تاریخ انتشار : سه شنبه ۱ تیر ۱۴۰۰ - ۱۷:۳۰

۴۰ سامانه هوشمند در حوزه های مختلف قضایی فعال هستند

۴۰ سامانه هوشمند در حوزه های مختلف قضایی فعال هستند
نگاه اقتصاد

 

علی دهقانی، رییس کل دادگستری ایلام در نشست خبری به مناسبت هفته قوه قضاییه با اصحاب رسانه، فناوری های نوین مهم ترین راهبردهای دستگاه قضا برای رسیدگی بهتر به پرونده های قضایی عنوان کرد و افزود: در حال حاضر از ۴۰ سامانه هوشمند در حوزه های مختلف قضایی استفاده می شود که از این تعداد می توان سامانه های نوبت دهی، صدور گواهی عدم سوء پیشینه، راهنمایی و مشاوره قضایی ارزیابی عملکرد قضات را نام برد.

دهقانی سرانه رسیدگی به نسبت پرونده و قضات را از ۶۰ پرونده به ۱۶۰ پرونده در ماه برشمرد و تصریح کرد: این افزایش آمار قابل راستی آزمایی است.

این مسئول در ادامه گفت: میزان کاهش پرونده های مانده در دادگاه های تجدیدنظر استان محسوس تر بوده و کاهش ۹۱ درصدی پرونده ها در این مرحله تجدید نظر طی سال گذشته را شاهد بوده ایم.

مدیرکل دادگستری استان میزان پرونده های مانده در سال ۹۹ را ۲۷ درصد کمتر از پایان سال ۹۸ بیان کرد. ایشان در ادامه نقش شوراهای حل اختلاف در کاهش اطاله دادرسی را بسیار موثر خواند و افزود: ۳۲ درصد پرونده های ارجاعی در این شعب به صلح و سازش منجر شده و تعداد پرونده های ورودی به سیستم قضایی استان در سال گذشته ۱۳۱ هزار و ۳۹۸ پرونده بوده و ۱۳۵ هزار مورد از این تعداد مختومه شده است.

 

دهقانی با اشاره به این که تعداد پرونده های یکتا در استان ۵۱ هزار و ۹۹۵ مورد و این تعداد در مقایسه با سال ۹۸ حدود چهار درصد کاهش یافته، خاطرنشان کرد: ۱۴ فقره پرونده قتل عمد در نتیجه رایزنی های صورت گرفته با خانواده های طرفین و معتمدین و بزرگان منجر به مصالحه شده است.

این مسئول خاطر نشان کرد:اپلیکشین عدالت همراه در سیستم قضایی راه اندازی شده و ایجاد این ابزار در گوشی های تلفن همراه توانسته بخش زیادی از نیازهای مراجعان را برطرف کند.

 

دهقانی در ادامه به انتقال زندان قدیمی ایلام به مکان جدید اشاره کرد و گفت: سرانه نگهداری زندانی در نتیجه این فرآیند از هفت به ۱۱ متر افزایش یافته است. ایشان افزود: دادرسی در سطح زندان ها الکترونیکی شده که در این زمینه رتبه برتر کشور را به دست آورده ایم.

 

مدیرکل دادگستری استان در ادامه یکی از اصلی ترین برنامه های قوه قضاییه بر اساس سند تحول را استفاده از مجازات های جایگزین حبس عنوان کرد و گفت: استفاده از این روش سال گذشته در استان به نسبت سال ماقبل ۸۶ درصد افزایش یافته ایت. ایشان افزود: سال گذشته ۲ هزار بسته معیشتی میان خانواده های زندانی نیازمند توزیع شد و امسال نیز تاکنون ۸۰۰ بسته واگذار شده است.

 

دهقانی تصریح کرد: با تلاش و پیگیری دستگاه قضایی استان از تعطیلی ۵۶ واحد تولیدی در ایلام جلوگیری شد تا گامی مهم در راستای تحقق شعار سال برداشته شود. ایشان اضافه کرد: با تلاش قضات رسیدگی به پرونده‌های واصله در استان ایلام افزایش ۱۳۰ درصدی به دنبال داشته است.

