کد خبر : 74534
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۳۰ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۴:۳۲

آموزش و پرورش و عصر ارتباطات

آموزش و پرورش و عصر ارتباطات
نگاه اقتصاد

 

عصر الکترونیک باعث شده تا در بسیاری از موارد مرزهای سنتی آموزش و پرورش از بین برود و دوباره تعریف شود. در دنیایی که دانش آموزان با انفجار اطلاعات مواجه می شوند، دیگر آن شاگرد های سابق و قدیمی که جز چند سئوال ساده، دیگر هیچ پرسشی نداشتند، در روبه روی شما قرار ندارند.

در عصر حاضر بیشتر کسانی که به دنبال توسعه و اصلاحات هستند در همه جای دنیا از آموزش و پرورش شروع می کنند و تاثیراتی که عصر جدید ارتباطات و فناوری ها در تعلیم و تربیت داشته است، موجب شده تا حرکت تدریجی در باز تعریف مفاهیم اساسی تعلیم و تربیت شود و علم، تدریس، معلم، شاگرد، محتوای درسی و مدرسه در حال تعاریف جدیدی هستند.

امروزه و در عصر حاضر پدیده جهانی‌ شدن از بحث‌ برانگیزترین و گسترده ترین مسایل روز جهان به‌ شمار می‌رود. پدیده‌ای که تمام تصمیم‌ گیری‌ها و فعالیت‌های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی انسان‌ها نقش تعیین‌ کننده‌ای داشته و مرزهای جغرافیایی را به حداقل ممکن کاهش داده است.

دنیای جدید و عصر الکترونیک منافع مردم ، آداب و رسوم، فرهنگ های کشورها ی مختلف را بیش‌ از پیش به‌ هم تنیده ‌ و علاوه بر کالا و خدمات، افکار و دانش بشری را نیز آسانتر و بی‌حد و مرز تر از گذشته مبادله می‌کند.

در این میان تاثیر گزاری جهانی شدن و عصر جدید بر آموزش و پرورش غیر قابل انکار است. بر اساس تحقیقات گسترده ای که انجام شده در مورد نحوه تأثیرگذاری جهان الکترونیک بر آموزش و پرورش و بیشترین چالش‌های احتمالی که نظام آموزش و پرورش ما در آینده با آن روبه‌رو است، نشان می‌دهد با اتحاد راهبردهای آموزشی مطلوب و مؤثر است که می‌توان بر موانع پیش‌رو فایق آمد.

در عصر حاضر بیشتر کسانی که به­ دنبال توسعه و اصلاحات هستند در همه جای دنیا از آموزش و پرورش شروع می کنند و تاثیراتی که عصر جدید ارتباطات و فناوری ها در تعلیم و تربیت داشته است، موجب شده تا حرکت تدریجی در باز تعریف مفاهیم اساسی تعلیم و تربیت شود و علم، تدریس، معلم، شاگرد، محتوای درسی و مدرسه در حال تعاریف جدیدی هستند.

عصر الکترونیک باعث شده تا در بسیاری از موارد مرزهای سنتی آموزش و پرورش از بین برود و دوباره تعریف شود، در دنیایی که دانش آموزان با انفجار اطلاعات مواجه می شوند، دیگر آن شاگرد های سابق و قدیمی که جزء چند سئوال ساده، دیگر هیچ پرسشی نداشتند، در روبه روی شما قرار ندارند، بلکه دنیای از پرسش های ناتمام در پیش روی شماست، شاگرد امروز در دنیایی زندگی می کند و که به واسطه انواع وسایل ارتباط جمعی، دهکده ای جهانی نام دارد، پس باید مرزهای سنتی و قدیمی را به کناری نهاده و با دنیای جدید آشنا شویم، تمام این موارد باعث شده تا آموزش و پرورش با چالش‌های عمده‌ای در آموزش روبه رو شود که برای برخورد با آنها و انطباق با تغییرات پیش آمده، برنامه‌ ریزان و مربیان آموزشی بایستی گام‌هایی فوری و جسورانه ای برای تجدید سازمان آموزشی در تمامی جنبه‌ها و ابعاد بردارند.

بدیهی است که غفلت از این کار به معنی سلب مسئولیت به نفع جهانی‌سازی و جریان متولی آن است، با جستارهایی که در وضعیت موجود در آموزش و پرورش کشورمان، می‌توان فهمید که در طول سالیان گذشته، تلاش موفقیت‌ آمیزی کمتری برای شناسایی این چالش‌ها و مقابله با آنها به عمل آمده و اگر هم کاری صورت گرفته جامع و کامل نبوده و نظام آموزشی کشور کماکان به روش سنتی خود اداره می گردد، پس باید هر چه زودتر باید به این دهکده ای جهانی پیوست و نظام آموزشی هم در این دنیای جدید سهم بسزایی دارد./فرشته قاسمیان

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.