تاریخ انتشار : یکشنبه ۹ خرداد ۱۴۰۰ - ۲۰:۲۴

۱۹ روز مانده تا ظهور و بروز اراده ملی؛

انتخابات ۱۴۰۰؛ توجه به توانمندی یا رای از سر دلسوزی؟!

انتخابات ۱۴۰۰؛ توجه به توانمندی یا رای از سر دلسوزی؟!
استان ها -  احتمالا، خاطره پیروزی غیر مترقبه برخی نامزدها در دوره‌های قبلی انتخابات به ویژه انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا در اذهان برخی هموطنان باقی مانده است. منظور، کسانی است که برخی هموطنان بدون اینکه به کارایی و تخصص و توانمندی آنان توجه کنند از سر دلسوزی به آنها رای دادند.

مساله این است که آیا این کار یعنی نگاه ترحم انگیز به یک کاندیدا درست است؟ به عنوان مثال اگر یک کاندیدا در زمان حاضر بیکار باشد، درست است به او فقط برای اینکه کاری داشته باشد، رای بدهیم؟ یا مثلا صحیح است اگر از یک خانواده فقیر باشد و برای اینکه به او و خانواده اش کمکی کرده باشیم رای‌مان را به نفع او به صندوق رای بیاندازیم ؟

تابحال به این نکته فکر کرده اید که ممکن است چنین رای و نظری در خصوص یک کاندیدا پیامدی منفی برای شهر و روستایمان داشته باشد؟ آیا این یک آسیب انتخاباتی نیست؟ تابحال به چند کاندیدا طی سال های گذشته در انتخابات شهر و روستا با شرایط مورد نظر یا شرایطی مشابه رای داده اید؟

امروز شاید یکی از جذاب ترین اظهارات نخبگان استان ها در اخبار ایرنا همین اظهار نظر باشد که آن را مصطفی مخدومی، یک فعال رسانه ای در سنندج بیان کرد.

مخدومی یادی از این آسیب کرد؛ یعنی نگاه ترحم آمیز به یک کاندیدا در انتخابات ۱۴۰۰ که در دوره های قبل وجود داشته است. او در این خصوص گفت: برخی هموطنان به عنوان مثال فقیر و بیکار بودن و یا از خانواده محروم بودن کاندیدا را در نظر می‌گیرند و یا به فردی که چند دوره شرکت کرده و رای نیاورده رای می‌دهند که این مساله باعث می‌شود بعدا مقوله ناکارآمدی پیش بیاید و در عرصه مدیریت شهری و نمایندگی مجلس و غیره افراد غیرمتخصص وارد عمل شوند که مشکلات بسیاری را به بار می آورد.

مخدومی افزود: این در حالی است در کشورهای پیشرفته نگاه مردم به کاندیداها نگاه به افراد توانمند است و در هر زمینه‌ای افراد متخصص انتخاب می‌شوند.
پرسش این است که آیا نگاه ترحم انگیز به برخی کاندیداها را هنوز هم داریم؟ ناکارآمدی برخی از همین افراد که در دوره های قبلی صرفا برای دلسوزی بدان ها رای دادیم بس نیست که می خواهیم دوباره تکرار کنیم؟ آیا از کرده خودمان پشیمان نیستیم؟

حجت‌الاسلام شکرالله بهرامی، رییس سازمان قضایی نیروهای مسلح امروز در گرگان، درست است که نظر خود را کلی تر و به ریاست جمهوری ربط داد اما می توان نظر او را به انتخابات شوراهای های شهر و روستا هم تعمیم داد یعنی اینکه به قول بهرامی باید در انتخاب فردی که قرار است به او مسئولیت بسپاریم دقت کنیم تا در آینده دچار پشیمانی نشویم.

شاید یک دلیل انتخاب های نادرست نبود احزاب به معنای واقعی باشد که موقع انتخابات که می شود بیشتر نمود می یابند اما وقتی که انتخابات تمام می شود ، شمعشان هم خاموش می شود .

امروز شهرام محمدی ، سخنگوی شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی استان اردبیل می گفت: به عقیده من احزاب و گروه‌های سیاسی باید فعالیت منظم ،مستمر و با برنامه داشته باشند و صرفا در ایام انتخابات بعنوان ماشین‌های رای جمع‌کنی عمل نکنند تا در جامعه حضور حداکثری مردم نهادینه شده و مردم به برنامه‌ها رای دهند.

از احزاب که بگذریم بهتر است یک سوزن هم به خودمان که رسانه هستیم ، بزنیم . شاید انتخاب های اشتباه برخی هموطنان در دوره های قبل از کم کاری ما رسانه ها باشد که به اندازه کافی روی رشد سیاسی مردم کار نکرده ایم.

