تاریخ انتشار : یکشنبه ۲۲ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۶:۳۰

نمایندگان درباره مهار کرونا چه گفتند؟

مجلس قدردان اقدامات دولت در مهار کرونا

مجلس قدردان اقدامات دولت در مهار کرونا
تهران- مهار کرونا، وعده آیت‌الله رئیسی در دوران انتخابات بود و به فاصله یکسال پس از روی‌کار آمدن دولت، آمار جانباختگان نزدیک به صفر رسید، نمایندگان مجلس هم قدردان تحقق این وعده صادق رئیس‌جمهور و دولت هستند.

 

در آستانه سالگرد پیروزی آیت‌الله «سید ابراهیم رئیسی» در انتخابات ریاست جمهوری سیزدهم، یکی از مهمترین وعده‌های وی که صیانت از جان مردم در پاندمی کرونا بود، تحقق یافته است و تعداد جانباختگان این بیماری از ۷۰۰ نفر در زمان انتخابات به ۳ نفر امروز رسیده است. وعده‌ای که در سایه تکاپوی شبانه روزی دولتمردان و در شرایطی تحقق یافت که تحریم‌های خارجی و تعلل‌های داخلی، سلامت مردم را تهدید می‌کرد. نمایندگان مجلس شورای اسلامی در ارزیابی تلاش‌های ۸ ماهه دولت در این حوزه، دیپلماسی واکسنی را که شخص رئیس‌جمهور در پیش گرفت در کنار تلاش‌های بی‌وقفه مردان کابینه، عامل اصلی کاهش مرگ و میر کرونا و بازگشت کشور به حالت عادی دانستند.

رئیسی در میدان دیپلماسی واکسن

نمایندگان در گفت‌وگوهایی با اشاره به تعلل دولت گذشته، تلاش های آیت‌الله رئیسی را از مهمترین دلایل مهار کرونا دانستند. «مهرداد ویس کرمی» نماینده مردم خرم آباد، درباره عملکرد دولت سیزدهم در مقابله با ویروس کرونا گفت: در دولت قبل به رغم تلاش‌های زیادی که جهت مهار این ویروس صورت گرفت، اما توفیقات چندانی حاصل نشد و یکی از عذرهای آنها این بود که توان خرید واکسن را نداریم در صورتی که در همان شرایط کشور تحویل دولت سیزدهم شد و با همتی که در این دولت انجام شد ارز مورد نیاز تهیه واکسن تهیه شد و تامین واکسن در اولویت قرار گرفت».

«بهروز محبی نجم‌آبادی» عضو کمیسیون برنامه و بودجه مذاکرات مستقیم رئیس جمهور با همتایان روسی و چینی برای واردات واکسن را از یک سو و اهتمام وزارت بهداشت را از سوی دیگر عامل به صفر رسیدن فوتی‌ها ناشی از کرونا دانست.

حجت‌الاسلام «علیرضا سلیمی» عضو هیات رییسه مجلس به صفر رسیدن آمار جانباختگان بیماری کرونا را توفیق بزرگی برای دولت آیت الله رئیسی خواند و گفت: دولت قبل واردات واکسن کرونا به کشور را به پیوستن به اف‌ای‌تی‌اف منوط می‌کرد و این تعلل باعث شد تا طبق آمار رسمی، تعداد جان باختگان این بیماری به حدود ۷۰۰ نفر در روز برسد اما عملکرد دولت نشان داد که هر جا ملت ایران و دولتمردان دست به زانوی خود بزنند و به توانمندی‌های خود تکیه کنند، موفق خواهند شد و محدودیت‌ها و تحریم‌ها نیز به طور خودکار برداشته می‌شود.

حجت‌الاسلام «نصرالله پژمانفر» نایب رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس صفر شدن آمار فوتی‌های کرونا در کشور نتیجه زحمات جوانان انقلابی دانست که «ما نمی توانیم» برایشان معنایی ندارد و گفت: «باید به این نکته توجه داشته باشیم که دولت سیزدهم در شرایطی به این موفقیت دست یافت که دولتمردان با تحریم‌ها دست و پنجه نرم می کردند و به دلیل شرایط خاص افغانستان با حجم عظیمی از مهاجران از کشورهای همسایه مواجه بودیم».

«احمد امیرآبادی فراهانی» با بیان اینکه مهار بیماری کرونا و کاهش آمار مبتلایان و فوتی‌های این بیماری در کشور نتیجه پیگیری‌های مجدانه دولت و شخص رئیس جمهور و کادر درمان کشور است، گفت: آیت‌الله رئیسی شخصاً در تماس با روسای جمهور کشورهای مختلف از جمله چین، زمینه را برای واردات واکسن به کشور فراهم کرد و ما در همین مدت کوتاه دیدیم که هم واکسن به کشور وارد شد و هم توانستیم به موفقیت در تولید واکسن دست یابیم.

