تاریخ انتشار : دوشنبه ۲۴ خرداد ۱۴۰۰ - ۲۱:۰۳

چهار روز مانده تا ظهور و بروز اراده ملی؛

انتخابات ۱۴۰۰؛ تبلیغات نامزدها و دعوا سرِ جا

انتخابات ۱۴۰۰؛ تبلیغات نامزدها و دعوا سرِ جا
استان ها- "قرار بود پوسترهای تبلیغاتی را در مکان‌های معلوم نصب کنیم که متوجه شدیم چند تن از هواداران رقیب سعی دارند پوسترهایی را که ما قبلا روی تابلوهای نصب شده از سوی شهرداری چسبانده بودیم پاره و پوسترهای نامزد خود را نصب کنند؛ وقتی متوجه حضور ما شدند، بین ما و آنها درگیری لفظی ایجادشد".

این ها را علی، جوان ۲۶ ساله و هوادار یکی از نامزدهای انتخاباتی شهر قزوین امروز به خبرنگار ایرنا گفت. به همین راحتی سرجای الصاق پوستر تبلیغاتی دعوا و مشاجره و احتمالا هم در برخی مناطق زد و خوردی پیش می آید. این در حالی است که مکان‌های قانونی نصب تصاویر نامزدها تحت مالکیت نیست و همه باید از آن استفاده کنند.

علی می گفت: برخی هواداران تصور می‌کنند که تنها تصاویر نامزدهای آن‌ها باید نشان داده شود و تصاویر دیگر نامزدها را مورد تخریب قرار می‌دهند؛ در حالی که فضاهای در نظر گرفته شده برای استفاده همه نامزدها است و باید این مساله مورد توجه قرار گیرد.

این جوان قزوینی در ادامه به مخدوش ساختن دیوار نویسی‌ها نیز اشاره کرد و یادآور شد: با اینکه دیوارهای شهر به اندازه کافی، جا برای نوشتن نام نامزدهای انتخاباتی دارد اما برخی رقبا تلاش دارند که با اسپری کردن روی دیوارها نام نامزدها را پاک کنند و به جای اینکه اسم نامزد مورد حمایت خودشان را در کنار نامزدهای دیگر بنویسند، اسامی دیگر نامزدها را محو می‌کنند! من کاری به قانونی بودن دیوارنویسی ندارم، این رفتارها اصلا درست نیست.

اینهایی را که علی ، جوان قزوینی گفت در واقع می تواند در رده تخلف های انتخاباتی قرار گیرد . در همین ارتباط نورالله قدرتی، رییس کل دادگستری استان قزوین، امروز در مورد تخلف تبلیغات نامزدهای انتخاباتی به ۱۰۸ مورد تذکر اشاره و در مورد اخلاق مداری در انتخابات تاکید کردو گفت: توهین به رقیب و بی‌احترامی به او مصداق جرم انتخاباتی است. ما به دنبال یافتن مقصر یا متخلفان انتخاباتی نیستیم، اما باید این موضوع مورد واکاوی قرار بگیرد که چرا برخی‌ها تخریب، تهمت و حتی افتراء به نامزدهای رقیب را برای خود یک حق مسلم می دانند و به جنبه‌های منفی آن توجهی ندارند.

از قرار معلوم از پاره کردن پوسترهای رقیب گرفته تا نصب بنرهای انتخاباتی در مکان‌های غیرمجاز، مخدوش ساختن بنرها و حتی تهمت زدن و افتراء در فضای مجازی همگی بیانگر آن است که هنوز مبارزات منفی جای رقابت‌های سالم و منطقی را گرفته است.

