تاریخ انتشار : سه شنبه ۱۷ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۰:۲۷

در بدرقه‌ی عمران خودآموز * ظاهر سارایی

در بدرقه‌ی عمران خودآموز   * ظاهر سارایی
عمران خودآموز، مدیرکل فرهنگ‌پرور ایلام، پس از چهار سال خدمت صادقانه، از خدمت در این منصب معاف شد و کرسی ریاست را به علی هوشمند سپرد.

 

خودآموز، از منظر من، که با تمامی مدیران کل فرهنگ و ارشاد اسلامی ایلام، از دور یا نزدیک آشنا بوده‌ام، بی‌شک درخشان‌ترین چهره‌ای بوده است که این اداره به‌ خود دیده است. او در طی این مدت نستوه بود و خستگی‌ناپذیر، و به‌ هیچ‌وجه از مواجهه با دشواری‌ها روی برنمی‌تافت و چهره در هم نمی‌کشید. هر لحظه به کاری مشغول بود و البته تیمی از همکاران همفکر، او را مشتاقانه و مشفقانه یاری می‌دادند. به همه‌ی بخش‌ها و ابعاد فرهنگ توجه داشت اما دلسوز‌ی‌اش برای زبان و ادبیات کردی و محلی زبانزد همه بود و تا آنجا که میسر بود و از دستش برمی‌آمد، در این راستا خدمت کرد.

او پلی بود بین حاکمیت و هنرمندان؛ و توانسته بود وفاق و همدلی بسیاری میان این دوطیف ایجاد کند. هرجا که مشکلی پیش می‌آمد پا پیش می‌نهاد و سعی در گره‌گشایی داشت و شاید بتوان گفت در این میانه بیشتر جانب اهل هنر را می‌گرفت و این شهامت و تدبیر او باعث انکشاف ظرفیت‌های جدید و گشایش فضای فرهنگی در استان شده بود.

هنرمندان او را بیشتر از جنس خود می‌دانستند و کمتر حس می‌کردند او در عین حال یک مدیر فرهنگی متعهد به چارچوب‌ها و باید و نبایدهای فرادستی است. کمتر مدیری توانسته این توانمندی و ظرفیت را از خود نشان دهد. هرچه بعضی مدیران سابق فرهنگ و ارشاد اسلامی نداشتند او همه را داشت؛ او باتجربه، متخصص، متعهد به رسالتی که متصدی‌اش شده بود، قابل پیش‌بینی، متواضع و در عین حال قاطع و قابل اعتماد، ثابت قدم و کوشا بود.

این خصوصیات از آنجا بیشتر به چشم می‌آیند که مدیریت فرهنگی مثل دیگر نهادها نیست که کارش عمدتاً نمود فیزیکی داشته باشد و می‌باید کار کند تا به چشم‌ آید. کار فرهنگی عمدتا نمود غیر فیزیکی دارد و می‌شود جوری کار کرد که به ظاهر کار کرده باشی اما در واقعیت کاری نکرده باشی. خودآموز اما جوری کار کرد که هم به چشم می‌آمد و هم واقعا و حقیقتا کاری کرده بود.

او میراث خوبی از خود به جای گذارده و راه‌های زیادی را رفته و افق‌های زیادی را نشان داده که امید است مدیریت جدید این راه‌ها را ادامه بدهد و کارهای ناتمامی که فرصت اتمامشان را نیافت به انجام و سرانجام و فرجام نیکو برساند.

او، خوشبختانه برخلاف اکثر مدیران دیگر، که پس از پایان دوره‌ی مدیریت نمی‌توانند خود را در مقامی فروتر در آن اداره تصور کنند و راهی مرکز می‌شوند- چنانکه از خودشان شنیدم- می‌خواهد همچنان در ایلام بماند و مصدر خدماتی باشد که به او محول خواهد شد.

در عهد خودآموز، فرهنگ و هنر و زبان و ادبیات، قدر دید و برصدر نشست. کارش درخور ستایش و تحسین است. برایش آرزوی سلامت و صحت و توفیق افزون‌تر از درگاه دادار دارم.

اهالی هنر، نگران بودند که مبادا بعد از خودآموز کسی جایش را بگیرد که برای این کار ساخته نشده باشد، اما خوشبختانه انتخاب مدیرکل جدید، یعنی آقای علی هوشمند نشان داد که مسئولان به‌هرروی انتخاب درستی داشته‌اند چرا که ایشان از نیروهای قدیمی و کارکشته‌ و اهل هنر ارشاد ایلام هستند و سال‌ها در دیگر استان‌ها منصب و مدیریت داشته و تجربیات جدیدی را به سوابق کاری پیشین افزوده و اینک برگشته تا سکان این اداره‌ی مهم فرهنگی را در دست بگیرد. انتصاب علی هوشمند را به فال نیک می‌گیریم و امیدواریم بتواند سکاندار خوبی برای فرهنگ و هنر استان ایلام باشد./منبع: ویرا

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.