تاریخ انتشار : یکشنبه ۱۶ خرداد ۱۴۰۰ - ۲۰:۵۰

۱۲ روز مانده تا ظهور و بروز اراده ملی؛

بهانه‌های نپذیرفتنی در انتخابات ۱۴۰۰

بهانه‌های نپذیرفتنی در انتخابات ۱۴۰۰
استان ها - "مردم خوب و صبوری داریم و ما نتوانستیم این همه حضور در صحنه و فداکاری را آن گونه که در شأن مردم است جبران کنیم". این‌ها را حجت الاسلام احمد مروی، تولیت آستان قدس رضوی در مراسم شهادت امام صادق(ع) در مدرسه علمیه نواب مشهد گفت.

 

به نظر می رسد اظهارات حجت الاسلام مروی اشاره به مشکلات حال حاضر مردم به ویژه مشکلات اقتصادی باشد چرا که در بخشی از سخنانش بیان کرد: باید درد دل‌های مردم را بشنویم و احساس همراهی و همدردی کنیم. مردم گلایه و مشکلات دارند و در بسیاری از موارد حق با مردم است اما اینها باعث نمی‌شود کنار بکشیم ما وظیفه داریم نظام را برای اقامه دین تقویت کنیم چنان که اگر جای دیگری هم نظام اسلامی تشکیل می‌شد وظیفه داشتیم آن را تقویت نماییم.

تولیت آستان قدس رضوی تاکید کرد:اگر صندوق‌های رای خلوت باشد و با انتخابات قهر کنیم و حضور حداکثری محقق نشود اشخاص و مسوولان صدمه نمی‌بینند بلکه اسلام صدمه می‌بیند. امام خمینی(ره) فرمود؛ اگر این انقلاب شکست بخورد تا ۳۰۰، ۴۰۰ سال دیگر سر بلند نمی‌کند و اینها هشدار و اتمام حجت است.

آیت الله مرتضی مقتدایی که استاد حوزه علمیه قم است نیز اینطور بیان کرد: دشمنان می دانند، اقتدار و قدرت نظام اسلامی، همین حضور و حمایت‌های مردم است و اگر اتفاقی بیفتد که معلوم شود مردم طرفدار انقلاب و نظام نیستند، ضربه بزرگی به‌نظام وارد می شود و دشمن نیز همین را می خواهد که آبروی نظام از بین برود و بگویند مردم دیگر علاقه ای به‌نظام ندارند، از این رو تلاش می کنند مردم را از حضور در انتخابات دلسرد کنند.

عشایر فارس و نظرات آنان در خصوص قهر و آشتی با انتخابات

هموطنان عشایر فارس نیز برای انتخابات حرف هایی دارند باید ببینیم چه نظری در خصوص انتخابات و قهر احتمالی شماری از هموطنان با صندوق های رای دارند؟ پریسا کاظمی از فعالان سیاسی و فرهنگی و از متنفذین ترک های قشقایی در شیراز در گفت و گو با ایرنا، نیامدن و قهرکردن با صندق های رای را یک خطای بزرگ و آسیب آشکار هم به خود و هم به آینده کشور و نظام بیان کرد.

او هر چند رضایتمندی مردم را یک شاخص و معیار اساسی برای حضور پرشورتر و پرشوق تر مردم در عرصه های مختلف بیان کرد اما معتقد بود وجود برخی مشکلات و نگرانی ها و نارضایتی ها نیز نمی تواند دلیل منطقی برای فرار از مسئولیت سنگین اجتماعی و سیاسی مان شود.

کاظمی بر این نکته تاکید کرد که باید میان این ۲ شاخص آمدن و یا نیامدن پای صندوق رای تامل و اندیشه کرد که آیا نیامدن و قهر با صندوق های رای چیزی را عوض خواهد کرد و یا بر مشکلات و سختی هایمان می افزاید و حتی دست مایه ای نیز برای طمع ورزی دشمن در کیمن نشسته و مترصد، خواهد شد.

