خدا یا ماه ضیافت از خدا» سخنرانی کرد.

وی در ابتدا و با تاکید بر اهمیت ماه مهمانی خدا بیان کرد: مفهوم مهمان نظر محبت و لطف میزبان را در خود دارد و اگر کسی مهمان کسی شد؛ یعنی بین میزبان و این فراخوانی و دعوت محبت او، عنایت و توجهی برقرار است. خداوند ما را در این ماه مهمان خویش کرده است.

وی ادامه داد: تمام طراحی های جهان برای پذیرایی از انسان است و حتی اگر انسان خدای نکرده به لحاظ اخلاقی هم سقوط کند، همچنان سر سفره و خوان مهمانی خداوند قرار دارد.

جنس ضیافت خدای متعال همه انسان ها و در همه مراحل را شامل می شود. این موضوع و آگاهی به آن می تواند نگاه ما را بسیار تغییر دهد که کل سفره آفرینش بر اساس خلقت ما طراحی شده و تمام عوامل وجود برای پذیرایی از ما خلق شده است.

سرلک در تشریح اهمیت دریافت عنایت خداوند به انسان توضیح داد: اساسا خداوند بر اساس نیازها و آرمان های انسان، هستی را قلم زده است. این موضوع خودبزرگ بینی نیست؛ بلکه انسان محور آفرینش و هستی است و هستی بر اساس او طراحی شده و این مهمانی برای او تدارک دیده شده است.

وی افزود: در واقع زبان حال خدا نسبت به ما در این بیت حافظ خلاصه می شود: من که ملول گشتمی از نفس فرشتگان/ قال و مقال عالمی میکشم از برای تو.

ما با خدایی سر و کار داریم که حساب برگ درختی را هم که می افتد در دست دارد؛ بر این اساس و به دلیل رفتارهای قدرناشناسانه ما خدا به حدی از انسان گلایه دارد از این که چرا نمی فهمید این عالم برای شما آفریده شده و چرا به همه این نشانه های عالم بی توجه هستید؟ چرا دعوت ها را به سادگی رد می کنید؟

این استاد دانشگاه هنر تصریح کرد: لذا روی مفهوم مهمانی و پذیرایی و ضیافت باید توجه کرد زیرا بسیار می تواند رابطه ما با خودمان و خدای خودمان را مشخص کند. ما در بزرگترین مهمانی عالم دعوت شدیم و خلق شدیم که در این بزم باشیم.

خدا این مهمانی و سفره را برای پذیرایی از خودش پهن کرده است؛ یعنی می خواهد خودش را بخواهیم. به قول فرخی بسطامی گر شبی در خانه جانانه مهمانت کنند/ گول نعمت را مخور مشغول صاحب‌خانه باش.

وی ادامه داد: همه ارکان خلقت برای این است که انسان بداند خدا می خواهد خودش را با ما در میان بگذارد. تمام داستان این است که ما در این بزم پذیرفته شدیم که خداوند خواسته ما را به خلوت و رابطه عمیق و صمیمی با خودش دعوت و نزدیک کند.

سرلک در ادامه و با اشاره به دعای عرفه و ذکر حسین بن علی (ع) گفت: خدایا دریافته‌ام که می خواهی در همه چیز و با صدهزار جلوه خودت را به من نشان دهی.

اما در این میان برخی همه این نشانه ها را نمی بینند و صاحب‌خانه را نمی شناسند؛ ما در حجاب اسباب و وسائل به سر می بریم و یادمان رفته خدای متعال ما را به این هستی و ضیافت آورده است که با او روبرو شویم.

وی افزود: ضیافت مفهومی عاشقانه در خود دارد که ماه رمضان ماهی است که ما از سوی خدا مهمانی می شویم و اگر کسی دست خدا را بخواند می فهمد که او از سر لطف و با نهایت رحمت خود تمام امکانات عالم را به پای ما ریخته است و مورد نوازش قرار داده است.

سرلک با ذکر فرازی از دعای جوشن کبیر توضیح داد: سُبْحانَکَ یا لا اِلهَ اِلاّ اَنْتَ الْغَوْثَ الْغَوْثَ خَلِّصْنا مِنَ النّارِ یا رَبِّ (خدایا از تو خواستارم به نامت، ای خدا، ای بخشنده، ای مهربان، ای گرامی، ای پایدار، ای بزرگ، ای دیرینه ای دانا، ای شکیبا، ای فرزانه، منزّهی تو ای که معبودی جز تو نیست، فریاد رس فریاد رس، ما را از آتش برهان ای پروردگار من) وقتی می گوییم ما را آتش نجات ده به این معناست که من نفهمیدم تو با من چه کار داری و نفهمیدم وقتی می گویی جباری یعنی برای من جبران می کنی.

باید ضیافت خداروند را درک کنیم که در همه مراتب وجودی ما را ایجاد کرده تا به این حقیقت برسیم که او همیشه بوده و هست.

شهید سلیمانی مفهوم ضیافت‌الله را به خوبی درک کرده بود

سرلک در انتها خاطرنشان کرد: شهید قاسم سلیمانی یکی از کسانی بود که این مفهوم را به خوبی دریافت. همه چیزی که او را بزرگ کرد این بود که یقین داشت در ضیافت الله و در مهمانی خدا است؛ عظمت او این بود که خود را در شعاع ضیافت الله می دید و می خواست همه وجود خود را برای خدا پس بزند و این کار را کرد.

او در زمان خودش سیف الله بود و خدا این مهمان عزیز کرده اش را در زمان ما به ما نشان داد.

وی با توضیح تفاوت ماه مبارک رمضان با سایر ایام سال گفت: ماه مبارک رمضان بزم خصوصی و لحظات نابی است که وصول الی‌ الله تسهیل می شود؛ در این ماه انگار خسارت زده هایی که از این ضیافت عمر و زندگی خود بهره لازم را نبرده اند، فرصت این بزم را دارند.

این ماه دعوتی ویژه است که از سوی خداوند برای ما؛ در ماه رمضان خداوند راه راست را به سوی ما روانه کرده و در آن ظرفیتی قرار داده که همه انسان ها بتوانند از آن بهره ببرند و قصد خداوند این است که ما را به سمت خود بکشاند.

سرلک در انتها یادآور شد: بهترین عمل در شب قدر فهمیدن است و قرآن و تقوا مقدمه فهمیدن و درک است؛ حتی در اعمال شب قدر هم آمده است که درک و فهم و مرور از مهمترین و بزرگترین کارها است./ایرنا

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.