تاریخ انتشار : چهارشنبه ۷ دی ۱۴۰۱ - ۱۷:۳۵

آدرس آقای وزیر به جاماندگان یارانه در حیاط دولت

آدرس آقای وزیر به جاماندگان یارانه در حیاط دولت
تهران- سومین تغییر مدیریتی در دولت، تعیین تکلیف جاماندگان یارانه، متصل نشدن سه هزار روستا به اینترنت از مهمترین سوژه ‌ای خبری این هفته حیاط دولت بود.

 

نشست امروز چهارشنبه حیاط دولت در نخستین ماه از فصل زمستان به مانند چهارشنبه‌های هر هفته یکی از پرترافیک‌ترین روزهای کاری برای خبرنگاران حوزه دولت بود. چهارشنبه‌ای که بیشترین پرسش‌های خبرنگاران حوزه دولت به موضوعاتی چون صنعت، فرهنگ و اقتصادی اختصاص داشت و عمده این سوال‌ها درباره واردات خودرو، افزایش قیمت دلار، جشنواره فیلم فجر و افرادی که تاکنون به هر دلیل یارانه دریافت نکردند، بود.

آنچه در ادامه می‌آید، خلاصه مهم‌ترین خبرهایی است که در گفت‌وگو با «یوسف نوری» وزیر آموزش و پروش، «جواد اوجی» وزیر نفت، «عیسی زارع پور» وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، «سیدرضا فاطمی امین» وزیرصمت، «محمد مهدی اسماعیلی» وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، «یوسف نوری» وزیر آموزش و پرورش، «محمد اسلامی» رئیس سازمان انرژی اتمی کشور، «سیدصورلت مرتضوی» وزیرتعاون، کار و رفاه اجتماعی، «روح الله دهقانی فیروزآبادی» معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور، «علی صالح‌آبادی» رئیس بانک مرکزی، «علی سلاجقه» رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست و «علی بهادر جهرمی» سخنگوی دولت با خبرنگاران حوزه دولت مطرح شد.

آدرس وزیر کار به افرادی که یارانه نگرفتند

سید صولت مرتضوی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی اعلام کرد آن دسته از افرادی که در هر شرایطی یارانه دریافت نکرده‌ یا ثبت‌نام نکرده‌اند، می‌توانند به سامانه هدفمندی یارانه‌ها مراجعه کنند و پس از بررسی‌های لازم، یارانه تخصیص می‌یابد.

وی در خصوص حداقل حقوق و دستمزد کارگران هم گفت که این موضوع در جلسه بعدی شورای کار تصمیم گیری و اطلاع‌رسانی می‌شود.

مشترکانی که بستانکار می‌شوند

«جواد اوجی» وزیر نفت گفت: آن‌دسته از مشترکان گاز که نسبت به سال گذشته و ماه مشابه سقف الگوی مصرف را رعایت کرده یا حتی کاهش مصرف داشته‌اند، به همان میزان از شرکت ملی گاز بستانکار می‌شوند.

وی افزود: پیش از این اعلام کردیم در صورتی که مشترکان نسبت به گذشته درصدی کاهش داشته باشند، ۳ درصد تخفیف به آنها می‌دهیم و بستانکار شرکت ملی گاز می‌شوند. بنابراین هر مشترک، چه خانگی باشد یا در حوزه صنایع، مشمول این مصوبه می‌شود که با رعایت سقف الگوی مصرف یا کمتر از آن بستانکار شرکت ملی گاز محسوب می‌شود و ما موظف می‌شویم به آنها پرداخت کنیم.

نه قاطع دولت به افزایش دلار

«علی صالح‌آبادی» رئیس کل بانک مرکزی گفت: سامانه نیما ثبات دارد و هم عرضه‌ و هم درآمد دولت خوب است؛ بنابراین دولت هیچ انگیزه‌ای برای افزایش قیمت دلار ندارد.

وی وجود هرگونه برنامه برای افزایش قیمت دلار راتکذیب کرد و گفت: درآمد دولت از محل عرضه دلار در سامانه نیماست و سامانه نیما هم ثبات دارد و هم عرضه‌ و هم درآمد دولت خوب است؛ بنابراین هیچ انگیزه‌ای برای افزایش قیمت دلار ندارد.