 

رییس کل دادگستری ایلام یادآور شد: افزایش سرانه رسیدگی به پرونده‌ها قضایی در کلیه پروندهای تحدید نظر بسیار موثر بوده و این افزایش سرانه رسیدگی موجب شده که پرونده ها در دادگاه‌های تجدید نظر ۹۱ درصد کاهش یاید.

 

دهقانی اضافه کرد: دستگاه قضا بدون اغماض تمام موارد واصله را مورد رسیدگی قرار می‌دهد، اما به واسطه تکالیفی که در حفظ حریم خصوصی دارد نمی‌توان انتظار داشت تمامی این موارد را صریح و شفاف اطلاع‌رسانی کند.

 

رییس دادگستری ایلام تاکید کرد: دستگاه قضا خود را موظف می‌داند تا هرکس به حقش تعدی شده و به دستگاه قضا مراجعه کرده را برای رساندن به‌حق یاری کند.

 

رئیس کل دادگستری استان در ادامه به نقش رسانه ها در ترغیب مردم برای حضور مردم در انتخابات اشاره داشت و افزود: به نقش روشنگری اصحاب رسانه در خلق حماسه حضور مردم پای صندوق رأی و نقش‌آفرینی آنان در خلق این حماسه ستودنی است. ایشان تصریح کرد: رسانه ها بستر ارتباطی بین مردم و مسوولان و مطالبه گر خواسته‌های آنان هستند.

دهقانی به بحث انتخابات اشاره کرد و گفت: انتخابات مظهر اقتدار ملی، عرصه مشارکت مردمی برای تعیین سرنوشت خود است و در این انتخابات به تعبیر مقام معظم رهبری، ملت پیروز شد.

این مقام قضایی در پایان افزود: برای موفقیت منتخب ملت در دولت با توکل به خداوند متعال و پشتیبانی مردم در شاهد تحقق وعده‌ها و تحقق خواسته‌های به‌حق مردم خواهیم بود و رییس جمهور آینده باید بتواند اشتغال، افزایش معیشت و امید آفرینی و بهبود وضعیت اقتصادی و رفع معضلات و مشکلات کنونی را در عرصه‌های مختلف را بااقتدار و سربلندی به فرجام برساند.

 

***

تلاش سازمان بازرسی در جهت صیانت از حقوق بیت المال و اجرای عدالت است

مهدی اصلانی رییس سازمان بازرسی استان ایلام در نشست مدیرکل دادگستری استان و شوزای قضائی با اصحاب رسانه با بیان این که در سال ۹۹ سال ۲۶ برنامه این سازمان در استان به اجرا درآمده، خاطرنشان کرد: گزارش های این برنامه ها به نهاد های مربوطه ارجاع شده است.

 

این مسئول با اشاره به این که در نتیجه بازرسی های صورت گرفته ۹۲ نفر حکم محکومیت دریافت کردند، یادآور شد: ۱۱ نفر از محکومین دارای محکومیت کیفری می باشند.

 

اصلانی در ادامه گفت: ۵۵ گزارش تخلفات اداری و انضباطی پارسال در استان دریافت شده که برای ۱۲۹ نفر پرونده تشکیل شده است.

 

رئیس سازمان بازرسی استان تصریح کرد: در سال ۹۹، در مجموع ۷۴۶ جلسه کمیته معاملات با حضور نمایندگان بازرسی برگزار شد که در نتیجه بررسی های صورت گرفته معاملاتی به ارزش ۱۵۰ میلیارد ریال تجدید و یا اصلاح گردید.

 

اصلانی در پایان با بیان این که ۳۳ میلیارد برای اصلاح صورت وضعیت پروژه های در دست اجرا در استان هزینه شده، خاطرنشان کرد: تلاش سازمان بر این‌ مبنا می باشد تا در جهت صیانت از حقوق بیت المال و اجرای عدالت نظارت خود را در جهت بررسی عملکرد دستگاه های مختلف گسترده تر کند.

