تاریخ انتشار : جمعه ۱۶ دی ۱۴۰۱ - ۱۴:۳۴

رایحه‌ عطرآگین مکتب حاج قاسم، عالمگیر و جهانی

رایحه‌ عطرآگین مکتب حاج قاسم، عالمگیر و جهانی
تهران - یاد و نام سردار سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی با وجود گذشت سه سال از شهادت وی در جای جای جهان بخصوص روسیه همچنان زنده و به گفته نخبگان روس تا ابد جاودان خواهد ماند.

 

در ایام سالگرد شهادت حاج قاسم سیلمانی، مراسم های مختلفی توسط روسها در مسکو برگزار می شود و یاد این قهرمان ایرانی را گرامی می دارند. سردار سلیمانی از این جهت بیشتر در نزد روسها اهمیت و تقدس بیشتری دارد که در جبهه نبرد علیه داعش و تروریست ها که روس ها نیز در سوریه در آن شرکت داشتند نقش خاص ایفا کرد.

نقش ویژه سردار سلیمانی در فرماندهی عملیات پیچیده نجات زنده کنستانتین موراختین، کمک خلبان بمب‌افکن سوخوی ۲۴ روسی که توسط ترکیه در سال ۲۰۱۵ مورد حمله و اصابت موشک قرار گرفت و اولگ پیشکوف، خلبان آن کشته شد، نیز در خاطر روس‌ها باقی است و اعتماد نخبگان روس را به سردار سلیمانی بسیار افزود. همین نگاه به اقدام ترامپ در عملیات ترور و به شهادت‌ رساندن این فرمانده محبوب منجر گردید که پیام‌های اعتراضی و تأثر حقیقی قلبی از این جنایت بزرگ از سمت روسیه در تمامی سطوح رسمی و غیررسمی صورت پذیرد.

سردار قاسم سلیمانی صبحگاه جمعه ۱۳ دی‌ماه ۱۳۹۸ در حمله پهپادی آمریکایی‌ها در فرودگاه بغداد به شهادت رسید. در این حمله همراه با سلیمانی، ابومهدی المهندس، فرمانده حزب الله عراق و قائم مقام بسیج مردمی عراق (الحشد الشعبی) و شمار دیگری از رزمندگان عراقی به شهادت رسیدند. حمله فوق به دستور مستقیم رییس جمهوری ایالات متحده صورت گرفت.

سردار شهیدسلیمانی آنچنان محبوب دلها شده که چندین بار در روسیه به یاد قهرمانی های وی نمایشگاه های مختلف برپا شده است. آخرین بار نمایشگاهی در خانه مرکزی نیروهای مسلح روسیه شامل تمثال قهرمانان مبارزه با تروریسم در سوریه که تمثال رهبر انقلاب و سردار سلیمانی زینت بخش آنها بود، دایر شد.

بنای یادبود قهرمانان مبارزه با تروریسم در سوریه نیز توسط روسها ساخته می شود که در آن نقوش برجسته سردار شهید قاسم سلیمانی فرمانده نیروی قدس سپاه و محسن حججی شهید بزرگوار مدافع حرم زینت بخش آنهاست.

به گزارش خبرنگار ایرنا، یک گروه روسی به ریاست یوگنی گونچاروف از افسران روس شرکت کننده در عملیات ویژه ضدتروریستی در سوریه، ایده ساخت بنای یادبود قهرمانان ضدتروریستی سوریه را تحقق می بخشد.

اوج محبوبیت و نگاه راهبردی نخبگان روسی به سردار سلیمانی را می‌توانیم در زمان نصب پرتره سیاه‌قلم ایشان که توسط افسر جوان روس به نام میخاییل توپتا به‌صورت داوطلبانه و افتخاری نقاشی‌شده، در موزه بسیار مهم افتخارات نظامی روسیه بدانیم.

تصویر نقاشی شده شهید «قاسم سلیمانی» سردار بزرگ مبارزه با تروریسم بین الملل، زینت بخش پرتره های سیاه قلم از سرداران محور مقاومت در موزه افتخارات نظامی وزارت دفاع روسیه شده است.

«یوگنی گونچاروف» از افسران ارشد روس به ایرنا گفت: ۱۹ پرتره قهرمانان مبارزه با تروریسم از ایران، روسیه، سوریه و حزب الله لبنان به نمایش در آمده است و ژنرال سلیمانی قهرمان شماره یک مبارزه با تروریسم که به دستور رئیس جمهوری آمریکا تروز شد، زینت بخش این نمایشگاه است.

