تاریخ انتشار : چهارشنبه ۱۲ خرداد ۱۴۰۰ - ۲۰:۰۷

۱۶ روز مانده تا ظهور و بروز اراده ملی؛

انتخابات ۱۴۰۰؛ مساله غیرقابل حل در کشور وجود دارد؟

انتخابات ۱۴۰۰؛ مساله غیرقابل حل در کشور وجود دارد؟
استان ها - می گویند"فقط مرگ، چاره ندارد" وقتی چنین است، پس راهی برای حل مشکلات دیگر حتما وجود دارد مگر اینکه مرگ باشد که آب رفته را به جوی برنمی گرداند.منظور نظر این است که ملت در این زمان با انواع مشکلات معیشتی دست به گریبانند و پرسش این است، آیا چنین گرفتاری هایی از نوع اقتصادی قابل حل است؟

اصلا قبل از این پرسش ، پرسشی دیگر مطرح کنیم و آن اینکه آیا مشکل اقتصادی گریبان مردم را گرفته است؟ برای این سوال به نظر می رسد پاسخ ، مثبت است یعنی قابل انکار نیست . مثلا امروز عباس محمدیان، رییس سازمان بسیج رسانه خراسان رضوی می گفت: این که در کشور با معضلات مختلف دست به گریبانیم و مردم احتیاج به نفسی تازه دارند بر هیچ جناح سیاسی پوشیده نیست.

“گرانی مسکن”، “افزایش اجاره بها”، “تورم مهلک و افسار گسیخته بر بازار” و “کم شدن ارزش پول ملی کشور” از مواردی بود که امروز حجت الاسلام حسین اسلامی، امام جمعه مه‌ولات از توابع تربت حیدریه بیان و آن را از معضلاتی دانست که مردم با آن مواجه اند.همچنین تاکید کرد: فردی که به عنوان رییس جمهوری انتخاب می شود باید برنامه مدون و علمی و عملیاتی برای رفع این مشکلات داشته باشد.

عبدالکریم نیرومند، دبیر جامعه اسلامی کارگران خراسان رضوی نیز به مشکلاتی دیگر از شق اقتصادی اشاره کرد مثلا بیش از ۲۰ هزار نفر جامعه فعال کارگری خراسان رضوی با مشکلات فراوانی در زمینه ناپایداری شغلی و معیشت رو به رو هستند، کارخانه های بزرگ استان به دلیل پاره ای مشکلات یا تعطیل شده‌اند و یا در شرف تعطیلی هستند و جامعه کارگری به عنوان نیروهای مولد کشور در معرض آسیب‌های فراوان شغلی و معیشتی قرار دارند.

او در عین حال اظهارداشت :به رغم تمام این مشکلات جامعه کارگری اما به سخنان دشمنان نظام گوش نمی‌دهند و آینده بهتر کشور را در گرو مشارکت فعال در انتخابات پیش رو می‌بینند.

ضمن اینکه به اعتقاد، دبیر جامعه اسلامی کارگران خراسان رضوی ، همه داوطلبان تایید صلاحیت شده شورای نگهبان برای انتخابات ریاست جمهوری از اوضاع اجتماعی و معیشتی جامعه به ویژه وضع نابسامان کارگران اطلاع دارند و همه در شعارهای خود نوید تغییر در سیاست‌ها و عملکردها را برای بهبودی اوضاع کشور به ویژه در زمینه‌های مختلف اجتماعی و اقتصادی می‌دهند.

پس مشکلات اقتصادی بیشمار در کشور داریم که ثابت شده است. بحث بعدی سوال اولمان است یعنی آیا مشکل اقتصادی کشور قابل حل است؟ در این میان، محمدرضا صباغیان بافقی و نماینده حوزه انتخابیه مهریز در مجلس شورای اسلامی که صلاحیت وی در سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری تایید نشده است، ضمن احترام به نظر شورای نگهبان، امروز گفت: مساله غیرقابل حلی در کشور وجود ندارد،می‌توان راهکارهای عملی برای مقابله و حل معضلات مختلف اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و سیاسی ارایه و با ایجاد امیدواری در بین مردم ، آن‌ها را برای شرکت در پای صندوق‌های رای ترغیب کرد.

