تاریخ انتشار : پنجشنبه ۸ مهر ۱۴۰۰ - ۹:۰۹

عامری: اعتماد به نفس ملی میراث بزرگ دوران دفاع مقدس است

عامری: اعتماد به نفس ملی میراث بزرگ دوران دفاع مقدس است
تهران- معاون فرهنگی و تبلیغات دفاعی سابق ستاد کل نیروهای مسلح، میراث بزرگ سال‌های دفاع مقدس را تقویت اعتماد به نفس ملی دانست و گفت: اگر امروز در حوزه‌های دفاعی، علمی، فناوری و فرهنگی جزو سرآمدان محسوب می‌شویم به دلیل این اعتماد به نفس است.

 

داود عامری روز پنج شنبه به مناسبت هفته دفاع مقدس در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی ایرنا، گفت: در سالهای دفاع مقدس بیشتر کارم مربوط مسایل فرهنگی جنگ و بسیج مردمی بود و هنگام عملیات‌های مختلف هم به وظیفه خود به عنوان یک رزمنده کوچک  عمل می کردم، تجربه و عملیات‌های مختلفی که هرگز تکرار نخواهد شد.

دبیرکل مجمع جهانی صلح اسلامی افزود: هر جنگی به‌ویژه دفاع مقدس ملت بزرگ ایران ابعاد دفاعی، امنیتی، فرهنگی، اجتماعی، سیاسی، بین الملی و روانی دارد که باید به همه آنها توجه کرد و امروز فرهنگ و تاریخ آن را به نسل امروز منتقل کرد.

عامری درباره علت شروع جنگ و برتری کشور نسبت به رژیم بعث، گفت: علت شروع جنگ مساله مهمی است که آنرا باید در بلندپروازی‌های صدام و حزب بعث، همچنین تحریک دولت‌های خودکامه منطقه و ترسی که قدرتهای بزرگ از انقلاب اسلامی در دل برخی حکام منطقه ایجاد کرده بودند و همچنین تحریک قدرت‌های بزرگ جستجو کرد البته علت‌شناسی جنگ تحمیلی ابعاد مختلفی دارد که در این مجال نمی‌گنجد.

وی  ادامه داد: ملت بزرگ ایران عملاً در یک جنگ تحمیلی و ناخواسته قرار گرفت و با توجه به اینکه کشورهای مختلف در این جنگ علیه ما بودند به پیروزی رسید. نخستین مزیتی که جمهوری اسلامی ایران نسبت به بعثی‌ها داشت حقانیت و دفاعی بودن  این نبرد است. ما در جنگ هم حق بودیم و هم مدافع  و همچنین مهمتر اینکه رهبری معنوی انقلاب، حضرت امام (ره) باعث شد تا ملت بزرگ ایران بیدار و با انگیزه‌های دینی وارد جنگ شوند و این جنگ رابه دفاعی مقدس تبدیل کنند و از خود مقاومت و شجاعتی بی نظیر بروز دهند و این موضوع موجب وحدت و انسجام ملی مقابل دشمنان شد. همین تجربه با رهبری مقام معظم رهبری باعث شد تا بعدا در جنگ مقابل همه توطئه‌ها با سربلندی بیرون بیایم.

معاون فرهنگی و تبلیغات دفاعی سابق ستاد کل نیروهای مسلح درباره شاخص‌ترین عملیات دوران دفاع مقدس، گفت: هر کدام از عملیات‌های زمان دفاع مقدس دارای ویژگی‌ها و برجستگی‌ها و نقش خاص خود هستند به عنوان مثال شاخص‌ترین عملیات از حیث گستردگی و به دست آوردن بخش‌های مختلف کشور که تحت اشغال رژیم بعث بود، عملیات فتح المبین می‌دانم.

عامری خاطرنشان کرد: در عملیات فتح المبین تمام نیروهای مسلح با هماهنگی کنار یکدیگر بودند و از گستردگی ویژه‌ای برخوردار بودند و بیشترین اسیر را از دشمن گرفتیم. همچنین بخش زیادی از خاک ما آزاد شد که کمتر درباره آن صحبت شده است.

وی ادامه داد: شاخص‌ترین عملیات دوران دفاع مقدس به جهت نمادسازی، که به پیروزی منجر شد عملیات فتح خرمشهر بود. فتح خرمشهر عملیاتی بود که یک شهر شاخص را از دست دشمن آزاد و به نماد پیروزی در دفاع مقدس تبدیل کرد و یک نقطه عطف برای کشور، رزمندگان و مردم  تبدیل کرد. البته در طول سال‌های دفاع مقدس عملیات‌های متعددی انجام دادیم که هرکدام دارای ابعاد و ویژگی های منحصر به خود است اما نکته مهمی که در سال‌های دفاع مقدس مورد غفلت قرار گرفته و کسی هم کمتر به آن توجه کرده است دوران بعد از پذیرش قطعنامه ۵۹۸ است.