۳ هزار روستا به اینترنت متصل نیستند

«عیسی زارع‌پور» وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: از اینترنت‌های ماهواره‌ای استقبال می‌کنیم اما هر کسی می‌خواهد بر اساس قوانین بین‌المللی هر اپراتور ماهواره‌ای را در قلمرو سرزمینی کشوری خدمات ارائه کنند، باید قواعد سرزمینی آن کشور را بپذیرد که ما آن را اعلام کردیم.

وی ادامه داد: ما از فعال شدن اپرتوارهایی که اینترنت را به شکل ماهواره‌ای ارائه می‌دهند استقبال می‌کنیم و اکنون هم ۲ تا ۳ اپراتور هستند که از اینترنت ماهواره‌ای برای فعال شدن اینترنت در روستا خدمات می‌دهند.

زارع پور خاطرنشان کرد: سه هزار روستا هنوز به اینترنت متصل نیستند که با این اقدام می‌توان آن‌ها را به اینترنت متصل کرد.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات این نکته را هم متذکر شد که در مدت اخیر ترافیک بین‌المللی اپراتورها کاهش یافته اما محل درآمد این‌ها فقط ترافیک بین‌المللی نیست، بلکه مجموع درآمد آن‌ها افزایش یافته است.

افزایش عوامل دخیل در تولید فیلم های فجر

«محمدمهدی اسماعیلی» وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه ۷۵ فیلم به جشنواره فجر امسال ارسال شده و آثار رسیده در حال بررسی است، تصریح کرد که تعداد عوامل دخیل در تولید این فیلم‌ها از سال گذشته بیشتر است.

وی فضای جشنواره فیلم، تئاتر و موسیقی فجر را مطلوب توصیف کرد و افزود: فیلم‌های ارسال شده به جشنواره فجر۱۴۰۱ در حال بررسی است و فضای جشنواره فیلم و تئاتر فجر که اکنون بیش از هزار اثر به آن‌ها رسیده، خیلی خوب است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی وضعیت جشنواره موسیقی را هم مطلوب توصیف و عنوان کرد: جشنواره‌های فرهنگی شعر و کتاب سال جمهوری اسلامی و جشنواره جلال نیز، هم دبیران‌شان مشخص و هم آثارشان ارسال شده است که حدود بین ۱۵ تا ۲۰ درصد رشد آثار را نسبت به سال گذشته تجربه کردیم.

تشکیل ستاد هوای پاک تهران

«علی سلاجقه» رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست از تشکیل ستاد هوای پاک تهران در هفته گذشته خبر داد و افزود: ۱۱ دستگاه اصلی در قانون هوای پاک مسئولیت‌های مهمی را پذیرفتند و حتماً تا پایان ۱۴۰۱ شاهد اتفاق‌های خوبی درباره اجرای این قانون خواهیم بود.

وی درباره تخصیص اعتبارات لازم برای اجرای این قانون گفت: بعضی از دستگاه‌ها مانند وزارت نفت در بحث سوخت و یا وزارت صمت تأثیرات مهم‌تری در قانون هوای پاک دارند و طبعاً اعتبارات بیشتری نیز به دلیل نوع مسئولیت این دستگاه‌ها لازم است در نظر گرفته شود.

استفاده سالانه یک میلیون بیمار از ظرفیت تولید رادیو داروها

«محمد اسلامی» رئیس سازمان انرژی اتمی با بیان اینکه تولید دارو با مشتقات آب سنگین هم در دستور کار سازمان انرژی اتمی قرار دارد، تصریح کرد: تنها شرکت ایرانی در حوزه تولید رادیو دارو در دنیا تحریم است که این مسأله نشان می‌دهد جان مردم برای تحریم کنندگان هیچ ارزشی ندارد.

وی از تولید رادیو داروها به‌عنوان یکی از دستاوردهای مهم و اقدامات محوری سازمان انرژی اتمی یاد کرد و گفت: سالانه یک میلیون بیمار از این ظرفیت در حال استفاده هستند. پیام مهم این مسأله آن است که اگر چرخه سوخت هسته‌ای نداشتیم، نمی‌توانستیم در کشور رادیو دارو تولید کنیم.

رئیس سازمان انرژی اتمی برنامه توسعه سازمان انرژی اتمی را در دو قسمت فعال بودن در حوزه درمان و جایگزینی بر پایه مشتقات آب سنگین دانست و گفت: تولید محصولات در بخش درمان فعال است؛ رادیو داروها دو کارکرد تشخیصی و درمانی دارند که بخش تشخیصی هفته قبل افتتاح شد و در بحث درمان هم سلول درمانی را مستقیم مورد اصابت قرار داده و آن را بدون آسیب رساندن به بیمار از بین می‌برد.

