تاریخ انتشار : شنبه ۲۹ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۷:۱۱

زالزالک؛ میوه ای به رنگ پاییز

زالزالک؛ میوه ای به رنگ پاییز
.

 

کوهستانهای متعدد و بکر در استان ایلام، محلی برای رشد انواع، گونه های گیاهی، جانوری و گونه های درختی همانند، زالزالک، پسته، کوهی، سقز، بادام کوهی و … است، عطر گیاهان دارویی در تابستان و اوایل پاییز در سراسر این کوهها مشام را نوازش می دهد.

در اواخر فصل زیبای پاییز، یکی از میوه های خوشمزه با طعم ترش و شیرین، در تمام کوههای استان ایلام وجود دارد، و همه ساله در آغاز ماه مهر، این میوه ای به رنگ پاییز، زینت بخش. بخش میوه فروشان است. استان ایلام به دلیل وجود کوه های متعدد و به خصوص کوه های زاگرس از جمله کبیرکوه محل مناسبی برای رویش انواع درختان و گیاهان و فرآوده های کوهی است که یکی از نعمت های خدادادی حساب می شوند و انسانها در کاشت آنها هیچ نقش ندارند.

بدون شک وجود میوه زالزالک که در گویش محلی به گویج معروف است، علاوه‌ بر یکی از میوه های مورد مصرف مردم و از لحاظ اقتصادی سبب درآمد زایی شده و خاصیت دارویی فراوانی با خود دارد که این خاصیت ها شامل؛ . آنتی‌اکسیدان و بیوفلاونوئید موجود در این میوه می باشد و برای سلامت قلب و عروق بسیار مفید است.

زالزالک دارای مواد مغذی بسیاری مانند آنتوسیانیدین است. پروتئین، آب، فیبر، کربوهیدرات، ویتامینD، ویتامینA، ویتامینE، ویتامینK، ویتامینC، فولات، ویتامینB، تیامین، کلسیم، آهن، منیزیم، فسفر، سدیم، پتاسیم، روی، مس، منگنز و سلنیم از دیگر موادی به شمار می‌رود که زالزالک در خود جای داده است.

این میوه خوشرنگ علاوه بر تمام خاصیت هایی که دارد، به اقتصاد مردم منطقه نیز کمک کرده و سبب درآمد زایی برای افراد بسیاری می شود، همین امر مهم سبب می شود تا مسئولان توجه بیشتری به کاشت و حفاظت از آین درخت مثمر شود.

متاسفانه در سال‌های اخیر، مردم به شیوه غیر اصولی اقدام به برداشت محصول آن می نمایند، این درخت به سبب خارهای زیادی که دارد، چیدن میوه آن کمی سخت است، بنابراین مردم با سنگ و چوب به جان درخت می افتند و در نتیجه آسیب های فراوانی به آن وارد می کنند، درختی که برای رویش آن سالها وقت برده و خشکسالی‌های اخیر سبب رویش کمتر و یا قطع رویش آن شده است.

پس جا دارد مسئولان در حفاظت از منابع طبیعی، تا دیر نشده اقدامی اساسی برای جلوگیری از تخریب این درخت زیبا و نایاب انجام دهند و یا در سطح وسیعی از منطقه رویش خود درخت، اقدام به کاشت آن نمایند./سیدداود سجادی اسدآبادی

 

 

منبع: پایگاه خبری تحلیلی ماناسپهر

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.