تاریخ انتشار : شنبه ۱۷ مهر ۱۴۰۰ - ۱۱:۳۲

امنیت منطقه باید در دستان ملت‌های منطقه باشد

امنیت منطقه باید در دستان ملت‌های منطقه باشد
تهران- جمهوری اسلامی ایران حسن همجواری و حفظ تمامیت ارضی کشورها و به ویژه کشورهای همسایه را همواره مورد تاکید و احترام قرار داده است اما این حسن همجواری چه اقتضائاتی دارد؟

 

کارشناسان می‌گویند حسن همجواری و احترام متقابل اقتضا می‌کند که ما بی‌احترامی و تهدیدی از ناحیه کشورهای منطقه احساس نکنیم. یک مصداق احساس ناامنی و تهدید این است که برخی کشورهای همسایه به بهانه تأمین امنیت خودشان به دشمنان ما اتکا کنند و پای دشمنان ما را پشت مرزهای ایران باز کنند یا بخواهند مرزهای منطقه را تغییر دهند که بر منافع جمهوری اسلامی اثر بگذارد.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب در ارتباط تصویری با مراسم مشترک دانش‌آموختگی دانشجویان دانشگاه‌های افسری نیروهای مسلح در دانشگاه افسری امام حسین (ع) با اشاره به مسایل شمال‌غرب ایران گفتند: دخالت بیگانگان در منطقه مایه اختلاف و خسارت است و همه مسائل و حوادث باید بدون دخالت بیگانه و با الگوپذیری کشورهای منطقه از اقتدار و عقلانیت ایران و نیروهای مسلح جمهوری اسلامی حل شود.

حضرت آیت الله خامنه ای افزودند: ارتش‌های منطقه نباید اجازه دهند که ارتش‌های بیگانه برای حفظ منافع خود، دخالت یا حضور نظامی داشته باشند، حوادثی که در شمال‌غرب ایران، در برخی کشورهای همسایه در جریان است باید با همین منطق پرهیز از دادن مجوز حضور بیگانگان حل شود.

تامین امنیت با تکیه بر دیگران، یک توهم

رهبر انقلاب اسلامی تأمین امنیت با تکیه بر دیگران را فقط یک توهم خواندند و گفتند: کسانی که به این توهم دچارند سیلی آن را به‌زودی خواهند خورد چرا که دخالت مستقیم یا غیرمستقیم بیگانگان در امنیت و جنگ و صلح هر کشوری، فاجعه‌ای مصیبت‌بار است.

ایشان حضور نظامی بیگانگان در منطقه را مایه اختلاف و خسارت و ویرانی برشمردند و تأکید کردند: صلاح منطقه در این است که همه کشورها از ارتشی مستقل و متکی به ملت خود و هم‌افزا با ارتش‌های همسایگان برخوردار باشند.

رهبر معظم انقلاب با بیان اینکه ارتش‌های منطقه می‌توانند امنیت منطقه را تأمین کنند و نباید اجازه دهند که ارتش‌های بیگانه برای حفظ منافع خود، دخالت یا حضور نظامی داشته باشند، تصریح کردند: حوادثی که در شمال‌غرب ایران، در برخی کشورهای همسایه در جریان است باید با همین منطق پرهیز از دادن مجوز حضور بیگانگان حل شود.

اگر کسی برای برادران خود چاه بکند اول خودش در چاه می‌افتد

حضرت آیت الله خامنه ای گفتند: نیروهای مسلح کشور عزیز ما همواره با اقتدار همراه با عقلانیت عمل می‌کنند و این عقلانیت باید الگویی برای دیگر کشورها و عامل حل مسائل موجود باشد و همه بدانند که اگر کسی برای برادران خود چاه بکَند اول خودش در چاه می‌افتد.

حضور رژیم صهیونیستی را در نزدیک مرز ایران تحمل نمی‌کنیم

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه نیز در برنامه تلویزیونی «نگاه یک» به همین موضوع اشاره کرد و گفت: هرگز حضور رژیم جعلی صهیونیستی و اقدامات تحریک آمیزش را در نزدیک مرز با جمهوری اسلامی ایران و تغییر ژئوپولتیک منطقه و مرزها را تحمل نمی کنیم و نسبت به آن تحفظ جدی داریم.

مناسبات سیاسی تهران و باکو؛ متین و رو به رشد

وی افزود: در ارتباط با اتفاقاتی که روزهای اخیر در مناسبات جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان رخ داد، روابط مردمی بین دو کشور در عالی ترین وضعیت قرار دارد و مناسبات سیاسی متین و روبه رشد بین دو کشور حاکم است.

وی توضیح داد: اما اتفاقات ماه های گذشته به ویژه پس از آزادسازی مناطق اشغال شده قره‌باغ روی داد و جمهوری اسلامی ایران هم در عالی ترین سطح از آزادسازی این مناطق اشغالی حمایت کرد و در سطوح مختلف به حمایت‌های خود از این موضوع تمرکز کرد.

امیرعبداللهیان همچنین گفت: در جریان آزادسازی قره‌باغ اتفاقات ناگواری هم روی داد و جریانات تروریستی از منطقه به این منطقه بحرانی منتقل شده اند و این گروه‌ها منتظر و به دنبال سوء استفاده خود بوده‌اند از سوی دیگر رژیم صهیونیستی تلاش کرد از این فرصت به وجود آمده حداکثر سوء استفاده را بکند و در راستای تلاش ناموفقی که برای نزدیک کردن خود به مرزهای جمهوری اسلامی ایران دارد در بخش هایی از آذربایجان حضور پیدا کردند.

وزیر امور خارجه اظهار داشت: در همان زمان در سطح سیاسی- نظامی و امنیتی در کانال‌های دیپلماتیک نگرانی خود را اعلام کردیم و به طور جدی به مقامات عالی رتبه جمهوری آذربایجان گفته شد بحث حمایت ما از آزادسازی مناطق اشغالی یک موضوع است؛ مناسبات خوب و رو به رشد مورد توجه ماست اما هرگز حضور رژیم جعلی صهیونیستی و اقدامات تحریک آمیزش را در نزدیک مرز با جمهوری اسلامی ایران و تغییر ژئوپولتیک در منطقه و تغییر در مرزها را تحمل نمی کنیم و نسبت به آن تحفظ جدی داریم./ایرنا

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.