اسلامی افزود: شیمی درمانی برای بیماران سرطانی عوارضی دارد لذا از رادیو درمانی بهتر استفاده می‌شود.

معاون رئیس‌جمهور خاطرنشان کرد: تولید داروهای جدید بر پایه آب سنگین در دستور کار سازمان انرژی اتمی قرار دارد.

اسلامی هچنین از ابراز تمایل طرف‌های مقابل برای مذاکرات خبر داد.

کارگروه «بار اول»

«روح‌الله دهقانی فیروزآبادی» معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور گفت: همه تلاش دولت بر این است تا شرکت‌های دانش‌بنیان بتوانند وارد عرصه عمومی اقتصاد کشور شوند.

وی درباره کارگروه «بار اول» گفت: این کارگروه فرصت مناسبی است تا شرکت‌های دانش‌بنیان و مجموعه‌های فناور که دستاوردهای بومی کشور دارند بتوانند دستاوردهای خود را به دستگاه‌های اجرایی ارائه کنند و بزرگ‌ترین مزیت شکل‌گیری و فعالیت این کارگروه این است که از تشریفات و بروکراسی اداری موجود در مناقصات جلوگیری می‌شود.

معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور امیدواری کرد که با همت وزارت نفت، شاهد امضای موافقت‌نامه کلان ۲ میلیارد دلاری در خصوص ۱۵ قلم تجهیزات کاربردی و گلوگاهی باشیم.

سومین انتصاب در دولت

«علی بهادری جهرمی» سخنگوی دولت از انتخاب «حسین محراب» به‌عنوان استاندار جدید خوزستان در جلسه امروز هیأت دولت خبر داد. این سومین تغییر مدیریتی در دولت بود که امروز در حاشیه هیات وزیران خبرساز شد و پیش تر سخنگوی دولت اعلام کرده بود، با تصمیم رئیس جمهور ۱۰ تغییر مدیریتی در سطح ملی و استانی صورت می‌پذیرد.

وی گفت: امروز در جلسه هیأت وزیران بنا بر پیشنهاد وزیر کشور، ضمن قدردانی از زحمات «صادق خلیلیان»، «حسین محراب» به‌عنوان استاندار خوزستان انتخاب شد.

سخنگوی دولت درباره دیگر مصوبه امروز هیأت دولت توضیح داد: دولت با اصلاح اساسنامه صندوق ملی مسکن موافقت کرد تا بتوانیم هرچه‌سریع‌تر نهضت ملی مسکن را با قوت ادامه دهیم.

بهادری جهرمی تصریح کرد: امروز همچنین دولت با افزایش سرمایه بانک مرکزی از محل اندوخته احتیاطی این بانک موافقت کرد تا بتواند کمک‌کار بانک مرکزی جهت پیشبرد امور جاری کشور باشد.

دانش آموزان اتباع با شناسه ثبت نام می شوند

«یوسف نوری» وزیر آموزش و پرورش درباره سهم این وزارتخانه از بودجه ۱۴۰۲ کل کشور گفت: کلیات لایحه بودجه ۱۴۰۲ عصر دوشنبه به مجلس ارسال شده و ما در لایحه پیشنهاداتی مبنی بر توجه به سند تحول بنیادین ارائه کرده‌ایم.

وی درباره مشکلات ثبت‌نام برخی دانش آموزان افغانستانی در مدارس اظهار داشت: دانش آموزان اتباع باید دارای شناسه باشند و آنها که شناسه داشته‌اند، ثبت‌نام شده‌اند؛ کسانی که فاقد شناسه هستند زودتر برای دریافت شناسه اقدام کنند تا همپای سایر دانش آموزان حرکت کنند.

دلایل گرانی اخیر خودرو

«سید رضا فاطمی امین» وزیر صمت درباره دلایل گرانی اخیر خودرو گفت: قیمت ارز از ۵ مسیر بر قیمت‌های داخلی اثر می‌گذارد؛ مسیر اول مواد اولیه است یعنی برخی از تولیدات مواد اولیه‌ای دارند که از خارج از کشور وارد می‌شوند. بنابراین وقتی قیمت ارز بالا می‌رود قیمت آنها هم بالا می‌رود. تأثیر این موضوع معمولاً سه، چهار ماه بعد اتفاق می‌افتد یعنی وقتی قیمت ارز بالا می‌رود زمانی طول می‌کشد تا مواد قبلی که خریداری کرده‌اند را استفاده کنند و محصول مسیر جدید بیاید این مسیر اول است و قیمت بازار خودرو به این دلیل گران نشده است.