وی اضافه کرد: مردم برای کمک به رفع مشکلات جامعه ضمن نقش آفرینی و حضور فعال در شعبه های رای گیری برای تعیین سرنوشت خود، شایسته ترین نامزد را برای مدیریت آینده کشور انتخاب کنند.

انتخابات ۱۴۰۰؛ مساله غیرقابل حل در کشور وجود دارد؟

مصطفی طاهری، نماینده مردم زنجان و طارم در مجلس شورای اسلامی، دلیل بخشی از ناامیدی و دلسردی شماری از مردم را در عدم تحقق شعارها و وعده‌های از قبل داده شده دانست و افزود: مردم از این رویه دلخور و گله‌مند هستند و این دلخوری ممکن است به جای انتقاد از وضعیت فعلی با عدم مشارکت برای استقرار دولت آینده، بروز پیدا کند.

وی با تاکید براینکه انتقام وضعیت موجود را نباید از دولت‌های کارآمد آینده بگیریم، افزود: در حالی که باید عکس باشد و مردم پرشور به صحنه بیایند و به کسی که شعارهای متفاوت و خوبی می‌دهد، رای بدهند.

طاهری گفت: اغلب مردم با وجود عدم بهبود وضعیت اقتصادی و تحقق برخی وعده‌های داده شده، بصیرت لازم برای حضور در صحنه را دارند و اگرچه گله‌هایی از وضعیت معیشتی و اقتصادی هست اما انقلاب و کشور را متعلق به خود و حضور در انتخابات را وظیفه می‌دانند.

مرتضی آرسته، دبیر جمعیت پیشگامان انقلاب اسلامی اصفهان، انقلاب را مال مردم عنوان کرد و به همین علت اعتقاد به دلسرد بودن مردم نداشت و گفت: مردم مصمم‌تر از پیش در تمام صحنه‌های انقلاب بویژه انتخابات حاضر شده‌اند.

آرسته البته در عین حال به این نکته هم اشاره کرد مبنی بر اینکه هیچ کدام از انتخابات انتصابی نبوده است و مردم از ابتدای انقلاب تاکنون آزادانه به هر فردی که دلخواه آنها بوده رای دادند و باید عواقب عملکرد او را در بحث اقتصادی و یا مدیریت صحیح یا ناصحیح بپذیرند.

این فعال سیاسی اصولگرا به مردم تاکید کرد: حضور و مشارکت در انتخابات برای حفظ نظام جمهوری اسلامی واجب است چرا که با نیامدن در صحنه انتخابات، هیچگاه مشکلات رفع نمی‌شود.

وی به مردم توصیه کرد که به تبلیغات انتخاباتی وکانال‌های خارجی توجه نکنند زیرا آنها درست راهنمایی نمی‌کنند و به‌دنبال انتخاب فردی هستند که با خودشان هماهنگ باشد و به جای آن باید به تبلیغات صدا و سیما و برنامه‌ها و گفته‌های نامزدها دقت کنند تا بر این اساس تشخیص دهند کدام یک راه صحیح را در پیش دارند.

اگر محدودیتی هم باشد، مردم حتما رای بدهند

محمدمهدی عرب نژاد ، جامعه شناس توسعه و اقتصاد از کرمان، تحلیلی از فضای انتخابات و مشارکت مردم داشت و خطاب به شهروندان تاکیدکرد: اگر محدودیتی هم باشد مردم حتما رای بدهند زیرا اگر رای ندهند در واقع حق رای خود را به رقیبانشان در افکارعمومی تقدیم می‌کنند.

عرب نژاد گفت: گزینه هایی وجود دارد و ما می توانیم در پاسداشت و عمل به حق رای خود، برنامه ها و سخنان آنان را بشنویم، دنبال کنیم و یکی را برگزینیم.

انتخابات ۱۴۰۰؛ مساله غیرقابل حل در کشور وجود دارد؟

وی تصریح کرد: فارغ از مسائل اصلاح طلبی و اصولگرایی، حتی اگر چهره های اصلاح طلب هم بین نامزدها نبودند من رای می دادم زیرا به طور قطع تفاوت هایی بین سیاست های نامزدها وجود دارد و سیاست هرکدام از نظر ما بهتر است باید آن را انتخاب کنیم. حتی فردی که سابقه چند دوره نامزدی انتخابات را هم در گذشته دارد ممکن است تجربه جدیدی پیدا یا تغییراتی کرده باشد و حرف جدیدی بزند؛ پس مردم باید برنامه و حرف همه نامزدهای موجود را بشنوند و از بین آنان حتما یک نفر را که صلاح می دانند برگزینند.

