تاریخ انتشار : جمعه ۲۵ تیر ۱۴۰۰ - ۱۶:۰۰

امامان جمعه: 

شورای نگهبان ضامن اقتدار و صلابت نظام اسلامی است

شورای نگهبان ضامن اقتدار و صلابت نظام اسلامی است
استان‌ها- امامان جمعه در خطبه های این هفته نماز جمعه ضمن تشریح نقش اصلی شورای نگهبان بیان کردند: این شورا ضامن اقتدار و صلابت نظام اسلامی است و تضعیف این نهاد مقدس به منزله تضعیف نظام و خلاف مصالح انقلاب اسلامی است.

 

آنان در سالروز فرمان بنیانگذار جمهوری اسلامی حضرت امام خمینی (ره) مبنی بر تشکیل شورای نگهبان اظهار کردند: این شورا سه وظیفه مهم دارد که شامل نظارت بر قانون گذاری، تفسیر قانون اساسی و نظارت بر انتخابات است و کسانی که توهین و افترا به این نهاد انقلابی می‌کنند بدانند که خواسته یا ناخواسته به استکبار خدمت می کنند.

آنها تصریح کردند: فلسفه تشکیل شورای نگهبان نظارت بر قوانین و مصوبات و پاسداری از شریعت است، نظام ما مکتبی و عقیدتی است و مردم، آزادانه این مکتب را خواسته در همه پرسی فروردین ۱۳۵۸ شکل حکومت خود را اسلامی اعلام کردند از این رو جمهوری و ماهیت آن اسلامی است.

در ادامه به بخشی از مهمترین بیانات امامان جمعه در این رابطه اشاره می شود:

امام جمعه موقت قصرشیرین گفت: نهاد شورای نگهبان در نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران یکی از مهم ترین نهادهای تاثیرگذار حکومتی و دارای جایگاه ویژه ای است و نبود آن در کنار مجلس شورای اسلامی موجب عدم اعتبار آن می شود.

حجت الاسلام اسماعیل شامحمدی افزود: شورای نگهبان باید تمام مصوبات مجلس را از حیث عدم مغایرت با موازین قانون اساسی بررسی کند.

وی اظهار داشت: در تعدادی از کشورها نهادهای حافظ قانون اساسی وجود دارد که شورای نگهبان مانند آن است و در برخی از کشورها نهادهایی مانند دادگاه قانون اساسی، دادگاه اساسی و شورای قانون اساسی و دیوان قانون اساسی وجود دارد که از حیث ساختار و نوع مسوولیت باهم شباهت دارند.

وی گفت: در قانون اساسی آمده تمام قوانین و مقررات باید بر اساس موازین شریعت باشد و شورای نگهبان به همین منظور تشکیل شده است تا قوانین مغایر با شرع وضع نشود.

امام جمعه خمین گفت: تشکیل شورای نگهبان به فرمان حضرت امام خمینی (ره) از دستاوردهای مهم جمهوری اسلامی ایران است.

حجت الاسلام سید” علی حسینی پور” افزود: این شورا در تمامی دوران‌ها با دقت نظر و قاطعیت از مولفه‌های اسلامی و جمهوریت نظام دفاع کرده است.

امام جمعه سنندج نیز در سخنانی با بیان اینکه شورای نگهبان حافظ نظرات و آرا ۸۰ میلیون ایرانی و کار آن اساسی و مهم است و قطعا همواره در راستای اجرای قانون اساسی و در جهت منافع ملی عمل می‌کند، گفت: این شورا دستگاهی مهم و مستقل و فراقوه ای بوده و از جایگاه ویژه ای در نظام اسلامی برخوردار است.

ماموستا فایق رستمی اظهار داشت: شورای نگهبان و دفاتر استانی و شهرستانی آن، فارغ از مسائل جناحی و گروهی عمل می‌کند و دولت ها و مجلس‌هایی که تاکنون تشکیل شده دلیلی بر این مدعا بوده و همواره حافظ آرا و نظرات مردم است.

وی با بیان اینکه این نهاد دائم مورد هجمه دشمنان بوده است، یادآور شد: مایه افتخار است که شورای نگهبان در برهه‌های مختلف انقلاب اسلامی در برابر فشارها و هجمه‌های دشمنان ایستاده است و هیچ گاه از وظایف خود کوتاهی نکرده و نمی‌کند.