وی ادامه داد: دومین مسیر این است که یک‌سری کالاها هم تولید داخل دارند و هم وارداتی هستند؛ مانند لاستیک‌های سنگین که ۳۰ درصد تولید داخل و ۷۰ درصد وارداتی است.

وی با بیان اینکه وقتی قیمت ارز بالا می‌رود قیمت لاستیک‌های وارداتی هم بالاتر می‌رود، یادآور شد: بنابراین روی قیمت داخلی اثر می‌گذارد و بازار سیاه شکل می‌گیرد. این مسیر دوم است؛ یعنی برخی از کالاها یک بخشی تولید داخل و بخش هم وارداتی است و باعث تغییر قیمت می‌شود و گرانی خودرو از این مسیر هم نیست.

وزیر صنعت، معدن و تجارت اضافه کرد: مسیر سوم این است که ما در برخی از قواعد و مقررات‌مان، قیمت‌های داخلی را به قیمت‌های خارجی متصل کرده‌ایم و این تصمیم اشتباهی بوده است. به‌عنوان مثال در سال‌های قبل گفته شده بود قیمت گاز، ترکیبی از قیمت گاز در اروپا، انگلیس و شرق آسیا و آمریکاست. وقتی قیمت آنجا بالا برود و قیمت دلار بالا برود قیمت گاز هم افزایش می‌یابد.

فاطمی امین افزود: این موضوع با پیگیری که از سوی وزارتخانه‌های صمت و اقتصاد انجام شد و دستور ویژه‌ای که معاون اول رئیس‌جمهور صادر کرد، از اسفند ماه پارسال ثابت شد. یعنی سال گذشته هر ماه قیمت گاز بالا می‌رفت اما از اسفند ثابت شد. این مسیر سوم است و گرانی خودرو متأثر از این موضوع هم نیست.

وزیر صمت گفت: مسیر چهارم این است که وقتی قیمت ارز افزایش می یابد مردم تصور می‌کنند تا تورم انتظاری مواجه هستند و می‌خواهند ارزش پول‌شان را حفظ کند؛ بنابراین کالایی خریداری می‌کنند که ارزش پولشان حفظ شود و خودرو از همین مسیر گران می‌شود.

وی با بیان اینکه پنجمین مسیر تورم انتظاری است، تصریح کرد: یعنی کسی که ممکن است حتی خواربار فروش، مهندس یا هر شغلی دیگری داشته باشد وقتی می‌بیند قیمت بالا می‌رود تصور می‌کند این قیمت ارز در آینده نزدیک باعث تورم و افزایش قیمت خواهد شد. بنابراین کالا و خدمت خود را گران می‌کند. از میان این پنج روش، روش چهارم قیمت بازار را تعیین می‌کند.

فاطمی امین با اشاره به اینکه ما در مورد خودرو دو نوع قیمت داریم، اظهار داشت: نخست قیمت کارخانه است که افزایشی نسبت به دلار ندارد و دیگری قیمت بازار است. اینکه چرا قیمت بازار بالا می‌رود به این دلیل است که صنعت خودرو یک بیماری زمینه‌ای دارد و آن این است که عرضه و تقاضا با هم متوازن نیست. یعنی فرصت سوداگری در آن وجود دارد.

وزیر صمت خاطرنشان کرد: در حال حاضر شما در مورد لوازم خانگی این موضوع را نمی‌بینید. اگر به خاطر داشته باشید حدود ۱۰، ۱۵ سال قبل، ‌ زمانی که نوسانات ارزی پیش می‌آمد عده‌ای می‌رفتند و یخچال و ماشین لباسشویی می‌خریدند و در خانه نگهداری می‌کردند حتی برای مصارف آینده به این دلیل که کمبود وجود داشت و این احتمال می‌رفت که این کالاها تغییر قیمت جدید داشته باشد لذا این کالاها را خریداری می‌کردند

وی ادامه داد: خوشبختانه اکنون در لوازم خانگی این موضوع را نداریم و هیچ‌کسی ماشین لباسشویی یا تلویزیون نمی‌خرد. البته تلویزیون امسال نسبت به سال قبل ۲۰ درصد رشد داشته است.

