تاریخ انتشار : یکشنبه ۲ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۲:۰۹

موزه سنگ و سنگواره ایلام افتتاح شد

موزه سنگ و سنگواره ایلام افتتاح شد
ایلام - موزه خصوصی سنگ و سنگواره و مخزن اشیای تاریخی در ایلام به مناسبت هفته میراث‌ فرهنگی با حضور افتتاح شد.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندر ایلام روز یکشنبه در حاشیه افتتاح مخزن امن اشیا و موزه تخصصی سنگ و سنگواره ایلام اظهار داشت: بخش میراث فرهنگی از جمله بخش هایی بود که با زمان شیوع کرونا خسارت های بسیاری را متحمل شد.

وی افزود: با وجود تمام مشکلات اما صنعتگران و فعالان این حوزه با کمترین امکانات موفق شدند شغل خود را ادامه داده و نقش مهمی در ایجاد اشتغال استان ایفا کنند.

کرمی یادآور شد: میراث فرهنگی و صنایع دستی با توجه به غنای فرهنگی استان می تواند بعنوان اولویت جغرافیای نقش آفرینی کند چرا که در این مدت با حداقل امکانات میراث کهن ایلام را ماندگار کردند.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار ایلام گفت: توسعه خانه های بومگردی در راستای جذب گردشگران داخلی و خارجی از جمله اقدامات خوب این حوزه است و باید حمایت شود.

کرمی اضافه کرد: میراث فرهنگی کلید ایجاد اشتغال است که به حمایت در قالب تسهیلات و مشوق های مناسب و سرمایه گذاری نیاز دارد.

مدیر کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی ایلام نیز در این آیین گفت: بمناسبت هفته میراث فرهنگی مخزن امن اشیا فرهنگی، تاریخی و موزه تخصصی سنگ و سنگواره در ایلام افتتاح شد.

عبدالمالک شنبه زاده اظهار داشت: هدف از ایجاد مجموعه های خصوصی این است، افرادی که دارای اسناد، مدارک یا اشیا تاریخی هستند می توانند آثار خود را بعنوان مجموعه خصوصی ارائه دهند و وزارت میراث فرهنگی نیز در مرمت اشیا و چیدمان سازی به آنها کمک می کند.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی ایلام همچنین از افتتاح مخزن اشیای فرهنگی، تاریخی خبر داد و گفت: دراین مخزن که محل امن اشیای فرهنگی تاریخی استان است، اشیای حاصل از کاوش و توقیفی که در استان به‌دست آمده است نگهداری می‌شود.

شنبه زاده یادآور شد: پنج هزار شی نفیس فرهنگی، تاریخی در این مخزن نگهداری می شود و برابر استاندارهای ملی و بین المللی تدارک دیده شده است.

وی ادامه داد: همه اشیا تاریخی به این مکان منتقل می شوند و تمام جنبه های فیزیکی و اصول نگهداری از اشیا رعایت می شود.

مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی ایلام گفت: برای ایجاد این مخزن هفت میلیارد ریال از اعتبارات ملی هزینه شده و فاز بعدی آن نیز ایجاد کارگاه مرمت اشیا در کنار این مخزن است.

وی در خصوص کشفیات آثار تاریخی در استان نیز افزود :کشفیات آثار باستانی در سال ۹۹ نسبت به سال ۹۸ نیز در سال گذشته ۲۰درصد افزایش داشته است.

شنبه زاده همچنین در خصوص موزه خصوصی سنگ و سنگوار اظهار داشت: این موزه در یکی از فضاهای ساختمان اداره‌کل فنی‌ و حرفه ای ایلام با مساحتی بیش از ۱۰۰ مترمربع برای نمایش آثار احداث شده ساماندهی، بهسازی، ایمن سازی و تجهیز شده است.

وی افزود: هدف از ایجاد و تجهیز نخستین موزه خصوصی سنگ و سنگواره در استان، ارتقای علاقه‌مندی جامعه به دانش زمین‌شناسی و آشنایی عموم بازدیدکنندگان با زیبایی‌های منحصر به فرد سنگ‌ها، فسیل‌ها و کانی‌های استان و همچنین تعامل بین مدرسه، دانشگاه و ارتقا سطح آموزش دانش‌آموزان و دانشجویان است.

شنبه زاده ادامه داد: در این مجموعه خصوصی طی ۶ سال تحقیق و بررسی، بیش از چهارهزار قطعه کانی‌های مختلف بدست آمده که این موزه می‌تواند یکی از اولین و کامل‌ترین موزه‌های سنگ موجود دراستان باشد. به گفته شنبه زاده، تعداد مجموعه آثاری که در این موزه به نمایش گذاشته شده ۹۰۳ قطعه است.

استان ایلام یک هزار و ۵۰۰ اثر تاریخی، طبیعی و گردشگری دارد که ۷۷۴ اثر آن تاکنون در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده که از این تعداد ۷۳۷ اثر تاریخی، ۲۴ اثر معنوی، ۶ اثر طبیعی و هفت اثر نیز مکان رویداد دفاع مقدس است./ ایرنا

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.