امامان جمعه شهرستان‌های خراسان رضوی در خطبه‌های نماز جمعه با گرامیداشت سالروز تاسیس شورای نگهبان، صیانت از قانون اساسی و حفظ جمهوریت و اسلامیت نظام را از وظایف مهم این نهاد دانستند.

امام جمعه سبزوار در این رابطه گفت: صیانت از قانون اساسی از وظایف مهم این نهاد در جمهوری اسلامی است.

حجت الاسلام والمسلمین غلامرضا مقیسه افزود: قانون اساسی بالاترین قانون در کشور است که کار حراست و صیانت از آن بر عهده اعضای شورای نگهبان است و نظارت شرعی و قانونی بر مقررات و نظارت بر انتخابات نیز از وظایفی است که شورای نگهبان به خوبی از عهده آن برآمده است.

وی با اشاره به تلاش‌های دشمن برای تخریب و تضعیف شورای نگهبان گفت: هرگونه توهین و بی احترامی به این نهاد، همسویی با دشمن محسوب می شود.

امام جمعه تربت‌حیدریه نیز گفت: این نهاد وظیفه حفظ جمهوریت و اسلامیت نظام جمهوری اسلامی را بر عهده دارد.

حجت‌الاسلام محمدرضا عصمتی افزود: یکی از دلایل نابودی انقلاب مشروطه آن بود که در آن دوران چنین نهادی برایش پیش‌بینی نشده بود لذا این انقلاب از مسیر اصلی خود منحرف شد.
امام جمعه گناباد نیز گفت: دولت سیزدهم با انتخاب وزرای پاکدست و جهادی برای تحقق مطالبات رهبر معظم انقلاب و خدمت بی منت به مردم تلاش کند.

حجت الاسلام حسن صادقی نسب در خطبه‌های نماز جمعه گناباد افزود: دولت سیزدهم به عنوان دولت تحولگرا با گفتمان خدمت به مردم باید حکومت حضرت علی (ع) را الگوی خود قرار دهد و در عرصه های مختلف خدمت به مردم تحولگرا باشد.

وی ادامه داد: دولت سیزدهم باید با دولت های دیگر تفاوت داشته باشد تا مردم طعم شیرین مبارزه با فساد و رانت خواری و خدمت بی منت به مردم را بچشند.

نماینده همدان در مجلس خبرگان رهبری نیز جایگاه شورای نگهبان را به علت اسلامی کردن تمام احکام زیر نظر حقوق دانان و فقها و مطابقت دادن آنها با شرع و قانون اساسی را بسیار رفیع دانست و گفت: شورای نگهبان اسلامی بودن نظام را تضمین می کند.

حجت الاسلام و المسلمین سید مصطفی موسوی اصفهانی اضافه کرد: دیگر وظیفه شورای نگهبان، بررسی صلاحیت داوطلبان نمایندگی مجلس شورای اسلامی است تا نمایندگان دارای شرایط و در تراز نظام اسلامی راهی مجلس شود بر این اساس به علت ایستادگی شورای نگهبان در برابر بسیاری از مسائل غیراسلامی سبب حمله و تهاجم به این نهاد شده است.

وی اظهار داشت: با توجه به اینکه انقلاب اسلامی به دست روحانیت پیروز و تداوم یافت به این حمله شده و دشمن درصدد ایجاد شکاف و جداکردن مردم از علما است.

امام جمعه خلخال هم گفت: شورای نگهبان قانون اساسی از ارکان مهم نظام اسلامی ایران است و مهمترین برکت آن نطارت بر وضع قوانین منطبق بر شرع در مجلس است.

حجت‌الاسلام کریم اسدی افزود: شورای نگهبان حافظ احکام مقدس اسلام و قانون اساسی است و در هیچ شرایطی نباید تضعیف شده و یا مورد بی مهری واقع شود.

امام جمعه موقت بهاباد هم با اشاره به اینکه شورای نگهبان جایگاهی راهبردی در نظام اسلامی دارد و به‌همین جهت یکی از نهادهایی است که بیشترین هجمه‌های دشمن را به‌ خود اختصاص داده است گفت: شورای نگهبان، مایه اطمینان نظام است.

حجت الاسلام محمد علی اخوان بهابادی اظهار داشت : این نهاد با تمام توان مقابل استکبار و دشمنان نظام ایستادگی کرده و خار چشم دشمنان است.