اتفاقا امروز میزگرد پر محتوایی را در همین راستا مرکز سنندج با تیتر “رسانه، تاثیرگذارترین ابزار در ایجاد شور انتخاباتی” برگزار کرد. فعالان و صاحب نظران حوزه رسانه در کردستان و در این میزگرد معتقد بودند که امروز رسانه‌ها موثرترین ابزار در ایجاد شور انتخاباتی هستند و رسانه‌های رسمی باید بتوانند نقش و کارکرد خود را در این زمینه به درستی انجام دهند و ضریب نفوذ خود را در میان مردم بالاتر ببرند.

منصور اولی، سردبیر خبرگزاری کردپرس در این میزگرد گفت: باید به صورت درازمدت ارتقای سواد سیاسی و جهت دهی به مطالبه‌گری درست و به طور کلی کمک به انتخاب اصلح در رسانه‌های ما نهادینه شود.

انتخابات ۱۴۰۰؛ توجه به کارایی و تخصص لازمه انتخاب اصلح

مجید آوج، مدیر خبرگزاری ایسنا تصریح کرد: خواه ناخواه رسانه همیشه وجود دارد اما مساله‌ای که رنج آور است این است که ما وقتی دچار بحران یا مسئله‌ای می‌شویم به سراغ آن می‌رویم در صورتی که باید قبل، حین و بعد از هر مسئله‌ای جایگاه رسانه را در نظر گرفت. قبل و بعد از انتخابات رسانه رها شده است و بحث مطالبه گری و پاسخ به دغدغه‌های مردم از سوی رسانه نادیده گرفته می‌شود.

یک مساله دیگر هم هست که البته آوج ، بدان به دیده مثبت نگریست و آن اینکه از نظر او ورود رسانه‌ها به معرفی اعضای شورای شهر در این زمان کم امکانپذیر نیست؛ چون تعداد کاندیداها بسیار زیاد است اما این کار در فضای مجازی راحت تر است که البته به شور و نشاط انتخاباتی هم کمک می کنند.

البته از سویی دیگر مخدومی ، دیگر فعال رسانه ای و مدیر خبر صدا و سیمای سنندج هم به ۲ وظیفه دیگر رسانه ها اشاره کرد و آن پرهیز از سیاه نمایی و ناامید نکردن مردم .

نامزدها از همه سلایق حضور دارند

از دلسوزی به فلان کاندیدا و رای دادن به او، نبود حزب به معنای واقعی و کم کاری احتمالی رسانه ها که بگذریم نوبت به بحث شیرین انتخابات ریاست جمهوری می رسد که قسمت عمده اخبار استان ها به همین بحث مربوط می شود.

برخی ممکن است در این میان این نظر را داشته باشد که نامزد مورد نظرشان براساس سلیقه شان نیست. باید دید نخبگان استان ها چه نظری درباره این نقطه نظرات دارند.

حجت الاسلام هادی صاحبقرانی، مدیرکل تبلیغات اسلامی خراسان رضوی می گفت: در میان افرادی که برای سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری تایید صلاحیت شده‌اند، نامزدهایی از همه سلایق اصلی سیاسی کشور حضور دارند.

او گفت: شورای نگهبان بر اساس وظیفه اصلی خود عمل کرد و افرادی را که صلاحیت آنها احراز شد، به مردم معرفی کرد. مردم هم به دنبال نماینده یک جریان خاص نیستند بلکه به دنبال یک مدیر توانمند و قوی هستند که بتواند در عرصه‌های مختلف با کار مضاعف، گره از کار آنها باز کند.

صاحبقرانی این را هم یاد آور شد که به فرموده رهبر معظم انقلاب، نباید به حرف کسانی که شرکت در انتخابات را بی‌فایده‌ می خوانند، توجه کنیم، آنها دلسوز مردم نیستند. کسی که دلسوز مردم است مردم را از رفتن به پای صندوق رای منع نمی‌کند.

همچنین مخدره باهنر، دبیر جامعه زینب استان کرمان با اشاره به ترکیب هفت نفره نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری گفت: این نامزدها از همه طیف ها و گروه ها هستند و مردم می توانند به هرکدام که تمایل دارند رای دهند. در شرایط کنونی هیچکس بهانه ای برای شرکت نکردن در انتخابات ندارد.

باهنر این را هم اظهارداشت: اینکه گفته شود چون صلاحیت فلان فرد احراز نشده پس نباید رای داد، حرف درستی نیست زیرا با نیامدن یا تایید نشدن یک یا چند نفر هیچ لطمه یا اختلالی در کار نظام ایجاد نمی شود.

یک نظر جالب دیگری که دبیر جامعه زینب استان کرمان گفت این بود که با نگاه به طرفداران نامزدها می توان به شخصیت نامزدها پی برد و شناخت بهتر کسب کرد.