او خطاب به برخی افراد که ممکن است بگویند رای نمی دهند اظهارداشت: من نمی فهمم مساله به این سادگی و روشنی را چرا بعضی ها پیچیده می کنند؛ به آدم ها حق انتخاب داده شده است که در زندگی چکار کنند؛ هرروز چه غذایی بخورند، کدام مهمانی بروند و چه چیزهایی را انتخاب کنند یا انتخاب نکنند.

در خصوص واجب بودن انتخابات هم حجت‌الاسلام شعبانعلی صالحی‌نسب، رییس اداره عقیدتی سیاسی نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران، شرکت در انتخابات را واجب عینی بیان کرد، نه واجب کفایی و اینکه طبق فرمایش امام از اوجب واجبات است.

صالحی نصب خاطرنشان کرد: این درست است که ما در مسائل اقتصادی مشکل داریم، اما می‌توانیم با مشارکت حداکثری فردی را انتخاب کنیم که با فساد مبارزه کند و دستاوردهای ۴۲ ساله جمهوری اسلامی در زمینه‌های مختلف پزشکی، نظامی، هسته‌ای را در این زمینه باید برای مخاطبین تبیین کرد.

امکان تکرار سال ۷۶ هست

قابل انکار نیست که عده ای از کارشناسان از مردد و دلسرد بودن مردم می گویند یعنی احتمال می دهند که مردم مشارکت کمتری داشته باشند . در این میان محمد مهدی عرب نژاد ، جامعه شناس کرمانی که کارشناسی ارشد مردم شناسی هم دارد ، از جمله کسانی است که دیدگاهی مثبت داشت. او به ایرنا چنین گفت: تحلیل من این است که سال ۷۶ امکان دارد تکرار شود؛ وقتی مقاطع مختلف انتخاب رییس جمهوری طی دوره های گذشته و نحوه انتخاب مردم را که مرور کنیم می بینیم امکان دارد در سال ۱۴۰۰ هم شرایط سال ۷۶ تکرار شود.

به تعبیر عرب نژاد، قبل از سال ۷۶ فضای کشور بسته و محدودیت ها زیاد بود، برخی سفرای خارجی از ایران رفته بودند و باتوجه به شرایط ترورها و دیگر قضایا، ضمن اینکه رابطه ما با دنیا «کات خورده بود»، شرایط خاصی حاکم و تصور جمعی این بود که آقای ناطق نوری رای می آورد و رییس جمهوری می شود. مردم می توانستند در آن زمان رای ندهند و چه بسا که آقای ناطق هم رای می آورد، اما حضور مردم رقم خورد، آقای خاتمی رای آورد، بحث گفت و گوی تمدن ها هم مطرح شد، سفرا بازگشتند و روابط با دنیا هم درست شد.

وی ادامه داد: در سال ۸۴ هم خیلی ها که به آقای احمدی نژاد رای دادند پشیمان بودند و می گفتند اگر رای نمی دادیم و آقای رفسنجانی رییس جمهوری شده بود شرایط آنطور پیش نمی رفت.

ارزش یافتن قدرت ها دیگر در سایه قدرت مردم

از امید و شاید هم دلسردی و گله مندی مردم که بگذرم ، امروز حرف از قدرت مردم هم بود که دیگر قدرت ها در سایه آن ارزش و معنا پیدا می کنند. در این میان علمای ترکمن دیار رنگین کمان قومیت‌ها (خراسان شمالی) با بیان اینکه ملت بار دیگر کمر همت بسته تا حماسه‌ای دیگری از غیرت و وفاداری خود را به انقلاب و کشور خلق کنند، گفتند: حضور گسترده در پای صندوق‌های رای، کشور را در برابر دشمنان بیمه می‌کند.