نصب تبلیغات بدون اجازه مالک

نصب پوسترهای تبلیغاتی روی اماکن بخش خصوصی آن هم بدون اجازه مالک از دیگر معضلات تبلیغاتی انتخاباتی است که در هر دوره به چشم می خورد و هر دوره نیز مسئولان مربوطه تذکر می دهند. امروز حسین رجبی، دادستان عمومی و انقلاب شهرستان تاکستان گفت: استفاده از آثار تبلیغاتی با ابعاد بیشتر از ۷۰ در ۱۰۰ صرفا جهت نصب در محل ستادهای اصلی نامزدها مجاز است و در سایر مکانهای شهری غیرمجاز به شمار می آید و کمیته امحا آنها را جمع آوری خواهد کرد.

رجبی افزود: همچنین نامزدها و طرفداران آنها از نصب آگهی های تبلیغاتی روی دیوارهای اماکن بخش خصوصی منع شده اند. نصب تبلیغات بر روی دیوارهای منازل و مغازه ها بدون رضایت مالک و همچنین دیوارنویسی ممنوع است.

مجید احمدی، فرماندار بویراحمد هم از نامزدهای شورای اسلامی خواست که با استفاده از روش های نوین تبلیغات و قابلیت های فضای مجازی که امروزه در دسترس همه است، استفاده کنند.

روسای ستادها الگو باشند

هر نامزد انتخاباتی طی چند روز مهلت تبلیغاتی که دارد ستاد برای خود تاسیس می کند و هر ستاد هم یک رییس دارد . روسای ستاد ها مسئولیت سنگینی در انتخابات و پشتیبانی نامزد مورد نظر دارند اما باید از طرفی هم مراقبت همه جوانب مثل تبلیغات و بروز احتمالی برخی بداخلاقی های انتخاباتی را بدهند و به موقع جلو آن را بگیرند.

یدالله موحد، رییس‌کل دادگستری استان کرمان در همین خصوص به روسای ستادهای انتخاباتی کاندیداها امروز تاکید کرد که این افراد یعنی روسای ستاد ها در شیوه تبلیغات الگو و مرجع هستند و هواداران و اعضای ستادها با تبعیت از روسای ستادهای داوطلبان حرکت می کنند. در صورتی که مدیران با آرامش و طمانینه در چارچوب قانونی حرکت کنند از بروز رفتارهای مجرمانه و تخلفات انتخاباتی پیشگیری خواهد شد.
موحد ضمن تاکید بر قانون محوری، احترام به رقبای انتخاباتی و حفظ حرمت، کرامت و حیثیت نامزدها، افزود: فضای تبلیغات انتخاباتی، فضای کینه توزی نیست و فضایی است که با بهره گیری از آن می توان برای ارتقای فرهنگ سیاسی و فرهنگ انتخاباتی در کشور استفاده کرد.
وی با اشاره به اینکه در فرصت تبلیغات انتخاباتی باید تمرین رقابت همراه با رفاقت صورت پذیرد و از کینه توزی و ایجاد خصومت جلوگیری کند، اضافه کرد: هرگونه اقدام خلاف قانون در تبلیغات انتخاباتی، وحدت و انسجام ملی ما را دچار خدشه می کند.

اینجا همه قوم و خویشند؛ نیازی به پوستر تبلیغاتی نیست

اینها که گفته شد بخشی از تبلیغات انتخاباتی و معضلات آن در شهرها بود! حالا، نظرتان چیست سری به روستاها بزنیم بیینیم چنین دعواها و مشاجره هایی در آنجا ها هم رخ می دهد یا نه ؟ مثلا می توانیم به روستاهای بوشهر، این استان جنوبی کشور بزنیم.

امروز پنجمین روزی است که با معرفی رسمی نامزدهای شوراها، ۳۹۹ روستای بوشهر را نشاط و امید بهترین انتخاب برای تحقق توسعه و بهبود فراگرفته است، اما در این فضای پرشور انتخاباتی نه خبری از ستادهای پرشمار است و نه دیوارها با پوسترهای و بنرهای تبلیغاتی رنگین شده‌اند.

