تاریخ انتشار : سه شنبه ۱۷ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۴:۳۰

خانواده ها مسائل بهداشتی را در خرید جوجه رنگی و ماهی قرمز رعایت کنند

خانواده ها مسائل بهداشتی را در خرید جوجه رنگی و ماهی قرمز رعایت کنند
ایلام - مدیرکل دامپزشکی ایلام گفت: عدم رعایت نکات بهداشتی در مورد خرید و نگهداری از ماهی های قرمز سفره هفت سین و جوجه های رنگی سلامت افراد را به مخاطره می اندازد.

 

دکتر رامین پورنجف روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ما اظهار داشت: همه ساله اسفندماه و در آستانه عید نوروز بازار خرید و فروش جوجه های رنگی و ماهی های قرمز در نقاط مختلف استان برپا می شود، بنابراین هرگونه سهل انگاری در خرید و نگهداری این حیوانات سلامت افراد را تحت تاثیر قرار می دهد.

وی افزود: شهروندان ماهی قرمز را از مراکز معتبر و تحت نظارت دامپزشکی و شهرداری خریداری و از خرید ماهیان مریض و بی حال و دارای لکه های سفید روی پوست بدن خودداری کنند.

پورنجف یادآور شد: در صورت مریض و یا تلف شدن ماهی باید بلافاصله آن را از بقیه ماهی ها جدا کنند و دمای مناسب آب جهت نگهداری ماهیان زینتی ۲۶ – ۲۲ درجه سانتیگراد باشد.

وی توصیه کرد: در صورت استفاده از آب شرب شهری برای ماهی ها، آب باید از چند ساعت قبل در هوای آزاد قرار داده شود تا کلر موجود در آب از بین رود و سپس به تنگ آب ماهیان اضافه و هر بار فقط مقدار ۲۵ درصد کل آب ماهی تعویض شود.

وی تاکید کرد: افراد دارای سابقه بیماری پوستی (آلرژی) برای دست زدن به ماهی و ظروف نگهداری آن از دستکش استفاده کنند.

پورنجف افزود: شهروندان از خریداری هرگونه خزندگان، دوزیستان، لاکپشت و حلزون که به طور معمول همراه با ماهی و جوجه های رنگی به فروش می رسند، اجتناب ورزند.

وی اضافه کرد: لاک پشت های مینیاتوری مخازن بیماری باکتریایی سالمونلوز هستند که باعث بیماری های گوارشی چون اسهال در افراد می شوند.

مدیرکل دامپزشکی استان ایلام در مورد جوجه های رنگی نیز گفت: شهروندان از خرید جوجه های رنگی که توسط افراد دستفروش و دوره گرد عرضه می شود، خودداری کنند.

وی تاکید کرد: جوجه های رنگی به دلیل نامشخص بودن مراکز تولید و نداشتن گواهی سلامت دامپزشکی و همچنین احتمال آلودگی به سالمونلا و سایر باکتری های خطرناک، می توانند باعث به خطر افتادن سلامت شهروندان شوند./ایرنا

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.