تاریخ انتشار : دوشنبه ۱۷ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۶:۱۳

نمایندگان مجلس تاکید کردند؛ فرمان عفو رهبری، تلفیق قاطعیت و مدارای نظام بود

نمایندگان مجلس تاکید کردند؛ فرمان عفو رهبری، تلفیق قاطعیت و مدارای نظام بود
تهران- جمعی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی فرمان عفو رهبری را تلفیق قاطعیت و مدارای نظام اسلامی توصیف و تاکید کردند: این اقدام نقشه دشمنان برای تبدیل جوانان و نوجوانان معترض به آشوبگران را سد کرد و اتحاد ملی را تحکیم بخشید.

 

در پی پیشنهاد رئیس قوه قضاییه به حضرت آیت‌الله خامنه‌ای مبنی بر موافقت با عفو و تخفیف مجازات جمع قابل توجهی از متهمان و محکومان حوادث اخیر و همچنین محکومان دادگاههای عمومی و انقلاب و سازمان قضایی نیروهای مسلح، رهبر انقلاب اسلامی چهاردهم بهمن ماه به مناسبت چهل و چهارمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی و اعیاد ماه مبارک رجب با این پیشنهاد موافقت کردند.

در این پیوند، جلسه علنی روز دوشنبه مجلس شورای اسلامی شاهد تذکرات و اظهار نظر نمایندگان مجلس در این زمینه بود که آن را رویکرد محبت آمیز و پدرانه رهبر انقلاب اسلامی دانستند.

محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی در این باره گفت: در آستانه سالروز پیروزی انقلاب اسلامی موافقت حکیمانه رهبر معظم انقلاب با عفو و تخفیف مجازات جمع قابل توجهی از متهمان و محکومان حوادث اخیر جلوه دیگری از رویکرد محبت آمیز و پدرانه ایشان با فرزندان خود را به نمایش گذاشت.

قالیباف افزود: ایشان از ابتدای این حوادث حساب افرادی که هیجان زده شده و فریب خورده اند را از سازمان دهندگان آشوب جدا کردند و با محبت اخیر خویش ضمن تاکید عملی بر این رویکرد، نقشی بی بدیل در ترمیم اجتماعی و احیای اتحاد و همدلی ملی ایفا کردند.

رئیس قوه مقننه کشورمان، عنوان کرد: موافقت رهبر حکیم انقلاب با این عفو از موضع قدرت نظام اسلامی که سیره پیامبران و ائمه (ع) است، نقشه دشمنان برای تبدیل جوانان و نوجوانان معترض و فریب خورده به آشوبگران سازمان یافته را سد کرد. بر همه ما مسئولان واجب است که با تاسی از رویکرد ایشان، ترمیم اجتماعی را سرلوحه کار خویش قرار داده و با مواضع و رفتار محبت آمیز خود اجازه ندهند دشمنان و آشوبگران سازمان یافته مانع از احیای اتحاد ملی شوند.

قالیباف گفت: در پایان لازم است به نمایندگی از ملت نوع دوست ایران با تمامی افراد حادثه دیده از زلزله مهیب ترکیه و سوریه ابراز همدردی عمیق کرده و به ملت مسلمان ترکیه و سوریه بابت مصیبت جان باختن شماری از هموطنانشان تسلیت می‌گویم.

بنای جمهوری اسلامی ایران بر رافت و مهربانی است

وحید جلال زاده رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در این باره گفت: موافقت رهبر انقلاب که باعث آزادی جمع قابل توجهی از متهمان و محکومان اغتشاشات اخیر و بسیاری از واجدین شرایط شده است موضوع جدیدی نیست، آموزه‌های دینی، سابقه انقلاب اسلامی و سیره امام(ره) و رهبری ناظر بر رأفت و مهربانی به عامه مردم بوده است.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، افزود: اینکه تعدادی از متهمین و محکومین در طول سال به مناسبت های مختلف مورد عفو رهبری قرار می‌گیرند و یا کارسازی می‌کنیم که عده‌ای در لیست عفو قرار گیرند، نشان می‌دهد که بنای جمهوری اسلامی ایران بر رأفت و مهربانی است.