عباس مرادی کوچی از بزرگان عشایر لارستان نیز بر ضرورت حضور آگاهانه و با صلابت مردم در عرصه انتخابات پیش رو تاکید کرد و گفت: چون در امنیت هستم به نظام و انقلاب وکشورم وفادارم و در انتخابات شرکت می کنم.

کوچی خاطرنشان کرد: مشکل داریم، کمبودها و تنگناهای اقتصادی داریم اما اینها نمی تواند مانعی در دورکردنمان از صندوق رای شود و غیرتمان اجازه نمی دهد؛ عشایر هر چه دارد به برکت این انقلاب است و شرکت در انتخابات در بین عشایر و برای شخصی که دل در گرو آبادانی این سرزمین دارد یک ضرورت انکارناپذیر است.

فرصت طلایی با قهر از دست می رود

مجتبی الغوثی، مدرس دانشگاه جامع علمی و کاربردی گلدشت کلاردشت نیز اظهارداشت: اگرچه همه می دانیم که مشکلات اقتصادی و معیشتی امروز برای همه مساله است و از اینکه این مسائل و مشکلات باعث کاهش انگیزه و رغبت مردم به حضور در پای صندوق های رای می شود، ولی قهر کردن و فاصله گرفتن از صندوق اخذ رای این مشکلات حل نخواهد کرد.

به گفته این فعال سیاسی، امروز عامه مردم در جریانند که ریشه همه مشکلات و چالش های موجود در کشور، بخشی متاثر از تحریم های ظالمانه است و این امر به اقتصاد تک محصولی کشور صدمه وارد می کند؛ ضمن اینکه این مهم بر تمامی شئون زندگی مردم تاثیر گذاشته است بنابراین نباید همه این گرانی و تورم افسارگسیخته را به حساب دولت و ناکارآمدی مسئولان گذاشت و با حالت قهر فرصت طلایی و سرنوشت ساز شرکت در انتخابات و تعیین سرنوشت را از دست داد.

جلال ریزانه، استادیار گروه آینده پژوهی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی هم در گفت و گو با ایرنا ، معتقد بود فردی که حق انتخاب را از خود با شرکت نکردن در انتخابات سلب می کند، شکل گیری آینده ملی خود را به دست دیگران سپرده است و به نوعی خود را از این حق قانونی محروم می کند.

انتخابات ، مهندسی شده است؟

اخیرا سخن از مهندسی شدن انتخابات پیشآمد کرده است و بحث درباره آن داغ است و عده ای همین بحث را از دلایل عدم حضور در انتخابات عنوان می کنند. اتفاقا امروز اخباری در این زمینه در استان ها منتشر شد که یکی از این اخبار ، اظهارات آیت الله خاتمی در مشهد بود. باید دید خاتمی در این خصوص چه نظری دارد؟

این عضو فقهای شورای نگهبان در ویژه برنامه شهادت امام صادق (ع) در مشهد گفت: برخی می گویند که انتخابات مهندسی شده و از قبل فرد مورد نظر انتخاب شده است اما من به عنوان عضو شورای نگهبان می گویم این حرف دروغ است.

آیت الله سید احمد خاتمی افزود: در دنیا هم همین گونه است که افرادی که می خواهند رییس جمهوری یا نخست وزیر شوند توسط کمیته ای احراز صلاحیت می شوند و در ایران هم توسط شورای نگهبان افراد احراز هویت شده و کسانی که صلاحیت لازم را دارند تایید می شوند.

علی حدادی، نماینده مردم شهرستان های ساوجبلاغ، نظرآباد، طالقان و چهارباغ در مجلس شورای اسلامی نیز با بیان اینکه مواضع دشمن در عرصه ‌های مختلف به‌ویژه در زمان انتخابات، کاملا کینه توزانه است،افزود: اظهارنظرهایی از قبیل نبود آزادی در انتخابات ایران و نیز مهندسی شدن انتخابات، همیشه بوده است و هدفشان نیز کاملا مشخص است و می‌خواهند مردم را از انتخابات دلسرد کنند.