«مجتبی یوسفی» نماینده اهواز هم با بیان اینکه اقدام دولت آیت‌الله رئیسی نشان داد که بدون پیوستن به اف ای تی اف و پالرمو هم می‌توان واکسن کرونا را تامین کرد، گفت: دولت قبل واردات واکسن کرونا به کشور را منوط به پیوستن ایران به FATF و پالرمو می‌کرد اما آیت‌الله رئیسی به محض روی کار آمدن با پیگیری‌های مجدانه هم‌زمان با تولید واکسن در داخل اقدام به واردات ۱۵۰ میلیون دُز واکسن به کشور کرد.

«معین الدین سعیدی» نماینده مردم چابهار با بیان اینکه مقابله با پاندمی کرونا یکی از دستاوردهای قابل دفاع دولت آیت الله رییسی در مدیریت کلان بوده است گفت: دولت قبل بحث واردات واکسن را به FATF و برجام گره زد، اما دولت سیزدهم در تولید و واردات واکسن به خوبی عمل کرده است.

«فاطمه محمدبیگی» عضو کمیسیون بهداشت مجلس با بیان اینکه دولت سیزدهم در مسیر دیپلماسی واکسن به خوبی عمل کرده است گفت: در مساله کرونا شخص رئیس جمهور وارد عمل شد و وزرای بهداشت و امور خارجه هم با تشکیل میز دیپلماسی واکسن کرونا به تسریع واکسیناسیون عمومی کمک کردند.

«اسماعیل کوثری» نماینده مردم تهران با بیان اینکه رئیس جمهور در تبلیغات انتخاباتی وعده داد که کرونا را مهار می‌کند، گفت: در عرض چند ماه شاهد تحقق این وعده انتخاباتی آقای رئیسی بودیم.

بازگشت زندگی مردم به حالت عادی ثمره تلاش دولت است

شرایط عادی کشور در سایه تلاش‌های دولت در مهار کرونا از دیگر محورهای نمایندگان در قدردانی از اقدامات قوه مجریه بود. «جعفر قادری» عضو کمیسیون برنامه بودجه و محاسبات مجلس گفت: با اقدام دولت سیزدهم در مهار بیماری کرونا فعالیت‌های اقتصادی و آموزشی کشور به حالت عادی بازگشته و چرخ اقتصاد کشور به حرکت درآمده است.

«علی‌اکبر علیزاده» عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس با بیان اینکه فعالیت‌های اقتصادی و آموزشی کشور به حالت عادی بازگشته است؛ گفت: در سایه مجاهدت‌ها و تلاش خستگی‌ناپذیر دولت، درحالی آمار فوتی‌های کرونا در کشور ما به صفر رسید و آمار مبتلایان به این بیماری دو رقمی شده که کشورهایی با جمعیت ایران در اروپا همچون آلمان آمار فوتی‌های ناشی از کرونا در این کشورها همچنان سه رقمی است.

«رضا آریانپور» عضو کمیسیون بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مجلس با اشاره به صفر شدن آمار فوتی‌های کرونا در ایران گفت: آمار فوتی‌های کرونا در ایران در حالی به صفر رسیده که کشورهای اروپایی و آمریکایی که اولین تولید کنندگان واکسن کرونا در جهان بودند و کشورهای مدعی در این حوزه به شمار می‌رفتند همچنان با فوتی ناشی از ابتلا به این بیماری در کشور خود مواجه هستند.

«سیدمرتضی خاتمی» عضو کمیسیون بهداشت، درمان و آموزش پزشکی خاطرنشان کرد: اینکه امروز می‌بینیم شرایط کشور عادی شده و فعالیت در مجلس و فعالیت‌های اقتصادی و آموزشی و غیره از سر گرفته شده، دستاورد ملموس دولت سیزدهم و نتیجه زحمات کادر درمان کشور است.

«حبیب‌الله دهمرده» نماینده مردم زابل هم یادآور شد: کرونا باعث شده بود تا اقتصاد و آموزش کشور تعطیل شود اما به همت دولت آیت‌الله رئیسی و واکسیناسیون گسترده، شاهد هستیم که رونق به اقتصاد برگشته و اقتصاد، آموزش، تولید کشور دارای یک وضعیت عادی و پایدار هستند.

«اصغر سلیمی» نماینده مردم سمیرم گفت: دولت آیت الله رییسی در مقابله با کرونا موفق عمل کرده است اگر این مدل در حل مشکلات اقتصادی کشور با همکاری مردم به کار گرفته شود بخش زیادی از مسائل معیشتی حل می شود.

بی‌هیاهو، برای مردم

تلاش‌های دولت درحالی منجر به مهار کرونا شد که در میدان بودن اعضای قوه مجریه و اقدامات به دور از جنجال آنها به چشم اعضای قوه مقننه هم آمد. حجت‌الاسلام «حسن نوروزی» نایب رییس کمیسیون قضایی مجلس مهار ویروس کرونا و به صفر رسیدن آمار فوتی‌ها را برگ برنده دولت آیت‌الله رئیسی دانست و تصریح کرد: دولت به دور از هرگونه هیاهو و سر صدا تمام تلاش خود را برای خدمت به مردم و بازگرداندن آرامش به جامعه به‌کار گرفته است.

