تاریخ انتشار : پنجشنبه ۲۴ آذر ۱۴۰۱ - ۲۰:۰۷

جلوگیری از هدررفت ۴۰۰ هزار لیتر آب با افتتاح بازچرخانی پساب پالایشگاه گاز ایلام

جلوگیری از هدررفت ۴۰۰ هزار لیتر آب با افتتاح بازچرخانی پساب پالایشگاه گاز ایلام
ایلام - مدیرعامل شرکت پالایش گاز ایلام گفت: افتتاح پروژه بازچرخانی پساب پالایشگاه گاز ایلام از هدررفت ۴۰۰ هزار لیتر آب در روز و در فصول گرم و سرد سال جلوگیری می کند.

روح الله نوریان روز پنجشنبه در حاشیه افتتاح پروژه بازچرخانی پساب پالایشگاه اظهار داشت: در راستای مقابله با تنش های آبی و با هدف کاهش مصرف آب از منابع آبی موجود پروژه بازچرخانی پساب پالایشگاه گاز در مدت پنج ماه به بهره برداری رسید.

وی افزود: پروژه بازچرخانی پساب پالایشگاه گاز دارای ۶۰۰ هزار لیتر در روز ظرفیت اسمی است که مصرف آب آن در فصول گرم و سرد سال به طور میانگین از ۸۰۰ تا یک هزار و ۲۰۰ متر مکعب در روز متغیر است که آب مورد نیاز آن از چهار حلقه چاه مجاور شرکت تامین می شود.

مدیرعامل شرکت پالایش گاز ایلام تاکید کرد: با شروع به کار این پروژه مقدار ۴۰۰ هزار لیتر آب از خروجی پساب پالایشگاه جهت مصارف فضای سبز و شبکه آب آتش نشانی و مصارف فرآیندی بازچرخانی و از برداشت همین مقدار آب از منابع زیر زمینی جلوگیری می شود

نوریان اضافه کرد: محدودیت منابع آب و افزایش تقاضا سبب شده که امروزه بسیاری از نقاط جهان از جمله کشورمان با مشکل تنش و یا بحران کم آبی مواجه شوند.

وی ادامه داد: در راستای کاهش مصارف آب و الگوی مدیریت مصرف آب و حفظ و صیانت از محیط زیست و همچنین در راستای اجرای مسئولیت های اجتماعی با توجه به خشکسالی های اخیر و کمبود منابع آب، پالایشگاه گاز ایلام اقدام به اجرای پروژه بازچرخانی آب پساب کرده است.

مدیرعامل شرکت پالایش گاز ایلام گفت: بازگردانی آب یا اصلاح آب یکی از راهکارهای استفاده مجدد از آب های مصرف شده برای استفاده مجدد در کشاورزی و صنعت است.

نوریان یادآور شد: پروژه بازچرخانی آب خروجی تصفیه خانه صنعتی این شرکت با ظرفیت اسمی ۶۰۰ هزار لیتر در روز و با صرف هزینه ای بالغ بر ۹ میلیارد ریال جهت استفاده در آبیاری فضای سبز پالایشگاه و همچنین استفاده جهت مصارف آب آتش نشانی و مصارف فرآیندی اجرا شده است.

وی به مزایای اجرای این طرح اشاره کرد و اظهار داشت: از مزیت های این طرح، علاوه بر کاهش و اصلاح مصارف آب، از ورود پساب های صنعتی به رودخانه ها و آب های زیر زمینی پیشگیری می شود.

مدیرعامل شرکت پالایش گاز ایلام گفت: روند کاهش مصرف آب در این واحد صنعتی در راستای استفاده بهینه از منابع آب موجود، کاهش مصارف آب در نواحی فرآیندی و غیر فرآیندی به عنوان یک فرهنگ در میان کارکنان و مجموعه پالایشگاه نهادینه شده است.

نوریان با بیان اینکه در راستای اصلاح الگوی مصرف آب و الزامات مدیریت سبز اقدامات قابل توجهی انجام شده است، گفت: با نصب کنتور جهت پایش آبهای صنعتی، بهداشتی، فضای سبز ، نشت یابی از شبکه انتقال آب آتش نشانی با استفاده از گاز هلیوم، کاشت گونه های گیاهی مقاوم به کم آبی و سازگار با آب و هوای منطقه، اصلاح فرآیندهایی صنعتی که منجر به هدر رفت آب می شوند، انجام پروژه مشاوره ای امکان سنجی و باز طراحی سیستم تصفیه، ذخیره سازی و توزیع آب در پالایشگاه گاز ایلام، انجام پروژه امکان سنجی، طراحی مفهومی و طراحی پایه واحد سیستم خنک کاری جهت رفع مشکلات دمایی واحد های فرآیندی و اجرای پروژه بازچرخانی آب از جمله اقدامات مهم در این زمینه بوده است./ایرنا

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.