از طرفی دیگر ، آیت الله مرتضی مقتدایی ، استاد حوزه علمیه قم با تاکید بر این که به‌تهمت‌ها و سخنان ناروایی که در فضای مجازی به‌انتخابات و شورای نگهبان زده می‌شود باید پاسخ داد، بیان داشت: بسیاری از این سخنان واقعیت ندارد و هدف دشمنان بردن آبروی نظام است، ما باید متوجه این موارد باشیم و فریب دشمن را نخوریم.

کاندیدای اصلح از دید نخبگان استان ها

روزهای انتخابات است و گوش مردم پر از شعار ، وعده و برنامه های کاندیداهاست. از طرفی هم بسیار تاکید بر انتخاب کاندیدای اصلح است .

بر اساس آنچه که آیت الله خاتمی، عضو شورای نگهبان گفته است اینگونه است: شورای نگهبان شرایط مدیر و مدبر را تصحیح و تعیین کرد که سن نامزد ریاست جمهوری نباید کمتر از ۴۰ سال باشد و سابقه مدیریتی در رده های بالا را هم داشته باشد، از تحصیلات عالیه برخوردار بوده و پرونده محکومیت نداشته باشد.

این عضو فقهای شورای نگهبان اینگونه ادامه داد: در باب انتخاب اصلح در انتخابات ریاست جمهوری، فرد باید مدیریت جهادی داشته باشد، کار انقلابی کند، استکبار ستیز و متنفر استکبار باشد، مملکت داری بداند، برای مشکلات کشور برنامه داشته و دلداده دین باشد.

علی حدادی، نماینده مردم شهرستان های ساوجبلاغ، نظرآباد، طالقان و چهارباغ در مجلس شورای اسلامی نیز یکی دیگر از کسانی بود که از اصلح بودن نامزد انتخاباتی گفت اما قبلش تاکید کرد:مردم برای حل مشکلات کشور دولت انقلابی – جهادی می خواهند.کشور نیازمند تحولی بزرگ با انتخاب دولت انقلابی، مردمی، فسادستیز و عمل‌گرا است.

از نظر حدادی ، اصلح‌ترین نامزد انتخاباتی باید با توجه به سابقه و عملکردش انتخاب شود. ملت ما نیاز به شخصی دارند که پشت میز ننشیند و با حضور کارگشا در صنایع و راه‌اندازی مجدد آنها در کنار مردم بودن را با روحیه انقلابی و جهادی ثابت کرده باشد.

حدادی از فسادستیزی به عنوان دیگر خواسته مردم از دولت آینده یاد کرد و افزود: فساد ستیزی را مردم در عمل می خواهند نه در شعار زیرا امروز مردم ما از فساد و رانت ناراحت هستند و مردم به نامزد فسادستیز چشم دوخته‌اند.

این نماینده مجلس شورای اسلامی بیان کرد: اگر خطایی هم صورت می‌گیرد در انتخاب‌های ما است که در انتخابات پیش رو باید فرد اصلح را انتخاب کنیم تا بسترلازم برای روی کارآمدن دولت انقلابی- جهادی فراهم آید.

کاندیدای اصلح از نظر سیدمجتبی محفوظی از نمایندگان مردم آبادان در مجلس شورای اسلامی نیز اینگونه بود: کشور برای رفع مشکلات نیازمند فردی مدیر خداباور، معادباور و جهادباور در راس دولت است و این امر فقط با حضور حداکثری مردم در پای صندوق‌های رای امکان پذیر است.

وی با تاکید بر توجه به خواسته‌های مردم و اولویت دادن به رفع مشکلات اقتصادی و معیشتی آنها افزود: کاندیداهای انتخاباتی ریاست جمهوری و شوراهای اسلامی شهر و روستا باید دغدغه خدمت به مردم را داشته باشند.

مردم زخم خورده از شعار

از نامزد یا کاندیدا اصلح که بگذریم امروز نیز شماری از نخبگان استان ها به شعارهای تبلیغاتی و وعده ها و همچنین تخریب ها و تهمت های تعدادی از کاندیداهای انتخابات ۱۴۰۰ اشاره کردند .

