تاریخ انتشار : شنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۰:۳۷

مدیرعامل آب منطقه ای:

بارش‌های بهاری تاثیری چندانی بر مخازن سدهای ایلام نداشت

بارش‌های بهاری تاثیری چندانی بر مخازن سدهای ایلام نداشت
ایلام - مدیرعامل شرکت آب منطقه ای ایلام گفت: بارش‌های بهاری هفته گذشته اثری چندانی روی میزان ورودی آب به مخازن سدهای چهارگانه این استان نداشته است.

 

علی پوراحمد روز شنبه در گفت وگوی اختصاصی با خبرنگار ما افزود: بارش های اخیر که به صورت رگبارهای بهاری بوده تاثیری در ذخیره آب سدهای چم گردلان (ایلام) و دویرج دهلران نداشته است.

وی بیان کرد: در مجموع بارش چشمگیری در حوزه سد ایلام و سد دویرج دهلران نداشته ایم و ثبت آمار بارش زیر ۲۰ میلی متر در این حوزه نشان می دهد که کماکان با چالش جدی آب مواجه هستیم.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای ایلام تاکید کرد: در حوزه سد گلال و با وجود بارندگی های بهاری یک میلیون متر مکعب و در حوزه سد کنگیر ایوان نیز ۳۰۰ هزار متر مکعب آب وارد سد کنگیر ایوان شد که این میزان بسیار ناچیز و همچنان استان با کمبود آب مواجه است.

پوراحمد یادآور شد: نباید با وقوع اینگونه بارش های بهاری در انتظار افزوده شدن حجم آب سدها باشیم چرا که این گونه بارش های بهاری باعث طغیان و جوشش چشمه ها نمی شود که بتواند آب رودخانه ها را پر و به سدها سراریز شود.

وی با بیان اینکه وضعیت ایلام از لحاظ بارش ها همچنان نگران کننده و خشکسالی پیاپی استان را در وضعیت بحرانی قرار داده است: به منظور عبور از شرایط بحرانی موجود و بر اساس مصوبات کارگروه ملی و استانی سازگاری با کم آبی، کشت محصولات پر آب بر همچون هندوانه، برنج و یونجه در سطح استان ممنوع اعلام شده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای ایلام افزود: تغییر اقلیم و بروز سیکل های مکرر خشکسالی و ترسالی ، عدم توزیع مناسب مکانی و زمانی بارش ها و توپوگرافی خشن استان ما را ناگزیر به اجرای سدهای مخزنی برای مهار روان آب ها و استفاده از آن در زمان کم بارشی و خشکسالی خواهد کرد.

پوراحمد تاکید کرد: در حال حاضر خشکسالی گسترده بر مساحت ۲٠ هزار کیلومتر مربعی استان حادث شده و متاسفانه از هلیلان تا دهلران درگیر این پدیده هستند.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای ایلام اضافه کرد: سرانه مصرف آب در شبانه روز برای هر نفر در کشور ۲۰۰ لیتر است در حالیکه این میزان در ایلام حدود ۵۰۰ لیتر است که بخشی از آن مربوط به پرت شبکه توزیع و انتقال و بخشی نیز به لحاظ عدم رعایت الگوی مصرف و برداشت های غیرمجاز است./ایرنا

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.