شاید در نگاه نخست یک رهگذر، این روستاها رنگ روزهای منتهی به انتخابات به خود نگرفته باشند اما اگر با اهالی و مسئولان روستایی به گفت‌وگو بنشینید یا سری به گروه‌های مجازی آنها بزنید، شور انتخاب، غوغا می‌کند.

دلیل این تفاوت در شیوه تبلیغ را می‌توان در بافت فرهنگی و جمعیتی متفاوت روستاها جست، نکته‌ای که انتخابات را نیز در این جوامع مانند بسیاری از مولفه‌های اجتماعی متفاوت کرده‌است.

تفاوت در نحوه تبلیغات انتخاباتی نامزدهای شوراهای روستا برای جذب برگه‌های رای و نقش نام خود بر آن، نیز تا اندازه‌ای برآمده از شناخت نزدیک اهالی نسبت به همین سابقه خانوادگی و اجتماعی است.دلیل این ادعا نه تحلیل بلکه گفت‌وگوهایی است که با اهالی یا دهیار روستاهایی از بوشهر، دشتستان، عسلویه، گناوه و جم داشتیم تا از شمال، مرکز و جنوب استان، مشتی باشد نشانه خروار.

جاسم جاسمی، دهیار روستای هاله عسلویه می گفت: “اینجا همه قوم و خویشند” و یکدیگر را می‌شناسند و مانند شهرها نیاز به تبلیغات پوستری وجود ندارد.

به گفته جاسم جاسمی تبلیغات انتخاباتی فضای مجازی و گروه‌های روستایی شکل گرفته در شبکه‌های اجتماعی رواج دارد و گروه‌هایی به این منظور تشکیل شده‌است و در کنار آن جلسه‌هایی نیز در سطحی محدود با شماری اندک در این روستا برگزار می‌شود تا نامزدها توان خود را بیشتر به مردم معرفی کنند.

در روستای “دهداران سفلی” دشتستان نیز تبلیغات انتخاباتی به همین گونه پیش می‌رود، چنانکه سید مصطفی شاروبندی، دهیار این روستا بیان کرد امسال هیچ نشست انتخاباتی در این روستا برگزار نشد، هر آنچه نامزدها برای معرفی خود می‌کنند در گروه‌های مجازی و تصاویر روی پروفایل‌ها نمود یافته و پوستری نیز چاپ و توزیع نشده‌است.

سید مصطفی شاروبندی به خبرنگار ایرنا گفت: تا جایی که من به خاطر دارم، پیشتر نیز تبلیغات با استفاده از پوستر در این روستا عمومیت نداشت، تنها در ۲ دوره قبل یکی از نامزدها اقدام به انتشار پوستر تبلیغاتی کرد.

بازار چاپخانه ها رونق دارد؟

این روزها سخن از تبلیغات در فضای حقیقی و مجازی است. قدرمسلم آنکه هزینه تبلیغات در فضای مجازی خیلی کمتر از حقیقی است و اصلا قابل مقایسه نیست. وقتی هزینه تبلیغات در فضای حقیقی زیادتر است پس به نظر می رسد اوضاع چاپخانه دارها باید عین شب عید خیلی خوب باشد. آیا واقعا همینطور است؟ حداقل در مشهد به نظر می رسد چنین اتفاقی رخ نداده است چرا که امروز رییس اتحادیه چاپخانه‌داران خراسان رضوی می گفت: تبلیغات نامزدها و چاپ بنرها و پوسترهای انتخاباتی نسبت به دوره‌های پیشین انتخابات بسیار کاهش یافته بطوریکه این دوره از انتخابات نیز نتوانسته است بازار چاپخانه‌های این استان را رونق بخشد.

علی مغانی این را هم بیان کرد که سفارش‌های گرفته شده برای چاپ تبلیغات انتخاباتی، امسال به کمتر یک سی‌ام دوره‌های پیشین انتخابات کاهش یافته است. با این حال تقاضای نامزدهای انتخابات شورای شهر مشهد برای چاپ پوسترها و بنرهای تبلیغاتی بیشتر از تقاضای ستادهای تبلیغاتی نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری است.