جلال‌زاده یادآور شد: در جریان حوادث اخیر تعدادی دستگیر شدند اما بارها توسط قوه قضاییه و دستگاه‌های امنیتی و نظامی، با شرایط سهل و آسان مورد عفو و بخشودگی قرار گرفتند و با وثیقه‌های مختصر و محدود به آغوش خانواده‌هایشان برگشتند. این نشان می‌دهد که نظام جمهوری اسلامی با مردم خود هیچ مشکلی ندارد، هرچند برخی فریب خوردند یا توسط دشمن یا فضای مجازی آلوده و تخلفاتی را مرتکب شدند.

وی تصریح کرد: فرمان عفو رهبر معظم انقلاب، سیره ایشان در طول سال‌های گذشته بوده است لذا هم باید تقدیر کرد و هم به کسانی که مورد عفو قرار گرفتند، گفت که از این فرصت برای اصلاح رفتار خود استفاده کنند و بدانند که نظام جمهوری اسلامی با آنها دشمنی ندارد و به آغوش ملت و کشور بر گردند و خود را در مسیر خدمت رسانی به ملت و کشور قرار دهند.

برخی نوجوانان گرفتار دروغ‌پردازی دشمن شدند/ حاکمیت فرزندان خود را رها نمی‌کند

موسی غضنفرآبادی رئیس کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس گفت: بر اساس رویکرد قوه قضائیه افرادی که در مرحله محکومیت و بررسی اتهامات در دادسرا بودند اما جرائم خشن انجام نداده، تخریب اموال عمومی نکرده و تحت تاثیر فضای مجازی بوده و به عبارتی از روی ناآگاهی و احساسات و شرایط خاص مرتکب جرم شده و اکنون اعتراف و اظهار ندامت کرده اند، شامل این عفو خواهند شد.

نماینده مردم بم در مجلس افزود: همه بدانند این افراد فرزندان ما هستند و دیگران و کشورهایی که در این خصوص دخالت می کنند، این موضوع به آنها ربطی ندارد. در واقع اگر فرزندانمان خطایی کرده باشند، خودمان اصلاح کرده یا گذشت و تنبیه می کنیم لذا آنها دایه مهربان تر از مادر نبوده و دروغ می گویند.

وی با اشاره به اینکه این اقدام نشان داد حاکمیت فرزندان این سرزمین را رها نمی کند، ادامه داد: متاسفانه افرادی دچار خطای سهوی و به عبارتی گرفتار جو دشمن ساخته شدند؛ در این راستا دشمن به این امر دامن زد و با ایجاد تصورات اشتباه، دروغ پردازی و ایجاد جو مسموم، برخی از فرزندانمان خصوصا نوجوانان فریب خوردند.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم با بیان اینکه فرزندان کشورمان باید حواسشان باشد و مطالب دشمنان را باید با دقت بررسی کنند، افزود: در واقع حرف دشمن را به راحتی و سادگی گوش نکنند تا آینده‌شان تیره و تار نشود. خانواده‌ها نگران سرنوشت فرزندان شان هستند اما با این عفو، خیال آنها راحت شده و سوء‌سابقه شان برطرف می‌شود و می‌توانند به زندگی عادی بازگردند. در واقع جوانی که با این عفو مواجه شده دیگر دغدغه اینکه سوءسابقه داشته یا نتوانند تحصیل کند یا نگران کسب و کارش باشد، برطرف می شود.

رئیس کمیسیون قضائی و حقوقی مجلس در رابطه با اهمیت اجرای اصل ۲۷ قانون اساسی در راستای فراهم سازی بستر اعتراض های مسالمت آمیز، گفت: اعتراضات در چارچوب به پیشرفت کشور کمک می کند.

غضنفرآبادی با بیان اینکه انجام اعتراضات باید برای توجه دادن به مسئولان انجام شود، تصریح کرد: نباید اجازه دهیم اعتراضات مورد سوءاستفاده قرار گیرد و دشمنان را به میدان وارد کند. در واقع دشمن اقدام به القاء دروغ کرده و اعتراض را با تحریک احساسات به اغتشاش تبدیل می‌کند.

