تاریخ انتشار : چهارشنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۲:۲۷

عواقب روی گرداندن از صندوق رای چیست ؟

عواقب روی گرداندن از صندوق رای چیست ؟
تهران_ اکنون که دشمن و رسانه های وابسته به آنها تمام تلاش خود را برای دلسرد کردن مردم از حق تعیین سرنوشت خود در انتخابات، روی گرداندن از صندوق های رای و سست کردن پایه های مردم سالاری بکار گرفته است، حضور پررنگ در انتخابات امری ضروری تر از همیشه به نظر می رسد.

 

انتخابات، تصور عمومی شهروندان از نقش خود در حیات سیاسی کشور، حق شهروندان و فضایی برای حضور و بیان مسالمت‌آمیز مطالبات است. در واقع رأیی که به صندوق ریخته می شود، مشارکت تک تک افراد در تحقق مردم سالاری است.

انتخابات از محوری ترین مولفه های مردم سالاری محسوب می شود. این مولفه کارکردهای متعددی دارد. چرخش قدرت میان حلقه نخبگان از مهمترین و اساسی ترین کارکرد انتخابات است اما این امر بدون مشارکت مردم ممکن نمی شود.

رهبر معظم انقلاب بارها بر این نکته تاکید کرده اند و هفته گذشته نیز در سخنان زنده تلویزیونی خطاب به ملت ایران، انتخابات را به معنی واقعی کلمه فرصت مهم و بی نظیری برای استحکام پایه های اقتدار و امنیت کشور خواندند.

اما انتخابات امسال کمی متفاوت از سالهای قبل است، سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری از حساسیت ویژه‌ای برخوردار است و با توجه به ملاحظات سیاسی کشور و تلاش دشمنان برای جدا کردن مردم از نظام و کاهش اعتماد عمومی، حضور پررنگ در این عرصه امری مهم به شمار می آید.

حضور پررنگ مردم در انتخابات به ویژه این دوره، نقش موثری در افزایش اقتدار نظام دارد، اگر حضور مردم در این عرصه پررنگ و آگاهانه باشد به طور قطع مردم می‌توانند به خواسته‌ها و مطالبات خود دست پیدا کنند، اما حضور کمرنگ در پای صندوق های رای به معنای رها کردن خواسته و مطالبات عمومی است.

طبق اصل پنجاه و ششم قانون اساسی: حاکمیت مطلق بر جهان و انسان از آن خداست و هم او، انسان را بر سرنوشت اجتماعی خویش حاکم ساخته است. هیچ کس نمی‌تواند این حق الهی را از انسان سلب کند یا درخدمت منافع فرد یا گروهی خاص قرار دهد و ملت این حق خداداد را از طرقی که در اصول بعد می‌آید اعمال می‌کند.

مهمترین اصل این منشور اما اصل ششم است که به صورت صریح و روشن نقش و جایگاه مردم در نظام جمهوری اسلامی را مشخص می‌کند. طبق این اصل ‌ امور کشور باید به‌ اتکا آراء عمومی‌ اداره‌ شود از راه‌ انتخابات‌: انتخاب‌ رئیس‌ جمهور، نمایندگان‌ مجلس‌ شورای‌ اسلامی، اعضای‌ شوراها و نظایر این ها، یا از راه‌ همه‌ پرسی‌ در مواردی‌ که‌ در اصول‌ دیگر این‌ قانون‌ معین‌ می‌گردد.

آینده روشن در کشور جز از طریق صندوق رای ممکن نیست، لذا خداوند نیز در قرآن کریم بر خواست مردم برای تغییر تاکید کرده است و این تغییر با انتخابات دست یافتنی می‌شود.

بنابراین در انتخابات ۱۴۰۰ می توان با همدلی، وفاق و همبستگی، پیشرفت و اقتدار را برای کشور در چهار سال بعدی رقم زد./ایرنا

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.