تاریخ انتشار : سه شنبه ۲۸ دی ۱۴۰۰ - ۱۰:۰۸

سیلاب مورموری و تلاش ها برای جبران خسارت ها

سیلاب مورموری و تلاش ها برای جبران خسارت ها
ایلام - بخش کلات مورموری از توابع شهرستان آبدانان شامگاه جمعه هفته گذشته درگیر سیلاب شد و بارش‌های تند رگباری خسارت‌های مالی عدیده ای را برای ساکنان این منطقه به بار آورد اما اکنون مسوولان در تلاشند ضمن برآورد و جبران خسارت ها، زمینه بازگشت روال به شرایط عادی را فراهم کنند.

 

بارش نزولات جوی هرچند فی نفسه مفید و ضروری است اما گاهی شدت بارش‌ها بیشتر از ظرفیت پذیرش مسیل‌ها و رودخانه‌های یک منطقه است و بنابرین سیلاب ایجاد می‌شود.

بارش مداوم باران به صورت رگباری موجب طغیان رودخانه فصلی در این شهرستان و سرریز شدن آب رودخانه و مسیل‌ها به درون خانه‌ها و مغازه‌های کلات مورموری شد.

با اینکه هواشناسی برای بارش‌های سامانه فوق هشدار زرد صادر کرده بود و طبق دستور مدیریت بحران استانداری ایلام، تمامی دستگاه‌های عضو ستاد بحران استان و کمیته پیشگیری در وضعیت آماده باش قرار داشتند اما شدت بارش‌ها در مورموری آبدانان بیشتر از حد انتظار بود.

طبق گفته مسعود دمان بخشدار کلات مورموری شدت بالای بارندگی در شامگاه جمعه ۲۴ دی ماه و طغیان رودخانه فصلی باعث خسارت به منازل مسکونی، اماکن تجاری و احشام مردم در این بخش شد و شدت و حجم باران به قدری بود که همه پل‌های وسط شهر زیر سیلاب قرار گرفتند.

در همان لحظات اولیه وقوع سیلاب در مورموری به دستور حسن بهرام‌نیا استاندار ایلام ستاد فوق‌العاده بحران تشکیل و تیم‌های امدادی و خدماتی به منطقه اعزام شدند.

باوجود آنکه سیلاب موموری خسارت جانی به همراه نداشت اما طبق ارزیابی‌های اولیه زیرساخت‌ها و ابنیه و برخی منازل مسکونی و مغازه‌ها تخریب و به گفته استاندار ایلام ۱۱۰ میلیارد تومان به این منطقه خسارت وارد شده است.

شدت سیلاب به حدی بود که وارد منازل مسکونی و مغازه‌ها شد و حجم زیاد گِل و لای با خود آورد که موجب آسیب دیدن بسیاری از لوازم منزل یا مغازه‌های ساکنان مورموری شد.

به گفته کارشناسان هواشناسی میزان دریافت نزولات جوی ثبت شده در مورموری ۹۹ میلیمتر از پنجشنبه شب هفته گذشته تا صبح دیروز بوده است.

بامداد شنبه به دستور استاندار ایلام جلسه ستاد بحران برای مدیریت سیلاب مورموری تشکیل و تیم‌های واکنش سریع به منطقه سیلزده اعزام شد.

در همان ساعات اولیه تیم‌های امدادی و خدماتی نظیر جمعیت هلال احمر، فوریت‌های پزشکی و تیم‌های جهادی از آبدانان و دهلران به مورموری اعزام و خدمات‌رسانی گسترده به این شهر شروع شد و همچنین تیم‌های امدادی و خدماتی شهرستان‌های مهران، دره‌شهر و ملکشاهی نیز جهت اعزام به مورموری در حالت آماده باش بودند.