«محمد دشتی اردکانی» عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس صفر شدن آمار متوفیان کرونا را حاصل مدیریت جهادی دولت سیزدهم دانست و گفت: از برگ‌های زرین دولت سیزدهم در اولین سال استقرار دولت هم کنترل بیماری منحوس کرونا بود.

«مجتبی رضاخواه» عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس معتقد است: کار جهادی و اقدامات مجدانه تلاش‌ها به نتیجه رسید چون دولت سیزدهم در کنترل و مهار کرونا برخورد نمایشی نداشت و اراده و برخورد جهادی آیت‌الله رئیسی موجب کنترل و مهار این بیماری شد.

«حسینعلی شهریاری» رئیس کمیسیون بهداشت درمان مجلس همت دولت در مهار کرونا را سبب تک رقمی شدن فوتی‌ها ناشی از این بیماری عنوان کرد و گفت: «در کشور موفق به تولید واکسن داخلی و با کیفیت بالا شدیم و از این حیث به دیگر کشورها و واکسن‌های خارجی وابستگی وجود ندارد و امیدواریم با همین روندی که دولت در پیش گرفته این بیماری برای همیشه ریشه کن شود».

«سلمان اسحاقی» عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس تیم حرفه‌ای و انسجام در وزارت بهداشت را یکی از دلایل صفر شدن میزان فوتی‌های ناشی از کرونا برشمرد و گفت: آیت‌الله رئیسی شخصا برای مبارزه با کرونا به میدان آمد و در عمل نشان داد علاوه بر سلامت مردم، اقتصاد، رفاه و معیشت آنها هم دارای اولویت است. وقتی مردم عملکرد مثبت دولت را دراین زمینه‌ها شاهد بودند، با برنامه دولت برای مهار کرونا همراه شدند.

«حسینعلی حاجی دلیگانی» عضو هیات رییسه مجلس با بیان اینکه دولت با همان روحیه‌ای که جوانان ابتدای انقلاب خرمشهر را فتح کردند، توانست بیماری کرونا را مهار کند؛ گفت: با وجود همه تحریم‌ها اقدامات ضد حقوق بشری آمریکا و متحدانش در ابتدای شیوع کرونا و دولت سیزدهم با دیپلماسی فعال و با تکیه بر جوانان و شرکت‌های دانش بنیان توانست نسبت به مهار و کنترل بیماری کرونا اقدام کند.

«حسین رئیسی» عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس هم صفر شدن آمار فوتی‌های کرونا در کشور را نتیجه تلاش مجاهدانه کادر درمان دانست و گفت: جمهوری اسلامی ایران با وجود همه تحریم‌ها توانست آمار مبتلایان به کرونا را به حداقل و آمار فوتی‌ها نیز به صفر برساند.

«غلامرضا منتظری» نایب رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس با بیان اینکه در ایام کرونا شاهد ایثار و از خودگذشتگی کادر درمان برای مقابله با بیماری کرونا و درمان مبتلایان بودیم؛ گفت: دولت سیزدهم هم با تلاش فراوان روند واکسیناسیون را سرعت بخشید.

«بیژن نوباوه وطن» عضو کمیسیون فرهنگی هم تصریح کرد: دولت توانست مردم را در رعایت پروتکل‌های بهداشتی همراه کند.

«عزت‌الله اکبری تالارپشتی» رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: از ابتدای کار دولت سیزدهم شاهد تلاش شبانه‌روزی دولت آیت‌الله رئیسی برای مهار بیماری کرونا در کشور بودیم که در سایه این تلاش‌ها نیاز کشور به واکسن چه از طریق واردات و چه از طریق تولید آن در کشور تأمین شد.

«محمدرضا دشتی اردکانی» عضو هیات رئیسه مجلس و «سید جلیل میرمحمدی میبدی» عضو کمیسیون بهداشت، صفر شدن آمار فوتی های کرونا در کشور را نتیجه زحمات و تلاش های دولت سیزدهم و کادر درمان دانستند.

«غلامحسین رضوانی» نماینده مردم تهران با بیان اینکه رسیدن تعداد فوتی‌ها ناشی از کرونا به صفر نشانه همت بزرگ دولت است، گفت: آیت الله رییسی همکارانی میدانی و جهادی از جنس خود برای مبارزه با کرونا در وزارت بهداشت و درمان انتخاب کرد.

«محمد مهدی زاهدی» عضو کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس هم گفت: مهار کرونا دستاورد ملموس دولت سیزدهم و نتیجه تلاش شبانه‌روزی کادر درمان بود که باید مورد تقدیر و تشکر قرار گیرد.

«زهره سادات لاجوردی» عضو کمیسیون فرهنگی مجلس گفت: دولت سیزدهم نشان داد با تکیه بر توان خود می‌تواند بر مشکلات فائق آیند و با تحقق شعار «ما می‌توانیم» بیماری کرونا را مهار کرد./ایرنا

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.