انتخابات ۱۴۰۰؛ توجه به کارایی و تخصص لازمه انتخاب اصلح

معترضین ، اعتراض خود را با رای دادن نشان دهند

یکی دیگر از نظرات قابل تامل امروز در اخبارانتخاباتی استان ها نظر محسن زنگنه نماینده شهرستان‌های تربت حیدریه، زاوه و مه‌ولات در مجلس شورای اسلامی بود.درست است که او نیز حضور مردم در انتخابات را ضرورتی برای مشارکت در بهبود اوضاع کشور بیان کرد که نباید به‌سادگی از آن چشم پوشید اما مشارکت مردم در انتخابات را از دو بعد ایجابی و سلبی قابل بررسی خواند.

او گفت:شرکت مردم در انتخابات در ۴۰ سال گذشته درسهای فراوانی در خود دارد. حضور در پای صندوقهای رای در دهه‌های گذشته جنبه سلبی هم داشته است، به این معنا که خیلی وقتها مردم می‌آمدند تا اعتراض خود را نسبت به وضعیت موجود اعلام کنند.

وی افزود: از زاویه دیگر آنهایی نیز که به نظام وفادارند می توانند با حضور در پای صندوق های رای این وفاداری به جمهوری اسلامی بار دیگر ثبت کنند.

زنگنه با بیان اینکه تنوع مناسبی در گزینه‌های حاضر در عرصه انتخابات وجود دارد، اظهار کرد: حتی آنهایی که معترض به اوضاع امروز هستند می توانند انتخاب خوبی داشته باشند.

مانع کار فعالان بخش خصوصی به بهانه شفافیت نشوید

بیایید حسن ختام مطلب جمع بندی امروز از استان ها را از اظهارات دلسوزانه و بجای تولید کنندگان و صادرکنندگان استان قزوین داشته باشیم .

مهدی عبدیان رئیس اتحادیه صادرکنندگان قزوین و صادرکننده نمونه کشور از رییس جمهوری آینده خواست تا برای حذف موانع تولید تلاش کند .

او این ها را هم مورد تاکید قرار داد. “بخشنامه های لحظه ای ، بشدت تولید کنندگان و صادرکنندگان را آزار می دهد . برای یک بار هم که شده است پرونده قوانین زائد بسته شود و قوانین در حوزه صادرات بازنگری شود . ضمن اینکه به بهانه شفافیت مانع کار فعالان بخش خصوصی نشوید”.

سعید حلاج یوسف زادگان عضو هیات رئیس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن کشاورزی و فعال اقتصادی در بخش کشاورزی و صنایع غذایی، برای رییس جمهوری آینده این ها را تذکر داد یعنی حمایت بیشتر از بخش خصوصی و کارگشا بودن نظرات بخش خصوصی برای حل مشکلات صادرات و تولید.

انتخابات ۱۴۰۰؛ توجه به کارایی و تخصص لازمه انتخاب اصلح

او تاکید کرد: قوی ترین افراد در پست های وزارت صمت ، جهاد کشاورزی و تعاون انتخاب شوند . مدیریت ارزی مرتبط با بخش تولید و صادرات باید در دستور کار جدی رئیس جمهور آینده باشد. برای این منظور باید هیاتی متشکل از بانک مرکزی، وزارت صنعت،معدن و تجارت، وزارت جهاد کشاورزی، نماینده گمرک و اتاق بازرگانی تشکیل شود نه اینکه فقط یک وزارتخانه یا نهاد در این خصوص تصمیم گیر باشد.

محمدرضا ماشااللهی صنعتگر و عضو هیات رئیس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی استان قزوین نیز چنین اظهار داشت: همه مشکلات بخش تولید به مشکل کمبود نقدینگی و منابع مالی واحدهای تولیدی بازنمی گردد بلکه بخش زیادی از مسایل و چالش های این بخش به بیرون از محیط کارخانه و شرایط بازار، تحریم ها، مقررات و قوانین بانکی و قاچاق کالا بازمی گردد که رئیس جمهور آینده باید برای رفع آنها تدبیر اساسی بیاندیشد.

ماشاالهی با بیان اینکه رئیس جمهوری آتی باید سیاست های متناسب و سازگار با رونق و جهش تولید را در برنامه خود بگنجاند، بیان کرد: مدیران دولتی آنطور که باید و شایسته است نمی توانند نسخه های خوبی برای درمان مشکلات صنعت بپیچند بنابراین در این خصوص باید رئیس جمهوری و وزرا و مدیران بالادستی از تجارب افراد خوشنام، با تجربه و با دانش در عرصه های اقتصادی استفاده کنند.

انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری به همراه ششمین دوره شوراهای اسلامی شهر و روستا ، میان دوره ای مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری ۲۸ خردادماه به صورت همزمان برگزار می شود./ایرنا

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.