نظامی ارشد روس می گوید: تاکنون چند تابلوی نقاشی که توسط سربازان روس از سردار سلیمانی کشیده شده است و از جمله یک تابلو را که سربازی به نام «میخاییل توپتا» فارغ التحصیل انستیتو گراسیموف با ذغال ترسیم کرده به سفیر جمهوری اسلامی ایران در روسیه اهدا شده است.

گونچاروف پیشتر در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا به توصیف ملاقات و آشنایی خود با سردار سلیمانی که بهشش سال پیش در سوریه باز می گردد پرداخت و در آن مصاحبه گفت که چگونه سردار سلیمانی با شجاعت و نبوغش در مدت کوتاهی قلب وی را تسخیر کرد و این نظامی روس را تحت تاثیر اقتدار خود قرار داد.

مسکو و شبی به یاد قهرمان ایرانی سردار قاسم سلیمانی

در همین راستا امسال نیز مسکو، مراسمی با عنوان «شبی به یاد قهرمان اسطوره‌ای ایرانی»، به مناسبت به مناسبت بزرگداشت سومین سالگرد سردار دلها «حاج قاسم سلیمانی» برگزار کرد.

«اولگ فومین» رئیس بنیاد خیریه «روس آر» (RUSSAR) هم به سخنان دوست خود (الکساندر پروخانوف) یکی از برجسته ترین رهبران نیروهای میهن پرست روسیه، سردبیر روزنامه «زافترا» (Zavtra) اشاره کرد. الکساندر پروخانوف، روزنامه‌نگار زبردست، که شخصاً با سردار ایرانی گفت‌وگو کرده بود، برداشت‌های خود را از این دیدار بیان کرد و گفت: قاسم سلیمانی واقعاً یک شخصیت قهرمان، استراتژیست و متفکر بود. در نبردهای سوریه، سپاه پاسداران به ما کمک کرد. ما تروریست ها را از آسمان درهم کوبیدیم و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی تروریست ها را روی زمین درهم کوبید.

اولگ فومین تایید کرد که امروز روسیه و ایران با هم علیه دشمن مشترک می جنگند و اشتراک مواضع خود را با اظهارات ولادیمیر پوتین که اخیراً متجاوز به اصطلاح غرب جمعی را “نیروهای شیطانی” نامید و آیت الله روح الله موسوی خمینی که ایالات متحده را “شیطان بزرگ” نامید، نشان دادند.

رامی شاعر یکی از اعضای بنیاد RUSSAR، دانشمند سیاسی و تحلیلگر مشهور، سفیر سابق فلسطین در روسیه، سخنرانی روشن و هیجان انگیزی را ایراد کرد. وی با خرسندی خاطر نشان کرد که روسیه و ایران با دفاع از حاکمیت ملی خود، دوش به دوش با نیروهای شیطانی جهان در مقابل امپریالیسم، صهیونیسم و ‌هژمونیسم آمریکا می جنگند. وی ابراز عقیده کرد که ایران که مجبور به رویارویی با تهدیدهای خارجی چند برابر تحریم های شدید اقتصادی شده است.

به گزارش تارنمای روسی frussar.com «احمد الدلیلی» مشاور سفارت جمهوری عراق در فدراسیون روسیه در این مراسم از سهم بزرگ شخصی فرمانده یگان ویژه قدس قاسم سلیمانی در مبارزه مردم عراق علیه اشغالگران آمریکایی خبر داد.

«سعید غفوروف» جامعه شناس و شرق شناس، «دنیسوف داریا میتینا» سیاستمدار و روزنامه نگار معروف، «ژژینسکی الکساندر» سرهنگ بازنشسته و سرباز کهنه کار، «اسماعیل شعبانوف عضو کمیسیون روابط بین اقوام زیر نظر رئیس جمهور فدراسیون روسیه، نیکلای پیلیوگین، نماینده دانشگاه و تجارت روسیه، و مصطفی اوغلو و دیگران به قهرمان ایران ادای احترام و با مردم ایران که شجاعانه و قاطعانه از حق زندگی مطابق با سنت های ملی خود دفاع می کنند ابراز همبستگی کردند.

