تاریخ انتشار : چهارشنبه ۲۴ فروردین ۱۴۰۱ - ۸:۱۵

مدیر شرکت خدمات حمایتی کشاورزی ایلام:

قیمت کود شیمیایی برای مصارف کشاورزی ایلام ۴۵ درصد کاهش یافت

قیمت کود شیمیایی برای مصارف کشاورزی ایلام ۴۵ درصد کاهش یافت
ایلام -  مدیر شرکت خدمات حمایتی کشاورزی ایلام گفت: قیمت کود شیمیایی در سال جاری با همت وزارت جهاد کشاورزی و شورای قیمت گذاری تا ۴۵ درصد نسبت به سال گذشته کاهش و تحویل کشاورزان می شود.

 

آیت جمالی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ما اظهار داشت: در این مصوبه جدید قیمت ۱۰ نمونه از کودهای شیمیایی کاهش یافته است اما نرخ کود اوره افزایش قیمت دارد.

وی افزود: کاهش قیمت کودهای شیمیایی عامل افزایش ۳۵ درصدی مصرف کود شیمیایی توسط کشاورزان در ماه های اخیر بوده است که این افزایش قیمت ناشی از اعمال تحریم ها بوده است.

جمالی با بیان اینکه هیچگونه کمبود و محدودیتی برای توزیع کود شیمیایی در استان ایلام وجود ندارد، ادامه داد: کودهای مصرفی کشاورزان از طریق عاملان توزیع برای آنها تامین و توزیع می شود.

وی با بیان اینکه ۵۳ کارگزار توزیع کود کشاورزی در اقصی نقاط استان فعال هستند، اضافه کرد: کشاورزان با مراجعه به مراکز خدمات جهاد کشاورزی حواله‌های الکترونیکی خرید کود را از این مراکز تحویل می گیرند و با ارائه این حواله نامه الکترونیکی به کارگزاران توزیع، کود مورد نظر خود را با قیمت جدید دریافت می کنند.

مدیر شرکت خدمات حمایتی کشاورزی ایلام یادآور شد: ۱۰۰ درصد کار توزیع کودهای شیمیایی به همت و تلاش شرکت خدمات حمایتی کشاورزی استان ایلام انجام می‌گیرد تا کشاورزان استان در زمینه تهیه کود با مشکل مواجه نشوند.

جمالی با اشاره به محوریت نام گذاری سال ۱۴۰۱ در خصوص شرکت های دانش بنیان اظهار داشت: باتوجه به وارداتی بودن عمده کودهای شیمیایی و با هدف رسیدن به خودکفایی از شرکت‌های دانش بنیان دارای توانایی و آمادگی در زمینه تولید کودهای شیمیایی دعوت به همکاری می‌شود.

وی با اشاره به اینکه در ابتدای سال ۹۹ و با تغییر نرخ ارز مصرف کودهای پتاسه و فسفاته کاهش یافت، افزود: مصرف کودهای شیمیایی به جهت کمی و کیفی تأثیر فوق‌العاده‌ای بر محصولات کشاورزی دارد و با رسیدن به مصرف بهینه، افزایش کمی و کیفی تولید محصولات کشاورزی رخ می دهد.

مدیرشرکت خدمات حمایتی کشاورزی استان ایلام با اشاره به این که کودهای پتاسه و فسفات در مقابل تنش‌های محیطی مانند سرما و گرما، توان مقاومت گیاهان را افزایش می‌دهد، گفت: با مصرف این کودها شاهد تولید محصولات سالم خواهیم بود و مشکلی در تامین و تدارک کودهای پتاسه و فسفاته استان وجود ندارد.

وی یادآور شد: از ابتدای سال جاری تا کنون میزان ۴۱۵ تن کود اوره از انبار سازمانی شرکت خدمات حمایتی کشاورزی استان ایلام در سطح شهرستان های هلیلان,دهلران و سربله و براساس نیاز منطقه به کود توزیع شده است که از این میزان سهم شهرستان هلیلان ۱۸۲ تن بوده است.

به گزارش ایرنا، هر کیسه کود سوپر فسفات تریپل از ۴۲۳ هزار تومان به ۲۵۰ هزار تومان، هر کیسه کود فسفات ۱۳ درصد از ۱۹۰ هزار تومان به ۱۰۰ هزار تومان؛ کود فسفات میکروبی از ۳۳۰ هزار تومان به ۱۸۳ هزار تومان؛ کود رویال پتاسیم از ۵۰۰ هزار تومان به ۲۷۴ هزار تومان؛ کود سولفات پتاسیم از ۵۴۴ هزار تومان به ۲۹۹ هزار تومان و کود سولفات آلمینیوم از ۴۲۳ هزار تومان به ۲۵۰ هزار تومان کاهش و کود اوره نیز از ۶۵ هزار و۱۶۲ تومان به ۹۹ هزار و ۹۰۰ تومان افزایش یافته است./ایرنا

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.