مسوولان کشوری از جمله وزیر کشور و رییس سازمان هلال احمر به صورت لحظه‌ای روند خدمات‌رسانی و شرایط حاکم بر مورموری را پیگیری می‌کردند تا با مدیریت صحیح وضعیت، خدمات‌رسانی‌ها تسریع و میزان خسارت‌ها کاهش یابد.

حسن بهرام‌نیا استاندار ایلام نیز در راس هیاتی از اعضای ستاد مدیریت بحران استان به بخش سیلزده موموری آبدانان سفر کرد و با بازدید میدانی از نزدیک در جریان شرایط حاکم بر منطقه قرار گرفت.

استاندار ایلام: سیل مورموری تلفات جانی نداشته است

استاندار ایلام گفت: هیچ‌گونه تلفات جانی در سیل بخش مورموری از توابع شهرستان آبدانان گزارش نشده است.

بهرام‌نیا اظهار داشت: در جریان سیل شبانه روز گذشته بخش مورموری شهرستان آبدانان بیش از ۱۰۰ خانوار دچار آسیب شده‌اند.

وی از تخریب برخی زیرساخت‌های شهر مورموری در جریان سیل شبانه روز گذشته خبر داد و افزود: تمامی اعضای ستاد بحران استان در امدادرسانی و ارائه خدمات به مردم آسیب‌دیده از همان ساعات اول حادثه در کنار مردم به امر امداد رسانی و خدمات رسانی مشغول هستند.

استاندار ایلام با اشاره به همراهی و همکاری خوب مردم منطقه برای کمک به آسیب دیدگان یادآور شد: ریزش باران سیل آسا در ۳۰ دقیقه باعث جاری شدن سیل و آبگرفتگی معابر شهر مورموری شد.

بنیاد مستضعفان خسارت‌های وارده به سیل‌زدگان مورموری آبدانان را جبران می‌کند

استاندار ایلام گفت: ۱۰۰ درصد خسارت های وارد آمده به وسایل برقی و لوازم خانگی مردم مورموری در اثر بارندگی های اخیر توسط بنیاد مستضعفان کشور جبران می شود.

بهرام‌نیا در جمع مردم کلات مورموری اظهار داشت: مدیران کل دستگاه های اجرایی استان وظیفه دارند در کوتاه‌ترین زمان ممکن کلیه خسارت‌های وارده بر زیربخش‌های مربوطه را جمع آوری ، ارزیابی و در اختیار استانداری قرار دهند تا از مبادی ذیربط نسبت به جبران آن اقدام لازم بعمل آید.

استاندار ایلام: ۱۱۰ میلیارد تومان خسارت سیل به زیرساخت های مورموری وارد شد

استاندار ایلام با حضور در مورموری بار دیگر اقدام به تشکیل ستاد مدیریت بحران با حضور دستگاه های ذیربط کرد و دستگاه ها نیز در این نشست فوق العاده به ارائه گزارش خدمات و اقدامات دستگاه متبوع خود پرداختند.

استاندار ایلام گفت: بدنبال بارندگی های شب‌ گذشته، سیل و طغیان رودخانه های فصلی، ۱۱۰ میلیارد تومان به اماکن مسکونی و تجاری و زیرساختهای بخش کلات مورموری خسارت وارد شده است.

بهرام‌نیا شامگاه شنبه در نشست ستاد بحران مورموری با تشکر از اقدامات به هنگام اعضای ستاد بحران استان و شهرستان های آبدانان و دهلران اظهار داشت: از این میزان خسارت وارده ۹۰ میلیارد تومان مربوط به اماکن عمومی و زیرساخت های شهر و روستاهای تابعه و ۲۰ میلیارد ریال آن نیز خسارت به وسایل و لوازم و اموال شخصی مردم بخش کلات مورموری وارد شده است.

وی با ابلاغ سلام‌ وزیر کشور خدمت مردم مورموری، تصریح کرد: بر اساس قول مساعد وزیر کشور طی ۲ تماس مسقیم با بنده همه خسارت های وارده به مردم در اثر سیل اخیر در زمینه وسایل و لوازم خانگی و زیرساخت های کشاورزی و دامداری از طرف دولت جبران می شود.