آخوند آنا محمد پروانه، امام جمعه دهستان حصارچه از توابع شهرستان راز و جرگلان به نقش مهم حضور پرشور مردم در پای صندوق های رای اشاره کرد و گفت: همیشه قدرت نظامی و اقتصادی در مقابله با دشمنان پاسخگو نیست، بلکه حضور ملت بالاترین قدرت است.اگر قدرت مردم باشد، قدرت‌های دیگر هم ارزش پیدا می‌کند در غیر این صورت قدرت نظامی، اقتصادی و سیاسی بدون پشتوانه مردمی نمی‌تواند ظهور و بروز داشته باشد.

سوزنی از جنس تخریب

۱۶ روز دیگر تا بروز و ظهور اراده ملی مانده است . ممکن است برخی کاندیداها در خلال تبلیغاتی که برای برنامه های خود می کنند سوزنی هم به کاندیدای دیگر از جنس تخریب بزنند .

ملا ستار تمرنژاد ، امام جمعه اهل سنت نقده در خصوص قبح تخریب با تاکید بر خودداری کاندیداها از تخریب یکدیگر گفت: کسی که اخلاق را در میدان رقابت رعایت نکند، نمی تواند مدیر خوبی برای کشور باشد و معیارهای اسلامی و دینی باید فصل الخطاب کاندیداها باشد.

عمران خودآموز، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی ایلام اظهارداشت : نقد دولت مستقر و مدیریت شهری کنونی، حق نامزدهاست اما تخریب آنان در یک صحنه نابرابر و بی‌دفاع منصفانه نیست و رسانه‌ها باید رویکرد سلبی و معطوف به گذشته را به رویکرد ایجابی و معطوف به آینده تبدیل کنند.

احمد علی مقدم، عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی نیز اینطور بیان کرد: آحاد مردم، ملاحظات اخلاقی را از کاندیداهای انتخاباتی خود یاد می‌گیرند و رعایت می‌کنند لذا نامزدهای انتخاباتی سرمشق و الگویی برای طرفداران خود هستند که باید از هنجارشکنی، نفرت پراکنی و اتهام زدن به رقیبان خودداری کنند.

هر اقدامی که چهره پرفروغ سپاه را نزد افکار عمومی متزلزل کند، ناپسند می‌دانیم

و اما حسن ختام گزارش جمع بندی امروز را اظهارات سخنگوی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی یعنی سردار سرتیپ دوم پاسدار رمضان شریف قرار دهیم. او امروز در حاشیه نشست جمعی از پاسداران و رزمندگان لشکر ۱۰ سیدالشهدا (ع) استان البرز با تقبیح هرنوع ادبیاتی که فرهنگ و شئونات پاسداری را متزلزل کند، گفت : اجازه نمی دهیم منزلت اجتماعی سپاه تحت تاثیر رفتارهای مغایر با اخلاق و آداب اسلامی خدشه دار شود.

سردار شریف ادامه داد: آنچه اخیراً در واکنش به اظهارات و مواضع انتخاباتی برخی اشخاص از سوی یکی دو تن از وابستگان به سپاه که سال‌ها است از مجموعه سازمان بازنشسته و منفک شده و دیدگاه های آنها نیز مواضع و دیدگاه های سپاه محسوب نمی شود، شاهد بودیم ، اقدامی شخصی بوده است که دقت ، مراقبت و هوشمندی را به آنان یادآور می شود، تا خدای ناکرده اینگونه سخنان به حساب نهاد مقدس سپاه گذارده نشود.

مسوول روابط عمومی کل سپاه با ابراز ناخرسندی از برخی کوتاهی ها و بی توجهی ها در کلام و گفتار افراد گفت : هر اقدامی که بخواهد چهره پرفروغ سپاه را نزد افکار عمومی متزلزل کند، ناپسند و غیر قابل اغماض می‌دانیم و به همکاران گذشته و حال که خدمات و مجاهدت های آنان در دفاع مقدس و عرصه‌های نیاز انقلاب و کشور از جمله خدمت رسانی به مردم در بلایای طبیعی و مناطق محروم قابل تحسین است نیز توصیه می‌کنیم ، در کلام و گفتار خود ملاحظات اخلاقی را بطور جدی مورد مراقبت و مد نظر قرار دهند.

انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری به همراه ششمین دوره شوراهای اسلامی شهر و روستا ، میان دوره ای مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری ۲۸ خردادماه به صورت همزمان برگزار می شود./ایرنا

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.