عفو عمومی رهبری راهگشای ‌آینده است

محمد باقری نماینده مردم بناب در مجلس شورای اسلامی نیز در سخنانی اظهار داشت: این اقدام رهبری معظم انقلاب به منزله عفو عمومی و نشانه تدبیر داهیانه ایشان برای وضعیت امروز و راهگشای آینده کشور بوده و سعه صدر ایشان برای همه مسئولان کشور درس عبرتی است تا به این روش با مسائل برخورد کنیم.

وی ابراز امیدواری کرد که دستگاه قضا هر چه سریع تر دستور رهبر معظم انقلاب در مورد عفو عمومی را عملیاتی و اجرایی کرده و مراحل دادگاه افرادی که شامل این عفو می‌شوند را متوقف کند.

فرمان عفو عمومی، قاطعیت توام با مدارای رهبری بود

علی خضریان نماینده مردم تهران نیز با یادآوری اینکه تا زمانی که مخالفان نظام دست به فعالیت تخریبی سازمان یافته نزدند، مورد مجازات قرار نگرفتند، اظهار داشت: با گذشت ۴۴ سال از پیروزی انقلاب اسلامی همچنان می‌توان تمایزات و جذابیت‌های حکمرانی دینی در برابر رویکرد سکولاریستی حاکم بر جهان را در نحوه مواجهه رهبر انقلاب با مخالفان و قاطعیت توأم با مدارای ایشان با جدا کردن حساب فریب خوردگان از صحنه گردانان با فرمان عفو عمومی مشاهده کرد.

وی خاطرنشان کرد: آنچه از سوی بخش عمده‌ای از متفکران اسلامی براساس بررسی آموزه‌های دینی و سیره حکومتی بزرگان اسلام در برخورد با مخالفان به دست می‌آید، این حقیقت است که در نظام اسلامی مهیا کردن زمینه‌های هدایت و فرصت بازگشت با مدارا و سعه صدر برای تک‌تک افراد جامعه از جایگاهی بالا برخوردار است.

شادی ملت دوچندان شد

سیدرضا تقوی نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در تذکری با تبریک عفو حکیمانه و پدرانه رهبری به مناسبت ایام‌الله دهه فجر، اظهار داشت: این فرمان عفو شادی این روزها را دوچندان کرد.

سید غنی نظری خانقاه نماینده مردم اردبیل در مجلس در تذکری گفت: از رهبر معظم انقلاب به خاطر عفو گسترده جوانان کشور و اینکه اجازه ندادند دشمنان از جوانان ما سربازگیری کنند، تشکر و قدردانی می کنم؛ این رفتار نماد رفتار علوی است.

علی جدی نماینده مردم شیروان در مجلس نیز از رئیس قوه قضاییه بابت پیشنهاد عفو عمومی متهمان و محکومان تشکر کرد و موافقت رهبر انقلاب را نمادی از رافت همراه با اقتدار نظام اسلامی دانست.

مجتبی یوسفی نماینده مردم اهواز نیز گفت: عفو عمومی مقام معظم رهبری باید تجربه ای برای متولیان حوزه فرهنگ در جهت برقراری ارتباط با نسل های بعدی باشد؛ این اقتدار جمهوری اسلامی است که با مهربانی و وحدت، توطئه دشمنان خارجی و دلدادگان داخلی را برای ایجاد دوقطبی سازی نقش بر آب می کند. متهمان و محکومان اغتشاشات اخیر فرزندان و ان شالله آینده سازان این کشور خواهند بود.

مهرداد گودرزوند چگینی نیز در ادامه از عفو عمومی مقام معظم رهبری که توطئه دشمنان کشور را نقش بر آب کرد و همچنین از رئیس قوه قضائیه که با تیزهوشی از دوقطبی سازی کشور جلوگیری کرد، تشکر و قدردانی کرد./ ایرنا

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.