عامری افزود: سالها رژیم بعث و بسیاری از کشورهای غربی تلاش کردند تا ایران را برای پذیرش آتش بس متقاعد کنند و زمانی که ما قطعنامه ۵۹۸ را پذیرفتیم قرار بود که میان دو کشور آتش‌بس ایجاد شود. ولی بلافاصله دشمن پس از آن، زمانی که فکر می‌کرد نیروهای ما به پشت جبهه منتقل شده‌اند از این فرصت استفاده کرد باردیگر به خاک ما حمله کرد و نشان داد شعارها و تعهدات صدام پوشالی است.

این رزمنده دوران دفاع مقدس عنوان کرد: در آن روزها با وجود نیروهای کمی که درمنطقه وجود داشت رزمندگان ما با اراده قوی وارد صحنه شدند و نیروهای عراقی که تا دندان مسلح بودند را باردیگر به عقب راندند که بعد از جنگ کمتر به این موضوع پرداخته شده است. یکی از پرافتخارترین صحنه‌های دفاع مقدس روزهایی است که رزمندگان با وجود نیروهای کم و هر چه را که در اختیار داشتند مقابل دشمن ایستادند و آنها را عقب راندند و با توشه کم اما ایمان و اراده قوی کار بزرگی انجام دادند.

عامری درباره خاطرات عملیات‌هایی که حضور داشته، گفت: افتخار حضور در عملیات‌های مختلفی داشتم ولی از عملیات‌های خیبر، کربلای ۴ و ۵ خاطرات بیشتری دارم. در عملیات خیبر برای ساماندهی نیروهای مردمی در کشور طرح لبیک اجرا شد و فرماندهان تلاش کردند تا نیروهای مردمی و بسیجی را در کشور ساماندهی کنند و در قالب سپاهیان حضرت محمد (ص) به منطقه جنوب بیاوردند و یک تیپ با عنوان حضرت عبدالعظیم (ع) از بچه‌های ری تشکیل شد.

وی ادامه داد: مسوول فرهنگی و آموزشی عقیدتی تیپ بودم. در منطقه‌ای روبروی پادگان دوکوهه اردوگاه زده بودیم و در چادرهای بزرگی استقرار داشتیم. آن زمان برای انجام برخی امورات روزانه در چادرها و ساختمان‌هایی که بودیم و بچه‌ها به شکل گردشی شهردار می‌شدند و کارهای خدماتی را انجام می‌دادند. در آن ایام چند نفر از بچه‌های بسیجی به واحد ما منتقل شدند یکی از آنها فرد سالخورده‌ای بود. به بچه‌ها سپرده بودم که به او احترام بگذارند و شهردار نگذارند. اما هرچه صرار کردند این پیرمرد نپذیرفت و حتی برخی روزها جای دوستان و همکاران دیگر نیز این کار را انجام می‌داد و هر چه اصرار کردم می‌گفت این کار افتخاری برای من است.

عامری خاطرنشان کرد: تقریباً یک ماهی گذشت که یکی از فرماندهان گردان‌ها با معاونش پیش من آمد و آن پیرمرد برای ما چایی آورد و شهید خدایی معاون گردان با تعجب به این پیرمرد نگاه کرد سپس با او احوالپرسی کرد و سینی را از دستش گرفت و تا در چادر او را مشایعت کرد. زمانی که برگشت، گفت او استاد تمام دانشگاه است، استاد ما بود و شخصیت برجسته ای است اینجا چکار می‌کند؟ در ادامه شهید خدایی از ویژگی‌های او صحبت کرد خود من نیز خجالت کشیدم البته بعدا با اصرار از او خواستم تا برای بچه‌ها کلاس برگزار کند ولی این خاطره، نمادی است از مردان آن روزگار آنچه که امروز کشور ما نیاز دارد این گوشه ای از فرهنگ ایثارگری درآن دوران است. آنچه که در آن سال‌ها باعث شد ملت بزرگ ایران پیروز شود این نوع روحیه و نگرش‌ها بود.

وی درباره فرماندهان جنگ، گفت: همه فرماندهان جنگ مهارت‌های بسیاری داشتند و از مهارت و دانش ویژه‌ای برخوردار بودند، فرماندهان بزرگی در ارتش و سپاه داشتیم و هرکدام از اینها ویژگی‌ برجسته‌ای داشتند که آنها را متمایز می‌کرد.  مثل شهید عباس بابایی به واسطه خلاقیت‌ها و ابتکاراتی که در حوزه نبردهای هوایی داشت. شهید علی صیاد شیرازی به واسطه تعهد و تجربه خود در ارتش و همچنین در سپاه پاسداران نیز انسان‌های بزرگی تربیت شدند و تبدیل به اسطوره‌های دفاع مقدس شدند مثلا شهید حسن باقری خبرنگار بود که به دفاع مقدس پیوست و با خلاقیت و ویژگی‌های یک خبرنگار از خود چهره ماندگاری در دفاع مقدس ساخت. او یکی ازبنیانگذاران و طراحان عملیات در جنگ بود و نقش اساسی در سالهای اول دفاع مقدس داشت.