رییس اتحادیه چاپخانه‌داران خراسان رضوی گفت: حجم اصلی تبلیغات نامزدها در این دوره انتخابات به عرصه فضای مجازی منتقل شده است زیرا تبلیغات محیطی کاهش یافته و فعالان انتخاباتی بسیار کمتر از دوره‌های پیشین سراغ چاپخانه‌ها آمده‌اند.

گرانی و کاهش تقاضاها برای چاپ

وی همچنین به افزایش هزینه‌های چاپ اشاره و بیان کرد: قیمت کاغذ و اقلام چاپی طی یک سال اخیر روند صعودی داشته بطوری که از ۶ ماه پیش تاکنون قیمت هر بند ۵۰۰ گرمی کاغذ از ۲۰۰ هزار تومان به ۷۰۰ هزار تومان، قیمت هر کیلو گرم مرکب از ۸۰ هزار تومان به ۱۸۰ هزار تومان و نیز اجرت کار چاپ با توجه به افزایش نرخ دستمزد کارگران افزایش یافته است.

به گفته این چاپخانه دار مشهدی در برابر افزایش قیمت تمام شده اقلام چاپی، سفارشات چاپ به دلایل متعدد از جمله رشد فناوری و کاهش توان اقتصادی مردم روند کاهشی داشته است به طوریکه چاپخانه ها که پیشتر دستکم ۲ نوبت در روز کار می کردند اکنون در یک نوبت کار می کنند و بسیاری از آنها ناگزیر به تعدیل نیروی انسانی شده اند.

۸۰ درصد تخلفات انتخاباتی در فضای مجازی رخ می دهد

درست است که فضای مجازی در این دوره ، خیلی به درد نامزدها به ویژه نامزدهای شوراها خورده است و شور انتخاباتی را در همین فضا مشاهده می کنیم اما همه چیز در فضای مجازی مثبت و مطلوب نیست.

اگر بخواهیم از وجوه مثبت فضای مجازی در انتخابات بدانیم می توانیم به اظهارات مرتضی صفری از فعالان سیاسی جبهه اصلاحات در خصوص شور و نشاط انتخاباتی در فضای مجازی اشاره کنیم که به خبرنگار ایرنا گفت: فضای تبلیغاتی در فضای مجازی از زمان شروع پخش مناظرات انتخاباتی ریاست جمهوری، از انرژی فزاینده ای برخوردار است. این انرژی به نامزدهای ششمین دوره شوراهای اسلامی شهر و روستا نیز تعمیم داده شده و تنور تلبیغات انتخاباتی را گرم کرده است.

وی ادامه داد: فضای مجازی منجر به شناخت بسیاری از استعداد ها در استان قزوین شده و از طرفی سبب شفافیت عملکردی احزاب و جناح های انتخاباتی شده است بنابراین بستر را برای انتخاب آگاهانه مردم فراهم کرده است. به لطف فضای مجازی تمام مردم از کشمکش های جناح های مختلف انتخاباتی مطلع هستند، ضریب اعتماد مردم به فضای مجازی بسیار بالا است و این موضوع را می توان از تعدد پیام های بارگذاری شده متوجه شد.

و اما اگر از سویی دیگر بخواهیم، فقط از یک مشکل ایجاد شده در فضای مجازی هم یاد کنیم می توانیم به اظهارات علی فولیان، معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان قزوین اشاره کنیم که اینطور گفت: با توجه به شیوع کرونا و محدودیت های به وجود آمده در تبلیغات حضوری، شاهد گسترش استفاده از فضای مجازی و شبکه های اجتماعی و بر اساس آخرین آمار ارائه شده، ۸۰ درصد تخلفات انتخاباتی در فضای مجازی رخ می دهد.

