تاریخ انتشار : یکشنبه ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۹:۵۵

۳۳ روز مانده تا ظهور و بروز اراده ملی؛

انتخابات ۱۴۰۰؛ قهری در کار نیست

انتخابات ۱۴۰۰؛ قهری در کار نیست
استان ها -  "رای ندادن برخی از شهروندان به مثابه قهر با نظام جمهوری اسلامی نیست بلکه با ارتقای واگذاری قدرت به مردم و توجه به خواست اکثریت باید به جای تمرکز قدرت با توسعه جمهوریت و اسلامیت زمینه های جذب حداکثری را توسعه داد".

اینها را محمد رضا علیزاده، فعال رسانه ای و سیاسی شهرستان ساوه امروز به ایرنا گفته است . او معتقد است: آنان که به دلایلی مشارکت نمی‌کنند نیز عملا مشارکت کننده هستند و قهری در کار نیست و این موضوع، وظیفه منتخب ملت را سنگین تر می‌کند زیرا باید راهکار جذب آنها را نیز درک کند.

ورودی ، مطلوب و خروجی ، مطرود!

غلامرضا مقدسی، دبیر حزب اراده ملت ایران در گیلان تعبیری البته با همین مضمون دارد و آن اینکه مطمئن است مردم ، عاشق کشور هستند چرا که بارها ثابت کرده اند برای ایران اسلامی از جانشان هم می گذرند.

او حساسیت مردم نسبت به قراردادهایی مثل قرارداد اخیر با چین را مثال می زند و می گوید: همین حساسیتی که مردم ما نسبت به قراردادهایی مثل چین دارند، نشان می دهد که مردم چقدر کشورشان را دوست دارند و با اینکه می دانند توافق با چین می تواند فشار تحریم ها را کاهش دهد با این حال خواستار حساسیت بیشتر در تفاهمنامه ها و قراردادهای بین المللی هستند.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب اظهار می دارد: اما در حال حاضر شرایطی همچون مشکلات ایجاد شده ناشی از تحریم ها، تبلیغات و فشار رسانه ای دشمنان، ایجادشکاف بزرگ بین خانواده های برخوردار و کارگران و مستمری بگیران و بازنشستگان ، عدم به ثمر نشستن تعهدات دولت که البته ناشی از تحریم ها بوده، فضایی از بی اعتمادی در جامعه ایجاد کرده است.

وی یکی دیگر از عوامل تاثیرگذار بر سردی فضای انتخاباتی را برخی از اقدامات جناح مقابل دولت می داند و می گوید: این اقدامات به اعتماد ملی ضربه شدیدی وارد می کند، ضمن آنکه کاندیداها در واقع برای انسجام ملی و ایجاد مشارکت حداکثری باید تضمین به مردم بدهند.

او درباره همین چگونگی اعتماد مردم مثالی دیگر از عملکرد شورای نگهبان برای تایید یا رد صلاحیت ها را به میان می آورد و می گوید: شورای نگهبان در دوره های پیشین، یک سری افراد را برای کاندیداتوری انتخابات تایید کرد که روسای جمهور قبلی نیز جزو این افراد و مورد تایید هیات نظارت و شورای نگهبان بودند؛ اما اکنون همه شان مطرود و مغضوب هستند و هرکدام یک عنوان ناخوشایند دارند.
مقدسی در ادامه می گوید: این موضوع نگران کننده است که یک دستگاهی و سیستمی بر افراد برای برعهده گرفتن اداره کشور نظارت کند و ورودی آن، افراد مطلوب و خروجی آن آدم های مطرود و مسئله دار هستند که در این خصوص مردم می پرسند ما چگونه می توانیم به این سیستم اعتماد و یکی از آنها را انتخاب کنیم که آینده جامعه ما را تضمین کنند. این در حالی است که نظارت ها بر افراد و صلاحیت آنها باید قبل از انتخاب باشد نه اینکه بعد از رای آوردن فرد، صدا و سیمای کشور شروع به انتقاد از رئیس دولت منتخب مردم کند و اینکه وزرا و یا رئیس جمهوری, جاسوس و خائن هستند که با این موضوعات نگرانی ها خیلی بیشتر می شود.