وی به مدیران کل استانی دستور داد با تنظیم گزارشات دقیق و مستند و شناسایی نقاط حادثه خیز شهر مورموری در قالب یک طرح مدون و علمی و مراعات موازین فنی و مهندسی برای جلوگیری از اینگونه رخدادهای تاسف بار جلوگیری کنند.

نماینده ایلام: خسارت‌های سیل مورموری بزودی جبران می‌شود

نماینده مردم حوزه جنوب ایلام در مجلس شورای اسلامی گفت: همه خسارت های بوجود آمده در بخش کلات مورموری آبدانان پس از برآورد دقیق با هماهنگی های بعمل آمده با مدیریت بحران کشور، بزودی جبران می شود.

بهزاد علیزاده هم اظهار داشت: در اثر بارش های شدید و بی سابقه شب گذشته در مورموری، طغیان رودخانه فصلی و جاری شدن سیلاب به ۱۰۰ واحد مسکونی و تجاری مردم خسارت کلی وارد شده و باعث تخریب معابر عمومی و زیرساختهای شهری و تلف شدن دام عشایر منطقه شده است.

چادرهای امدادی برای اسکان سیل زدگان مورموری برپا شد

مدیرعامل جمعیت هلال احمر ایلام‌ گفت: ۱۰ تخته چادر امدادی این‌ جمعیت جهت اسکان اضطراری آسیب دیدگان ناشی از سیل روز گذشته مورموری در محل سالن ورزشی این شهر برپا شد.

علی اصغر علی اکبری افزود: علاوه بر این با توجه به آبگرفتگی معابر و منازل مسکونی امشب اقلام امدادی نیز بین ۴۵ خانوار در این شهر توزیع شده است.

وی این اقلام را شامل ۴۰۰ تخته پتو، ۲۰۰ تخته موکت و ۴۵ بسته غذایی ۷۲ ساعته در بین این تعداد خانوار آسیب دیده عنوان کرد.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر ایلام تاکید کرد: امدادگران و نجاتگران هلال احمر تاکنون نسبت به تخلیه آب ۲٧ منزل مسکونی اقدام کرده اند.

۱۵۰ میلیارد ریال خسارت سیل به زیرساخت های روستایی مورموری

مدیرکل بنیاد مسکن استان ایلام گفت: ۱۵۰ میلیارد ریال خسارت سیل به زیرساخت های روستایی بخش مورموری شهرستان آبدانان وارد شده است.

حبیب الله محبی  هم خسارت به لوازم خانگی مردم مورموری را بالغ بر۶۰ میلیارد ریال اعلام کرد و افزود: بر اساس ارزیابی های به عمل آمده ۱۵۰ میلیارد ریال نیز به زیرساخت های روستایی بخش کلات مورموری شامل ابنیه فنی، بهسازی، جداول و معابر عمومی خسارت وارد شده است.

وی یادآور شد: در اثر بارش های شدید و جاری شدن سیلاب در مورموری به ۱۵۰ واحد تجاری و مسکونی این شهر خسارت زیادی وارد شده است.

مدیرکل بنیاد مسکن ایلام گفت: تاکنون توسط چهار گروه ارزیاب ۶۵ واحد از این تعداد واحد تعیین خسارت شده و کار رسیدگی به دیگر واحدهای باقیمانده فردا انجام می شود.

سیلاب ۱۰۰ راس دام عشایر مورموری را تلف کرد

مدیر امور عشایری آبدانان گفت: بر اثر بارندگی ها و سیلاب های بی سابقه شب گذشته، تاکنون ۱۰۰ راس دام عشایر منطقه مورموری تلف شده است.