فولیان تصریح کرد: کارگروه رصد فضای مجازی ویژه انتخابات، از ابتدای خرداد ماه سال جاری تشکیل شده است و برای کنترل تخلفات انتخاباتی در فضای مجازی، نامزدهای انتخاباتی موظف هستند، گروه و نماینده خود را به این کارگروه معرفی نمایند.

وی با اشاره به اینکه برخی نامزدهای انتخاباتی قوانین تبلیغاتی را زیر پا گذاشته اند که به آنها تذکرات لازم داده شده است، افزود: برخی از نامزدهای انتخاباتی نه تنها در فضای حقیقی تبلیغات اصولی و درستی ندارند، بلکه در فضای مجازی نیز با بی اخلاقی و تخریب قصد تبلیغ و جلب توجه دارند.

کرونا و تبلیغات در فضای حقیقی

درست است که تبلیغات زیادی در فضای مجازی صورت می گیرد اما نمی توان از فضای حقیقی غافل ماند چرا که نامزدها در این فضا نیز با جدیت تبلیغ می کنند و برای خود تجمع هایی برگزار می کنند. معلوم است کرونا هم هست و نگرانی های مسئولان به ویژه مسئولان بهداشت و درمان در این روزها بسیار بیشتر است.

مثلا دکتر فرهاد ابول نژادیان، رییس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز با ابراز نگرانی از رعایت نشدن دستور العمل های بهداشتی در تجمع های انتخاباتی گفت: ادامه این روند افزایش تعداد بیماران کرونایی در استان خوزستان را به دنبال دارد.

به گفته ابول نژاد با توجه به برگزاری تجمع های انتخاباتی شوراهای اسلامی و ریاست جمهوری در روزهای اخیر نگران آن هستیم که شیوه نامه ها و پروتکل های بهداشتی به خوبی رعایت نشوند و دوباره تعداد بیماران کرونایی در خوزستان افزایش یابد. در حال حاضر روزانه ۱۰۰ بیمار کرونایی در بیمارستان های خوزستان بستری می شوند.

تداوم اقدامات دولت روحانی توسط رییس آینده کشور

انتخابات فقط در تبلیغات که خلاصه نمی شود تمام این کار ها صورت می گیرد تا کسی یا کسانی را انتخاب کنیم . به قول علی بهادری جهرمی، رئیس مرکز وکلای کشور که در کرمان سخن می گفت، ما داریم رسما یک نفر را رئیس خود می گذاریم پس باید کسی را در این جایگاه قرار دهیم تا کارآمد باشد. انتخاب دیگران مهمتر از انتخاب خود است زیرا باید ببینیم بقیه به چه کسی رای می دهند و باید آنها نیز انتخاب اصلح داشته باشند.

پس ما برای چهار سال دیگر، رییس کشور را انتخاب می کنیم و به قول بهادری جهرمی و خیلی از نخبگانی که طی حداقل یکماه گذشته با ایرنا گفت و گو داشته اند ، انتخاب اصلح بسیار مهم است. انتخاب، وقتی اصلح باشد ، یعنی رییس جمهوری انتخاب می شود که منطقی هم باشد و تمام اقدامات دولت گذشته را نفی نکند و نخواهد از نو ، چرخ اختراع کند.

گواه این مدعا می تواند به عنوان فقط یک مصداق از مصادیق فراوان ، اظهار نظرهای دست اندرکاران بخش کشاورزی مازندران باشد که با توجه به سرمایه گذاری‌هایی که دولت تدبیر و امید در سال‌های اخیر در زمینه توسعه مکانیزاسیون و نوسازی اراضی کشاورزی استان انجام داده است در صورت تداوم آن در دولت آینده ، تولیدات کشاورزی استان به ۱۰ میلیون تن افزایش خواهد یافت.

