تاریخ انتشار : سه شنبه ۱۹ مرداد ۱۴۰۰ - ۲۰:۰۳

حمایت از «کارآفرینان پیشرو» چگونه خواهد بود؟

حمایت از «کارآفرینان پیشرو» چگونه خواهد بود؟
تهران- مصوبه ۲۲ ماده‌ای دولت در خصوص سیاست‌های اجرایی تشویق و حمایت از کارآفرینان پیشرو امتیازاتی از جمله ضمانت تسهیلاتی این افراد تا سقف ۵۰ میلیارد تومان توسط صندوق‌های ضمانت دولتی و قرار گرفتن در فهرست فعالان اقتصادی مجاز در گمرک را برای آنها بدنبال دارد.

 

در دنیای امروز ساختار اقتصادی با گذشته تفاوت بسیاری دارد و در این بین کارآفرینی نقش کلیدی در توسعه اقتصادی و پایدار همه جوامع دارد و می‌توان گفت کارآفرینی موتور توسعه اقتصادی است که بدون آن هیچ کشوری نمی‌تواند به توسعه اقتصادی مطلوب دست یابد.

افراد کارآفرین در جوامع نه تنها برای خود درآمدی کسب می‌کنند بلکه با استخدام افراد مختلف اشتغال ایجاد می‌کنند و خانواده‌های بسیاری را از مشکلات و آسیب‌های اجتماعی ناشی از بیکاری نجات می‌دهند.

اگر کشوری بخواهد اقتصاد توسعه یافته و پیشرفته داشته باشد، باید فضای رشد و توسعه کارآفرینی را مهیا کند و از کارآفرینان حمایت کند چون همانطور که موفقیت یک کارآفرین برای اقتصاد سودآور است، شکست آنها نیز بی‌شک تبعاتی برای اقتصاد خواهد داشت.

براین اساس چندی پیش،  سیاست های اجرایی تشویق و حمایت از کارآفرینان پیشرو به منظور گذر از وابستگی اقتصاد به نفت به اقتصاد مبتنی بر کارآفرینی و نوآوری و ایجاد اشتغال پایدار تصویب شد.

در این مصوبه ۲۲ ماده‌ای، کارآفرین پیشرو به شخصی اطلاق می‌شود که کسب و کار بنیانگذاری شده توسط او موجب ارتقای زنجیره ارزش صنعت مربوط خود شده و به سطح مشخصی از رشد شاخص ترکیبی اشتغال، فروش و صادرات دست یافته است.

پیشرو بودن می تواند در یکی از زمینه‌های دستیابی به بازارهای جدید و رقابتی، دست‌یابی به برند فراملی و پیاده سازی سازوکارهایی در کل زنجیره ارزش که موجب ارتقای کیفیت یا کاهش هزینه کل زنجیره ارزش صنعت مربوط شود.

برابر مصوبه هیات دولت، کارآفرینان پیشرو به مدت سه سال می‌توانند از مشوق‌های در نظر گرفته شده بهره‌مند شوند و بعد از این مدت، دوباره ارزیابی می‌شوند. البته چنانچه تخلفی در معرفی فرد به عنوان کارآفرین پیشرو مشاهده شده یا حمایت‌های دریافتی برای مقاصد دیگری استفاده شود برابر ضوابط و مقررات با فرد مقابله می‌شود.

دانشگاه‌ها نیز مجاز هستند با رعایت قوانین و مقررات به کارآفرینان پیشرو مدرک دکترای افتخاری اعطا کنند و چارچوب‌های لازم برای حضور آنها در دانشگاه‌ها را فراهم کنند.

این مصوبه همچنین صندوق‌های ضمانت دولتی را موظف کرده درصدی از ظرفیت خود را به ضمانت تسهیلات مربوط به طرح‌های سرمایه‌گذاری یا سرمایه در گردش مورد نیاز در دست اجرای کارآفرینان پیشرو تخصیص دهند، مشروط به اینکه اقساط سررسید گذشته قبلی آنها بیش از ۲۵ درصد مبلغ تسهیلات درخواستی نباشد. ضمانت‌نامه قابل صدور برابر درخواست کارآفرینان پیشرو تا مبلغ ۵۰ میلیارد تومان است.

گمرک نیز موظف شده واردات مواد اولیه و تجهیزات فناورانه مرتبط با فعالیت کارآفرینان پیشرو را تسهیل کند و در مسیر سبز گمرکی قرار دهد و کارآفرین نیز جزو فعالان اقتصادی مجاز در گمرک شناخته شود.

اتصال کارآفرینان پیشرو به کارآفرینان، بازار و سرمایه‌گذاران بین المللی، صدور روادید و حمایت از فعالیت‌ها و دعاوی بین‌المللی آنها از جمله وظایف وزارت امورخارجه است که باید انجام دهد.

برابر مصوبه حمایت از کارآفرینان پیشرو، این افراد می‌توانند در یکی از زمینه‌های تاسیس باشگاه کارآفرینان نوجوان و مراکز رشد کارآفرینی یا باشگاه صادرات در منطقه را راه‌اندازی کند.

علاوه بر این کارآفرینان می‌توانند صندوق سرمایه‌گذاری خطرپذیری شرکتی در حوزه تخصصی خود برای پرورش و رشد گروه‌های جوان دارای ظرفیت بالا را تاسیس کنند. اجرای فعالیت‌های سبز و دوستدار محیط زیست و راه‌اندازی کافه کارآفرینی از دیگر فعالیت‌هایی است که کارآفرینان پیشرو می‌توانند انجام دهند./ایرنا

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.