بهرام اهل والی اظهار داشت: براساس بررسی های انجام شده ۶۰ درصد از راههای عشایری منطقه قطع شده ، ۴۰ دستگاه تانکر ثابت آبرسانی عشایر از بین رفته و خسارت های بسیار زیادی به آذوقه و علوفه عشایر و دامداران نیز وارد شده است.

وی وضعیت فعلی عشایر را نامناسب اعلام کرد و افزود: به دستور مدیرکل مدبریت بحران استان و فرماندار آبدانان تمامی دستگاه ها و ماشین آلات سنگین و راهسازی منطقه و شهرستان های همجوار به مورموری در حال ورود به منطقه بوده و در ساعات آینده عملیات بازگشایی راه های عشایری آغاز خواهد شد.

نماینده ایلام: ستاد اجرایی فرمان امام(ره) هزینه احشام تلف شده سیلاب مورموری را پرداخت می‌کند

نماینده ایلام در مجلس شورای اسلامی گفت: طی هماهنگی انجام گرفته با مشخص شدن تعداد احشام تلف شده در سیلاب مورموری، هزینه و خسارات وارد شده به دامداران توسط ستاد اجرایی فرمان امام (ره) پرداخت می شود.

بهزاد علیزاده در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: همچنین ستاد اجرایی فرمان امام (ره) تعدادی بسته غذایی را توزیع کرده است و طی روزهای آینده در صورت نیازسنجی این ستاد و سایر نهادهای انقلابی به کمک سیل زدگان خواهند آمد.

وی افزود: دستگاه های ارزیاب در منطقه قرار شده آمار و ارقام خسارت های وارده شده به خانوارها و مغازه ها را در اسرع وقت به ستاد بحران استان و کشور ارسال کنند.

رایزنی ها برای تسریع در امدادرسانی به مردم مورموری

نماینده حوزه جنوبی ایلام در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: تمامی رایزنی های لازم برای تسریع در امداد رسانی و کمک به مردم سیل زده مورموری در حال انجام است.

علیزاده تاکید کرد: لایروبی خیابان اصلی شهر مورموری هم اکنون در حال انجام است و تلاش می شود پل اصلی و مرکزی شهر که قدیمی و عرض و ارتفاع آن مناسب نیست، لایروبی شود.

وی ادامه داد: این پل به دلیل اینکه در مرکزیت شهر است، باید با انجام مطالعات فنی و مهندسی تخریب و بازسازی شود.

به گزارش ایرنا، حال که سیلاب فروکش کرده و امدادرسانی به مردم سیل زده ادامه دارد می توان به اهمیت نقش پیشگیرانه احداث و تخصیص اعتبار برای طرح های آبخیزداری، آبخوانداری، حوضچه های آرامش و پخش سیلاب در مدیریت باران های آبرفتی و سیلابی بیشتر پی برد.

بخش کلات مورموری با ۱۳ هزار نفر جمعیت در ۵۵ کیلومتری جنوب شرق آبدانان قرار دارد که در اثر باران های ۲ شب گذشته خسارت های زیادی به اماکن مسکونی‌ و تجاری و زیرساخت های شهری آن وارد شد.

پیش از این هم در نوروز ۹۸ سیلاب باعث ایجاد خرابی های گسترده ای در سطح استان بویژه عرب رودبار شهرستان سیروان و ماژین دره شهر شد به گونه ای که ارتباط ماژین با تمام نقاط قطع شد و روستای چم شیر دهستان عرب رودبار شهرستان سیروان نیز به طور کامل زیر آب رفت.

هپجنین بخش کلات موموری آبدانان از مناطق زلزله خیز استان ایلام است و در این منطقه به کرات زمین لرزه های با شدت ریشتر متفاوت ثبت می شود که مهمترین آن مربوط به زلزله سال ۹۳ با قدرت بیش از ۶ ریشتر بود که خسارت های مالی گسترده ای را در این بخش به وجود آورد./ایرنا

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.