فاطمی امین بیان داشت: صنعت خودرو دچار یک بیماری زمینه‌ای است؛ بدین معنی کمبود عرضه و تقاضا فرصت سوداگری را در آن مهیاست. زمانی که افزایش نرخ ارز اتفاق می‌افتد، آن را فعال می‌کند.

سه اقدام وزارت صمت در جلوگیری از سرمایه ای شدن کالا

وزیر صنعت، معدن و تجارت با تأکید بر اینکه ما در ارتباط با جلوگیری از سرمایه‌ای شدن کالا سه کار بیشتر نمی‌توانیم انجام دهیم، گفت: اول اینکه عرضه را از دو مسیر تولید و واردات افزایش دهیم، هرچند واردات خیلی پیگیری می‌شود اما خیلی خوب پیش می‌رود، سوم آبان ماه آیین نامه واردات خودرو نهایی شد و سوم، چهارم دی ماه اولین محموله وارد شد. برخی عنوان کردند ۲۰ عدد بوده است اما در هر صورت نشان می‌دهد که مسیر باز شده و کار جلو می‌رود.

وی خاطرنشان کرد: در حدود دو ماه کار بسیار گسترده‌ای که نسبت به سالهای قبل هم پیچیدگی بیشتری داشت انجام شد. قبل از سال ۹۷ اگر کسی می‌خواست خودرو وارد کند الزام انتقال فناوری نبود اما الان این موضوع وجود دارد و این موضوع کار را کند می‌کند.

فاطمی امین از برنامه‌ریزی برای واردات ۲۰۰ هزار خودرو خبر داد و اضافه کرد: تولید هم خوشبختانه خوب پیش می‌رود؛ آبان امسال ۱۲۲ هزار دستگاه تولید شد که در پنج سال گذشته بی‌سابقه بود و آذرماه شد بیش از ۱۲۲ هزار دستگاه که رکورد آبان را شکست.

وزیر صمت بیان داشت: بنا شده است که شرکت‌های خودروسازی تولیدات خود را برای برخی خودروها بالای ۷۰ هزار دستگاه در ماه و برخی ۵۰ هزار دستگاه در ماه برای تولید افزایش دهند. برنامه‌ریزی کرده‌ایم که با هماهنگی خودروسازان و شرکت‌های مختلف تا ۶ ماه آینده حدود ۷۰۰ تا ۸۰۰ هزار دستگاه عرضه شود. بنابراین طرف عرضه، یعنی واردات و تولید داخل بسیار خوب جلو رفته است.

وی با بیان اینکه در طرف تقاضا هنوز چالش وجود دارد، گفت: با قانون مالیات بر عایدی سرمایه می‌توان آن را مدیریت کرد. شنیدم این قانون در دستور کار مجلس است و می‌تواند بازار را متعادل کند. خوشبختانه صنعت خودرو در حال متعادل سازی است و خود من به صنعت خودرو سازی انتقاد دارم.

فاطمی امین گفت: یکی از شرکت‌های خودروسازی که رقم بسیار بالایی تخلف داشت، به سازمان تعزیرات معرفی شده است. ما مدافع مصرف‌کننده و تولیدکننده‌ایم و باید به گونه‌ای بازار را مدیریت کنیم که نه در حق تولیدکننده و نه در حق مصرف‌کننده احجاف شود. هرگونه تخلفی هم باشد رسیدگی می‌شود.

وزیر صمت اظهار کرد: یکی دو واحد پتروشیمی دچار مشکل شد که از همین هفته فعال شد و هفته بعد هم عرضه خود را در بورس خواهد داشت.

وی درباره جزئیات بورس کالا گفت: با مدیرعامل بورس کالا صحبت کردم، به من گفتند که در حال آماده‌سازی نرم‌افزاری هستند که مردم بتوانند مستقیماً خرید کنند و واسطه نداشته باشد و فرایند تسهیل شود.

وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت که با برنامه‌ریزی انجام شده و با همکاری خودروسازها، حدود ۸۰۰ هزار دستگاه عرضه می‌شود که صنعت خودرو در حال متعادل‌سازی است و خود من هم به صنعت خودروسازی انتقاد دارم.

فاطمی امین افزود: مدافع حقوق مصرف کننده و تولید کننده هستیم و نباید به هیچ‌کدام اجحاف شود./ایرنا

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.