تاریخ انتشار : دوشنبه ۲۱ تیر ۱۴۰۰ - ۱۹:۰۴

ساخت سانتریفیوژ حوزه‌های سلامت و نفت توسط شرکت دانش‌بنیان‌

ساخت سانتریفیوژ حوزه‌های سلامت و نفت توسط شرکت دانش‌بنیان‌
تهران- یک شرکت‌دانش بنیان موفق به طراحی و ساخت دستگاه جداساز یا همان سانتریفیوژ برای استفاده در حوزه‌های مختلف از جمله سلامت و صنایع نفت و گاز شد.

 

به گزارش روز دوشنبه ایرنا بر اساس اعلام معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، یک شرکت دانش بنیان ایرانی موفق به طراحی و ساخت این دستگاه سانتریفیوژ شده است.

مویدعلایی مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان در این خصوص می گوید: سانتریفیوژ اگرچه دارای کاربردهای استراتژیک و مورد استفاده بخش‌های مختلفی است، اما به سختی و با قیمت بسیار بالا وارد کشور می‌شود.

وی افزود:با توجه به هزینه‌های تمام شده بالا و خلأ خدمات پس از فروش، خرید نمونه‌های وارداتی این دستگاه با چالش‌های فراوانی همراه است.

علایی با اشاره به کاربردهای گسترده سانتریفیوژها در برخی حوزه ها از جمله سلامت و صنایع نفت و گاز گفت: این دستگاه برای جدا کردن دو ماده هم فاز یا غیر هم‌فاز مانند پلاسما از خون، جداسازی امولسیون‌ها و سوسپانسیون‌ها، تهیه فیلترهای فاقد پروتئین و بسیاری از کاربردهای فناورانه دیگر مورد استفاده قرار می‌گیرد.

این فعال فناور، تولید با کیفیتی بالا و هم‌پای نمونه‌های خارجی را مهم‌ترین ویژگی سانتریفیوژهای ایران‌ساخت عنوان کرد و افزود: قطعات و مجموعه‌های داخل این دستگاه با بالاترین کیفیت طراحی و ساخته می‌شوند و باتوجه به نوع طراحی دستگاه، درصورت خرابی موتور و قطعات کنترلی، تعویض و تعمیر سانتریفیوژ با هزینه‌های پایین‌تر و در بازه زمانی کوتاهی صورت می‌گیرد.

این دستگاه در واقع کار تفکیک دو ماده هم‌فاز یا غیر هم‌فاز را انجام می‌دهد. کاربردهای این فناوری در حوزه سلامت و پزشکی، صنایع بالادستی نفت، گاز و پتروشیمی و صنایع غذایی است.

تنوع در تولید سانتریفیوژها

مدیرعامل این شرکت دانش بنیان در ادامه با بیان اینکه، جداسازهای دور بالا برای استفاده های خاص یکی از تولیدات شرکت او به شمار می رود که در نتیجه چرخش سریع، نیروی جداسازی تا صدها هزار برابر شتاب گرانشی زمین به نمونه‌ها وارد می‌شود.

علائی افزود:این نیروی گریز ازمرکز برای جداسازی مواد دو جزئی با چگالی نزدیک کاربرد دارد و در تولید واکسن‌های انسانی یا دامی، مقاصد تحقیقاتی زیست فناوری و یا آزمایشگاه‌های تخصصی سایر صنایع به‌کار می‌رود.

وی یکی دیگر از کاربردهای مهم سانتریفیوژها را در صنایع غذایی و شیمیایی نام برد و افزود:یکی از تولیدات ما تولید سانتریفیوژهای یخچال‌داری است که با برخورداری از حفاظت های ارتعاش، دما و جریان موتور و با استفاده از سیستم کنترل خودکار خود می‌تواند به عنوان یک ماشین مطمئن، کارآمد و ایمن، پاسخ‌گوی نیاز مصرف کنندگان در صنایع دارویی، غذایی و شیمیایی باشد.

مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان، ساخت دستگاه توبولار سانتریفیوژ برای جداسازی جامد از مایع و یا مایع از مایع در صنایع نفت، دارویی و غذایی، زونال سانتریفیوژ برای جداسازی ذرات با اندازه‌های مختلف، که درتولید محصولات ژن درمانی و واکسن‌های ویروسی مانند هاری، آنفولانزا، هپاتیت ب و مننژیت استفاده می‌شود، از دیگر تولیدات این شرکت نام برد.

وی همچنین به تولید جداسازهای صنعت نفت اشاره کرد که در جداسازهای سنگ مخزن مورد استفاده در مطالعه خصوصیات سنگ و سیال مخزن به کار می‌رود.

ضرورت بازارسازی برای تولیدات ایران‌ساخت

علائی، حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری از تولیدات ساخت داخل را اثربخش دانست و گفت:فرهنگ‌سازی استفاده از تولیدات ایران‌ساخت با توجه به شناخت اندکی که جامعه نسبت به کیفیت و کارایی بسیاری از تولیدات داخلی دارد، ضرورتی بود که خوشبختانه توسط معاونت علمی و فناوری، با رویدادهای حمایتی و ترویجی مانند نمایشگاه ایران‌ساخت صورت گرفت.

وی معتقد است:البته این حمایت ها باید به صورت مستمر و جدی ادامه یابد تا راه محصولات ایران‌ساخت به بازارهای داخلی و بین‌المللی هموار شود./ایرنا

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.