تاریخ انتشار : چهارشنبه ۱۶ آذر ۱۴۰۱ - ۱۱:۳۹

جنبش دانشجویی ، پیام آور عشق و امید

جنبش دانشجویی ، پیام آور عشق و امید
ایلام - دانشجویان غواصانی غیور و شکارچیانی شکورند که با مدد تحقیق و اعجاز تفحص به اقیانوس آگاهی و دریای دانایی سفر کرده تا تحفه حقیقت را به بازار انسانیت ارزانی کند.

سال ۱۳۳۲ دانشجویان دانشگاه تهران در اعتراض به سفر نیکسون معاون وقت رییس جمهور آمریکا به تهران و همچنین از سرگیری روابط راهبردی ایران و انگلیس دست به یک راهپیمایی اعتراضی زدند که مورد هجوم بیرحمانه نیروهای امنیتی رژیم پهلوی قرار گرفته و سه نفر از آنان به نام های مصطفی بزرگ نیا، احمد قندچی و مهدی شریعت رضوی به درجه رفیع شهادت نائل آمدند.

به نقل تاریخ ماموران مسلح با پوتین‌ و تجهیزات نظامی‌ وارد کلاس های درس دانشجویان و اساتید شده و آنان را مورد هدف گلوله قرار می دادند.

این حادثه خونین که مصادف با ۱۶ آذر سال ۱۳۳۲ بود بعنوان روز دانشجو نامگذاری گردید.

فداکاری و فرهیختگی دانشجویان باعث شد همه ساله ۱۶ آذرماه با شور و شکوه برگزار و اهالی دانش ، دانایی ، دانشگاه و دانشجو مورد تکریم و تجلیل قرار گرفته و از مجاهدت و مردانگی این سرمایه های ملی قدردانی می شود.

نامگذاری این روز و تعلق آن به جریان دانشجویی و اصحاب آگاهی تدبیر بسیار زیبایی است که نقش و نجابت این صنف سخاوتمند را در تاریخ گذشته، حال و آینده کشور جاودانه کرده است.

دانشجویان قشری قدرتمند و جامعه ای جهان بین می باشند که با ابزار علم و آیینه عقل تاریکی های تاریخ را متزین و مسیر موفقیت جامعه را منور و مطمئن می کنند.

آنان با چراغ چابکی و فانوس فتانت مجهولات ملک جان را مستتر و بیرق معلومات را بر بام برازندگی به اهتزاز در می آورند.

این جوانان جسور و طالبان تکامل فرزند زمانه خویش اند و بر حسب ضرورت و اهمیت جنگ تحمیلی، دیروز میز و مدرسه را وا نهاده و حافظ سنگر و سرزمین شدند و امروز نیز سرباز جبهه جامعه و جهاد تبیین اند.

این سپاهیان لشگر بصیرت و حافظان میدان فضیلت سوار بر مرکب‌ مراد و در لوای تن پوش سرخ جهاد سرود سبز ( چو ایران نباشد تن من مباد) سر داده و همواره تابع تکلیف اند و مولود اجابت و شاهد علم و دانندگی را در آغوش می گیرند ولو در چین.

این زادگان زهد و شاهدان شجاعت با تکیه بر سریر صداقت و اشراف بر فتنه های فجیع زمانه خویش پاسدار مرزهای عرضی و عقیدتی و جاذبه های جغرافیای ایران عزیز می باشند.

دانشجو یعنی پیام آور عشق و امید ، پیک رسای صبح سپید ، معیار راه رهایی ، دشمن جهل و جدایی ، نماد عقل و آزادی و اکسیر رشد و آبادی است.

او به یمن اندوخته های علمی خود هیچگاه اسیر احساس نشده و در دام نادانی و ندامت گرفتار نمی گردد.

دانشجو اهل اعتراض است و مخالف اغتشاش ، آزادی را پاس داشته ، استقلال را حفاظت می کند ، آشوب را محکوم و امنیت جامعه را به یک عالم نمی فروشد.

دانشجو؛ منتقد است و معاند ستیز، عدالت محور است و عداوت گریز، منطق گرا بوده و مصلحت انگیز .

او دشمن شناس است و دوست ستا و حافظه ی تاریخی اش چون خورشید در آسمان آزادگی می درخشد و زمانه را از آلودگی رخوت و ریا پاک می کند، چون او اهل ایمان است و جویای اتقان.

آری؛ دانشجوی دانا و دوراندیش عذاب عناد و آتش عداوت را بخوبی تشخیص داده و پژواک پلشتی معاندان را هم به نیکی می بیند.

مطالبه گری، حق طلبی و آزادیخواهی جزء ذات و رسالت دانشگاه و دانشجو است که امیدواریم در سایه عقلانیت و قانونگرایی همیشه شاهد این پویایی در محیط های دانشگاهی و جنبش دانشجویی کشور خود باشیم.

دانشجویان، این شاگردان شاکر و دانایان دوران قاتلان دیروز همکلاسی هایشان را بدرستی می شناسند و لذا گاف تجلیل امروز آمریکا و انگلیس از دانشگاه و دانشجو را تقاصی تلخ و فریبی فاجعه بار تلقی می کنند و آنرا نمی پذیرند./ایرنا

 

 

 

 

 

 

 

 

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.