وی مشارکت بالا را موجب استحکام پایه های حکومت و نظام و مسئولان می داند و معتقد است : در دوره های قبلی انتخابات این لطف و دلبستگی مردم را داشتیم که متاسفانه مسئولان از این موهبت استفاده نکردند و پاسخ این ایثار مردم را ندادند که باید تلاش کنیم همه با راستی و درستی زمینه اعتماد و مشارکت حداکثری مردم را بدست آوریم.

وعده های توخالی و دلسردی مردم

از بی اعتمادی برخی از هموطنان گفتیم که قطعا می تواند صحت داشته باشد چرا که جامعه را افراد یکدست، اصلا تشکیل نمی دهند. حتی حاکمان در جوامع کمونیستی هم نتوانستند آحاد خود را یکدست کنند چه رسد به جامعه ای مردم سالار. بنابراین نمی توانیم این ادعا را داشته باشیم که همگان بی اعتمادند یا همگان اعتماد دارند. اما در این میان یک متغیر دیگر هم در کنار بی اعتمادی هست که امروز یکی از استادان دانشگاه آزاد اسلامی چالوس بیان کرده که باید ببینیم به ایرنا چه گفته است.

قربانعلی آقا احمدی که استاد دانشگاه آزاد اسلامی چالوس است به انتظارات و امیدهای برآورده نشده مردم اشاره می کند معتقد است: برخی از گام های بلند برای توسعه کشور در دولت های گذشته برداشته شده ولی بخش زیادی از انتظارات و امیدهای مردم در بخش های اقتصادی، اجتماعی و سیاسی هنوز برآورده نشده است.

وی خاطرنشان می کند: برآورده کردن انتظارات به حق مردم با وعده های توخالی که منجر به تورم فزآینده و کاهش بیشتر ارزش پول ملی و افزایش فاصله طبقاتی در دولت های گذشته رخ داد قابل اجرا نیست ولی مردم می توانند با مشارکت بالا و انتخاب یک داوطلب قوی کشور را به سر منزل مقصود برسانند.

آقا احمدی یکی از مهم ترین عوامل دلسردی مردم از انتخابات را وعده های توخالی داوطلبان ریاست جمهوری می داند و اینکه وعده های انتخاباتی نامزدها باید عملیاتی و قابل اجرا باشد تا علاوه بر حفظ کرامت و احترام به شعور مردم از ایجاد مطالبه گری نابجا در جامعه پرهیز شود.

وی در خصوص راه های افزایش استقبال مردم از انتخابات به نامزدهای مردمی اشاره می کند و معتقد است: حضور نامزدهای مردمی که اولویت خود را اجرای خواسته ها و آرمان های واقعی جامعه قرار داده اند و در قالب طرح ها و برنامه های مردمی تنظیم و ارائه کنند قطعا افزایش استقبال مردم از انتخابات را به همراه خواهد داشت.

این استاد دانشگاه ادامه می دهد: مشکلات در حوزه های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی به همراه برخی از رفتارهای غیر اخلاقی، عدم صداقت و شفافیت در دولتمردان گذشته موجب بروز شکاف بین مردم و مجموعه نظام شده است که باید این شکاف پر شود.

مدیریت مونتاژی و شکست آن

تا اینجا از قول نخبگان استان ها از وعده های توخالی، عدم صداقت و شفافیت برخی دولتمردان گذشته و در نتیجه برآورده نشدن برخی انتظارات مردم و بی اعتمادی و دلسردی ، گفتیم؛ اما علیزاده ، فعال رسانه ای و سیاسی شهرستان ساوه که از اظهارات او در ابتدای گزارش سخن به میان آمد به مدیریت مونتاژی هم اشاره کرده است یعنی برخی از امور مدیریتی کشور در همه دوران و دولت ها را مونتاژی، دستکاری شده و ناقص بیان می کند.

او معتقد است: در اکثر بخش‌ها مونتاژکارانی ناقص بوده‌ایم و این مساله در نتیجه با تحریمی می‌شکند که راهکار آن بدون شک، اصلاح است.