 

***

 

پاسخ به استعلامات‌ ملکی در کمتر از ۴۸ ساعت

 

حمید حیدریان، مدیرکل ثبت اسناد و املاک ایلام هم در این نشست با بیان این که به منظور جلوگیری از تعدی و تجاوز به اراضی ملی ۸۰ درصد استان زیر پوشش طرح کاداستر قرار گرفته، خاطرنشان کرد: امیدواریم تا پایان امسال کاداستر تمامی اراضی به اتمام برسد و این پروژه در ۲۰ درصد باقیمانده نیز عملیاتی شود.

 

این مسئول با اشاره به این که اسناد قدیمی فاقد اعتبار هستند، تصریح کرد: مالکین باید هرچه سریع تر نسبت به تعویض اسناد قدیمی و تبدیل به سند تک برگ اقدام کنند.

مدیرکل ثبت اسناد و املاک استان در پایان به ثبت لحظه ای ازدواج و طلاق و احراز هویت الکترونیکی اشاره کرد و افزود: پاسخ به استعلامات در کمتر از ۴۸ ساعت انجام می پذیرد.

 

***

ادارات پزشکی قانونی ایوان و آبدانان در سال گذشته افتتاح شد‌ند

دکتر مهدی علیزاده مهاجر، مدیر کل پزشکی قانونی ایلام هم در این نشست از استقرار اداره پزشکی قانونی در شهرستانهای ایوان، آبدانان، دره شهر، چرداول، مهران و دهلران به همراه پزشک و با ارائه خدمات کامل اشاره کرد و افزود: ادارات پزشکی قانونی ایوان و آبدانان در سال گذشته افتتاح شد‌ند.

مهاجر در ادامه گفت: حفظ حرمت اشخاص و محرمانه بودن مورد توجه سازمان پزشکی قانونی است و از مجامع دانشگاهی و محققان استان در این خصوص تقدیر می شود.

 

مدیرکل پزشکی قانونی ایلام انجام دو پژوهش ارزنده در خصوص تعیین بار بیماری ها و پدیده های قتل و خودکشی بین سال های ۹۳ و ۹۷ در ایلام را مثبت ارزیابی کرد و گفت: این پژوهش ها آغازی برای راه های پیشگیری از رفتارهای خشن و آسیب های اجتماعی در استان ایلام خواهند بود.

 

***

 

تمامی مراحل خدمات دادرسی به صورت رایگان در اختیار مراجعین قرار می گیرد

علیرضا لطفی، مدیرکل تعزیرات حکومتی نیز در ادامه این نشست با بیان این که در سال ۹۹ تعداد پنج هزار پرونده ورودی مختومه شده، خاطرنشان کرد: کلیه ۵۹۷ فقره پرونده در حوزه قاچاق ارز و کالا هم مختومه و ارجاع شده و تنها ۹ فقره پرونده باقیمانده است.

 

مدیرکل تعزیرات حکومتی ایلام با اشاره به این که رسیدگی به پرونده ها و نظارت بر ضابطین با نظارت مستمر دادستان نتایج خوبی در برداشته، تصریح کرد: تمامی مراحل خدمات دادرسی به صورت رایگان در اختیار مراجعین قرار می گیرد.

لطفی در بخشی از سخنان‌خود گرانترین استانها را کرمانشاه، آذربایجان غربی و استان قم را ارزان ترین استان کشور نام برد و افزود: سه هزار و ۲۵۹ بازرسی از صنوف مختلف سال گذشته توسط گشت های سیار با حضور نمایندگان تعزیرات و دادستانی صورت گرفته است.

این مسئول در پایان یادآور شد: در حوزه رسیدگی به پروندهای کالا و خدمات در سال ۹۸ در جایگاه بیستم بودیم اما در سال ۹۹ سوم شدیم.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.