تاریخ انتشار : چهارشنبه ۶ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۳:۱۰

امام جمعه ایلام:

نماز جمعه باعث وحدت هر چه بیشتر جامعه می شود

نماز جمعه باعث وحدت هر چه بیشتر جامعه می شود
نگاه اقتصاد

 

حجت الاسلام والمسلمین اله نور کریمی تبار در جمع خبرنگاران و اعضای شورای سیاستگذاری نماز جمعه استان ایلام گفت:  اقامه نماز جمعه باعث وحدت در احاد جامعه می شود و لذا بر ما واجب است تا نماز را به عنوان یک فرهنگ عبادی، سیاسی در ابعاد زندگی مردم قرار دهیم.

امام جمعه ایلام گفت: نماز جمعه را فقط به عنوان یک سنت عبادی نیست بلکه  دارای ابعاد سیاسی ، عبادی ، اجتماعی و فرهنگی است و دشمنان نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران توجه خاصی به برپایی نماز جمعه و حضور گسترده مردم در این نماز وحدت بخش دارند.

کریمی تبار با اشاره به مهم بودن  خطبه های نماز جمعه افزود: این خطبه ها   اوضاع و مسائل جهان و به ویژه شرایط مسلمانان مورد بررسی قرار می دهد و دشمنان از دیر باز از صفوف در هم تنیده نماز جمعه وحشت داشتند به همین دلیل اقدام به ترور ائمه جماعات و جمعه و نیز نمازگزاران می کردند.

امام جمعه ایلام افزود: دشمنان سعی داشتند  تا با ایجاد وحشت، صفوف در هم فشرده نماز جمعه را بشکنند، اما با گذشت زمان و با توجه به حضور منسجم و پرشور مردم در نماز جمعه به اهداف شوم خود نرسیدند.

حجت‌الاسلام کریمی رسانه ها و فعالان فرهنگی و اجتماعی را عامل نهادینه کردن نماز جمعه در زندگی روزمره مردم دانست و ادامه داد:  فرهنگ حضور مردم در نماز جمعه باید نهادینه شود چون  نماز جمعه پل ارتباطی بین معبود و بندگان  با یکدیگر است.

وی افزود: خطبه های نماز جمعه باعث می شود تا  نمازگذاران از مسائل روز دنیا و همچنین حدودات شرعی و عرفی دینی و مذهبی مورد بررسی قرار می‌گیرند.

ایشان تاکید داشت: برگزاری  نماز پر صلابت جمعه محلی است  برای خنثی سازی توطئه های دشمن و مقابله با تهاجم فرهنگی است، نظام سلطه به طور مستمر نماز جمعه و حضور مردم در این آیین عبادی سیاسی را رصد و از طرق مختلف مانع حضور مردم در صفوف نماز جمعه می شود.

امام جمعه ایلام عید غدیر خم را از وقایع  مهم و سرنوشت ساز ارزیابی کرد و افزود:  در سراسر جهان شیعیان  را با عید غدیر می شناسند و  باید عید سعید غدیر خم جایگزین عاشورا و اربعین شود چرا که ماهیت و اهداف این عید از عاشورا و اربعین بسیار مهمتر است.

وی یادآور شد:  متاسفانه در آغاز   اسلام  این عید مهم و تاریخی  در جایگاه واقعی خود قرار نگرفت، بعضی منفعت طلبان و سودجویان آن زمان به عمد این واقعه را فراموشی سپردند و اگر اینطور نبود  واقعه عاشورا و اربعین ای رخ نمی داد و امامت و ولایت به جایگاه واقعی خود می‌رسید و دنیای اسلام نیز متفاوت تر از آنچه که اکنون می بینیم، می شد.

امام جمعه ایلام شناساندن هرچه بهتر مفاهیم و اهداف عید غدیر خم و  چگونگی واقعه جانشینی حضرت علی (ع) را مهم دانست و افزود:  رسانه ها و صاحب قلمان در عرصه سیاسی، دینی، فرهنگی و اجتماعی باید عید غدیرخم را به یک برند برای شیعیان و دنیای اسلام بدل کنند.

ایشان با اشاره به نقش رسانه‌ها تاکید کرد:اصحاب قلم نقشی پر رنگ و  موثر در تبیین مسائل جامعه دارند همونطور که در موضوع ویروس کرونا به صورت گسترده اقدام به اگاهی بخشی عمومی و فرهنگ سازی کردند.

در ادامه این نشست خبری حجت الاسلام محمد صادق پیمایی مدیر دفتر نمایندگی شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه استان ایلام در سخنانی گفت: کمیته های تخصصی در قالب قرارگاه استانی  و  بر اساس مصوبات شورای فرهنگ عمومی   با عنوان  قرارگاه پنجم مرداد برنامه ریزی شد.

وی افزود:  ۶ کمیته تخصصی در راستای گسترش و ترویج فرهنگ نماز جمعه در این قرارگاه  عملیاتی تشکیل شد و  کمیته سازماندهای متشکل از ۵ عضو برای سازماندهی  و هدایت کمتیه ها از جمله این اقدامات عنوان کرد.

حجت الاسلام پیمایی کمیته مسابقات در سه حوزه فرهنگی، هنری و  ورزشی، کمیته فضاسازی شهری در سطح شهر ایلام با نصب ۲۵ بنر با حضور دستگاه ها، نهادهای مختلف، مساجد و بقاع متبرکه دانست و ادامه داد: کمیته فضای مجازی و رسانه به منظور استفاده از طرفیت اصحاب رسانه استان و  در راستای ترویج فرهنگ نماز جمعه و کمیته تکریم و تجلیل از خادمان و دست اندرکاران نماز جمعه از جمله کمیته های تخصصی قرارگاه پنجم مرداد در سطح استان  بیان کرد.

وی ادامه داد:  در راستای فرهنگ سازی نماز جمعه، ساخت کلیپ از برگزاری نماز جمعه در استان از دهه شصت تا کنون،  تولید و پخش محتوای جدید  ساخت تیزر،موشن گرافی، اینفوگرافی، ساخت مستند یکی از ائمه جمعه استان، برگزاری دو وبینار دانشجویی در سطح استان با حضور اساتید دانشگاهی، جمع آوری روایات ناب، برگزاری پویش های دانش آموزی  از برنامه های گرامیداشت پنجم مرداد در استان بوده است.

مدیر دفتر نمایندگی شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه استان ایلام ادامه داد: بیست و پنج نهاد در سازماندهی برنامه های قرارگاه عملیاتی پنجم مرداد در راستای ترویج فرهنگ نماز جمعه شورای ساستگذاری ائمه جمعه استان را همراهی کردند و امید است سال آینده قویتر و بیشتر در این زمینه تلاش شود.

این مسئول یادآور شد:  تفسیر سوره جمعه در سطح استان با مشارکت بیش از ۸۰۰ نفر در این مسابقه،  برگزاری مسابقه کتابخوانی، برگزاری مسابقه حفظ سوره جمعه در مصلی های نماز جمعه  و موسسات قرآنی شهرستان ها، برگزاری جشنواره  برترین های اصحاب رسانه در راستای انتشار محتوای فرهنگ ساز در خصوص نماز جمعه، برگزاری مسابقه مقاله نویسی بین طلاب و روحانیون استان،  برگزاری مسابقه پیامکی در صدا و سیما و برگزاری مسابقه ورزشی بین ستادهای نماز جمعه از جمله برنامه هایی است که به مناسبت پنجم مرداد آماده برگزاری هستند.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.