این فعال رسانه‌ای و سیاسی شهرستان ساوه بیان می کند: ساختار برگزیدن و انتخاب باید از مدرسه تا دانشگاه، استخدام تا انتصاب و انتخاب و رسیدن به هرم تصمیم سازی بر اساس شایسته سالاری با اولویت نوابغ علمی مبتنی شود و رئیس جمهوری بعدی هم با برنامه‌ای مدون این ساختار را می تواند اصلاح کند که راه بی اثر کردن تمام فشارها و تقویت واقعی شور انقلابی است.

احزاب و جریان های سیاسی کشور چه می کنند؟

مگر می شود کشوری به پهناوری و استعداد ایران ، حزب نداشته باشد! معلوم است که احزابی در کشور فعال هستند و اتفاقا مسئولیت مهمی هم برای افزایش جلب مشارکت حداکثری مردم در پای صندوق های رای را هم دارند اما مساله این است که آیا حداقل از نگاه امروز نخبگان استان ها از ظرفیت احزاب و برخی جریان های سیاسی در انتخابات استفاده شده است یا خیر؟

حسن سیدی، دبیر حزب موتلفه اسلامی در گلستان به تاثیرگذاری احزاب در امید آفرینی جامعه برای مشارکت بیشتر در انتخابات اشاره می کند و می گوید: تاکنون به درستی از ظرفیت احزاب برای تولید فکر و اندیشه در پیشرفت کشور استفاده نشده است اما می توان از نقش موثر آنان در ایجاد مشارکت مردم در انتخابات استفاده کرد.

سیدی از احزاب درخواستی دارد و آن اینکه در زمان باقی مانده تا انتخابات ، دعوای سیاسی را کنار بگذارند و زمینه ساز مشارکت باشکوه مردم در انتخابات را فراهم کنند.

مقدسی، دبیر حزب اراده ملت ایران در گیلان هم چنین اظهار می دارد: احزاب در کشورهای پیشرفته می توانند نقش مهمی را در انتخابات ایفا کنند اما ما صدها حزب داریم که هیچکدام قدرتمند محسوب نمی شوند و تاثیرگذار در مسائل حکومتی کشور نیستند و در نتیجه پاسخگو نیستند.اگر احزاب می توانستند تاثیر گذار باشند، مردم بازتاب عملکرد آن ها را با رای دادن و یا رای ندادن بر آن حزب مشخص می کردند اما احزاب بسیار ضعیف و ناتوانی داریم که هیچ کدام پاسخگو نیستند و خودشان از منتقدان جدی کاندیدای شان هستند.

و اما علیزاده گلایه ای از عملکرد برخی جریان های سیاسی می کند و اینگونه می گوید : نباید غافل شد که جریان‌های سیاسی داخلی هم بیشتر در موسم انتخابات پررنگ می شوند و سعی می‌کنند تنور انتخابات را داغ کنند که گاه مردم را به اشتباه می اندازند و در چهار سال بعد کمتر اثری از آنها دیده می شود که حقیقتا نمی‌توان درک کرد چرا نام جریان سیاسی بر خود گذاشته‌اند؟

نجیب ، صادق و مودب

و اما حسن ختام گزارش جمع بندی امروز را اجازه دهید با توصیه های علیزاده داشته باشیم که به نامزدهای ریاست جمهوری و شوراهای اسلامی شهر و روستا تاکید کرده است و آن این است: “نامزدهای هر ۲ انتخابات ریاست جمهوری و شوراها باید در اظهارنظر و مناظره‌ها صادقانه، مودبانه و نجیبانه سخن بگویند و از دادن وعده های غیرقابل اجرا و فریبنده پرهیز کنند تا مردم بتوانند در بستری آرام، انتخاب کنند.

سیزدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری ایران همزمان با ششمین دوره انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا و دومین میاندوره‌ای پنجمین دوره انتخابات مجلس خبرگان رهبری روز جمعه ۲۸ خردادماه سال ۱۴۰۰ برگزار می شود./ایرنا

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.