وی عنوان کرد : شورای نگهبان یکی از پایه های اصولی و اساسی نظام است که توانسته درطول ۴۲ سال عمر پربرکت انقلاب به خوبی از دستاوردهای نظام و انقلاب پاسداری و حفاظت کند.

حجت الاسلام مرتضی بیگدلی امام جمعه موقت دزفول نیز گفت: شورای نگهبان یکی از دستاوردهای نظام است که کلیت و جایگاه آن باید محترم شمرده شود، فراهم کردن و تمهیدات انتخابات که با نظارت شورای نگهبان انجام می شود از جمله زحمات این شوراست که قابل تقدیر است.

نماینده ولی فقیه در مازندران و امام جمعه ساری از شورای نگهبان به عنوان یک نهاد خادم گمنام واقعی نام برد و گفت : این نهاد اجازه وارد شدن افرادی را که صلاحیت نداشته باشند به بدنه مدیریت نظام نمی دهد.

حجت الاسلام والمسلمین محمدباقر محمدی لائینی افزود : نهاد شورای نگهبان نهاد خدمتگذار و مورد حمایت ولی فقیه است ، البته این که عیب و نقصی هم ممکن است داشته باشد ولی به طور یقین اشتباهات آنان به مراتب کم و دلسوزی و دقت آنان بیشتر است.

نماینده ولی‌فقیه در لرستان و امام جمعه خرم‌آباد گفت: در نظام مقدس جمهوری اسلامی و برگزاری انتخابات شورای نگهبان در انجام وظایف خود با صلابت و استقامت عمل کرده است.

حجت الاسلام و المسلمین سید احمدرضا شاهرخی افزود: این شورا وظایف متعددی دارد و در نظام جمهوری اسلامی اسلام و جمهوریت و مردم در راس قرار دارند و نهادی که قوانین منطبق بر اسلام را تشخیص می دهد کاری شورای نگهبان است.

وی اظهار داشت: شورای نگهبان در وظایف خود با صلابت و استقامت عمل کرده است و باید از این نهاد محترم تقدیر و تشکر کرد.

خطیب جمعه آستارا نیز در سخنانی اظهار داشت: شورای نگهبان نهادی قانونی و انقلابی است و به همین علت همواره مورد آماج حملات دشمنان در فضای مجازی و رسانه های معاند قرار می گیرد.

حجت الاسلام کاظم حافظ نیا ابراز امیدواری کرد شورای نگهبان در دوره جدید خدمت، امور خود را همچنان بدون توجه به حواشی پیگیری کند و در انتخابات، به افراد فاقد صلاحیت اجازه ورود ندهد.

امام جمعه موقت شهرکرد نیز با قدردانی از فعالیت شورای نگهبان گفت: این شورا به عنوان ناظر امین و چشم و گوش نظام اسلامی ایران است.

حجت‌الاسلام سید ابوالحسن فاطمی افزود: شورای نگهبان به عنوان یکی از قدیمی‌ترین نهادهای قانونی در جمهوری اسلامی ایران است و علاوه بر نظارت بر قوانین مجلس، وظایف دیگری از جمله نظارت بر انتخابات و تفسیر قانون اساسی را نیز بر عهده دارد.

وی یادآورشد: در این شورا مجتهدان جامع الشرایط فعالیت دارند تا به قوانینی که در مجلس شورای اسلامی تصویب می‌شود نظارت داشته باشند و این قوانین با اسلام و قرآن همخوانی داشته باشد.

بخش دیگری از سخنان امامان جمعه در خطبه های این هفته به وضعیت کنونی افغانستان و نشست مجازی سازمان تروریستی منافقین اختصاص داشت که در روزهای اخیر با شرکت سیاستمداران ضدایرانی از آمریکا و اروپا و بازیگری مقامات غربی برگزار شد.

امام جمعه ابرکوه در این رابطه اظهار داشت: این گروهک دستشان تا مرفق به خون ملّت ایران آغشته است و ملت ما هم به غربی ها اعتماد ندارند.

حجت الاسلام سید ابراهیم حسینی افزود: بر همگان روشن است که گیاه تلخ و شوم تروریسم در مزرعه شرارت زای تمدّن غرب و آمریکا و اروپا و کانادا روئیده و بالیده می شود به همین دلیل است که غربی‌ها برای ملّت ایران قابل اعتماد نیستند و نشست هم پیمانان آمریکا و غرب تلنگری برای ساده لوحان خوش باور بود.