کاظم جلالی سفیر فوق العاده و تام الاختیار جمهوری اسلامی ایران در فدراسیون روسیه نیز در این نشست گفت : ایشان بزرگترین شخصیت مبارزه علیه تروریسم بود و قاتلان وی که ادعای مبارزه با تروریسم را دارند، نشان دادند که از تروریسم حمایت می‌کنند.

یوگنی پادوبنی خبرنگار نظامی روس نیز بارها در شبکه های تلویزیزیونی روسیه سردار سلیمانی را قهرمان جنگ با داعش خواند که در قلع و قمع کردن این گروه تروریستی نقش مهمی ایفا نمود.

پادوبنی که به دفعات به عراق و سوریه سفر کرده و در جریان ماموریت های خبری خود در این کشورها، رویدادها و حوادث مرتبط با مبارزه با تروریست‌ها را پوشش داده می گوید: : من چند بار به طور تصادفی با ژنرال سلیمانی در سوریه دیدار داشتم، یکی از این دیدارها ۱۵ دقیقه بطول انجامید.

پادوبنی می‌گوید: فرمانده نیروی قدس برای ایران به مثابه پدر پیروزی‌ها بر تروریست‌های داعشی بود و در میان مردم ایران از محبوبیت زیادی برخوردار بود.

وبینار بزرگداشت سومین سالگرد شهادت شهید سلیمانی با عنوان «تاثیر نقش و مکتب شهید سلیمانی در سطح ملی، منطقه ای و بین المللی»

«کاظم جلالی»، در سخنان خود در این وبینار چهار ویژگی را در خصوص مکتب شهید سلیمانی برشمرده و رمز تاثیرگذاری و ماندگاری وی را در منطقه و جهان در این چهار ویژگی دانست. وی علاقه به وطن و مردم ایران، نوع دوستی فارغ از هر ملیت و نژاد، دشمن شناسی و مبارزه علیه تروریسم را ویژگیهای مکتب سلیمانی دانسته و گفت که سردار سلیمانی به همین دلیل در میان مردم ایران و منطقه محبوب بود زیرا خود را وقف ایشان کرده بود.
در ادامه این وبینار، «الکساندر دوگین»، اندیشمند روسی در خصوص مفهوم شهادت در میان شیعیان صحبت کرده و گفت قهرمانی تنها بخشی از مفهوم شهادت در این مکتب است. دوگین افزود بخش بزرگتری از مفهوم شهادت متکی بر پیامی است که شهید بر آن شهادت میدهد و از این حیث است که شهید نزد شیعیان زنده جاوید است. وی افزود کشته شدن فرد در راه آرمان گواهی است بر وجود پروردگار زیرا بدون وجود پروردگار فدا کردن زندگی امری بی‌معناست.

در ادامه این وبینار «رسول عبداللهی»، با استناد به آیات قرآن در توصیف شهید، سلیمانی را خدا دوست، محبوب خدا، متواضع بامردم، مقاوم در مقابل دشمن و تلاشگر در راه خدا توصیف کرده و افزود از ویژگیهایی که سلیمانی را از فرد به مکتب و از شخص به شخصیت ارتقا داده بود می‌توان به اخلاص، آرامش، طمانینه، ولایتمداری، نبوغ نظامی و سلحشوری، قدرت تشخیص در اقدام به موقع، صاحب ذهنی منسجم، شخصیت فرامرزی و دارای درک حقیقت دنیا و آخرت اشاره کرد.
در بخش دیگری از این وبینار حجت الاسلام «اکبری جدی» با بررسی مفهوم شهید در نگاه اسلام و با تایید سخنان دوگین در این زمینه گفت شهید به غیر از عنصر قهرمانی حامل یک پیام است و این پیام را با شهادت خود منتشر میکند. رئیس مرکز اسلامی مسکو افزود شهید سلیمانی مانند منبع شعله‌وری بود که شهادت ایشان منجر به توسعه شعله‌های آرمان و پیام وی در کل منطقه شد، به همین علت است که شهید سلیمانی از سردار سلیمانی برای دشمنان ایشان خطرناک تر است.

لئونید اسلوتسکی، نماینده دومای روسیه و رئیس کمیته بین الملل این پارلمان نیز به عنوان سخنران بعدی این وبینار با تاکید بر اهمیت توسعه روابط ایران و روسیه در برابر یکجانبه گرایی غرب، این اتحاد را در راستای اهداف شهید سلیمانی دانسته و ابراز امیدواری کرد که روابط دو کشور به صورت روز افزون توسعه یابد.

