تاریخ انتشار : دوشنبه ۱۵ آذر ۱۴۰۰ - ۱۷:۲۹

مدیرکل منابع طبیعی:

قطع درختان و آفات باعث تُنُک شدن جنگل های ایلام شده است

قطع درختان و آفات باعث تُنُک شدن جنگل های ایلام شده است
/

 

ایلام – مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری ایلام گفت: قطع درختان، آفات و امراضی چون لورانتوس و بیماری ذغالی، چرای بی رویه دام، کشاورزی در زیراشکوب درختان و عرصه های جنگلی، تغییرات آب و هوایی و گرد و غبار باعث آسیب دیدن جنگل ها و تُنُک شدن اراضی جنگلی شده است.

رضا احمدی روز دوشنبه در حاشیه‌ بذرکاری بوستان جنگلی چغاسبز در گفت و گو با خبرنگار ما اظهار داشت: جنگل های استان باید با کاشت نهال و بذر ترمیم و احیا شوند.

وی یادآور شد: اکنون از عرصه بیش از ۶۰۰ هزار هکتاری جنگل های استان ۱۵۰ هزار هکتار آن درگیر آفت لورانتوس است که باید این اراضی احیا و بازسازی شود.

احمدی در مورد کاشت بذر هم توضیح داد: این بذور از رویشگاه های طبیعی و درختان سالم و خاص و مقاوم در برابر تغییرات اقلیمی و آفات گرفته می شوند و دست کاشت نهالستان ها نیستند.

وی یادآور شد: بذرگیری از این عرصه‌ها سال ها کارآمد بوده و هرسال بسته به میزان بارش ها، رطوبت هوا، سلامت درختان و عوامل دیگر متفاوت است و بارش نزولات جوی نقشی موثر در میزان باروری درختان و تولید بذر دارد.

وی در مورد مزایا و تفاوت بذر با نهال هم گفت: بذر برخلاف نهال نیاز به مراقبت، آب دهی و چاله کنی عمیق ندارد بلکه در وقت جوانه زدن به مدت ۲ فصل نهال های رشد کرده از چرای احشام حفاظت و غُرق می شوند.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان ایلام اضافه کرد: بذور کاشته شده امروز از نوع بنه، بلوط و بادام بودند که از رویشگاه های بذرگیری جمع آوری شده اند و در تمامی مناطق استان بر اساس نوع اقلیم آن منطقه بذور مناسب کاشته می شود.

طرح پویش ایران سرسبز – هر ایرانی یک نهال همزمان با سراسر کشور در نقاط مختلف استان در حال اجرا است.

از گستره ۲ میلیون هکتاری استان ایلام یک میلیون و ۷۰۰ هزار هکتار آن را عرصه های طبیعی تشکیل داده و سهم جنگل های طبیعی و دست کاشت استان بیش ۷۰۰ هزار هکتار است./ایرنا

 

 

***

#نه_به_ملاقات_بیماران_کرونایی

***

#من_ماسک_می_زنم

***

#نه_به_مراسمات_پرازدحام

***

#من_پروتکل_های_بهداشتی_را_رعایت_میکنم

***
#ما_کرونا_را_شکست_میدهیم

***

 

 

 

 

 

 

 

 

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.