رییس شورای فرهنگ عمومی ابرکوه همچنین به ناکامی آمریکا درحضور نامشروع در عراق و افغانستان اشاره و تاکید کرد: این حضور راهبرد غلط و سیاه کاخ سفید را نشان می دهد آمریکا طی سال ها تصرف سرزمین همسایه های شرقی و غربی ایران با هدف مهار ایران اسلامی با حضور پر تلاطم و خسارت زای خود برای این دو همسایه ما تلخی های فراوان داشت.

امام جمعه شهرستان پردیس نیز گفت: این نشست نمایانگر این موضوع است که آمریکا و خصوصاً اروپا نه تنها حامیان تروریسم هستند بلکه خاستگاه و منشاء انواع تروریسم پیدا و پنهان و دولتی و گروهکی هستند و اساساً گیاه تلخ و شوم ترور در مزرعه شور تمدن غربی و اروپایی‌ها روییده و بالیده است.

حجت الاسلام «سید حسین حسینی» اظهار داشت: این‌ها در حالی است که در نشست وین برای جلب اعتماد ایران تقلا می‌کنند اما در عرصه دیگر از دشمنان جانی مردم ایران حمایت می‌کنند و این تلنگری برای کسانی‌ است که هنوز خوش‌خیال و خوش‌باورانه و با وادادگی و انفعال دل به وعده‌های آمریکا و اروپا خوش کرده‌اند.

وی یادآورشد: تجزیه عراق و حمایت از داعش در کشتار بی رحمانه وبه راه انداختن اعتراضات خیابانی که موجب ناپایداری سیاسی در این کشور بشود، راهبرد سیاه کاخ سفید برای آینده‌ی عراق‌ است و در این راستا قدرتمندشدن حشدالشعبی که میراث مرجعیت عراق و دوشهید گرانقدر مقاومت حاج «قاسم سلیمانی »و «ابومهدی المهندس» است، مورد اقبال مردم عراق قرار گرفته ومانعی برای تحقق اهداف آمریکا در این کشور است.

خطیب جمعه رشت نیز در سخنان این هفته نماز جمعه گفت: امروز شاهد ذلت خوی استکبار در منطقه هستیم ، غرب آسیا نباید میدان تاخت و تاز استکبار جهانی باشد بلکه این جبهه مقاومت است که باید برای خودشان تصمیم بگیرند.

آیت الله رسول فلاحتی بیان داشت: ذلت آمریکا را در سایه مقاومت، شهدای مدافع حرم و در سایه رهبر مقاومت سپهبد شهید قاسم سلیمانی می دانیم.

وی با بیان اینکه شیعه در سایه رهبری و امام راحل تکیه گاه برای همه فرق اسلامی شده است، افزود: انقلاب اسلامی ۴۳ سال در سایه تلاش های مردم و رهبری و تدبیر رهبری پایگاه، محور و تکیه گاه برای همه امت ها حتی ملت های غیرمسلمان شده است.

نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی و امام جمعه ارومیه نیز با اشاره به خروج خفت‌بار نیروهای آمریکایی از منطقه گفت: این امر نشان دهنده اهمیت مقاومت در مقابل استکبار جهانی به عنوان مهمترین عامل پیروزی است.

حجت الاسلام والمسلمین سیدمهدی قریشی افزود: نیروهای آمریکایی طی هفته های اخیر به صورت شبانه و با خواری از منطقه خارج می شوند و این امر مهمترین نشانه شکست آنان در منطقه است.

وی اضافه کرد: دنیای اسلام باید توجه داشته باشد که تنها راه مقابله با زورگویی دشمنان اسلام، مقاومت در برابر آنان است.

امام جمعه دماوند هم با بیان اینکه فرار آمریکا از افغانستان نشانگر شکست راهبردی آن در منطقه است، گفت: افغانستان از سلایق و قومیت های مختلفی شکل گرفته که مردم آن برای حل مشکلات راهی جز تفاهم و اتحاد ندارند.

حجت الاسلام و المسلمین کاظم فتاح دماوندی اظهار داشت: شرایط این کشور بحرانی و آینده آن در ابهام است و از طرفی طالبان در حال تصرف شهرها و استان های مختلف افغانستان و از طرفی آمریکا در حال خروج ناخواسته است.