عامری گفت:  شهید قاسم سلیمانی و لشکر۴۱ ثارالله خط شکن و در شجاعت مثال زدنی بودند یا شجاعت حاج احمد متوسلیان در سال‌های اولیه دفاع مقدس میان فرماندهان مثال‌زدنی بود. همچنین شهید همت، شهید کاظمی، شهید باکری وزوایی و…

وی درباره درس‌های جنگ عنوان کرد: پس از انقلاب اسلامی و پیروزی بزرگ ملت ایران، درگیر حوادث مختلفی در داخل کشور شدیم و با توطئه‌های فراوانی روبرو بودیم و زمانی که جنگ شد دشمن تلاش فراوانی کرد تا میان ملت بزرگ ایران تفرقه ایجاد کند. اما یکی از درس‌ها و پیامدهای بزرگ جنگ همبستگی مردم بود که این ناشی از خودشناسی بود که می‌تواند هر گره ای را باز کند. همچنین درس دیگر، ایثار و فداکاری بود. متوجه شدیم که اگر بخواهیم چیزی را به دست بیاوریم بدون ایثار و فداکاری نمی‌شود.

عامری عنوان کرد: یکی از درس‌های مهم جنگ برای جهان و کشورهای منطقه مقاومت برابر ظلم بود. مقاومت ما نشان داد که می‌شود جلوی دهها کشور و قدرت فاسد ایستاد و به پیروزی‌های بزرگ دست پیدا کرد. همچنین درس دیگری که هنوز باقی  است پیروزی اراده‌هاست. دفاع مقدس نشان داد که اراده مردم ایران و رزمندگان از هر سلاحی موثرتر بود و همیشه قادر به خلق پیروزی است.

وی تصریح کرد: دفاع مقدس نشان داد که امروز قدرت اراده‌ها مهمتر از ابزارهای سخت افزاری و سلاح‌ها در جهان است. همچنین توجه به نقش مردم درس بزرگی بود زیرا پیروزی‌های ما زمانی آغاز شد که مردم به میدان آمدند و در نتیجه اهمیت دادن و نقش پذیر کردن مردم در کشور و حوادث بزرگ یکی از درس‌هایی بود که سال‌های دفاع مقدس به ما داد.

عامری تصریح کرد: دفاع مقدس به ما یاد داد که اگر راه را گم نکنیم و اگر توکل به خدا داشته باشیم و به فرمان ولی فقیه زمان خود عمل کنیم و به آنچه که خود داریم اعتماد کنیم پیروزی‌های متعددی برای ما کسب خواهد شد. مجموعه این نکات و درس‌های سال‌های دفاع مقدس،  اعتماد به نفس ملی را تقویت کرد و هنوز از آن بهره می‌بریم.

وی عنوان کرد: سرمایه اجتماعی چیزی نیست که به راحتی به دست بیاید یا از بین برود البته فراز و نشیب‌هایی داشته‌ایم اما معتقدم اگر امروز کشور ما در بسیاری از صحنه‌های دفاعی، علمی، فناوری و فرهنگی جزو سرآمدان جهان محسوب می‌شود به واسطه همان اعتماد به نفس ملی است که میراث بزرگ سال‌های دفاع مقدس است.

رزمنده دفاع مقدس با بیان اینکه نیاز است فرماندهان اجتماعی کشور میان مردم و جلودار حرکت کنند و به مردم اعتماد کنند، یادآور شد: ممکن است در این سال‌های اخیر به دلیل برخی کمبودها و ناکارآمدی‌ها صدمه‌هایی را خورده باشیم. اما ملت بزرگ ایران در چهل و چند سال گذشته مقابل تمام این حوادث و توطئه‌ها و تحریم‌هایی که دشمن بر علیه ما اعمال کرده، توانست ایستادگی کند و حرکت کند. بنابراین همه این موارد نشان‌دهنده نوعی اعتماد به نفس ملی است که ما را تا اینجا پیش آورده است.

وی ادامه داد: در بعضی جاها نتوانستیم فرهنگ سالهای دفاع مقدس را به میان کارزارهای فرهنگی، علمی، اقتصادی و اجتماعی بیاوریم. اعتقاد دارم اگر مسوولان و فرماندهان امروز هم در صحنه‌های مختلف خود پیشگام باشند و حرکت کنند و دلشان برای مردم بتپد حتماً در عرصه‌های مختلف بازهم پیروز خواهیم شد.

عامری خاطرنشان کرد: بسیاری در طول تاریخ خواستند به ایران صدمه بزنند اما ایران به همت همین مردم بزرگ همواره سرافراز بوده و از کوران مشکلات مختلف عبور کرده است./ایرنا

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.