تاریخ انتشار : دوشنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۳:۱۳

کاهش ۳۵ درصدی تولید فرآورده های دامی عشایری ایلام

کاهش ۳۵ درصدی تولید فرآورده های دامی عشایری ایلام
ایلام - مدیرکل امور عشایری ایلام گفت: فراورده های دامی عشایر نظیر گوشت، شیر، روغن و کشک در سال جاری به علت آثار خشکسالی به میزان ۳۵ درصد کاهش داشته است.

 

فرشاد یاسمی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ما اظهار داشت: کاهش تعداد دام (تلفات دام) به میزان ۲۰ درصد، کاهش تعلیف مراتع به میزان ۸۰ درصد، کاهش منابع آبی و خشکیدگی چاه های آب شرب به میزان ۵۰ درصد، کوچ زودهنگام و خارج از تقویم عشایر از دیگر تبعات و آثار خشکسالی های متعدد استان است.

وی افزود: عشایر و دام های آنها در وضعیت نامساعد و بغرنجی قرار دارند که باید با ارائه راهکارهای عملی و با همکاری سایر دستگاه های مرتبط بخشی از مشکلات این قشر را در برابر تبعات زیان بار خشکسالی کاهش داد.

مدیرکل امور عشایری ایلام ادامه داد: تامین آب شرب عشایر و دام های آنها به تخصیص ۲۰۰ میلیارد ریال اعتبار برای کاهش فاصله دوره های آبرسانی به عشایر و همچنین ایجاد استخرهای ذخیره آب در مسیر رودخانه ها برای احشام و استفاده از ظروف پلی اتیلنی بزرگ برای آب شرب نیاز دارد.

یاسمی تامین علوفه دام عشایری به صورت یارانه ای به میزان ۱۵۰ هزار تن، تسریع در خرید دام مازاد و حذفی عشایر توسط شرکت پشتیبانی امور دام با قیمت مناسب و متعادل، ارائه تسهیلات ارزان قیمت به عشایر و تشکل های عشایری برای تهیه و توزیع علوفه به مبلغ ۴۵۰ میلیارد ریال را از دیگر اقدامات موثر برای عشایر دانست.

وی اضافه کرد: صادرات دام مازداد به کشور عراق یا کشورهای همجوار، امهال وام های عشایری، اعطای تسهیلات ارزان قیمت قرض الحسنه، جلوگیری از خروج کاه و کلش از استان، اجازه چرای دام در مراتع قُرُق شده منابع طبیعی و واکسیسناسون رایگان دام ها نیز در کمک به جامعه عشایری برای کاهش مشکلات آنها موثر است.

به گزارش ایرنا، به علت کاهش چشمگیر بارش نزولات جوی و بنا به آمار داده ای هواشناسی بیش از ۸۰ درصد از مساحت استان ایلام دچار خشکسالی بسیار شدید شده است.

عشایر استان ایلام دارای ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار راس دام و سبک و سنگین هستند./ایرنا

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.