در این وبینار دیمیتری یوسیف، رئیس اتحادیه همگرایی اوراسیا و بشار الجعفری، سفیر جمهوری عربی سوریه در فدراسیون روسیه نیز به سخنرانی پرداخته و از تلاشهای سردار شهید در راه مبارزه با تروریسم در عراق و سوریه قدردانی کردند.

رژه خودرویی جوانان مسلمان روس در مقابل سفارت آمریکا در مسکو

همچنین جمعی از جوانان مسلمان ساکن پایتخت روسیه برای یادآوری جنایت نابخشودنی آمریکا، خودروهای خود را به عکس‌های حاج قاسم و ابومهدی مزین کردند و با رژه خودرویی مقابل سفارت امریکا در مسکو به آنان هشدار دادند که انتقام خون شهدای والامقام مقاومت، حتمی و قطعی است.
همزمان با رسیدن خودروهای مزین به تصاویر شهدای مقاومت به مقابل سفارت امریکا در خیابان نوینسکی بلوار مسکو، که با بوق ممتد خودروها همراه بود، جمع دیگری از دوستداران مکتب سلیمانی، بادکنک‌های تزئین شده به عکس سردار سلیمانی و ابومهدی المهندس را درست در مقابل درب ورودی ساختمان سفارت آمریکا نصب کردند.

در روزهای تعطیلی سال نو میلادی نیز، جمع دیگری از مسلمانان روسیه، بویژه آذری‌های ساکن پایتخت با حضور در حسینیه حضرت فاطمه زهرا(س) که توسط آذری‌های ساکن روسیه بنا شده، گردهم آمدند تا با آرمان شهدای محور مقاومت و سردار دلها تجدید پیمان کنند.
مراسمی که با سخنرانی حجت‌الاسلام والمسلمین صابر اکبری جدی، رئیس مرکز اسلامی مسکو، حجت‌الاسلام والمسلمین طهماسبی معاون مرکز اسلامی و جمعی از علمای دینی روسیه آغاز شد و با ذکر مصیبت سومین سالگرد شهادت سرداران مقاومت پایان یافت.

مراسم سومین سالگرد شهادت سردار در مسکو

سردار شهید قاسم سلیمانی نه تنها محبوب قلب های ایرانیان بود بلکه این فرمانده بزرگ در دل مردم بسیاری از کشورها جا داشت، مراسمی مردمی که که امسال در سالگرد شهادت ایشان با حضور با شکوه شهروندان و شخصیت‌های فرهنگی و نظامی روس، آذری، افغان، تاجیک و ازبک در مسکو برگزار شد موید این موضوع است.

شور و هیجان خیل عظیم جمعیت حاضر در مرکز اسلامی مسکو که بیشتر شهروندان غیر ایرانی بودند نشان از محبوبیت سلیمانی در بین مردم کشورهای مختلف از جمله روسیه داشت.

در این مراسم که همراه با عزاداری در وصف شهید قاسم سلیمانی بود، شخصیت های اجتماعی، مذهبی و سیاسی از کشورهای مختلف از سردار شهید قاسم سلیمانی، ابومهدی المهندس و همراهان آنها که در حمله تروریستی سه سال پیش پهپادهای آمریکایی به شهادت رسیدند، تجلیل و بسیاری بر ادامه راه ایشان در مبارزه با امپریالیست جهانی تاکید کردند.

این مراسم در مرکز اسلامی مسکو برگزار و در آن مردم و مقام ها و شخصیت های مذهبی و سیاسی از ایران، روسیه و برخی دیگر از کشورهای منطه آسیای مرکزی و قفقاز شرکت داشتند.

در این مراسم، سفیر کشورمان در سخنانی با اشاره به فانی فی الله بودن و شهادت طلبی به عنوان دو ویژگی برجسته آن شهید بزرگوار گفت این دو ویژگی رمز ماندگاری نام ایشان است. جلالی افزود سلیمانی از خانواده‌ای معمولی بود که با وقف خود در راه خداوند و شهادت در این راه جاودانه شد.
سفیر ایران در روسیه همچنین با اشاره به اغتشاشات ماه‌های گذشته در ایران گفت که اشتیاق به شهادت همان چیزی است که دشمنان جمهوری اسلامی از درک آن عاجزند و رمز مقاومت ما در برابر فتنه‌های دشمنان از ابتدای انقلاب تاکنون همین است./ایرنا

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.