مازندران در حال حاضر بیش از هفت میلیون تن تولیدات کشاورزی دارد و در سال های اخیر زیرساخت ها برای ایجاد جهش تولید در این بخش با سرمایه گذاری های کلان مهیا شده ، سرمایه گذاری هایی که تحول اساسی در این بخش ایجاد کرده است مانند افزایش برداشت مکانیزه برنج به عنوان محصول اصلی کشاورزی تا ۹۰ درصد و نشای این محصول تا حدود ۶۰ درصد است.

جمعی از کارشناسان و مدیران جهاد کشاورزی مازندران در گفت و گو با خبرنگار ایرنا می گویند که وزارت جهاد کشاورزی دولت تدبیر و امید بدرستی به نقش کشاورزی این خطه شمال در امنیت غذایی کشور پی برد و همسو با این درک صحیح ، حمایت همه جانبه را در دستور کار قرار داد که نتیجه آن پایداری کشاورزی در سال های اخیر ، تثبیت اشتغال و افزایش درآمد روستائیان و از همه مهم تر جلوگیری از مهاجرت به شهرها و مهاجرت معکوس به روستاها بوده است.

این کارشناسان با اظهار این که حمایت ها از کشاورزی مازندران باید در همین مسیر ادامه و افزایش یابد ، بر لزوم توجه بیشتر به سد سازی برای مهار و کنترل آب رودخانه ها و هدایت آن به اراضی تحت کنترل با ایجاد شبکه های آبیاری، تامین اعتبارات بیشتر برای انجام طرح های مورد نیاز بویژه یکپارچه سازی اراضی در قالب نظام بهره وری مناسب و گسترش مکانیزه کردن اراضی تاکید کردند.

آنها می گویند: در حال حاضر علاوه بر این که طرح های زهکشی زمین های کشاورزی پایین دست و نزدیک سواحل دریای خزر باید ادامه بیاید، دغدغه فروش محصولات کشاورزی نیز نیاز به برنامه ریزی جدی دارد، کاری که بخشی از آن در دولت تدبیر و امید با ایجاد زیرساخت های ذخیره سازی محصولات، پایانه های صادراتی، سیاستگذاری های فصلی مانند توزیع مرکبات در استان ها و مواردی دیگر عملیاتی شده است و باید کامل تر شود.

دولت روحانی خوب یا بد رو به پایان است. معلوم است اقدامات مثبت فراوانی انجام داده است. مثل آنچه که کشاورزان و دست اندرکارانی مازندرانی در بالا گفتند. طبیعی است نقدهایی هم به عملکرد دولت وجود دارد که در تمام دنیا این نقدها ، عادی است . بیشتر کشورهای دنیا یعنی آنها که نظام انتخاباتی دارند، مناظره برگزار می کنند که مناظره های تلویزیون از جمله آنها است . در این مناظره ها کاندیداهای شرکت کننده هم نقد دولت را دارند و هم اینکه برنامه های خود را اعلام می کنند.

ما هم سه جلسه مناظره تلویزیون داشتیم . اگر بخواهیم ببینیم امروز نخبگان استان ها درباره این مناظره ها چه نظری داشتند می توان به اظهارات علی اکبر بهمنش، عضو شورای مرکزی حزب ایثارگران اصلاح طلب کشور اشاره کرد که در بخشی از سخنانش اینطور گفت: کل سه مناظره به تخریب دولت گذشت یعنی دستکم بیش از ۱۰ ساعت در یک برنامه زنده تمامی دستاوردها و عملکرد هشت ساله دولت مستقر را زیر سئوال بردند و حتی مواضع دوگانه در مورد بعضی از مسایل نشان دادند ، آن وقت به جای این که ۲ برابر این مدت به دولت وقت پاسخگویی داده شود ، چیزی که در جاهای دیگر مثلا در مجلس یا روزنامه ها طبق قانون داده می شود ، تنها هشت دقیقه وقت برای دولت در نظر گرفتند و طبیعی بود که دولت نپذیرد.