حامد شجاعی باغینی، فعال رسانه ای استان کرمان امروز در یادداشتی نوشت، بررسی انتخابات مختلف در ایران نشان می‌دهد که همواره شعارهای انتخاباتی وجود داشته است و نامزدها از آرزوهای دست نیافتنی گرفته تا حرف‌های منطقی را برای شعار انتخاباتی خود استفاده کرده‌اند. برآیند نظرات مردم نشان می‌دهد که بسیاری از شعارهای انتخاباتی دوره های قبل نامزدها در عرصه‌های مختلف ریاست جمهوری، مجلس شورای اسلامی و شوراهای شهر و روستا تنها وعده‌ای مختص روزهای انتخابات بوده و پس از آن هیچگاه عملیاتی نشده و همین امر نوعی دلزدگی و بی‌اعتمادی در جامعه را ایجاد کرده است.

بر طبق یادداشت شجاعی باغینی شاید همین بحث اعتماد پایین عمومی به دولت ها در تحقق شعارها در دوران تبلیغات است که پویش مشارکت حداکثری انتخابات ریاست جمهوری را ایجاد کرده تا مطالبه گری در این رابطه بوجود آید .

این فعال رسانه ای کرمانی خاطرنشان کرد، رهبر معظم انقلاب در دیدار با رئیس و نمایندگان مجلس شورای اسلامی خطاب به کاندایداهای انتخابات ریاست جمهوری، نامزدها را از تبدیل کردن انتخابات به صحنه جنگ قدرت و برخوردهای اهانت‌آمیز برحذر داشتند و فرمودند؛ در گذشته نیز هرگاه در مناظره‌ها و برنامه‌های انتخاباتی از اینگونه روش‌های تخریبی، تهمت‌زنی و ترساندن مردم از رقیب استفاده شد، کشور ضرر کرد.

همچنین حسن خسروی، رییس شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی خراسان جنوبی با بیان اینکه مردم زخم خورده برخی شعارها و وعده‌ها هستند اظهار داشت: شعارهایی که از واقعیت دور است نباید سر داد.

خسروی تخریب در انتخابات را ضد اخلاق دانست و گفت: گاهی مشاهده می‌شود که افراد برای مطرح کردن خودشان دست به تخریب دیگران می‌زنند که این نکته باید ملاحظه شود.اگر اخلاق در عرصه انتخابات رعایت نشود، وجدان جامعه جریحه‌دار خواهد شد ضمن اینکه به هر حال افرادی که دست به تخریب دیگران می‌زنند از سوی مردم کنار گذاشته شده و رای نمی‌آورند.

حامد شجاعی باغینی، فعال رسانه ای استان کرمان نیز چنین گفت: کمتر از ۲ هفته دیگر به زمان انتخابات ریاست جمهوری باقی است، در این روزها دامنه تبلیغات شدت یافته، ‌ برخی نامزدها در کنار ارائه برنامه، به تخریب و اتهام‌زنی علیه دولت یا نامزد دیگر از طیف مقابل خود پرداخته‌اند.

و اما بیاید حسن ختام امروز را بر پایه سخنان آیت الله خاتمی قرار دهیم . اما جمعه موقت تهران در تاکید بر رفتن هموطنان پای صندوق های رای گفت: افرادی که جبهه ندیدند و نرفتند، بدانند که حضور در انتخابات ۲۸ خرداد از جنس حضور در جبهه است و افرادی که در ۱۲ فروردین ۱۳۵۸ برای رای دادن نبودند، بدانند حضور در این انتخابات همان رای آری آن زمان است.

خاتمی افزود: دشمنان می‌خواهند مردم ایران را خسته نشان دهند اما تجربه ۴۲ ساله نشان داده است که ملت ایران خسته نمی شود بلکه دشمنان را خسته خواهد کرد.

انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری به همراه ششمین دوره شوراهای اسلامی شهر و روستا ، میان دوره ای مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری ۲۸ خردادماه به صورت همزمان برگزار می شود./ایرنا

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.