تاریخ انتشار : یکشنبه ۱۴ آذر ۱۴۰۰ - ۱۳:۳۹

۵۱۴ هزار راس دام سبک عشایر ایلام علیه تب برفکی مایه کوبی شدند

۵۱۴ هزار راس دام سبک عشایر ایلام علیه تب برفکی مایه کوبی شدند
ایلام - مدیرکل دامپزشکی ایلام گفت: ۵۱۴ هزار و ۴۶ راس دام سبک عشایر برعلیه بیماری تب برفکی مایه کوبی شده است.

 

دکتر رامین پورنجف روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ما اظهار داشت: عملیات مایه کوبی احشام سبک بر علیه بیماری تب برفکی از اول آبان ماه شروع شده و تا پایان آذرماه سال جاری ادامه خواهد داشت.

وی افزود: این تعداد بز و گوسفند سبک متعلق به عشایر کوچرو است که بر علیه شیوع این بیماری مورد مایه کوبی قرار گرفته و این روند تا پایان مایه کوبی تمام احشام ادامه دارد.

مدیرکل دامپزشکی ایلام یادآور شد: تب برفکی بیماری است که در صورت ابتلای دام موجب خسارات اقتصادی خواهد شد مثل کاهش شیر و کاهش کیفیت گوشت و پوست و همچنین می تواند موجب مرگ و میر و تلفات در بره، بزغاله وگوساله های تازه متولد شده گردد و با واکسیناسیون می توان دامها را ایمن نمود.

پورنجف تاکید کرد: به منظور پیشگیری از این خسارت ها و جلوگیری از مرگ و میر احشام، باید مایه کوبی دام ها قبل از شروع فصل زایش و به منظور تقویت ایمنی احشام در برابر همه گیری بیماری تب برفکی صورت بگیرد.

وی اضافه کرد: تب برفکی در دام های مسن موجب تلفات نمی شود اما کاهش تولید شیر، کاهش رشد و وزن دام مبتلا به بیماری را در پی خواهد داشت.

به گزارش ایرنا، تب برفکی یک بیماری عفونی و کشنده ویروسی است که با بروز آن در ابتدا به مدت دو تا سه روز تب شدید ایجاد نموده و سپس تاول هایی در داخل دهان و روی پای حیوان ظاهر می‌شود و قدرت واگیر و سرایت بلایی دارد.

این بیماری به عنوان طاعون برای صنعت دامداری محسوب می‌شود و کنترل بیماری منوط به واکسیناسیون، مراقبت شدید نقل و انتقال حیوانات، قرنطینه کردن حیوانات مبتلا، اعمال محدودیت در خرید و فروش حیوانات و گاهی معدوم سازی  دام مبتلا است./ایرنا

 

***

#نه_به_ملاقات_بیماران_کرونایی

***

#من_ماسک_می_زنم

***

#نه_به_مراسمات_پرازدحام

***

#من_پروتکل_های_بهداشتی_را_رعایت_میکنم

***
#ما_کرونا_را_شکست_میدهیم

***

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.