وی همچنین افزود: من به عنوان یک اصلاح طلب نقدهایی به دولت فعلی در مورد مسایل مختلف دارم ، اما این انصاف نیست در مناظره ها پنج نفر به عملکرد دولت بتازند و فرصت و زمان هم برای پاسخگویی فراهم نشود و وقتی دولت اعتراض می کند در نهایت هشت دقیقه وقت در نظر بگیرند.

اینکه مناظره ها نه پرسش و نه پاسخ در سطح و تراز روشنگری برای انتخاب رییس جمهوری نبود ، اینکه سوال های مشترک از نامزدها پرسیده نشد ، همچنین اینکه صراحتا تلاش می شد برخی پر رنگ تر و برخی کم رنگ تر باشند از جمله مواردی بود که مورد انتقاد بهمنش قرار گرفت.

این فعال سیاسی می گفت: سئوالاتی که مطرح شد اصلا در خصوص مسائل روز کشور چه در عرصه های بین المللی و چه در عرصه داخلی نبود ، چرا که بیشترین مسائلی که مردم کنجکاو بودند مواضع نامزدها را درباره آنها بدانند ، معضلاتی مثل خشکسالی ها ، برجام و تحریم ها بود. بیشتر مردم این مسائل را دنبال و پیگیری می کنند و بیان نقطه نظرات هر یک از کاندیداها در این موارد می توانست در کسب اطلاع و آگاهی مردم از برنامه های این افراد تاثیر بگذارد . اما آنچه در مناظره ها شاهد بودیم تنها بیان یکسری مسائلی بود که از نظر اهمیت برای مردم در اولویت های انتهایی قرار می گیرد.

ریاست جمهوری عرضه و جنم می خواهد و ربطی به مدرک تحصیلی ندارد

همچنین همانطور که گفته شد این روزها از کاندیدای اصلح ، زیاد سخن به میان می آید و اظهار نظرهای زیادی می شود. امروز یکی از نخبگان استان ها یعنی پروانه نجاتی بانوی شعر شهدا از شیراز می گفت:کاندیدای اصلح از نظر من کسی است که حضور در جبهه و جنگ را تجربه کرده باشد و غیرت و مردانگی خود را با حضور در میدان جنگ به منصه ظهور گذاشته باشد. به اعتقاد بنده فردی که می خواهد بر کرسی ریاست دولت تکیه بزند باید مردانگی اش برای حفاظت از کشور ثابت شده باشد.
وی با اعتقاد به اینکه جامعه باید از مدرک‌گرایی به سوی مهارت گرایی پیش رود گفت: متأسفانه در حال حاضر شاهد گسترش پدیده مدرک‌گرایی در جامعه هستیم این در حالی است که دارا بودن مدرک نشان دهنده توانایی فرد برای مدیریت یک کشور نیست، ریاست جمهوری عرضه و جنم می خواهد و ربطی به مدرک تحصیلی ندارد،هرچند که داشتن تحصیلات می تواند فرصت و پشتوانه ای قدرتمند را پیش روی فرد قرار دهد اما نیازی نیست که ریاست جمهوری از مدارک تحصیلی در رشته های مختلف بهره ببرد.

عیب از نظام نیست

همیشه عده ای هستند که در انتخابات سازمخالف می زنند و به هر دلیلی رای نمی دهند. اتفاقا آیت الله مرتضی مقتدایی ، عضو ارشد جامعه مدرسین حوزه علمیه قم نسبت به این هموطنان خوشبین است چرا که اینطور بیان کرد: برخی افراد به دلایلی ذهنیت هایی پیدا کردند ودر فضای مجازی نیز اظهار می کنند که در انتخابات شرکت نمی کنیم و رای نمی دهیم، ممکن است ناراحتی هایی هم داشته باشند ولی معتقدم همین افراد به دلیل عرق و غیرت دینی و عشق به نظام اسلامی، روز ۲۸ خرداد در صحنه حاضر خواهند شد و رای می دهند و نظر آنها تغییر خواهد کرد.

