کد خبر : 41037
تاریخ انتشار : شنبه ۵ تیر ۱۴۰۰ - ۱۳:۴۶

عمران‌خان: 

بهبود روابط ایران و آمریکا برای پاکستان راهبردی است

بهبود روابط ایران و آمریکا برای پاکستان راهبردی است
،

اسلام‌آباد – نخست وزیر پاکستان با تاکید بر مطالبه این کشور برای داشتن روابط پایاپای، اعتماد متقابل و متمدن با ایالات متحده، گفت: بهبود تنش‌ها میان تهران و واشنگتن منافع اقتصادی راهبردی برای اسلام‌آباد به همراه خواهد داشت.

منابع رسمی پاکستان روز شنبه این اظهارات را به نقل از «عمران‌خان» طی مصاحبه وی با روزنامه نیویورک تایمز عنوان کردند. این گفت وگو همزمان با سفر مشترک اشرف غنی رئیس جمهوری و عبدالله عبدالله رئیس شورای عالی مصالحه افغانستان به واشنگتن و دیدار با جوبایدن و سایر مقام‌های سیاسی و نظامی ایالات متحده صورت گرفت.

عمران خان با تاکید بر خواسته پاکستان برای داشتن روابط سودمند با آمریکا در حوزه‌های تجاری و اقتصادی به جای دریافت کمک از واشنگتن، گفت: همزمان با خروج نظامی ایالات متحده از افغانستان ما خواستار روابط سازنده با واشنگتن هستیم.

وی با اشاره تلویحی به تداوم بی‌اعتمادی میان پاکستان و آمریکا، اظهار داشت: اسلام‌آباد نیاز به روابط با واشنگتن بر اساس اعتماد متقابل دارد. ما در گذشته در جنگ با تروریسم با آمریکایی‌ها شریک شدیم اما به رغم از دست دادن ۷۰ هزار نفر پاکستانی و ضرر ۱۵۰ میلیارد دلاری، انتظارات واشنگتن پایان نیافت و همواره بر پاکستان برای انجام اقدامات بیشتر فشار وارد شد.

عمران‌خان با اشاره به قرار گرفتن چین و هند در همسایگی پاکستان به عنوان دو بازار و قرار گرفتن جمهوری اسلامی ایران در مسیر راهروی انرژی و اتصال آن به آسیای میانه، تاکید کرد: در صورت بهبود روابط ایران و آمریکا، پاکستان به منافع راهبردی اقتصادی دست خواهد یافت.

خط و نشان عمران‌خان برای طالبان

وی درخصوص اوضاع افغانستان گفت: پس از خروج آمریکا ما نباید شاهد جنگ داخلی در افغانستان باشیم، وضعیتی که به نفع هیچ کدام نه اسلام‌آباد و نه واشنگتن نیست.

عمران‌خان افزود: تصمیم آمریکایی‌ها برای خروج از افغانستان این رغبت را در میان طالبان به وجود آورد که این گروه خود را پیروز میدان جنگ اعلام کند. ما از نفوذی که در گروه طالبان داشتیم برای پیشبرد صلح افغانستان استفاده کردیم. دلیل این نفوذ نیز به رسمیت شناختن حکومت طالبان در سال ۱۹۹۹ میلادی بود.

وی با اشاره به تلاش‌های پاکستان برای توسعه روابط با افغانستان و همزمان تنش زدایی با هند، اظهار داشت که تصمیم آمریکا برای خروج از افغانستان باعث کاهش نفوذ ما بین طالبان شده است.

نخست وزیر پاکستان گفت: ما از اعضای طالبان خواسته‌ایم که به طرف پیروزی نظامی حرکت نکنند زیرا باعث جنگ داخلی در افغانستان خواهد شد و اطمینان می‌دهیم که حاضر به انجام هر کاری برای تحت فشار قرار دادن طالبان به جز اقدام نظامی علیه آنان، هستیم.

وی هشدار داد که در صورت هرگونه اقدام نظامی طالبان برای تصرف کابل، پاکستان مرزهای خود را با افغانستان خواهد بست و ما هیچ دولتی را جز دولتی که با رای مرم افغانستان انتخاب شود، به رسمیت نخواهیم شناخت./ایرنا

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.