وی با بیان اینکه صحنه سیاسی و عرصه عملیاتی افغانستان در دست سه بازیگر داخلی یعنی دولت مرکزی در کابل، طالبان و داعش است، افزود: کشورهای ایران، پاکستان، چین، روسیه، ترکیه، عربستان، امارات و قطر سعی دارند در افغانستان نفوذ و تاثیر داشته باشد.

این مقام مسئول ادامه داد: از بین بازیگران داخلی افغانستان، داعش برای ما خطرناک تر از دولت مرکزی و یا طالبان است؛ دولت مرکزی فعلی افغانستان دولتی با گرایش آمریکایی و غربی است و طالبان ادعا دارد که طالبان سابق نیست چون تغییر رویه داده است اما این فقط یک ادعا است.

امام جمعه موقت ورامین نیز در خطبه‌های این هفته نماز جمعه با اشاره به تحولات افغانستان گفت: با وجود آن که آمریکا به ظاهر نیروهای خود را از خاک افغانستان خارج کرده ولی همچنان تلاش دارد تا از شیوه های مختلف ، این حضور را استمرار بخشد.

حجت الاسلام حسین قدوسی‌نژاد افزود: صحنه سیاسی و عرصه عملیاتی این کشور در دست سه بازیگر داخلی دولت مرکزی در کابل و طالبان و داعش است و گرچه در زمان حاضر شاهد خروج آمریکا از افغانستان هستیم که همین خروج نشانه شکست راهبردی آنها در این منطقه است اما آمریکایی‌ها تلاش دارند از طریق دیگر نفوذ خود در افغانستان را حفظ کند.

وی گفت: در این میان سیاست اصولی جمهوری اسلامی ایران در قبال افغانستان حمایت از دولتی است که بر اساس رأی مردم انتخاب شود یعنی جمهوری اسلامی افغانستان تشکیل دهد.

نماینده ولی فقیه در فارس و امام جمعه شیراز گفت: راه حل عبور از مشکلات و قدرتمند شدن تکیه به آمریکا و دیگر کشورها نیست و همانگونه که رهبر معظم انقلاب فرموده اند باید با تکیه به توان خودمان قدرتمند شویم.

آیت الله لطف الله دژکام، با اشاره به حضور ۲۰ ساله نیروهای آمریکا و ناتو در افغانستان و عراق افزود: خیلی‌ها در داخل کشور و بوق‌های خارجی در خارج از کشور ما را تحقیر کردند که به واسطه حضور آمریکا وضع افغانستان از ایران بهتر شده، البته ما خوشحال می‌شدیم که اوضاع مردم افغانستان به عنوان برادران و خواهران دینی ما سامان می‌یافت اما دیدیم که با آمریکا چنین چیزی امکان پذیر نیست.
وی اظهار داشت: در دیگر کشور همسایه یعنی عراق هم وضعیت به همین شکل است، یادمان هست که برخی از سران عراق از آمریکایی ها دعوت کردند که بیایید مسائل ما را حل کنید، الان نزدیک ۲۰ سال است آمریکا آمده در عراق، چه شده است؟ مشکلی از آنها حل شده؟ این راهش نیست.

نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی و امام جمعه تبریز هم با اشاره به تحولات سیاسی و نظامی در افغانستان، گفت: آنچه که آمریکایی‌ها در افغانستان به آن دست می‌زنند، نه خروج خودخواسته از خاک این کشور بلکه اخراج ناخواسته است که رهاورد مقاومت مردم افغانستان در برابر اشغالگران است.

حجت الاسلام والمسلمین محمدعلی آل هاشم یادآور شد: با فرار بزدلانه و شبانه آمریکایی‌ها در نتیجه مقاومت مردم مجاهد افغانستان، آنها درصدد انتقام خواهند بود و عرصه افغانستان در دست سه بازیگر اصلی شامل دولت مرکزی، طالبان و داعش خواهد بود.

وی همچنین به اختلافات ایجاد شده بین عربستان سعودی و امارات عربی متحده پیرامون تحولات منطقه اشاره و اضافه کرد: این اختلافات روز افزون شده و این دو کشور به دلیل جنگ یمن دل خوشی از هم ندارند اما وجود مانع بزرگی به نام جمهوری اسلامی و جبهه مقاومت باعث شده با هم متحد شوند که اضلاع خیالی عبری – عربی را تکمیل کنند./ایرنا

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.