آیت الله مقتدایی ادامه داد: این افراد چون نظام را یک نظام الهی واسلامی و شرکت در انتخابات را وظیفه شرعی خود می دانند و غیرت دینی و عرق ملی آنها اجازه نمی دهد که در صحنه حاضر نشوند.

وی خطاب به مردم ایران گفت: نظام جمهوری اسلامی دشمنان زیادی دارد، تحریم های ظالمانه آنها فشار زیادی بر مردم وارد کرده است و بسیاری از مردم در مضیقه هستند، گرانی های افسارگسیخته و بیکاری قابل انکار نیست ولی اینها همه آسیب های اجتماعی هستند، دلیلی نمی شود که نسبت به مساله انتخابات بی تفاوت باشیم، عیب از نظام نیست، مردم این نظام را نظامی الهی و حمایت از آن و امام و رهبری را وظیفه شرعی خود می دانند.

سید ابوالقاسم کاظمی ، معاون فرهنگی، آموزشی و پژوهشی تبلیغات اسلامی چهارمحال و بختیاری هم بی‌تاثیر بودن رای مردم را شبهه و حربه بی‌اساس دشمن دانست و گفت: مردم خود بهتر می‌دانند که سالم‌ترین و واقعی‌ترین انتخابات، انتخابات جمهوری اسلامی است.

از نظر حجت‌الاسلام سید علیرضا ادیانی، رییس سازمان عقیدتی سیاسی نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران، القای ناکارآمدی، یاس و ناامیدی در آستانه انتخابات از تبلیغات مسموم دشمن است.

ادیانی، همراهی مردم را عامل مهمی در شکل‌گیری حکومت اسلامی دانست و گفت: اگر مردم با ائمه(ع) همراهی می‌کردند بی‌شک به حکومت می‌رسیدند اما این مهم با ابتکار امام خمینی(ره) با بهره‌گیری از ظرفیت ائمه(ع) و همراهی مردم پس از یک هزار و ۴۰۰ سال در حساس‌ترین منطقه جهان شکل گرفت. دشمن با حکومت علوی و فاطمی که تمام موجودیت غرب و حکومت‌های نامشروع را به چالش کشیده است مبارزه می‌کند و با تمام قوا تلاش دارد در آستانه انتخابات خواب شوم خود را تعبیر کند.

حجت‌الاسلام ابوالفضل سلیمانی، امام جمعه آران وبیدگل نیز با بیان اینکه شهروندان آران و بیدگل بدانند که اثر مشارکت حداکثری آنان فراتر از موشک است، گفت: در برهه کنونی سلاح مردم‌سالاری از هر سلاحی مقابل دشمن بازدارنده‌تر و ناکام‌سازتر است.

اگر شهید باکری هم اینجا بود می گفت به انقلاب رای بدهید

و اما حسن ختام جمع بندی اخبار انتخاباتی استان ها را بهتر است اظهارات حمیدرضا حاجی‌بابایی،رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی قراردهیم که در مراغه گفت: حرف اول ما مشارکت حداکثری است و درود خدا بر کسی که پنج نفر از افراد قهر و عصبانی را برای شرکت در انتخابات ۲۸ خردادماه پای صندوق بیاورد.

او اظهارداشت: اگر شهید باکری هم اینجا بود، نفر به نفر دست مردم را می‌بوسید و می‌گفت؛ در ۲۸ خردادماه «به انقلاب رای دهید».

نماینده مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه تا روز انتخابات باید شب و روز کار کنیم تا آراء ، بیشتر شود، بیان کرد: کار اصلاح امور کشور سخت است و کار سخت نیاز به قدرت دارد؛ قدرتی که به میزان رای ملت وابسته است.

انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری به همراه ششمین دوره شوراهای اسلامی شهر و روستا ، میان دوره ای مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری روز جمعه ۲۸ خردادماه به صورت همزمان برگزار می شود./ایرنا

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.